Adăposturile civile ale Iașului, la mâna gospodinelor! Curtea de Conturi, chemată să facă ordine

Dimensiune font:

| 08-04-2025 13:50

* multe dintre aceste spaţii aflate la subsolurile blocurilor sunt acum „boxe” pentru butoaiele cu murături şi varză sau pur şi simplu au fost transformate în spaţii de depozitate a lucrurilor care nu ne mai trebuie prin casă * „Trebuie să fim realiști, avem nevoie de o strategie națională de adăpostire, după modelul țărilor civilizate, precum SUA, Germania sau Suedia”, a spus Mihai Chirica, primarul Iașului

Într-o perioadă în care amenințările de securitate revin în prim-planul agendei publice, oficialii guvernamentali constată cu uimire că ne confruntăm cu o realitate alarmantă: numărul adăposturilor antiaeriene este insuficient. Semnalul de alarmă a fost tras de nimeni altul decât șeful Departamentului pentru Situații de Urgență (DSU), Raed Arafat, care a solicitat Curții de Conturi declanșarea unui audit amplu pentru a evalua starea reală a adăposturilor civile la nivel național.

Anii de nepăsare și dezinteres postdecembrist au lăsat urme adânci. Adăposturile construite cândva în subsolurile blocurilor au ajuns, după 1990, în mâinile proprietarilor privați. Lipsa întreținerii, dublată de un cadru legal neclar și de lipsa fondurilor, a dus la degradarea constantă a acestor spații vitale.

„România a cam lăsat baltă adăposturile civile”, a recunoscut, fără ocol, primarul Iașului, Mihai Chirica. Edilul a precizat că, în urma unui audit efectuat anul trecut asupra întregului sistem de protecție civilă din Iaşi s-au evidențiat multiple deficiențe, fapt care a condus la reintroducerea din acest an a unei taxe speciale pentru strângerea de fonduri necesare reabilitării adăposturilor.

Taxa prevede ca din acest an ieşenii să achite o taxă de protecţie civilă vare reprezintă doi la sută din valoarea impozitului pe clădiri, dar nu mai puţin de 10 lei. Aceeaşi taxă de protecţie civilă trebuie plătită şi în momentul autorizării lucrărilor pentru construcţiile la care este obligatorie realizarea de adăposturi civile, însă cuantumul acestei taxe este de 0,2 la sută din valoarea clădirilor rezidenţiale sau anexă care au aria mai mare de 600 de metri pătraţi. 

Primăria Iași își propune să sprijine asociațiile de proprietari pentru reactivarea adăposturilor aflate în subsolurile blocurilor private, într-o încercare de a salva ce se mai poate salva.

Datele oficiale arată că în Iași există în prezent 135 de adăposturi de protecție civilă, publice sau private. Sunt şi alte 159 spații care ar putea fi amenajate, însă multe dintre ele nu mai corespund cerințelor de siguranță pentru că nu au ieşire de rezervă, instalaţii de ventilare sau grupuri sanitare. Mai mult decât atât, multe dintre aceste spaţii aflate la subsolurile blocurilor sunt acum „boxe” pentru butoaiele cu murături şi varză sau pur şi simplu au fost transformate în spaţii de depozitate a lucrurilor care nu ne mai trebuie prin casă. „Trebuie să fim realiști, avem nevoie de o strategie națională de adăpostire, după modelul țărilor civilizate, precum SUA, Germania sau Suedia”, a subliniat Chirica.

România, dacă dorește să își protejeze cetățenii în fața unor posibile crize viitoare, trebuie să adopte măsuri similare și să impună respectarea strictă a acestor norme. Rămâne de văzut dacă semnalul de alarmă tras va declanșa o reformă reală sau dacă, din nou, va fi îngropat sub un strat gros de indiferență.

La începutul acestui an, Primăria Iași a făcut publică o listă cu 122 de adăposturi civile pe care le are în evidență.

Spre deosebire de municipalitate, Inspectoratul pentru Situații de Urgență a publicat, cu trei ani în urmă, a listă similară, însă aceasta era mult mai vastă: 170 de adăposturi. Acestea se află în cartierele Centru,Păcurari, Gară, Nicolina, Tătărași, Grădinari, Dacia, Zona Industrială, Bularga, Bucium, Mircea cel Bătrân, Galata, Alexandru cel Bun.

Din taxa „de protecție civilă” instituită de municipalitate la începutul anului (reprezintă 2% din valoarea impozitului pe proprietate) se estimează că se vor aduna 1,7 milioane lei, banii urmând a fi utilizați tocmai pentru întreținerea acestor adăposturi, aflate în stare precară. Laura RADU, Carmen DEACONU

 

 

 

Urmareste-ne si pe canalul nostru de WhatsApp

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA

FIVE Administration S.P.R.L, vinde prin licitatii publice utilaje agricole, al debitoarei Agrocomplex Barlad S.A. FIVE Administration S.P.R.L., in calitate de Administrator judiciar al debitoarei Agrocomplex Barlad S.A. -in reorganizare cu sediul in Barlad, str. Tecuciului nr. 7, judetul Vaslui, inregistrata la Oficiul Registrului Comertului sub nr. J37/231/1991, avand CUI: RO2808054, organizeaza in perioada 27.03.2025 -30.04.2025 inclusiv, orele 09:00 -19:00, licitatii publice cu strigare in vederea valorificarii urmatoarelor active mobiliare aflate in patrimoniul debitoarei, dupa cum urmeaza: 1. Utilaje agricole conform lista nr. 1 (bunurile se vand individual), pentru care se vor organiza: -Licitatia nr. 1 in perioada 27.03 -01.04.2025, termen-limita inscriere: 26.03.2025, ora 12:00; -Licitatia nr. 2 in perioada 08.04 -11.04.2025, termen-limita inscriere: 07.04.2025, ora 12:00; -Licitatia nr. 3 in perioada 17.04 -22.04.2025, termen-limita inscriere: 15.04.2025, ora 16:00. 2. Utilaje agricole conform lista nr. 2 (bunurile se vand individual), pentru care se vor organiza: -Licitatia nr. 1 in data de 02.04.2025, termen-limita inscriere: 01.04.2025, ora 12:00; -Licitatia nr. 2 in data de 14.04.2025, termen-limita inscriere: 11.04.2025, ora 16:00; -Licitatia nr. 3 in data de 23.04.2025, termen-limita inscriere: 22.04.2025, ora 12:00. Doar pentru Pachet Bunuri Mobile Nr. 4 -Licitatia nr. 4 in data de 30.04.2025, termen-limita inscriere: 29.04.2025, ora 12:00. Licitatiile nr. 2, nr. 3, respectiv 4 se vor organiza doar pentru bunurile care nu s-au vandut la licitatiile anterioare. Bunurile supuse valorificarii, datele si orele fiecarei licitatii, precum si pretul de pornire la fiecare licitatie se regasesc in listele de bunuri pentru fiecare Pachet si pot fi solicitate Administrator ului judiciar, la adresa: vanzari@five -advisory.ro. Preturile de pornire ale licitatiei nu includ TVA, acesta se va adauga dupa caz conform prevederilor legale. Persoanele interesate au obligatia de vizionare a activelor, cu instiintarea prealabila a Administrator ului judiciar si numai dupa achizitionarea caietului de sarcini. Licitatiile se vor desfasura in perioada mentionata exclusiv online, prin intermediul platformei: www.licitatii -unpir.ro, aceasta presupunand crearea unui cont de participant si validarea acestuia de catre administratorul platformei. Toate detaliile referitoare la modalitatea de participare prin intermediul platformei online mentionate anterior se regasesc in cuprinsul Caietului de sarcini. Orice persoana interesata va avea obligatia achizitionarii caietului de sarcini cuprinzand descrierea bunurilor si a semnarii unui Angajament de confiden tialitate privind procedura de valorificare a activelor cuprinse in caietul de sarcini. Pretul Caietului de sarcini este 119 Lei (TVA inclus) si poate fi solicitat prin e-mail, la adresa: vanzari@five -advisory.ro. Termenele-limita pentru transmiterea documentatiei de participare la licitatie sunt mentionate mai sus pentru fiecare set de licitatii, aceasta urmand a fi depusa exclusiv prin mijloace electronice, la adresa de e-mail: vanzari@five -advisory.ro. Documentele transmise prin orice alte mijloace electronice (whatsapp /mms etc.) nu vor fi luate in considerare. Vizionarea activelor se va face numai in baza unei programari prealabile, la societatea Agrocomplex Barlad S.A, pe adresa de e-mail: office@agro-complex.ro sau la numarul de telefon: 0744.950.751 -Petru Maximiuc, numai dupa achizitionarea Caietului de sarcini. Informatii privind achizitionarea Caietelor de sarcini pot fi obtinute pe e-mail: vanzari@five -advisory.ro.
Comuna Tasca, judetul Neamt,  concesioneaza o parcela de 3.226mp, in intravilanul comunei Tasca 1.Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in comuna Tasca, sat Tasca, Str.Lt. Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt, telefon 0233/255.023, fax 0233/255.023, email: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2.Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: o parcela de 3.226mp, nr.cadastral- 51842, CF-51842, situata in intravilanul comunei Tasca, sat Tasca, F.N., apartine domeniului privat al Comunei Tasca, conform H.C.L.Tasca nr.21/27.02.2025 si O.U.G.nr. 57/03.07.2019. 3.Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2.Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Urbanism, din cadrul Comunei Tasca, comuna Tasca, sat Tasca, Str.Lt.Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt. 3.3.Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 100 Lei/exemplar, se achita cu numerar, la Casieria Comunei Tasca. 3.4.Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.04.2025, ora 12.00. 4.Informatii privind ofertele: 4.1.Data-limita de depunere a ofertelor: 29.04.2025, ora 09.00. 4.2.Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, comuna Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt. 4.3.Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Oferta se depune intr-un exemplar original, in doua plicuri sigilate: unul exterior si unul interior. 5.Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 29.04.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, comuna Tasca, sat Tasca, Str.Lt. Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt. 6.Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr.8, judetul Neamt, telefon 0233/214.019, fax 0233/216.585, e-mail: jud-piatraneamt@just.ro. 7.Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 17.03.2025.
Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul fiscal, adresa, numarul de telefon, telefax si/sau adresa de e-mail ale persoanei de contact: Orasul Harlau, cu sediul in orasul Harlau, Str.Musatini nr.1, judetul Iasi, telefon/fax 0232/720.412/ 0232/720.777, e-mail: primariahirlau @yahoo.com, juridic@ primaria- hirlau.ro, cod fiscal 4541190. Reglementari legale privind acordarea de finantare nerambursabila: In baza Legii nr. 350/2005 privind regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general, cu modificarile si completarile ulterioare si H.C.L. Harlau nr. 27/26.03.2025 privind aprobarea bugetului pe anul 2025. Perioada de finantare: anul 2025. Suma totala alocata de la bugetul local este de 160.000 Lei si se aloca in intregime pentru domeniul Sport. Criteriile de acordare a finantarilor nerambursabile sunt cele prezentate in Regulamentul Orasului Harlau aprobat prin H.C.L. Harlau nr. 53/27.04.2017 privind regimul finantarilor nerambursabile alocate de la bugetul local pentru activitatile nonprofit de interes local, cu modificarile si completarile ulterioare. Documentatia pentru elaborarea si prezentarea propunerilor de proiecte/ programe se poate obtine de pe site-ul: www.primaria hirlau.ro. Documentatia de solicitare a finantarii nerambursabile se poate descarca de pe site-ul autoritatii contractante: www.primaria hirlau.ro sau se poate procura de la sediul Orasului Harlau, Harlau, Str. Musatini nr. 1, judetul Iasi. Data-limita pentru depunerea propunerilor de proiecte: 15.05.2025, ora 14.00, la Compartimentul Registratura al Orasului Harlau, Harlau, Str. Musatini nr. 1, judetul Iasi. Perioada la care se desfasoara selectia de proiecte, verificarea eligibilitatii, a indeplinirii criteriilor referitoare la capacitatea tehnica si financiara si evaluarea propunerilor de proiecte este: 16.05.2025 -19.05.2025.
Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul fiscal, adresa, numarul de telefon, telefax si/sau adresa de e-mail ale persoanei de contact: Comuna Racaciuni, cu sediul in comuna Racaciuni, sat Racaciuni, Str. Stefan cel Mare nr. 136, judetul Bacau, telefon 0234/251.212, fax 0234/251.586, e-mail: cl_racaciuni@yahoo.com, cod fiscal 4670330. Reglementari legale privind acordarea de finantare nerambursabila: In baza Legii nr. 350/2005 privind regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general, cu modificarile si completarile ulterioare si Hotararea Consiliului Local al Comunei Racaciuni nr. 09/31.03.2025 privind aprobarea bugetului pe anul 2025. Perioada de finantare: anul 2025. Suma totala alocata de la bugetul local este de 385.000 Lei si se aloca astfel: 15.000 Lei pentru domeniul Sportiv, 50.000 pentru domeniul Social, respectiv 320.000 Lei pentru Culte religioase. Criteriile de acordare a finantarilor nerambursabile sunt cele prezentate in Regulamentul Comunei Racaciuni aprobat prin H.C.L. Comuna Racaciuni nr. 14/31.03.2025 privind regimul finantarilor nerambursabile alocate de la bugetul local pentru activitatile nonprofit de interes local. Documentatia pentru elaborarea si prezentarea propunerilor de proiecte/ programe se poate obtine de pe site-ul Comunei Racaciuni: www.comuna racaciuni.ro. Documentatia de solicitare a finantarii nerambursabile se poate descarca de pe site-ul autoritatii contractante www.comuna racaciuni.ro sau se poate procura de la sediul Comuna Racaciuni, cu sediul in comuna Racaciuni, sat Racaciuni, Str. Stefan cel Mare nr. 136, judetul Bacau. Data-limita pentru depunerea propunerilor de proiecte: 13.05.2025, ora 14.00, adresa: Comuna Racaciuni, cu sediul in comuna Racaciuni, sat Racaciuni, Str. Stefan cel Mare nr. 136, judetul Bacau. Perioada la care se desfasoara selectia de proiecte, verificarea eligibilitatii, a indeplinirii criteriilor referitoare la capacitatea tehnica si financiara si evaluarea propunerilor de proiecte este: 14.05.2025- 15.05.2025.
Un urs a pus pe jar locuitorii din comuna Bicaz Chei
18/04/2025 19:35

Inspectoratul pentru Situatii de Urgentă (ISU) Neamt a emis, vineri după-amiază, un mesaj RO-Alert privind prezenta unui urs langă o cabană din localitatea Bicaz Chei. 'În jurul orei 15:55, a fost s ...

FOTO -- Daruri în Vinerea Mare, când tăcerea capătă glas
18/04/2025 12:45

 Bătranetea are o formă a tăcerii pe care o invătăm greu. Este o cameră cu ferestre putine, prin care lumina intră doar atunci cand cineva isi aminteste de tine. La Unitatea medico-socială de la Po ...

De ce nu e bine să muncești în Vinerea Mare
18/04/2025 08:32

* supersitiile spun că orice treabă vei face in Vinerea Patimilor nu va iesi bine si vei avea parte de un an lipsit de oportunităti * prin urmare, nu este recomandat să speli, să cosi, să gătesti sau să ...

DE 28 Iași – Târgu Frumos supravegheat din elicopter! Ce amendă primești dacă depășești pe partea dreaptă
18/04/2025 08:21

* in cadrul actiunilor de survolare si supraveghere a traficului rutier, derulate in aceste zile, aproximativ 35 de conducători auto au fost surprinsi in timp ce efectuau depăsiri neregulamentare ale altor au ...

Iașul a luat potul cel mare la Olimpiada Națională de Fizică
18/04/2025 08:14

* elevii ieseni au obtinut, la Olimpiada Natională de Fizică din acest an, 22 distinctii! Olimpiada Natională de Fizică s-a desfăsurat in acest an scolar la Slobozia, judetul Ialomita, in perioada 10-15 a ...

Câțiva ieșeni primesc bani pe viață de la stat pentru rezultatele sportive
18/04/2025 08:00

Iasul a avut mereu sportivi care au performat in multe domenii, aducand medalii olimpice, mondiale sau europene pentru Romania. 14 dintre acestia primesc din partea statului, ca recunoastere a prestigiului adus ...

Vinerea Mare – o tăcere care strigă în noi
18/04/2025 06:49

Există o zi in an cand linistea are altă greutate. O zi care nu vine ca o sărbătoare, ci ca o aducere-aminte. Nu te indeamnă să te bucuri, ci să te opresti. Să taci. Să vezi. Să simti. Vinerea Mare, z ...

Poliţiştii i-au prins pe tinerii care au înscenat un accident mortal în Vaslui. Viceprimar:
18/04/2025 05:10

Şase adolescenţi din Vaslui s-au ales cu dosar penal după o farsă macabră. Au inscenat un accident sangeros pe o şosea. Au stropit cu vopsea roşie asfaltul şi un manechin din paie, imbrăcat cu haine b� ...

Antrenorul de la Botoșani, Leo Grozavu, ia Iașul peste picior înaintea meciului de duminică
17/04/2025 23:02

Antrenorul FC Botosani, Leo Grozavu, a ironizat astăzi pe ACSM Politehnica Iasi in conferinta de presă dinaintea meciului de duminică, din Copou, din etapa a V-a a play-out-ului Ligii I de fotbal.   & ...

Micii ieșeni, în topul lumii la aritmetică mentală! Campioni internaționali la Bruges, Belgia
17/04/2025 20:33

Cu mintile lor agere si un antrenament temeinic in spate, micii matematicieni din Iasi au strălucit la prima editie a Olimpiadei Internationale de Aritmetică Mentală AMAkids CUP 2025, desfăsurată pe 14 apr ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei