Prevedere controversata in Codul Fiscal: Ajutor pentru cercetare sau metoda de repatriere a profiturilor?
Dimensiune font:
Dragos Ciuparu, fostul sef al Cercetarii, sustine ca exista pericolul ca Romania sa devina o colonie tehnologica, iar Daniel Funeriu, fostul ministru al Educatiei, spune ca spera ca "reglementarea actuala sa nu fie o metoda de scoatere a banilor din tara". In replica, Mihnea Costoiu, ministrul delegat al Cercetarii, spune ca intentia este "de a aplica si acelor companii din strainatate care desfasoara activitatea in Romania aceasta facilitate pentru a-si mentine aceasta activitate pe teritoriul Romaniei".
Care este noutatea adusa de modificarea Codului Fiscal
Guvernul a aprobat in sedinta de miercuri, 23 ianuarie, Ordonanta pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal si reglementarea unor masuri financiar-fiscale. Printre aceste masuri se numara si acordarea de stimulente fiscale pentru activitatile de cercetare - dezvoltare efectuate atat pe teritoriu national, cat si in statele membre ale Uniunii Europene sau in statele care apartin Spatiului Economic European. Pentru acestea, deducerea suplimentara a cheltuielilor eligibile pentru activitatile de cercetare-dezvoltare creste de la 20% la 50%.
"Acest lucru a fost posibil ca urmare a demersurilor facute de catre ministrul delegat pentru Invatamant Superior, Cercetare si Dezvoltare Tehnologica, domnul Mihnea Costoiu, demersuri pe care Ministerul Finantelor Publice le-a tratat cu receptivitate", informeaza Ministerul Educatiei intr-un comunicat remis HotNews.ro pe 24 ianuarie.
Acelasi comunicat precizeaza ca "activitatile eligibile pentru acordarea deducerii suplimentare la determinarea profitului impozabil trebuie sa fie din categoriile activitatilor de cercetare aplicativa si/sau de dezvoltare tehnologica, relevante pentru activitatea industriala sau comerciala desfasurata de catre contribuabili. Cu alte cuvinte, aceasta facilitate se rasfrange asupra tuturor activitatilor de cercetare - dezvoltare care conduc la obtinerea de rezultate ale cercetarii, valorificabile de catre contribuabili, nu doar celor dezvoltate in folos propriu ca pana acum".
Potrivit documentului aprobat de Guvern, stimulentele fiscale se acorda separat pentru activitatile de cercetare-dezvoltare din fiecare proiect desfasurat, anunta Ministerul Educatiei.
Articolele modificate din Codul Fiscal
Pana acum, deducerea era de 20% si se acorda numai activitatilor de cercetare-dezvoltare efectuate in Romania.
Ordonanta de Modificare a Codului Fiscal:
6. La articolul 19 1 alineatul (1), litera a) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"a) deducerea suplimentara la calculul profitului impozabil, in proportie de 50%, a cheltuielilor eligibile pentru aceste activitati; deducerea suplimentara se calculeaza trimestrial/anual; in cazul in care se realizeaza pierdere fiscala, aceasta se recupereaza potrivit dispozitiilor art.26;"
7. La articolul 19 1 dupa alineatul (2) se introduc trei noi alineate, alineatele (3) - (5), cu urmatorul cuprins:
(3) Stimulentele fiscale se acorda pentru activitatile de cercetare-dezvoltare care conduc la obtinerea de rezultate ale cercetarii, valorificabile de catre contribuabili, efectuate atat pe teritoriul national, cat si in statele membre ale Uniunii Europene sau in statele care apartin Spatiului Economic European.
(4) Activitatile de cercetare-dezvoltare eligibile pentru acordarea deducerii suplimentare la determinarea profitului impozabil trebuie sa fie din categoriile activitatilor de cercetare aplicativa si/sau de dezvoltare tehnologica, relevante pentru activitatea industriala sau comerciala desfasurata de catre contribuabili.
(5) Stimulentele fiscale se acorda separat pentru activitatile de cercetare-dezvoltare din fiecare proiect desfasurat."
Articolele Codului Fiscal asa cum erau inainte de modificare:
Art. 19 1 - (1) La calculul profitului impozabil, pentru activitatile de cercetare-dezvoltare se acorda urmatoarele stimulente fiscale:
a) deducerea suplimentara la calculul profitului impozabil in proportie de 20% a cheltuielilor eligibile pentru aceste activitati; deducerea suplimentara se calculeaza trimestrial/anual; in cazul in care se realizeaza pierdere fiscala, aceasta se recupereaza potrivit dispozitiilor art. 26;
Gabriel Sincu, partener in cadrul firmei franceze de consultanta si audit Mazars: Atentie, legea lasa loc unor abuzuri!
Gabriel Sincu, partener in cadrul firmei franceze de consultanta si audit Mazars, a declarat pentru HotNews.ro ca legea "lasa loc unor abuzuri", in conditiile in care companiile multinationale ar putea declara sume mai mari decat in realitate alocate cercetarii efectuate in filialele din Romania, pentru a plati un impozit mai mic aici si pentru a redirectiona restul de bani catre firmele mama.
Rep: Aceasta reglementare poate fi o metoda de scoatere a profiturilor din tara?
Gabriel Sincu: Putem sa o vedem si in felul asta. Insa atata vreme cat organele de inspectie fiscala isi fac treaba si cei care incearca sa abuzeze de aceasta prevedere sunt controlati cu atentie la dosarul preturilor de transfer si la modul de alocare a acestor sume, eu zic ca nu ar trebui sa se intample. Stiti cum se spune: Diavolul sta in detalii. Deci Fiscul trebuie sa isi faca treaba si atunci lucrul asta nu ar trebui sa se intample. Desi trebuie sa mentionam faptul ca e intr-adevar o portita care este deschisa unor companii multinationale pentru a putea sa mai reduca din profitul impozabil inregistrat in Romania.
Rep: Cum ar putea profita de aceasta portita, cum ar arata un abuz?
Gabriel Sincu: Avem o firma care face astfel de cheltuieli de cercetare-dezvoltare la nivel de grup si in urma lor rezulta niste produse, servicii care sunt vandute de fiecare dintre entitatile din grup in fiecare tara din Uniunea Europeana, sa spunem. Costurile respective cu cercetarea-dezvoltarea trebuie alocate intr-un mod echitabil catre toate aceste entitati din tarile respective. Atata vreme cat, avand in vedere aceasta prevedere legala, alocarea asta va fi facuta intr-un mod mai putin echitabil si firma mama va aloca o cota mai mare de cheltuieli catre Romania decat ar trebui sa aloce, avand in vedere acest tratament echitabil de care am vorbit mai devreme, avem aceasta situatie. Profitul impozabil al companiei din Romania este diminuat si profitul obtinut in tara de unde se aloca aceste cheltuieli din start este mai mare si se plateste impozit acolo, in loc sa se plateasca in Romania.
Rep: Adica o declarare fictiva a unei sume mai mari decat cea reala alocata pentru cercetare?
Gabriel Sincu: Exact. Ceea ce se intampla in general prin toate mecanismele astea de preturi de transfer. Am niste cheltuieli intr-o jurisdictie fiscala mai favorabila si incerc sa le imping catre jursdictii fiscale mai putin favorabile pentru a-mi diminua profitul impozabil acolo si a tine un profit impozabil mai mare in jurisdictia in care eu am avantaje fiscale.
Rep: Dar prevederile legale nu spun nimic cum ca activitatea de cercetare ar trebui stopata daca activitatea de cercetare se face de catre un grup de cercetatori straini?
Gabriel Sincu: Nu mi se pare ca ar fi corect lucrul asta atata vreme cat e vorba de o firma romaneasca, firma care beneficiaza de pe urma acestor activitati de cercetare-dezvoltare. Dupa parerea mea, nu este normal sa impun ca trebuie sa fie neaparat roman. Suntem in Uniunea Europeana, inseamna egalitate de sanse pentru toti membrii UE si atunci in felul asta trebuie gandit.
Rep: Deci am putea avea scenariul in care toate cererile depuse sa fie de companii multinationale cu filiale in Romania, dar a caror activitate de cercetare-dezvoltare sa se desfasoare in alte state decat Romania?
Gabriel Sincu: Intr-un caz extrem putem sa avem si aceasta situatie. Destul de putin probabil, dupa parerea mea. Eu sincer vad aceasta reglementare ca fiind unul dintre punctele bune totusi din ordonanta asta - extinderea la spatiul european si la faptul ca s-a ridicat plafonul de la 20% la 50%. Deci din start firmele romanesti sunt incurajate sa investeasca in cercetare, ca toata lumea cere sa incurajam creierele sa stea aici si sa faca treaba aici. Ele acum pot face treaba asta si in alta tara din UE, dar pana la urma astea sunt regulile jocului, nu putem sa mai fim izolationisti in conditiile actuale.
Eu intr-adevar trebuie sa trag un semnal de alarma, as ridica acest argument care este valid: atentie, legea lasa loc unor abuzuri. Pentru a nu avea aceste probleme Fiscul trebuie sa isi faca datoria si aici este marea problema. Stim cu totii ca administrarea fiscala in Romania lasa de dorit.
Cel mai important: asteptam niste norme clare de aplicare a acestei prevederi, pentru ca si in anii trecuti erau multi care ar fi vrut sa aplice, dar nu aplicau pentru ca nu erau niste definitii foarte clare a ceea ce inseamna cheltuielile astea de cercetare-dezvoltare, cum anume si in ce fel cuantificam rezultatele. Si aici e nevoie ca normele care speram sa apara sa faca un pic de lumina, ca sa putem cu adevarat sa beneficiem de prevederea asta, nu sa spunem: mai bine uit de ea pentru ca vine un inspector fiscal zelos si imi face probleme si o sa am mai multe batai de cap decat avantaje.
Mihnea Costoiu, ministrul delegat al Cercetarii si Invatamantului Superior: Eu am solicitat stimulente si deduceri pentru activitatea de cercetare pentru ca este sansa Romaniei. Daca mecanismele nu sunt unele perfecte, eu sunt de acord ca trebuie corectate
Mihnea Costoiu, ministrul delegat al Cercetarii si Invatamantului Superior, a declarat pentru HotNews.ro ca a solicitat si solicita in continuare "stimulente si deduceri pentru activitatea de cercetare pentru ca este sansa Romaniei de a dezvolta activitatea de cercetare si dezvoltarea Romaniei in general". In ce priveste mecanismul de acordare a acestor facilitati, Ministerul Finantelor este cel responsabil. "Daca mecanismele nu sunt unele perfecte, eu sunt de acord ca trebuie corectate. Dar colegii de la Finante stiu toate aceste elemente de care dumneavoastra vorbiti si au si datele tehnice care stau la baza acestor decizii", a explicat ministrul Cercetarii.
Rep: De ce ati extins acordarea acestor deduceri si pentru activitati realizate in state ale UE sau ale Spatiului Economic European?
Mihnea Costoiu: Nu am extins eu personal, este negocierea purtata la Ministerul de Finante. Va rog sa stati de vorba cu ei sa va dea mai multe detalii tehnice. Dar ideea este ca sunt companii internationale care au activitati de cercetare in Romania si care sunt inregistrate in spatiul acesta, dar isi desfasoara activitate de cercetare in Romania. Pana acum majoritatea acestor activitati erau extensii ale celor de acolo, nu era activitate declarata explicit in Romania. Si atunci inteleg de la colegii mei ca aceasta dorinta a fost ca sa se aplice si acelor companii din strainatate care desfasoara activitate in Romania aceasta facilitate pentru a isi mentine aceasta activitate pe teritoriul Romaniei. Asta am inteles eu ca este motivatia.
Rep: Deci solicitarea a venit din partea companiilor multinationale care activeaza si in Romania?
Mihnea Costoiu: Nu. Solicitarea a venit din partea mea, pentru ca eu am considerat ca nu poti sa stimulezi o activitate de cercetare in domeniul privat. Noi suntem astazi cu activitatea de cercetare centrata in jurul universitatilor si in jurul catorva institute de cercetare. Insa Romania are angajamentul european sa aduca 1% din PIB pentru cercetare din fonduri publice si 2% din fonduri private. Nu exista sanse reale sa poti aduce bani din zone private daca nu creezi niste mecanisme de stimulare a companiilor. Evident nu ma intereseaza doar companiile internationale, ma intereseaza companiile romanesti, dar si acelea care desfasoara activitate de cercetare in Romania si sunt multinationale.
Rep: Gabriel Sincu, partener in cadrul firmei franceze de consultanta si audit Mazars, a declarat ca este "o portita care este deschisa unor companii multinationale pentru a putea sa mai reduca din profitul impozabil inregistrat in Romania". Tot el a spus: "legea lasa loc unor abuzuri".
Mihnea Costoiu: Abuzuri ale cui?
Rep: Abuzuri ale companiilor multinationale in scenariul acesta - o multinationala poate declara sume mai mari decat in realitate pentru activitati de cercetare-dezvoltare realizate de filialele din Romania pentru a plati un impozit mai mic aici si pentru a transfera sume mai mari la firmele mama.
Mihnea Costoiu: Nu poate declara sume mai mari decat cele realizate efectiv pentru ca legea spune explicit ca trebuie declarate si identificate de catre organele fiscale acele activitati de cercetare care sunt in aria de activitate a operatorului economic, deci nu poti sa declari ceva ce tu nu ai facut niciodata pana acum, si pe de alta parte trebuie identificate pentru fiecare proiect in parte. Astfel incat sa nu existe posibilitatea declararii unor lucruri care nu exista. Adica trebuie sa declari care este proiectul pe care il derulezi si pentru fiecare proiect trebuie sa spui care sunt activitatile de cercetare, care sunt sumele si aceste proiecte sa fie in sfera de activitate a companiei. Nu pot sa declare orice, oricum.
Astea sunt mecanismele pe care mi le-au explicat. Pentru ca pana acum exista prevederea explicita ca prin ordin comun al ministrului Educatiei si al ministrului Finantelor se stabileau care sunt mecanismele de impozitare. Dar acum se detaliaza in cod explicit acest lucru ca sa nu existe interpretari, sa poata fi verificate aceste lucruri de catre organele de specialitate, adica de catre ANAF.
Dar nu sunt un specialist, eu am solicitat si solicit in continuare stimulente si deduceri pentru activitatea de cercetare pentru ca este sansa Romaniei de a dezvolta activitatea de cercetare si dezvoltarea Romaniei in general. Fara universitati si cercetare eu nu cred ca aceasta tara mai poate sa mearga inainte.
Dar Ministerul Finantelor va pot da lamuriri mai bune, sunt doar lucruri pe care le-am vazut din perspectiva mea ca ministru al Invatamantului Superior si Cercetarii, unde pe mine ma intereseaza finalitatea acestor lucruri, adica care sunt rezultatele acestor stimulente. Asta e important pentru mine.
Daca mecanismele nu sunt unele perfecte, eu sunt de acord ca trebuie corectate. Dar colegii de la Finante stiu toate aceste elemente de care dumneavoastra vorbiti si au si datele tehnice care stau la baza acestor decizii.
Ministerul Finantelor: Extinderea deductibilitatii - la solicitarea Comisiei Europene
Ministerul Finantelor a raspuns unei solicitari HotNews.ro ca decizia de a extinde acordarea stimulentelor si pentru activitatile de cercetare-dezvoltare efectuate in statele membre ale Uniunii Europene sau in statele care apartin Spatiului Economic European a fost luata la cererea Comisiei Europene.
Mai exact, Executivul European a cerut informatii referitoare la faptul ca aceasta deducere "se acorda doar pentru acele cheltuieli realizate pe teritoriul Romaniei, ceea ce contravine libertatii de stabilire". "Reprezentanta Permanenta a Romaniei pe Langa UE de la Bruxelles ne-a comunicat ca este iminenta declansarea actiunilor in constatarea neindeplinirii obligatiilor Romaniei ca stat membru al Uniunii Europene" in ceea ce priveste acest dosar, informeaza Ministerul Finantelor in raspunsul transmis HotNews.ro.
Vezi aici raspunsul integral al Ministerului Finantelor:
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau