Modificarile la legea insolventei incalca principiul celeritatii - Interviu Casa de Insolventa Transilvania

default

Dimensiune font:

| 29-01-2013 19:00


Modificarile pe care Guvernul le propune la legea insolventei nu vor avea ca rezultat reducerea evaziunii fiscale, explica Andrei Cionca, managing partner Casa de Insolventa Transilvania.

Autoritatile propun modificarea legii 85/2006 in sensul introducerii posibilitatii de a fi efectuate inspectii fiscale si dupa data deschiderii procedurii insolventei si conditionarea intrarii in insolventa voluntara de efectuarea inspectiei fiscale. Potrivit avocatului, aceste masuri incalca, printre altele, principiul care sta la baza intregii proceduri a insolventei: celeritatii (rapiditatea cu care ar trebui sa se desfasoare procedura).

Care credeti ca este scopul unor asemenea schimbari legislative? Ce urmaresc, mai exact, autoritatile?

Credem ca scopul este cel declarat: reducerea evaziunii fiscale. Cel mai probabil, prin toate aceste masuri se urmareste reducerea impactului pe care il au in economie acele activitati frauduloase desfasurate de asa-zisii "tepari".

Din punctul nostru de vedere, efectuarea unui control fiscal inainte de deschiderea procedurii, cand aceasta se face la cererea debitoarei, nu va avea efecte in privinta evaziunii fiscale. Rolul unei inspectii fiscale este de a stabili realitatea datoriilor catre stat. Actualmente nu exista impedimente in a efectua inspectiei fiscale in timpul procedurii, prin urmare nu vedem care este legatura intre combaterea evaziunii fiscale si cerinta ca cererea debitorului sa fie conditionata de efectuarea controlului fiscal.

Pe cine avantajeaza aceste schimbari?

Aparent, statul este avantajat. Insa doar aparent. Insolventa este caracterizata de celeritate (rapiditate), dar si de preeminenta reorganizarii in detrimentul falimentului. Potrivit legii, compania care se afla in insolventa trebuie sa declare aceasta tribunalului si sa solicite deschiderea procedurii in 30 de zile. Cererea se judeca de urgenta in 5 zile. Asta pentru ca insolventa trebuie declarata cat mai urgent, cat mai aproape de momentul aparitiei, pentru a se putea lua cat mai din timp masurile necesare redresarii si evitarii falimentului.

Orice intarziere duce la inrautatirea situatiei companiei si, deci, reducerea sanselor redresarii. Or, redresarea este totdeauna mai profitabila atat pentru creditori, ca grad de recuperare, cat si pentru stat, deoarece se pastreaza locurile de munca si, mai important, se pastreaza un contribuabil in circuitul economic.

Pornind de la aceste considerente, sa conditionezi deschiderea procedurii de efectuarea unui control fiscal - care dureaza, mai ales la societatile mari si cu activitate complexa - poate submina sansele si asa reduse de redresare a companiilor.

Ganditi-va ca odata cu deschiderea procedurii se suspenda orice executare silita individuala, creditorii neputand in mod individual, prin executare silita, sa scoata la vanzare bunurile debitorului sau sa puna popriri pe cont, paralizand activitatea societatii. Or, daca in piata apare stirea ca un debitor isi efectueaza controlul in vederea deschiderii procedurii, este clar ca de la acea data si pana la deschirea efectiva a procedurii toti creditorii vor incerca pe orice cai sa isi recupereze creantele, iar furnizorii vor sista livrarile catre companie, stopand practic activitatea acesteia.

Un element bun al initiativei este intentia de a usura obtinerea de esalonari ale datoriilor pentru firmele aflate in dificultate. Aceasta masura va fi una benefica, pentru ca acum statul voteaza foarte rar planuri de reorganizare care prevad esalonari ale datoriilor bugetare.

Cum ar putea influenta piata insolventelor? Vorbim de o piata care a inflorit in ultimii ani. Poate o asemenea masura conduce la o reducere a evaziunii fiscale?

Impactul asupra pietei insolventelor s-ar putea sa fie negativ. Administratorii sau asociatii societatilor in insolventa, sau a caror insolventa este iminenta, care nu si-au desfasurat activitatile exact "dupa litera legii" s-ar putea sa devina mai reticenti fata de solutia intrarii in insolventa, dupa intrarea in vigoare a acestor modificari. Aceasta, din punct de vedere subiectiv. Dintr-un punct de vedere obiectiv, simpla introducere a obligativitatii inspectiei fiscale prealabile deschiderii procedurii insolventei va crea probleme semnificative.

In primul rand, este un drept si o obligatie a companiei care se afla in insolventa sau in stare iminenta de a intra in insolventa de a se adresa instantelor de judecata cu o cerere de punere sub protectia legii insolventei.

Introducerea unei conditii prealabile constituie, in opinia noastra, o ingradire nejustificata a dreptului de liber acces la justitie al companiei insolvente. De asemenea, succesul unei reorganizari judiciare, in conditiile actuale ale economiei noastre, consta in cele mai multe cazuri si in elementul surprizei cu care se demareaza.

Or, o inspectie fiscala nu este de cele mai multe ori de scurta durata. Astfel ca, de la data formularii cererii de deschidere a procedurii insolventei pana la finalizarea inspectiei fiscale este foarte posibil ca respectiva companie sa-si vada sansele de reorganizare reduse la zero (creditorii ii taie creditul comercial, furnizorii care si-au rezervat dreptul de proprietate asupra marfurilor vor solicita returnarea etc.).

Pe de alta parte, asa cum am zis, legea insolventei prevede obligativitatea formularii unei cereri de intrare in insolventa, in maxim 30 de zile de la data la care debitoarea constata ca este in stare de insolventa. Starea de insolventa este un fapt, usor de determinat de catre companie si de catre instanta de judecata. Tocmai de aceea, legiuitorul a prevazut obligativitatea formularii cererii si a judecarii acesteia intr-un termen scurt, pentru a maximiza sansele de reorganizare. Celeritatea este esenta procedurii insolventei. Sa efectuezi inspectia fiscala inainte de fi admisa cererea de insolventa a companiei incalca atat principiul celeritatii cat si pe cel al preeminentei reorganizarii fata de faliment si nici nu are vreo importanta practica in a stabili daca exista sau nu a starea de insolventa. Insolventa este o stare de fapt care se poate determina relativ usor de catre judecatorul-sindic (asa cum se intampla de altfel acum in practica) din evidentele contabile ale companiei (balanta, extrase de cont si de registru de casa).

Credeti ca asemenea schimbari vor ingreuna procesul de reorganizare a unei companii sub un administror judiciar?

Din punctul nostru de vedere, introducerea obligativitatii efectuarii inspectiei fiscale inainte de deschiderea procedurii nu este benefica, pentru motivele de mai sus. In schimb, consideram utila efectuarea inspectiei fiscale DUPA deschiderea procedurii de insolventa. De altfel, aceasta este si practica majoritatii organelor fiscale. Si tot in practica, se accepta de cele mai multe instante inscrierea in tabelul de creante, chiar si dupa definitivarea acestuia, a obligatiilor fiscale determinate in urma efectuarii inspectiei fiscale.

Am propune modificarea legii nr.85 pentru a se introduce expres posibilitatea de a modifica tabelul definitiv de creante cu rezultatele inspectiei fiscale efectuate dupa deschidere a procedurii.

Credem ca aceasta masura, combinata cu celelalte pe care doreste guvernul sa le ia, este suficienta pentru realizarea scopului urmarit, respectiv reducerea evaziunii fiscale, fara a ingreuna fara rost si fara a compromite aproape iremediabil sansele de reorganizare ale companiilor de buna-credinta, care se afla in dificultate financiara din cauze obiective, generate de criza financiara si economica

 

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA

1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Pochidia, cu sediul in comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, cod postal 737552, telefon 0335/407.239, e-mail: pochidia@yahoo.com, cod fiscal 16396425. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: 4 parcele de teren intravilan, situate in comuna Pochidia, sat Salceni, F.N., apartinand domeniului privat al Comunei Pochidia, identificate astfel: -Parcela A, 1.130 mp, nr. cadastral 70780, CF 70780, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/25; -Parcela B, 1.130 mp, nr. cadastral 70781, CF 70781, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/27 -Parcela C, 1.000 mp, nr. cadastral 70769, CF 70769, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/18; -Parcela D, 1.040 mp, nr.cadastral 70771, CF 70771, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/2; conform H.C.L.Pochidia nr. 41/30.09.2024 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul institutiei, Compartiment Secretar sau se poate consulta pe site-ul: www.pochidia.ro. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Se poate obtine de la Compartimentul Secretar, din cadrul Comunei Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 50 Lei/exemplar, ce se achita numerar la Casieria institutiei, sau se poate descarca de pe site-ul institutiei: www.pochidia.ro -gratuit. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 09.01.2025, ora 10.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 17.01.2025, ora 10.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Compartiment Secretar. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: intr-un singur exemplar, intr-un plic sigilat. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 21.01.2025, ora 13.00, Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Sala de sedinte. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios Administrativ a Tribunalului Vaslui, Vaslui, Str. Stefan cel Mare nr. 54, judetul Vaslui, telefon 0235/311.582, fax 0235/312.432, e-mail: tr-vaslui@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 21.11.2024.
Primăria Comunei Valea Lupului, jud. Iași, cu sediul în Com. Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, CUI 16384625, tel 0232/272590, e-mail primaria_valealupului@yahoo.com, organizează în data de 31.01.2025, licitație în vederea vânzării terenului intravilan în suprafață de 26.770 mp, nr. cadastral 100107, CF nr. 100107, zona Dedeman 1. Informaţii generale privind concedentul, în special denumirea, codul fiscal, adresa, numărul de telefon, telefax şi/sau adresa de e-mail a persoanei de contact etc: UAT Comuna Valea Lupului, jud. Iași, cu sediul în Com. Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, CIF 16384625, tel 0232/272590, e-mail primaria_valealupului@yahoo.com 2. Informații generale privind obiectul procedurii de licitație publică, în special descrierea și identificarea bunului care urmează să fie vândut: teren intravilan în suprafață de 26.770 mp, situată în Sat Uricani, Comuna Miroslava, județul Iași, zona Dedeman, nr. cadastral 100107, CF nr. 100107, teren proprietate privată a Comunei Valea Lupului 3. Informații privind documentația de atribuire: se regăsesc în caietul de sarcini 3.1 Modalitatea sau modalitățile prin care persoanele interesate pot intra în posesia unui exemplar al documentației de atribuire: la cerere, de la sediul autorității sau de pe site-ul autorității wwww.comuna-valealupului.ro 3.2 Denumirea și datele de contact ale serviciului/compartimentului din cadrul vânzătorului, de la care pot obține un exemplar din documentația de atribuire: de la Registratura primăriei, Aleea Irisului nr. 8, sat Valea Lupului, Comuna Valea Lupului, județul Iași sau de pe site-ul autorității: www.comuna-valealupului.ro 3.3 Costul și condițiile de plată pentru obținerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: se obține gratuit, atât de la sediul autorității, cât și de pe site-ul autorității 3.4 Data-limită pentru solicitarea clarificărilor: 23.01.2025, orele 16.00 4. Informații privind ofertele: se regasesc în caietul de sarcini 4.1 Data-limită de depunere a ofertelor: 31.01.2025, orele 09.00 4.2 Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, Județul Iași 4.3 Numărul de exemplare în care trebuie depusă oferta: un singur exemplar original 5. Data și locul la care se va desfașura ședința publică de deschidere a ofertelor: 31.01.2025, orele 11.00, Primăria Comunei Valea Lupului - Sala de consiliu, Aleea Irisului nr. 8, Comuna Valea Lupului, Județul Iași 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon și/sau adresa de e-mail ale instanței competente în soluționarea litigiilor apărute și termenele pentru sesizarea instanței: Tribunalul Iași, Strada Elena Doamna nr. 1A, telefon: 0232.260.600, 0232.248.000, 0332.403.666, Fax: 0332.435.700, e-mail: tr-iasi-reg@just.ro
ANUNȚ DE PARTICIPARE LA LICITAȚIE PUBLICĂ privind închirierea prin licitație publică a două spații ce aparțin domeniului public al Comunei Tămășeni, Jud. Neamt. 1.Informații generale privind autoritatea contractantă in special denumirea,codul de identificare fiscală, adresa,numărul de telefon,fax și/sau adresa de e-mail,persoană de contact:Comuna Tămășeni, strad Unirii, nr.157 județul Neamț, telefon: 0233749494, fax: 0233749333 e –mail: primariatamaseni@yahoo.com.Informații generale privind obiectul procedurii de licitație publică,in special descrierea bunurilor care urmează să fie concesionate:Spațiu în suprafață de 118,53 mp ce aparține domeniului public al Comunei Tămășeni, situat pe Str. Unirii, nr. 373, la etajul 1 al Dispensarului Uman din satul Adjudeni, com. Tămășeni, Jud. Neamț. Închirierea se va realiza conform HCL nr.66/16.12.2024 si OUG nr. 57/2019. Spațiu în suprafață de 117,45 mp ce aparține domeniului public al Comunei Tămășeni, situat pe Str. Unirii, nr. 373, la etajul 1 al Dispensarului Uman din satul Adjudeni, com. Tămășeni, Jud. Neamț.Închirierea se va realiza conform HCL nr.67/16.12.2024 si OUG nr. 57/2019. 2.Informații privind documentația de atribuire : se regăsesc in caietul de sarcini. 2.1.Modalitatea sau modalitațile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar din documentația de atribuire:la sediul Comunei Tămășeni sau în baza unei solicitari scrise sau in format electronic adresate către Primăria comunei Tămășeni.2.2.Denumirea si datele de contact ale compartimentului de la care se pot obține un exemplar din documentația de atribuire: Primăria comunei Tămășeni, Compartiment administrare domeniul public și privat, fond funciar, cadastru și resurse umane.2.3.Costul si condițiile de plată pentru obținerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor OUG nr.57/2019 privind Codul administrativ: 10,00 lei poate fi achitat in numerar la casieria unitații.2.4.Data–limită de pentru solicitarea clarificărilor 08.01.2025 ora 12:00.3.Informații privind ofertele:3.1.Data-limită de depunere a ofertelor : 15.01.2025 ora 10:00.3.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Primăria comunei Tămășeni, strada Unirii, nr.157, județul Neamț, la registratură.3.3.Numărul de exemplare în care trebuie depusă oferta: 2 exemplare. 4.Data si locul la care se va desfașura sedința publică de deschidere a ofertelor: 16.01.2025 ora 10:00, Primăria comunei Tămășeni, strada Unirii, nr.157, județul Neamț.6.Denumirea, adresa, numărul de telefon și /sau adresa de e-mail ale instanței competente in soluționarea litigiilor apărute si termenele pentru sesizarea instanței : Judecătoria Roman, Piata Roman Voda nr. 1 cod postal 611022 telefon 0233 743858 fax 0233 742583 , e-mail : jud – roman@just.ro. 7.Data transmiterii anunțului de licitație către instituțiile abilitate in vederea publicării: 17.12.2024. Primar, Lucaci Stefan
Atenție, români: O CLIPĂ de gelozie vă poate costa șapte ani de închisoare!
25/12/2019 11:09

Tot mai multi romani au descoperit in ultimul an că sunt spionati de partenerii de viată cu ajutorul unor programe informatice. Desi folosirea lor este ilegală, sute de astfel de aplicatii pot fi descărcate ...

Cine sunt moștenitorii lui Nicolae Ceaușescu și ce drum au ales în viață?
21/11/2019 08:26

    Nicolae si Elena Ceausescu au avut impreună trei copiii, Valentin, Zoia si Nicu. Dintre acestia, astăzi doar Valentin mai trăieste. Rudele fostului dictator au preferat de-a lungul ...

BOMBA ATOMICĂ în justiția română DETONATĂ de Comisia Europeană - Ce a stabilit privind deciziile CCR
12/11/2019 11:29

Comisia Europeană a răspuns intr-un prim caz in care instanta supremă a transmis Curtii de Justitie a Uniunii Europene (CJUE) si in general arată că deciziile Curtii Constitutionale a Romaniei nu contravi ...

O femeie de 79 de ani a fost condamnata la inchisoare pentru ca a hranit niste pisici din vecini
02/08/2019 11:24

 Nancy Segula, o americanca de 79 de ani din Garfield Heights, Ohio, a fost condamnata la inchisoare pentru ca a hranit pisici, chiar daca fusese atentionata in mod repetat sa inceteze. Totul a inceput ...

Românii, JEFUIȚI pe autostradă cu metoda
08/07/2019 19:49

  Din cele povestite de bărbatul care era să cadă pradă hotilor, doi indivizi circula cu o dubă de Bulgaria si pandesc masini lăsate descuiate sau cu soferi care se odihnesc. Acestia deschid portier ...

Demonstraţie VIDEO. Cum poate fi FRAUDATĂ extragerea loto
22/04/2018 20:00

 Un roman a demonstrat insă că extragerile loto pot fi măsluite cu ajutorul energiei electrostatice. El şi-a confecţionat propria urnă, asemănătoare cu cea din care au loc extragerile la Loteria Ri ...

  Anunţuri de cazare false, pe OLX (MERCADOR) si Tocmai.ro. Au rămas fără bani şi fără cazare! NOI ÎNŞELĂTORII PE LITORAL:
13/12/2015 22:30

 Două familii, din Bucureşti şi Iaşi, au căzut in plasa unor astfel de escroci şi in loc să petreacă o săptămană de vis pe litoral, au rămas şi fără bani, şi fără cazare, scrie cugetliber ...

Lucrare de control! Ce mesaj a putut să-i lase o profesoară de matematică unei eleve care nu a găsit rezolvare la exercițiu
06/01/2015 19:27

 "Scoateti o foaie de hartie!", vă sună cunoscut, nu-i asa? Ei bine, această metodă destul de temătoare pentru elevi s-a păstrat din generatie in generatie. Doar că in prezent, imaginatia ...

La un pas de moarte în DIRECT după ce un aruncător de CUŢITE şi-a greşit ŢINTA VIDEO
06/01/2015 16:01

 În timpul unui spectacol transmis in direct in Lituania, spectatorii au privit inmărmuriţi cum asistentul unui maestru a fost de două ori pe punctul de a fi grav rănit sau chiar ucis. Două cuţ ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei