Noul sistem RO e-Transport aduce haosul pe șosele: amenzi uriașe și confiscarea mărfurilor, o garanție spre falimentul transportatorilor

Dimensiune font:

| 20-02-2024 14:20

 

Organele fiscale aplică amenzi de până la 100.000 lei pentru nedeclararea mărfurilor în sistemul RO e-Transport și totodată confiscă valoarea bunurilor nedeclarate. Firmele de transport pot ajunge să plătească sancțiuni totale în valoare de milioane de lei. Ce se întâmplă în cazul în care firmele de transport nu obțin codul UIT și ce pot face în cazul în care sunt sancționate, ne explică Bogdan Blaj din cadrul Blaj Law.

 
 

”Într-un context economic defavorabil mediului de afaceri din România, având în vedere noile reglementări fiscale implementate pentru reducerea deficitul bugetar existent, companiile sunt obligate să raporteze cât mai multe operațiuni în sistemele informatice ale Ministerului Finanțelor. Astfel, au fost implementate cât mai multe instrumente menite să reducă evaziunea și frauda fiscală și să asigure creșterea gradului de colectare a taxelor datorate Statului, precum sistemul RO e-Transport sau RO e-Factura.

Sistemul RO e-Transport a fost implementat pentru a asigura trasabilitatea bunurilor transportate la nivel național și internațional, pentru a reduce evaziunea și frauda fiscală și pentru a crește nivelul încasărilor la bugetul de stat. 

În mod evident, nu poate fi descurajată intenția statului de a avea o evidență cât mai exactă a circulației mărfurilor, în special a celor cu risc fiscal ridicat, prin impunerea unor obligații de raportare operatorilor din domeniu, dar și a unor sancțiuni pentru nerespectarea acestora. Cu toate acestea, oare pot deveni aceste sancțiuni disproporționate față de scopul urmărit și atât de împovărătoare încât să determine ieșirea de pe piață a unor companii din domeniul transportului? 

Amenzi usturătoare

Potrivit OUG 41/2022, nerespectarea obligațiilor de declarare în sistemul RO e-Transport a bunurilor ce fac obiectul transporturilor internaționale sau naționale se sancționează cu amendă de la 10.000 de lei la 50.000 de lei în cazul persoanelor fizice, și de 20.000 de lei la 100.000 de lei în cazul persoanelor juridice, precum și prin confiscarea contravalorii bunurilor nedeclarate.

Conform prevederilor OUG 41/2022, confiscarea bunurilor se aplică pentru următoarele fapte contravenționale: 

 

- nedeclararea în sistemul RO e-Transport a datelor referitoare la transportul de bunuri cu risc fiscal ridicat, astfel încât să poată fi identificate prin codul UIT; 

- utilizarea codului UIT peste termenul de valabilitate; 

- descărcarea pe teritoriul României a bunurilor care fac obiectul tranzacțiilor intracomunitare aflate în tranzit, cu excepția celor care fac obiectul depozitării sau formării unui nou transport; 

- declararea în Sistemul RO e-Transport a unor cantități diferite de cele care fac obiectul transportului de bunuri. 

Confiscarea mărfii, o problemă gravă

Modalitatea de reglementare a măsurii complementare a confiscării bunurilor nu oferă posibilitatea organului competent care face verificarea de a proceda la individualizarea sancțiunii complementare în funcție de gravitatea faptei săvârșite, aceasta fiind aplicată în mod obligatoriu în cazul în care se constată încălcarea prevederilor menționate la art. 13 alin. (1) din OUG 41/2022.

Cu alte cuvinte, chiar dacă organul competent va putea aplica o amendă orientată spre minimul prevăzut de textul legal în cazul unui operator economic aflat la prima abatere legată de sistemul RO e-Transport, confiscarea valorii mărfurilor nedeclarate va fi aplicată în mod obligatoriu de fiecare dată. 

Prin urmare, în ipoteza în care operatorul economic omite să declare în sistemul RO e-Transport datele referitoare la transportul de bunuri cu risc fiscal ridicat, astfel încât să poată fi identificate prin codul UIT, față de acesta se va dispune confiscarea valorii întregului transport efectuat. 

Având în vedere că operatorii economici organizează transporturi cu bunuri cu risc fiscal ridicat a căror valoare poate ajunge la câteva sute de mii sau milioane de lei, o sancțiune de confiscare a valorii nedeclarate a unor astfel de bunuri poate avea repercusiuni dezastruoase asupra activității lor. Scoaterea de pe piață a unui operator economic în urma unei singure erori de declarare nu poate fi considerată o măsură echitabilă și care să îndeplinească scopul prevăzut de lege. 

Din modul de redactare a textului legal se observă că legiuitorul nu a avut în vedere posibilitatea ca o astfel de sancțiune să fie disproporțională față de fapta săvârșită în concret, iar în trecut astfel de reglementări naționale au fost considerate injuste de către CEDO și CJUE. 

 

Ce pot face persoanele sancționate pentru nedeclararea în sistemul RO e-Factura?

 

 Primul pas vizează contestarea în fața instanțelor a proceselor-verbale încheiate de organele competente prin care se aplică amenda contravențională și totodată se dispune confiscarea contravalorii bunurilor nedeclarate. O astfel de plângere este un pas deosebit de relevant, deoarece suspendă efectele sancțiunilor aplicate pe durata derulării litigiului. 

Echipa noastră sprijină persoanele sancționate pentru abaterile privind sistemul RO e-Transport, prin formularea de plângeri contravenționale, respectiv asistarea și reprezentarea acestora în fața instanțelor competente.

În plus, dată fiind disproporția sancțiunilor prevăzute de lege, față de scopul pentru care a fost implementat sistemul RO e-Transport, apreciem că este imperativă intervenția legiuitorului pentru modificarea situației actuale a sancțiunilor legate de sistemul RO e-Transport, ce ar putea genera efecte profund negative în domeniul companiilor de transport.

Echipa Blaj Law a pregătit un memoriu cu o propunere de modificare a prevederilor legale privind sancțiunea confiscării bunurilor nedeclarate în sistemul RO e-Transport, solicitând organelor decizionale să procedeze la îndreptarea imediată a acestei situații cu implicații economice dezastruoase.”, arată un comunicat al Blaj Law.

Evenimentul pe WhatsApp – cele mai tari știri, direct pe telefon!

Ești mereu pe fugă? Noi îți trimitem zilnic cele mai importante 3 știri din Iași, Moldova și țară – scurt, clar, fără spam.

Plus: alerte locale de urgență, noutăți exclusive și acces rapid la anunțuri importante.

► Intră pe canalul nostru oficial:

⇒ Încearcă 3 zile. Dacă nu-ți place, poți ieși oricând.

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

13:35

1. Denumirea, adresa, numarul de telefon, numarul de fax si adresa de e-mail ale autoritatii contractante: Comuna Roma, comuna Roma, sat Roma, Str. Brazilor nr. 54, judetul Botosani, telefon 0231/544.622, fax 0231/565.978, e-mail: primaria.roma@yahoo.ro, cod fiscal 3372114. 2. Denumirea, adresa, numarul de telefon, numarul de fax si adresa de e-mail ale biroului de la care se poate solicita documentatia de atribuire. Daca este cazul, costul si conditiile de plata in vederea obtinerii documentatiei de atribuire: Biroul Achizitii Publice, din cadrul Comunei Roma, cu sediul in comuna Roma, sat Roma, Str. Brazilor nr. 54, judetul Botosani, telefon 0231/544.622, fax 0231/565.978, e-mail: primaria.roma@yahoo.ro, cod fiscal 3372114. Documentatia de atribuire in format electronic este pusa de catre Autoritatea Contractanta cu titlu gratuit la dispozitia ofertantilor care au inaintat o solicitare in acest sens. 3. a) Locul prestarii serviciilor: Comuna Roma, cu satele apartinatoare Roma si Cotargaci, judetul Botosani. b) Obiectul concesionarii; natura si dimensiunea prestarilor: Serviciul de utilitate publica de distributie a gazelor naturale in Comuna Roma, cu satele apartinatoare Roma si Cotargaci, judetul Botosani, conform art. 8 H.G.209/2019. c) Termenul de finalizare sau durata contractului: 49 de ani. 4. a) Termenul de depunere a ofertelor: 20.06.2025, ora 10.00. b) Adresa la care trebuie transmise ofertele: Comuna Roma, Roma, sat Roma, Str. Brazilor nr. 54, judetul Botosani, telefon 0231/544.622, fax 0231/565.978, e-mail: primaria.roma @yahoo.ro. c) Limba sau limbile in care trebuie redactate ofertele: romana. d) Data, ora si locul deschiderii ofertelor: 20.06.2025, ora 11.00, Comuna Roma, comuna Roma, sat Roma, Str. Brazilor nr. 54, judetul Botosani. 5. Conditiile personale, tehnice si financiare pe care trebuie sa le indeplineasca ofertantii: conform documentatiei de atribuire. 6. Criterii utilizate la atribuirea contractului: conform documentatiei de atribuire. 7. Dupa caz, procentajul minim din lucrari care trebuie acordat partilor terte: conform documentatiei de atribuire. 8. Data trimiterii spre publicare a anuntului de participare: 30.04.2025. 9. Denumirea si adresa organismului competent de rezolvare a contestatiilor si, dupa caz, de mediere. Informatii exacte privind termenele de depunere a contestatiei si, dupa caz, denumirea, adresa, numarul de telefon, numarul de fax si adresa de e-mail ale biroului de la care se pot obtine aceste informatii: Tribunalul Botosani, Sectia de Contencios -Administrativ, cu sediul in orasul Botosani, Str. Maxim Gorki nr. 8, judetul Botosani, telefon 0231/511.739, fax 0231/531.832, email: tr-botosani@just.ro.
Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul fiscal, adresa, numarul de telefon, telefax si/sau adresa de e-mail ale persoanei de contact: Orasul Flamanzi, cu sediul in oras Flamanzi, Str.Dumitru Iov nr.284, judetul Botosani, telefon 0231/552.351, fax 0231/552.626, e-mail: orasflamanzi@yahoo.com, cod fiscal 3372173. Reglementari legale privind acordarea de finantare nerambursabila: In baza Legii nr. 350/2005 privind regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general; Hotararea Consiliului Local Orasul Flamanzi nr. 36/17.03.2025 privind aprobarea bugetului local pentru anul 2025, a bugetului activitatilor finantate integral din venituri proprii. Suma totala alocata de la bugetul local este de 40.000 Lei si se aloca in intregime pentru activitati cultural sportive. Criteriile de acordare a finantarilor nerambursabile sunt cele prezentate in Regulamentul privind acordarea de finantare nerambursabila de la bugetul local pentru activitatile nonprofit de interes local aprobat prin Hotararea Consiliului Local Flamanzi nr. 10/31.01.2014, modificata prin Hotararea Consiliului Local Orasul Flamanzi nr. 48/28.03.2025. Documentatia pentru elaborarea si prezentarea propunerilor de proiecte/ programe se poate obtine de pe site-ul Orasului Flamanzi: https://orasul- flamanzi.ro. Documentatia de solicitare a finantarii nerambursabila se poate descarca de pe site-ul autoritatii contractante: https://orasul- flamanzi.ro si se poate procura de la sediul Orasului Flamanzi, orasul Flamanzi, Str. Dumitru Iov nr. 284, judetul Botosani. Data-limita pentru depunerea propunerilor de proiecte: 12.06.2025, ora 16.00, la adresa: Orasul Flamanzi, orasul Flamanzi, Str. Dumitru Iov nr. 284, judetul Botosani. Perioada la care se desfasoara selectia de proiecte, verificarea eligibilitatii, a indeplinirii criteriilor referitoare la capacitatea tehnica si financiara si evaluarea propunerilor de proiecte este 16.06.2025 -17.06.2025.
Orasul Harlau clarifica regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul fiscal, adresa, numarul de telefon, telefax si/sau adresa de e-mail ale persoanei de contact: Orasul Harlau, cu sediul in orasul Harlau, Str. Musatini nr.1, judetul Iasi, telefon/fax 0232/720.412/ 0232/720.777, e-mail: primariahirlau @yahoo.com, juridic@ primaria- hirlau.ro, cod fiscal 4541190. Reglementari legale privind acordarea de finantare nerambursabila: In baza Legii nr. 350/2005 privind regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general, cu modificarile si completarile ulterioare si H.C.L. Harlau nr. 27/26.03.2025 privind aprobarea bugetului pe anul 2025. Perioada de finantare: anul 2025. Suma totala alocata de la bugetul local este de 160.000 Lei si se aloca in intregime pentru domeniul Sport. Criteriile de acordare a finantarilor nerambursabile sunt cele prezentate in Regulamentul Orasului Harlau aprobat prin H.C.L. Harlau nr. 53/27.04.2017 privind regimul finantarilor nerambursabile alocate de la bugetul local pentru activitatile nonprofit de interes local, cu modificarile si completarile ulterioare. Documentatia pentru elaborarea si prezentarea propunerilor de proiecte/ programe se poate obtine de pe site-ul: www.primaria hirlau.ro. Documentatia de solicitare a finantarii nerambursabile se poate descarca de pe site-ul autoritatii contractante: www.primaria hirlau.ro sau se poate procura de la sediul Orasului Harlau, Harlau, Str. Musatini nr. 1, judetul Iasi. Data-limita pentru depunerea propunerilor de proiecte: 15.05.2025, ora 14.00, la Compartimentul Registratura al Orasului Harlau, Harlau, Str. Musatini nr. 1, judetul Iasi. Perioada la care se desfasoara selectia de proiecte, verificarea eligibilitatii, a indeplinirii criteriilor referitoare la capacitatea tehnica si financiara si evaluarea propunerilor de proiecte este: 16.05.2025 -19.05.2025.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Municipiul Vaslui, cu sediul in municipiul Vaslui, Str. Spiru Haret nr. 2, judetul Vaslui, telefon 0235/310.999, fax 0235/315.946, e-mail: pmv@primariavaslui.ro, cod fiscal 3337532. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: -4 terenuri apartinand domeniului public al Municipiului Vaslui, in vederea amplasarii de terase provizorii, situate in municipiul Vaslui, F.N., conform caietului de sarcini, H.C.L. Vaslui nr. 151/30.04.2025 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019, identificate astfel: -T1 -suprafata de 75 mp, situat in imediata vecinatate a cladirii fostului Palat al Telefoanelor; -T2 -suprafata de 35 mp, situat pe platoul pietonal din zona Teatrului de Vara, in fata restaurantului Crama Domneasca; -T3 -suprafata de 64 mp, situat in partea dreapta fata de intrarea principala a Teatrului de Vara; -T4 -suprafata de 67 mp, situat in partea stanga fata de intrarea principala a Teatrului de Vara. 3.Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: de la sediul Municipiului Vaslui sau de pe site-ul institutiei: www.primaria vaslui.ro. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Patrimoniu, etaj 2, cam. 210 din cadrul Municipiului Vaslui, Str. Spiru Haret nr. 2, judetul Vaslui. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: Gratuit. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 22.05.2025, ora 16.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 30.05.2025, ora 14.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Municipiul Vaslui, Registratura, municipiul Vaslui, Str. Spiru Haret nr. 2, judetul Vaslui. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: se depun intr-un singur exemplar, in original, in doua plicuri sigilate: unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 02.06.2025, ora 10.00, la sediul administrativ al Pietei Centrale din municipiul Vaslui, Str. Nicolae Iorga nr. 2, judetul Vaslui. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios Administrativ a Tribunalului Vaslui, municipiul Vaslui, Str.Stefan cel Mare nr.54, judetul Vaslui, telefon/fax 0235/311.582, e-mail: tr-vaslui@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 08.05.2025.
S-a modificat Codul Rutier 2025! Amenzi usturătoare pentru șoferii care circulă cu farurile reglate greșit
15/05/2025 12:01

Codul Rutier 2025 aduce modificări importante privind siguranta rutieră, punand accent pe verificarea si functionarea corectă a sistemelor esentiale ale autovehiculelor. Două aspecte majore atrag atentia: s ...

Noi reguli la controlul rutier! Este obligatoriu pentru toți șoferii!
13/05/2025 12:05

Noi reguli la controlul rutier! Atunci cand un conducător auto este oprit in trafic, indiferent de natura opririi, acesta are obligatia să prezinte cateva documente esentiale. Conform Codului Rutier din 2025, ...

Se pregătește limitarea vitezei pe principalele artere din București! Primăria Capitalei spune că este 'prea mult zgomot'
11/05/2025 12:08

  Primăria Capitalei pregăteste noi măsuri pentru a reduce zgomotul din trafic. Municipalitatea intentionează să limiteze viteza la cel mult 30 km/h pe anumite artere şi să instaleze mai ...

VIDEO Cum au evoluat lucrările la A7 în 9 luni: imagini din dronă de pe întregul traseu
11/05/2025 11:24

 Reprezentantii Asociatiei Moldova vrea autostrada (MVA) au publicat un nou video comparativ care arată evolutia lucrărilor la autostrada A7 Ploiesti – Pascani pe o perioada de 9 lun ...

VIDEO Max Verstappen surprinde lumea F1: Test secret cu un Ferrari GT3 pe circuitul de la Nurburgring
10/05/2025 12:38

 Max Verstappen a participat vineri la un test alături de un bolid Ferrari 296 GT3 pe legendarul circuit de la Nürburgring. Vorbim despre o actiune care a avut loc inaintea celei de-a treia etape din ...

Lege adoptată în Parlament: Șoferii își pot recupera permisul mai ușor, după suspendare. Condiția impusă în noua legislație
07/05/2025 14:25

  Parlamentul a aprobat o schimbare in legislatia rutieră care permite soferilor să-si reducă perioada de suspendare a permisului auto dacă achită amenda contraventională. ...

Mare atenție, șoferi! Amenzi drastice dacă încalci aceste reguli de circulație
06/05/2025 13:36

Modificările aduse Codului Rutier in 2025 iti pot goli buzunarele de bani, dacă nu esti atent si incalci regulile de circulatie in trafic. Printre cele mai importante schimbări ale Codului Rutier 2025 este ...

Nouă obligație auto în România: Șoferii care nu se conformează riscă amenzi
05/05/2025 16:31

  O nouă dotare obligatorie pentru soferii din Romania: lumină de avarie portabilă cu LED in locul triunghiurilor reflectorizante Romania se pregăteste de o schimbare importantă in ceea ce priveste ...

Sancțiuni pentru șoferii care parchează în aceste locuri.
04/05/2025 11:26

Există sanctiuni la nivel national pentru soferii care parchează pe locurile destinate incărcării masinilor electrice. În absenta unei legislatii nationale uniforme, autoritătile locale isi stabilesc ...

 Lando Norris a câștigat cursa Sprint contând pentru Marele Premiu de Formula 1
03/05/2025 21:46

 Lando Norris a castigat cursa Sprint contand pentru Marele Premiu de Formula 1 de la Miami, pilotul britanic al celor de la McLaren fiind urmat de coechipierul Oscar Piastri. Lewis Hamilton a adus un nesp ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei