Cinematograf parizian, salvat cu ajutorul lui Martin Scorsese
Dimensiune font:
Ultimul cinematograf asociativ din capitala Franţei, înfiinţat în urma mişcării protestatare din mai 1968, a putut fi cumpărat cu sprijinul unor nume mari din cadrul celei de-a şaptea arte, precum cineastul american Martin Scorsese, care i-au oferit speranţa unei noi vieţi. După acţiuni care au durat şase ani, colectivul „La Clef Revival” a anunţat că a semnat contractul de cumpărare a cinematografului parizian contra unei sume totale de 2,7 milioane de euro.
Este unul dintre rarele spaţii culturale alternative şi independente care au reuşit să reziste în centrul Cartierului Latin, celebru pentru librăriile şi cafenelele sale pline de studenţi de la Universitatea Sorbona, unde efervescenţa intelectuală a anilor 1970 a cedat treptat locul speculaţiilor imobiliare.
La Clef este totodată un simbol al capitalei franceze, campioană în clasamentul bazat pe numărul de cinematografe pe cap de locuitor, la o săptămână după închiderea uneia dintre ultimele săli de proiecţii aflate pe emblematicul bulevard Champs-Elysees, UGC Normandie.
Departe de marile reţele de cinematografe, La Clef a devenit un loc diferit, oferind vizibilitate unor cineaşti africani, asiatici şi sud-americani, ale căror filme sunt rareori difuzate în alte săli de proiecţii. Administratorii săi intenţionează ca el să rămână un cinematograf militant, spre deosebire de altele, „un loc de difuzare a unor filme rare”.
Cei care doresc „vor putea să se alăture colectivului de utilizatori, pentru a învăţa să organizeze o proiecţie şi să propună un film”, au declarat cumpărătorii săi, care au încheiat un acord cu Centrul Naţional al Cinematografiei şi al Imaginii Animate (CNC) pentru a-şi legaliza practica, neobişnuită în universul cinematografelor, de a organiza proiecţii gratuite.
O structură complexă inspirată din economia cooperatistă, cu o societate imobiliară specializată şi două consilii de administraţie, ar trebui să asigure independenţa pe termen lung a cinematografului La Clef.
Ocupaţii, lupte politice, petiţii: mobilizarea care a reunit crema cinematografiei de autor franceze, de la Olivier Assayas la Agnes Jaoui şi Noemie Lvovsky, a dat în cele din urmă roade.
Un imobil lipsit de speranță
De mai multe ori în ultimii şase ani, de când Consiliul Social şi Economic (CSE) al Casei de Economii din Ile-de-France, proprietarul clădirii, a decis să vândă imobilul, cauza acestui proiect părea lipsită de orice speranţă.
Însă foşti angajaţi ai sălii, susţinuţi de cinefili, au condus protestul, refuzând vânzarea şi sfârşind prin a ocupa sediul cinematografului, beneficiind de sprijinul lui Martin Scorsese, care a publicat anul trecut un interviu video şi un editorial în cotidianul Liberation. „La Clef trebuie să rămână o sală de cinema”, a declarat legendarul cineast de la Hollywood.
În total, prietenii La Clef au putut să adune 2 milioane de euro din donaţii, iar o vânzare de opere de artă la Palais de Tokyo, la care a contribuit şi regizorul american David Lynch, a fost organizată în acelaşi scop.
După o „deschidere fulger” de patru zile, începând din 27 iunie, cinematograful parizian, cu pereţii săi dărăpănaţi şi scaunele lui obosite, mai trebuie să strângă 600.000 de euro pentru lucrări obligatorii de aducere la standardele moderne, care se aşteaptă să dureze un an.
Clara DIMA
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau