Brâncuși în România: Întoarcerea acasă a unui pionier al modernismului

Dimensiune font:

| 05-01-2024 10:28

Coloana din gresie a lui Brâncuși, intitulată „Piatra de hotar”, a fost ultima dintr-o lungă serie de lucrări care i-au definit emblematica semnătură, iar „Sărutul” a fost dus spre o și mai mare abstracție. S-ar putea ca lucrarea să fi fost singura sculptură cu un clar mesaj politic, creată fiind în 1945, când Uniunea Sovietică a rupt o serie de teritorii din România, patria sa. Văzută drept un mesaj de pace, prin cupluri intim îngemănate, cu ochi și cu buze pecetluite, s-ar putea ca sculptura să reprezinte contestarea unor frontiere impuse – dorința unei uniuni inseparabile, relatează Financial Times citat de Rador Radio România.

Această lucrare de la Centrul Pompidou, din Paris, este acum expusă cu ocazia primei expoziții Brâncuși importante din țara sa după mai bine de 50 de ani – Brâncuși - Surse Românești și Perspective Universale - la Muzeul Național de Artă din Timișoara (MNART), un oraș din vestul României. Concepută de Art Encounters Foundation drept final al programului Timișoara – Capitală Europeană a Culturii – expoziția reprezintă o simbolică întoarcere acasă. Ea este ceea ce, potrivit declarațiilor Doinei Lemny, curatorul expoziției, ar fi o serie de mituri despre acest pionier modernist, care și-a dezvăluit rareori izvoarele artei sale. Deși Brâncuși a trăit la Paris începând din anul 1904 și până la moartea sa, în 1957, devenind cetățean francez la 76 de ani și donându-și colecția statului francez, dna Lemny afirmă că legăturile sale cu România nu au fost niciodată întrerupte.

Muzeele românești adăpostesc operele timpurii. Dar multe dintre operele împrumutate de la Centrul Pompidou, de la Guggenheim din Veneția și de la Galeriile Tate din Londra nu au mai fost văzute aici anterior, evenimentul marcând o imensă schimbare într-o țară încă marcată de dictatura lui Ceaușescu. MNART, palatul baroc din Tmișoara (leagănul revoluției din 1989) a primit statutul de muzeu național în 2020. De atunci, un fond alocat de consiliul municipal, în valoare de 2,5 milioane euro, a înscris clădirea printre muzeele tot mai numeroase din țară finanțate prin importante credite internaționale. O clădire anume destinată, Muzeul Artei Recente (MARe) din București – din apropierea fostei reședințe a lui Ceaușescu, a fost înființat în 2018, devenind primul muzeu privat din România, care, recent, a adăpostit 46 de capodopere de la Muzeul Picasso din Paris. Ele au fost expuse încântător în cadrul expoziției Efectul Picasso împreună cu 65 de lucrări românești inspirate sau „provocate” de ele începând din anii ’60.

La Timișoara, drumul lui Brâncuși spre abstract este marcat în peste 1100 de lucrări, printre care niște rafinate opere în bronz – Muză dormind (1910) și Danaidă (1918). Sunt expuse o serie de fotografii rare (împrumutate de colcționarul David Grob), cum ar fi Autoportret cu câinele Polaire în fața studioului”(cca. 1924). Deși Brâncuși a deținut atlierul din Montparnesse timp de 50 de ani – cu niște prietenii parizieni de la Marcel Duchamp și până la Erik Satie - opera sa a fost cunoscută și de mulți reprezentanți ai avangardei din România.

Corpul jupuit, Ecorșeu (1912) – un debut în ghips colorat sub forma unui material didactic, i-a uimit compatrioții prin forța sa expresivă. Era o dovadă a cunoștințelor sale de anatomie în fața celor care îl luau drept geniul neșlefuit al unui țăran român. Născut în 1876, în satul Hobița de la poalele unor munți împăduriți, înainte de a absolvi Școala Națională de Arte Frumoase din București, mai întâi el a urmat arte și meserii la Craiova și a fost elevul unui sculptor în lemn din Viena.

La 28 de ani, a sosit la Paris. Mândrie (1905), bustul naturalist al unei fete, a fost apreciat de Augustte Rodin, în al cărui studiou a și stat câteva luni, prin 1907. Totuși, el a plecat pentru că „nimic nu crește la umbra unui mare copac”. Primul său „Sărut”, în rocă de marnă, a fost o replică directă dată sculpturii simboliste a lui Rodin. Rupându-se de portretistică („Apelăm la simplitate ca să ne apropiem de adevăr”, scria el), lucrarea a însemnat totodată o revoluție în tehnică. Renunțând la turnare (a bronzului, de ex.), un procedeu dominant încă din Renaștere, în favoarea cioplirii directe, el a consultat o serie de surse, de la bisericile romanice și de la cioplitul în lemn din Carpați până la sculptura africană și la Gauguin.

O fotografie a lui Brâncuși cu Primul Pas (1914) surprinde sculptura în lemn a unui copil, un ochi în diagonală deasupra unei guri căscate triunghiulare. Din spusele dnei Lemny reiese că artistul ar fi distrus această lucrare, considerând-o prea evident influențată de arta africană, și a păstrat doar un cap ovoidal. „Cap la început” – aici, în această versiune în ipsos din 1917, inspirată de seria ultraesențializată a Noilor Născuți, în final devenită un ou în „Începuturile lumii”.

„Adora sculpturile africane” afirmă dna Lemny. Discuta cu Modigliani despre arta aficană, „dar nu colecționa măști, așa cum făceau cubiștii. Admira, dar nu voia să se apropie”. Brâncuși, care dorea să salveze lemnul din cauza vieților lui de dinainte, sublinia că „și sculptorii africani conservau viața materialului în sculpturile lor. Lucrau cu lemnul. Nu voiau să îl rănască”. Poate că el simțea că ar avea afinități cu cioplitorii români în lemn consecvenți unor credințe legate de natură de dinaintea creștinătății.

„Brâncuși nu avea nevoie să se uite prin Africa, dispunea de propria ogradă”, afirmă Dan Popescu, de la H’Art Gallery din București. „Moderniștii se inspirau din ceea ce era țărănesc”. Bronzul în formă de pasăre, „Măiastra”(1911), de la Tate, are numele inspirat din folclorul românesc, despre o pasăre cântătoare transformată în prințesă. Opera poate fi și o aluzie la păsările sculptate în lemn de pe coloane din cimitirele românești, simbolizând zborul sufletului.

Expoziția ne amintește și cât de șocantă și de contestată ar putea fi o asemenea sculptură. Sărutul, montat în cimitirul Montparnasse în 1910, dezvăluind picioarele înlănțuite ale îndrăgostiților, a scandalizat prin aluzia la fertilitatea păgână. O sculptură de bonz lustruit, Pasăre în spațiu, transformată într-o suliță aerodinamică, apare în presă sub titlul ”Dar asta e artă?” Brâncuși a dat în judecată vama SUA pentru taxele de import impuse metalului, ca și când nu ar fi fost vorba despre o operă de artă – un proces pe care el l-a câștigat în 1928.

Viziunea comuniștilor din România era la fel de complexă. „Comuniștii aveau nevoie de eroi”, spune dna Lemny. Așadar, Academia Română a blocat intrarea lui Brâncuși în România. În 1965, după ce Ceaușescu a preluat puterea, diversitatea stilistică în artă a scos pe tușă realismul socialist, în parte și pentru a-i irita pe ruși. („Românii erau naționaliști înainte de a fi comuniști”, spune Popescu). În 1968, atunci când Ceaușescu s-a opus invaziei sovieticilor în Cehoslovacia, s-a redeschis o ușă spre cultura occidentală, iar statutul oficial al lui Brâncuși a intrat în ascensiune. În urma unei expoziții postume deshise la București în 1970, o casă memorială s-a deschis ulterior și în Gorj, județul său natal, în 1971. Și totuși, căsuța de lemn cu trei camere, cu mușcate pe prispă, nu este cea originală – o piatră în curtea din față marchează locul său de natere, acum dispărut.

În apropiere, ansamblul monumental în memoria celor dispăruți în Primul Război Mondial, ridicat în orașul Târgu Jiu între anii 1937 – 38 (ilustrată prin fotografiile sale din expoziție) a fost neglijat până în anii ’60. Astăzi, acest loc de pelerinaj este păzit de un gardian cu un fluier. Poarta Sărutului, un arc de piatră cu friza a doi îndrăgostiți, duce spre rotunda Masă a Tăcerii, din piatră, situată în apropierea râului. Coloana Infinitului se ridică în centrul unui parc, blocurile sale în formă de romb, din metal aurit, amintind atât de coloanele funerare, cât și de o presă de ulei din studioul artistului, a cărei mișcare evocă infinitul.

Continuele dispute pe tema izvoarelor artei lui Brâncuși – exacerbând sau minimalizând motivele românești - par curioase astăzi, ca și când inspirația din arta populară i-ar putea diminua univesalitatea. „El nu e un sculptor român”, afirma odată criticul Sidney Geist. „El este internațional”. Desigur, în cele din urmă, poate fi și una și alta? Depășind aceste dispute, rămâne comentariul lui Brâncuși despre propria sa artă: „Nu căutați mistere. Eu vă ofer simple bucurii. Uitați-vă până le veți vedea”.

Evenimentul pe WhatsApp – cele mai tari știri, direct pe telefon!

Ești mereu pe fugă? Noi îți trimitem zilnic cele mai importante 3 știri din Iași, Moldova și țară – scurt, clar, fără spam.

Plus: alerte locale de urgență, noutăți exclusive și acces rapid la anunțuri importante.

► Intră pe canalul nostru oficial:

⇒ Încearcă 3 zile. Dacă nu-ți place, poți ieși oricând.

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

13:35

BANCUL ZILEI

06:14

1. Denumirea, adresa, numarul de telefon, numarul de fax si adresa de e-mail ale autoritatii contractante: Comuna Roma, comuna Roma, sat Roma, Str. Brazilor nr. 54, judetul Botosani, telefon 0231/544.622, fax 0231/565.978, e-mail: primaria.roma@yahoo.ro, cod fiscal 3372114. 2. Denumirea, adresa, numarul de telefon, numarul de fax si adresa de e-mail ale biroului de la care se poate solicita documentatia de atribuire. Daca este cazul, costul si conditiile de plata in vederea obtinerii documentatiei de atribuire: Biroul Achizitii Publice, din cadrul Comunei Roma, cu sediul in comuna Roma, sat Roma, Str. Brazilor nr. 54, judetul Botosani, telefon 0231/544.622, fax 0231/565.978, e-mail: primaria.roma@yahoo.ro, cod fiscal 3372114. Documentatia de atribuire in format electronic este pusa de catre Autoritatea Contractanta cu titlu gratuit la dispozitia ofertantilor care au inaintat o solicitare in acest sens. 3. a) Locul prestarii serviciilor: Comuna Roma, cu satele apartinatoare Roma si Cotargaci, judetul Botosani. b) Obiectul concesionarii; natura si dimensiunea prestarilor: Serviciul de utilitate publica de distributie a gazelor naturale in Comuna Roma, cu satele apartinatoare Roma si Cotargaci, judetul Botosani, conform art. 8 H.G.209/2019. c) Termenul de finalizare sau durata contractului: 49 de ani. 4. a) Termenul de depunere a ofertelor: 20.06.2025, ora 10.00. b) Adresa la care trebuie transmise ofertele: Comuna Roma, Roma, sat Roma, Str. Brazilor nr. 54, judetul Botosani, telefon 0231/544.622, fax 0231/565.978, e-mail: primaria.roma @yahoo.ro. c) Limba sau limbile in care trebuie redactate ofertele: romana. d) Data, ora si locul deschiderii ofertelor: 20.06.2025, ora 11.00, Comuna Roma, comuna Roma, sat Roma, Str. Brazilor nr. 54, judetul Botosani. 5. Conditiile personale, tehnice si financiare pe care trebuie sa le indeplineasca ofertantii: conform documentatiei de atribuire. 6. Criterii utilizate la atribuirea contractului: conform documentatiei de atribuire. 7. Dupa caz, procentajul minim din lucrari care trebuie acordat partilor terte: conform documentatiei de atribuire. 8. Data trimiterii spre publicare a anuntului de participare: 30.04.2025. 9. Denumirea si adresa organismului competent de rezolvare a contestatiilor si, dupa caz, de mediere. Informatii exacte privind termenele de depunere a contestatiei si, dupa caz, denumirea, adresa, numarul de telefon, numarul de fax si adresa de e-mail ale biroului de la care se pot obtine aceste informatii: Tribunalul Botosani, Sectia de Contencios -Administrativ, cu sediul in orasul Botosani, Str. Maxim Gorki nr. 8, judetul Botosani, telefon 0231/511.739, fax 0231/531.832, email: tr-botosani@just.ro.
Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul fiscal, adresa, numarul de telefon, telefax si/sau adresa de e-mail ale persoanei de contact: Orasul Flamanzi, cu sediul in oras Flamanzi, Str.Dumitru Iov nr.284, judetul Botosani, telefon 0231/552.351, fax 0231/552.626, e-mail: orasflamanzi@yahoo.com, cod fiscal 3372173. Reglementari legale privind acordarea de finantare nerambursabila: In baza Legii nr. 350/2005 privind regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general; Hotararea Consiliului Local Orasul Flamanzi nr. 36/17.03.2025 privind aprobarea bugetului local pentru anul 2025, a bugetului activitatilor finantate integral din venituri proprii. Suma totala alocata de la bugetul local este de 40.000 Lei si se aloca in intregime pentru activitati cultural sportive. Criteriile de acordare a finantarilor nerambursabile sunt cele prezentate in Regulamentul privind acordarea de finantare nerambursabila de la bugetul local pentru activitatile nonprofit de interes local aprobat prin Hotararea Consiliului Local Flamanzi nr. 10/31.01.2014, modificata prin Hotararea Consiliului Local Orasul Flamanzi nr. 48/28.03.2025. Documentatia pentru elaborarea si prezentarea propunerilor de proiecte/ programe se poate obtine de pe site-ul Orasului Flamanzi: https://orasul- flamanzi.ro. Documentatia de solicitare a finantarii nerambursabila se poate descarca de pe site-ul autoritatii contractante: https://orasul- flamanzi.ro si se poate procura de la sediul Orasului Flamanzi, orasul Flamanzi, Str. Dumitru Iov nr. 284, judetul Botosani. Data-limita pentru depunerea propunerilor de proiecte: 12.06.2025, ora 16.00, la adresa: Orasul Flamanzi, orasul Flamanzi, Str. Dumitru Iov nr. 284, judetul Botosani. Perioada la care se desfasoara selectia de proiecte, verificarea eligibilitatii, a indeplinirii criteriilor referitoare la capacitatea tehnica si financiara si evaluarea propunerilor de proiecte este 16.06.2025 -17.06.2025.
Orasul Harlau clarifica regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul fiscal, adresa, numarul de telefon, telefax si/sau adresa de e-mail ale persoanei de contact: Orasul Harlau, cu sediul in orasul Harlau, Str. Musatini nr.1, judetul Iasi, telefon/fax 0232/720.412/ 0232/720.777, e-mail: primariahirlau @yahoo.com, juridic@ primaria- hirlau.ro, cod fiscal 4541190. Reglementari legale privind acordarea de finantare nerambursabila: In baza Legii nr. 350/2005 privind regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general, cu modificarile si completarile ulterioare si H.C.L. Harlau nr. 27/26.03.2025 privind aprobarea bugetului pe anul 2025. Perioada de finantare: anul 2025. Suma totala alocata de la bugetul local este de 160.000 Lei si se aloca in intregime pentru domeniul Sport. Criteriile de acordare a finantarilor nerambursabile sunt cele prezentate in Regulamentul Orasului Harlau aprobat prin H.C.L. Harlau nr. 53/27.04.2017 privind regimul finantarilor nerambursabile alocate de la bugetul local pentru activitatile nonprofit de interes local, cu modificarile si completarile ulterioare. Documentatia pentru elaborarea si prezentarea propunerilor de proiecte/ programe se poate obtine de pe site-ul: www.primaria hirlau.ro. Documentatia de solicitare a finantarii nerambursabile se poate descarca de pe site-ul autoritatii contractante: www.primaria hirlau.ro sau se poate procura de la sediul Orasului Harlau, Harlau, Str. Musatini nr. 1, judetul Iasi. Data-limita pentru depunerea propunerilor de proiecte: 15.05.2025, ora 14.00, la Compartimentul Registratura al Orasului Harlau, Harlau, Str. Musatini nr. 1, judetul Iasi. Perioada la care se desfasoara selectia de proiecte, verificarea eligibilitatii, a indeplinirii criteriilor referitoare la capacitatea tehnica si financiara si evaluarea propunerilor de proiecte este: 16.05.2025 -19.05.2025.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Municipiul Vaslui, cu sediul in municipiul Vaslui, Str. Spiru Haret nr. 2, judetul Vaslui, telefon 0235/310.999, fax 0235/315.946, e-mail: pmv@primariavaslui.ro, cod fiscal 3337532. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: -4 terenuri apartinand domeniului public al Municipiului Vaslui, in vederea amplasarii de terase provizorii, situate in municipiul Vaslui, F.N., conform caietului de sarcini, H.C.L. Vaslui nr. 151/30.04.2025 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019, identificate astfel: -T1 -suprafata de 75 mp, situat in imediata vecinatate a cladirii fostului Palat al Telefoanelor; -T2 -suprafata de 35 mp, situat pe platoul pietonal din zona Teatrului de Vara, in fata restaurantului Crama Domneasca; -T3 -suprafata de 64 mp, situat in partea dreapta fata de intrarea principala a Teatrului de Vara; -T4 -suprafata de 67 mp, situat in partea stanga fata de intrarea principala a Teatrului de Vara. 3.Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: de la sediul Municipiului Vaslui sau de pe site-ul institutiei: www.primaria vaslui.ro. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Patrimoniu, etaj 2, cam. 210 din cadrul Municipiului Vaslui, Str. Spiru Haret nr. 2, judetul Vaslui. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: Gratuit. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 22.05.2025, ora 16.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 30.05.2025, ora 14.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Municipiul Vaslui, Registratura, municipiul Vaslui, Str. Spiru Haret nr. 2, judetul Vaslui. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: se depun intr-un singur exemplar, in original, in doua plicuri sigilate: unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 02.06.2025, ora 10.00, la sediul administrativ al Pietei Centrale din municipiul Vaslui, Str. Nicolae Iorga nr. 2, judetul Vaslui. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios Administrativ a Tribunalului Vaslui, municipiul Vaslui, Str.Stefan cel Mare nr.54, judetul Vaslui, telefon/fax 0235/311.582, e-mail: tr-vaslui@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 08.05.2025.
Cristina Deleanu a murit la 84 de ani. România pierde o mare actriță, un suflet nobil și o voce inconfundabilă
15/05/2025 13:55

Actrita Cristina Deleanu, una dintre figurile emblematice ale scenei romanesti, a murit la varsta de 84 de ani. Vestea tragică a fost făcută publică joi de jurnalista Marina Almăsan, care si-a exprimat pro ...

Cristina Uruc, noua președintă a European Association of Artist Managers. România, în prim-planul managementului artistic european
14/05/2025 13:00

Cristina Uruc, managerul general interimar al ARTEXIM – institutia care organizează Festivalul si Concursul International „George Enescu” – a fost aleasă cu unanimitate de voturi in fu ...

 Președintele Academiei Române cântă cu patos și emoție balada lui Avram Iancu: Sus, sus, române sus!
12/05/2025 06:59

Profesorul Ioan-Aurel Pop, presedintele Academiei Romane, a apărut intr-un videoclip in care este filmat cantand, cu emotie, o baladă patriotică faimoasă. Cantarea s-a petrecut la un eveniment privat, la c ...

6 mai, evenimente importante care au avut loc în această zi de-a lungul timpului
06/05/2025 06:34

Prezentul este, poate, cel mai important, dar una dintre cele mai importante idei din viaţă este să nu ne uităm trecutul aşa că vă invităm să aflaţi ce evenimente deosebite s-au petrecut pe 6 mai de-a ...

În „Grădinile Reginei”, la Balcic, cu pictorul Constantin Tofan
05/05/2025 11:31

Expozitia pictorului iesean Constantin Tofan, de la Balcic (Bulgaria), a deschis colaborarea intre Muzeul Municipal „Regina Maria” din Iasi si Palatul Reginei, din Balcic. Expozitia este deschisă p ...

Cele mai bune aplicații de muzică pentru iPhone 16 în 2025
29/04/2025 22:26

Tehnologia devine din ce in ce mai sofisticată, iar iPhone 16 nu rămane in urmă, ci se evidentiază atat prin inovatii hardware, cat si printr-o experientă auditivă imbunătătită. Cu o gamă atat de va ...

Cornel Constantiniu a împlinit 80 de ani, dar nu își mai serbează ziua de naștere. Motivul este dureros:
28/04/2025 05:56

Cornel Constantiniu a implinit, pe 6 aprilie, 80 de ani, dar a ales să nu se serbeze. Artistul nu mai marchează in niciun fel zilele aniversare de cand fratelui lui geamăn a murit, asta pentru că durerea e ...

VIDEO O fostă vedetă TV s-a retras din fața camerelor și a ajuns la Spitalul 9: M-au internat imediat
27/04/2025 19:12

  Sanda Tăranu s-a retras din fată camerelor, din proprie initiativă. Ea a dezvăluit si motivul: a căzut „intr-o depresie ingrozitoare” cand programul TVR a fost redus la d ...

De unde vine expresia „Gura păcătosului adevăr grăiește”. Mulți o folosesc, dar puțini știu cum a apărut, de fapt
24/04/2025 05:16

Romanii sunt un popor al proverbelor si zicalelor, iar expresia „Gura păcătosului adevăr grăieste” este frecvent folosită in conversatiile de zi cu zi. Fie că e rostită pe un ton glumet sau intr-un c ...

Câți domnitori a avut, de fapt, România? Istoria i-a uitat complet pe cei mai mulți dintre ei
21/04/2025 06:10

Tara noastră are in spate o istorie impresionantă, iar de-a lungul acesteia, nenumărati domnitori au ajuns pe tronul tărilor romanesti. Unii dintre acestia s-au transformat in adevărate legende, despre car ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei