Școala pe bucăți. Vacanțele și programele alternative dau peste cap pregătirea elevilor de clasa a VIII-a
Dimensiune font:
* fragmentarea anului școlar, prin vacanțe dese, zile libere și inițiative precum „Școala Altfel” și „Săptămâna Verde”, perturbează ritmul de învățare al elevilor de clasa a VIII-a și afectează pregătirea lor pentru Evaluarea Națională
Elevii de clasa a VIII-a din România se confruntă cu o realitate școlară care le fragmentează permanent ritmul de învățare. Vacanțele dese, weekendurile prelungite, zilele libere de sărbători, dar și programele precum „Școala Altfel” și „Săptămâna Verde” îi scot din continuitatea firească a studiului. În plus, profesorii se văd nevoiți să se grăbească în predarea materiei, pentru a acoperi tot ce este prevăzut în programa școlară înainte de Evaluarea Națională.
Aceste semnale de alarmă au fost trase în special de profesoara de matematică Mihaela Popa, fost secretar de stat în Ministerul Educației, care subliniază că elevii nu mai beneficiază de o progresie normală a lecțiilor. „Din septembrie până în iunie, programul elevilor dintr-un an terminal este suprasolicitat. Profesorii nu mai au timp să predea noțiuni noi, foarte importante și folosite în viața de zi cu zi, cum ar fi geometria în spațiu”, avertizează Mohaela Popa, cadrul didactic la Colegiul Național „Vasile Alecsandri” din Iași.
Mai mult decât atât, pe lângă aceste pauze repetate, elevii sunt presați de numeroase simulări, teste și evaluări inițiale ori finale. În loc să se axeze pe înțelegerea materiei și pe aplicarea practică a noțiunilor învățate, aceștia sunt nevoiți să învețe mecanic și să memoreze formule pentru obținerea unor note care să le asigure accesul la liceele dorite. În această vâltoare de programe și examene, se pierde însă esența educației și o bună parte dintre elevi riscă să devină victime ale analfabetismului funcțional.
Un studiu publicat de Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație, la finalul anului 2024, arată că peste 900 de profesori și directori de școală susțin că renunțarea la cel puțin unul dintre programele „Școala Altfel” și „Săptămâna Verde” ar putea reduce stresul și aglomerația din curriculum. Tot ei au observat că, în acest ritm, ultima săptămână a fiecărui modul devine cea mai apăsătoare, cu numeroase lucrări și teste care se adună de la majoritatea disciplinelor.
Această situație devine și mai complicată atunci când profesori precum Mihaela Popa confirmă că, înainte și după fiecare pauză, elevii își pierd ritmul, iar recuperarea materiei se face dificil. Desigur, este firesc să existe vacanțe și perioade libere, dar când acestea sunt prea dese și sunt urmate de o supraîncărcare a sarcinilor, elevii ajung să se simtă dezorientați și extenuați.
Într-o perioadă în care se vorbește tot mai mult despre calitatea actului educațional, faptul că elevii parcurg un calendar școlar marcat de discontinuitate și supraîncărcat cu materie nouă ar trebui să fie un semnal de alarmă pentru decidenții din învățământ. În lipsa unor măsuri clare, riscul este ca Evaluarea Națională – dar și procesul de învățare, în general – să nu mai servească obiectivului de a le forma elevilor competențe solide, ci să se transforme doar într-un test contracronometru, care bulversează și mai mult procesul educațional.
Clara DIMA
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau