Învățământul de acasă, un balans între teme și timp liber
Dimensiune font:
Într-o lume în care competitivitatea se desfășoară chiar și în sălile de clasă ale școlilor, temele pentru acasă sunt văzute drept un vehicul necesar care conduce către excelență * cu toate acestea, au început să apară întrebări despre cât de benefic este acest obicei pentru copii * discuțiile au plecat de la cerințele mari ale multor cadre didactice, aproape sufocante
În societatea modernă, educația copiilor este o prioritate, iar temele pentru acasă sunt adesea văzute ca un mijloc de a consolida ceea ce s-a învățat în sala de clasă. Totuși, cantitatea de teme primită poate avea un impact semnificativ asupra timpului liber al copiilor și a stresului familial.
Părerile despre acest subiect sunt foarte diferite. În timp ce unii profesori și părinți susțin că sunt esențiale pentru a consolida cunoștințele și pentru a dezvolta disciplinele de studiu, alții sunt de părere că pot fi contraproductive. Excesul de teme poate să le răpească copiilor timpul de joacă, de explorare sau de relaxare, care sunt esențiale pentru dezvoltarea lor fizică și emoțională. Ioana este elevă de clasa a șasea și spune că este copleșită de volumul de teme de acasă care îi fură timpul liber și îi limitează bucuriile copilăriei. „Aș vrea să am timp să mă joc afară cu prietenii mei, dar temele mă țin în casă”, spune ea cu un glas tremurător.
Pe de altă parte, părinții sunt îngrijorați de presiunea pe care școala o exercită asupra copiilor lor. „Vine acasă epuizată, și apoi trebuie să se apuce de teme. E prea mult pentru ea”, a completat Alexandra Moraru, mama Ioanei. „Doamna ne dă peste week-end chiar și câte zece pagini la matematică. E mult, nu mereu reușesc să le fac”, s-a plâns Răzvan, un puști din clasa a IV-a.
Psihologii subliniază că presiunea academică excesivă poate conduce la anxietate și stres, care la rândul lor pot avea efecte negative asupra sănătății mentale a copiilor. În plus, calitatea timpului petrecut în familie poate fi grav afectată, creând un decalaj între membrii familiei.
Cu toate acestea, există și o parte pozitivă. Unii educatori susțin că temele pentru acasă pot ajuta la consolidarea cunoștințelor și dezvoltarea autonomiei la copii. Ionuț Mocanu, un profesor dedicat, crede că „temele pot fi un mod constructiv de a stimula gândirea critică și responsabilitatea”.
Dezbaterea continuă, iar soluțiile posibile se învârt în jurul unui echilibru mai bun între timpul de școală și cel liber, poate prin reducerea volumului de teme sau prin încurajarea unor metode de învățare mai interactive și angajante. În acest fel, copiii ar putea fi protejați de efectele negative ale presiunii academice, păstrând în același timp beneficiile educaționale ale temelor pentru acasă.
Maximum o oră de teme pentru acasă
Există studii și recomandări diferite referitoare la cantitatea ideală de teme. De exemplu, cunoscuții psihologi Cooper, Robinson și Patall sugerează regula de 10 minute, care spune că temele ar trebui să crească gradual cu 10 minute pe seară pentru fiecare nivel de clasă, începând cu clasa I. Acest lucru ar însemna, de exemplu, că un elev de clasa a V-a ar trebui să petreacă în jur de 50 de minute pe teme în fiecare seară.
Comparativ cu alte țări, România are o abordare diferită. În țări precum Finlanda, copiii primesc mai puține teme, iar rezultatele lor academice sunt totuși impresionante. Aceasta ridică întrebarea dacă mai multe teme înseamnă neapărat o educație mai bună. Multe familii simt presiunea lecțiilor excesive făcute acasă. Timpul petrecut împreună ca familie este redus, iar copiii pot deveni stresați și obosiți. În plus, temele excesive pot duce la dezinteres și la o atitudine negativă față de învățământ.
Alternative de succes
Există inițiative care urmăresc echilibrarea cantității de teme cu nevoile de dezvoltare ale copiilor. Unele școli și profesori încearcă să ofere teme mai semnificative sau să reducă volumul acestora, pentru a permite copiilor să aibă un echilibru mai bun între viața școlară și cea personală.
Elevii pot participa la proiecte practice sau experimentale care le permit să aplice ceea ce au învățat în clasă într-un context real. Această metodă implică rezolvarea unor probleme complexe și desfășurarea unor proiecte pe termen lung, care le permit copiilor să exploreze subiectele într-un mod mai profund și mai practic. Învățarea prin cooperare este o altă sugestie. Elevii lucrează în grupuri pentru a îndeplini obiectivele de învățare, ceea ce poate promova abilitățile sociale și poate îmbunătăți înțelegerea materiei. Învățarea bazată pe anchete ar fi o altă alternativă.
Elevii sunt încurajați să pună întrebări și să caute răspunsuri, dezvoltându-și astfel abilitățile de cercetare și gândire critică. Sesiunile de revizuire și tutorialele pot înlocui temele pentru acasă, la fel și activitățile extracurriculare și de învățare experiențială. La final, toate ar trebui urmate de auto-evaluare și reflectare, copiii fiind încurajați să-și aprecieze propriul progres. Chiar dacă lucrul suplimentar este un instrument valoros de învățare, este esențială găsirea unui echilibru adecvat pentru a asigura dezvoltarea completă și sănătoasă a copiilor.
Maura ANGHEL
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau