Marele târg Şova- Fenechiu: reclasificarea drumurilor
Dimensiune font:
Multe drumuri vor fi reîncadrate la un rang superior, pentru ca ministrul liberal al Transporturilor să nu rămână cu bani mai puţini, după ce a pierdut Autostrăzile în favoarea ministrului Proiectelor de Infrastructură
Pentru că Dan Şova (PSD), ministrul Proiectelor de Infrastructură de Interes naţional, i-a luat din „parohie” autostrăzile, Relu Fenechiu (PNL), ministrul Transporturilor, a pierdut resurse financiare importante.
Gaura din bugetul Transporturilor va fi acoperită printr-o manevră administrativă extrem de profitabilă: schimbarea rangului drumurilor. Miza este de ordinul milioanelor de euro, deoarece asta înseamnă, practic, creşterea semnificativă a standardelor de cost, în cazul reabilitării acestora. Banii de reabilitare provin, în marea lor majoritate, din resurse bugetare interne, dar pot fi accesaţi şi bani europeni.
Reorganizare de guvern cu negocieri la sânge
În urma organizării noului guvern condus de Victor Ponta, prietenul premierului, Dan Şova, a luat sub aripa sa Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR). Pentru moment însă, deoarece Drumurile Naţionale se vor întoarce la Ministerul Transporturilor, lucru anunţat public de însuşi ministrul Relu Fenechiu.
De frică să nu rămână fără fonduri consistente, Fenechiu intenţionează să transforme drumuri judeţene în drumuri naţionale. Mai mult, pentru a-şi lua partea leului şi Liviu Dragnea, ministrul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice, mai marii USL vor să transforme drumurile locale în drumuri judeţene, intenţie despre care Şova nu a fost informat, după cum a declarat „Evenimentului zilei”.
Miza reclasificării drumurilor este foarte mare: mai mulţi bani alocaţi în bugetele judeţelor conduse de baronii USL şi în visteria Ministerului Transporturilor. Potrivit standardelor de cost, reabilitarea unui kilometru de drum judeţean poate costa cu aproape 100.000 de lei mai mult în comparaţie cu reabilitarea unui kilometru de drum local. Concret, în cazul drumurilor locale se pot aloca maxim 193.506 lei fără TVA pe kilometru, iar cazul drumurilor judeţene suma este de maxim 273.855 de lei fără TVA/km.
Adevărata afacere este la transformarea drumurilor judeţene în drumuri naţionale, unde diferenţele între standardele de cost pentru reabilitare sunt de trei ori mai mari. Alocările permise de lege pentru un kilometru de drum „recondiţionat” sunt: 273.855 lei/km fără TVA - drumuri judeţene, 746.700 lei/ km fără TVA - drumuri naţionale.
Drumurile judeţene, paralele cu DN-urile
Potrivit unor surse din cadrul Ministerului Transporturilor, Fenechiu insistă ca drumurile judeţene paralele cu drumurile naţionale să devină, la rândul lor, DN-uri. Justificarea publică va fi aceea că trebuie create variante ocolitoare, pentru a decongestiona traficul. „A existat şi o discuţie la nivel de judeţe. Autorităţile locale pot face adresă că nu mai pot întreţine drumul şi aceasta poate fi preluat la CNADNR. S-a mai întâmplat aşa. La noi, ca la nimeni, Compania Naţională are şi drumuri de pământ”, au explicat, pentru EVZ, surse din Ministerul Transporturilor.
În prezent există o reţea de drumuri naţionale cu o lungime de aproximativ 16.000 de kilometri, din care aproape jumătate au nevoie de lucrări de modernizare.
Mai marii USL vor să transforme drumurile locale în drumuri judeţene. Şova zice că nu ştie
Ce bani are la dispoziţie Fenechiu
În acest an, pe hârtie, Ministerul Transporturilor are proiecte de infrastructură rutieră în valoare de 8,1 miliarde de euro: 5,5 miliarde de euro pentru centuri ocolitoare, drumuri naţionale şi finanţarea autostrăzii Braşov- Borş, iar 2,6 miliarde de euro ar urma să fie alocaţi pentru drumuri judeţene. În plus, 100 milioane de euro vor fi destinaţi pentru investiţii în domeniul naval.
Surse din cadrul Ministerului Transporturilor au explicat, pentru EVZ, că o mare parte din banii pentru investiţii navale ar urma să fie destinaţi modernizării Portului Constanţa. Acesta ar urma să treacă în subordinea edilului Constanţei, Radu Mazăre. Totodată, 1 miliard de euro din bugetul Transporturilor va fi alocat pentru investiţii în reţeaua metroului bucureştean, în timp ce alte 11 milioane de euro ar urma să fie alocaţi domeniilor aviatic şi feroviar.
„Autorităţile locale pot face adresă că nu mai pot întreţine drumul şi acesta poate fi preluat la CNADNR. La noi, ca la nimeni.”
SURSE DIN MINISTERUL TRANSPORTURILOR
România poate pierde bani europeni prin ruperea CNADNR
Premierul Victor Ponta şi ministrul Transporturilor au anunţat că vor exista două instituţii care se vor ocupa de drumuri: Compania Naţională de Drumuri şi Compania de Autostrăzi. Deşi Fenechiu susţine că schimbarea structurii CNADR nu va crea nicio problemă în privinţa fondurilor europene, surse guvernamentale ne-au explicat că Autoritatea de Management va trebui să se reacrediteze în noile condiţii. „Autoritatea este un organism intermediar. Ea trimite la Bruxelles proiectele CNADNR-ului.
Riscuri financiare
Dacă se schimbă forma juridică a instituţiei, va trebui ca aceasta să se reacrediteze, ceea ce va dura cel puţin şase luni, timp în care banii sunt blocaţi”, au explicat sursele citate. Cu alte cuvinte, împărţirea politică a CNADNR, pentru a mulţumi PSD şi PNL, va fi greu de făcut şi cu riscuri financiare importante. Ministerul Transporturilor joacă rolul de Autoritate de Management în ceea ce priveşte Programului Operaţional Sectorial de Transport (POS-T).
În această calitate aprobă proiectele propuse de CNADNR, trimite la Comisia Europeană şi face auditul contractelor. Valoarea totală a POST, în actualul exerciţiul bugetar al UE, este de 4 miliarde de euro. Până acum, doar 10% din această sumă a fost accesată de CNADNR. Fondurile rămase sunt disponibile până la sfârşitul lui 2014. Reacreditarea celor două noi companii va reduce semnificativ perioada în care banii pot fi atraşi de România. „Dacă nu se va putea reorganiza CNADNR, în urma unei eventuale opoziţii a Bruxelles-ului, se va face o autoritate în subordinea Ministerului pentru administrarea drumurilor naţionale”, au mai precizat sursele EVZ.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau