Nereguli grave găsite de Curtea de Conturi în 'ograda' lui Ilie Bolojan - Erori de zeci de milioane, deficiențe manageriale, abateri de la bunele practici

9

Dimensiune font:

| 26-10-2024 00:38

Raportul de audit al Curții de Conturi la Consiliul Județean Bihor, condus de liberalul Ilie Bolojan, dezvăluie probleme majore în administrarea resurselor și în aplicarea legislației la nivelul Unității Administrativ-Teritoriale Județul Bihor. Documentul aduce la lumină deficiențe semnificative în gestionarea fondurilor publice, erori contabile și carențe în controlul intern managerial, toate acestea având un impact negativ asupra calității raportării financiare pentru anul 2023.

Subevaluări și raportări eronate în bilanțul financiar

Auditul realizat de Camera de Conturi asupra bilanțului pe 2023 a relevat mai multe abateri de la normele legale și de raportare financiară, astfel că opinia Curții de Conturi a fost una cu rezerve. În raportul emis, se precizează că „situațiile financiare ale entității prezintă, sub toate aspectele semnificative, o imagine reală și fidelă, în conformitate cu cadrul de raportare financiară aplicabil”, însă cu excepția unor aspecte semnificative menționate în secțiunea „Baza pentru opinia cu rezerve”. Printre cele mai mari probleme identificate se numără subevaluarea activelor și raportarea greșită a creanțelor din proiectele cu finanțare externă, două probleme care au contribuit la denaturarea bilanțului contabil.

Subevaluarea activelor și datoriilor curente este una dintre cele mai notabile erori descoperite, fiind determinată de neînregistrarea unor facturi pentru investiții și servicii. Conform raportului, valoarea totală a facturilor omise se ridică la 27.343.904 lei, iar această eroare s-a produs prin nerespectarea „principiului contabilității de angajamente și al independenței exercițiului”. Documentul subliniază că „neînregistrarea facturilor afectează corectitudinea informațiilor financiare și compromite imaginea fidelă a activelor și datoriilor la finalul anului 2023.” Astfel de erori sunt catalogate drept critice, deoarece subminează încrederea în calitatea informațiilor raportate și pot masca adevăratele obligații financiare ale județului Bihor.

De asemenea, raportarea eronată a creanțelor din proiectele cu finanțare nerambursabilă a condus la o supraevaluare a valorii acestora cu 81.003.330 lei. Aceasta s-a produs prin omisiuni în evidențierea legală a drepturilor de creanță, referitoare la „finanțarea națională și cheltuieli neeligibile (TVA) aferente unui proiect finanțat din fonduri externe nerambursabile de la Uniunea Europeană”. În raport se menționează că „erorile de raportare contravin reglementărilor contabile și afectează atât poziția activelor curente, cât și valorile prezentate în bilanțul consolidat” la data de 31 decembrie 2023.

Deficiențe în controlul intern managerial și abateri de la bunele practici

Una dintre observațiile majore ale echipei de audit se referă la calitatea controlului intern managerial, care a fost evaluată ca fiind insuficientă pentru a asigura exactitatea datelor financiare și corecta administrare a fondurilor publice. Controlul intern deficitar a permis existența mai multor abateri la entități subordonate, cum ar fi Filarmonica de Stat Oradea, Biblioteca Județeană „Gheorghe Șincai”, Teatrul Regina Maria și Teatrul Szigligeti Szinhaz. În aceste instituții s-a constatat că nu a fost exercitat controlul financiar preventiv, ceea ce a dus la o lipsă de transparență în cheltuielile de personal și în alte procese financiare.

„Lipsa unui control intern eficient a facilitat apariția unor neconformități semnificative, afectând exhaustivitatea informațiilor din situațiile financiare consolidate,” subliniază raportul. În mod specific, la Biblioteca Județeană „Gheorghe Șincai” nu a fost solicitat acordul Unității Administrativ-Teritoriale Județul Bihor pentru numirea unei persoane desemnate să exercite controlul financiar preventiv propriu, fapt considerat nelegal în cadrul raportului.

Raportul evidențiază, de asemenea, lipsa actualizării fișelor posturilor pentru persoanele desemnate să exercite controlul financiar preventiv, astfel că acestea nu își pot îndeplini sarcinile cu eficacitate. În document se precizează că „sistemul de control intern managerial nu a fost dezvoltat corespunzător, fiind astfel periclitată buna administrare a fondurilor și continuitatea activităților esențiale ale entității”.

Proiecte de investiții și plăți nejustificate

Un alt capitol important al auditului se referă la administrarea fondurilor alocate pentru proiectele de investiții și la neregulile în realizarea acestora. În cadrul investițiilor pentru reabilitarea drumurilor județene, echipa de audit a constatat plăți suplimentare de 43.964 lei, ca urmare a unei „decontări eronate a solicitării la plată în cazul notelor de comandă suplimentară pentru cantități de lucrări care nu au echivalent în oferta inițială”.

Aceasta nu a fost singura problemă legată de investiții. În urma analizării contractelor de achiziții, s-a constatat că Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Bihor a divizat un contract de achiziție publică în mai multe contracte de valoare mai mică, pentru a evita procedurile legale de atribuire. „Această practică încalcă principiile bunei gestiuni financiare și contravine Legii nr. 98/2016 privind achizițiile publice,” se precizează în raport.

Totodată, au fost identificate și plăți nejustificate în valoare de 13.170 lei, efectuate pentru administrarea unui teren cu destinația de „Parc industrial”, nerespectându-se astfel prevederile legale. Curtea de Conturi recomandă corectarea imediată a acestor erori și recuperarea sumelor încasate în mod eronat.

Lipsa auditului intern și consecințele sale

Un alt aspect îngrijorător relevat de raport este lipsa desfășurării auditului intern la nivelul Unității Administrativ-Teritoriale Județul Bihor în anul 2023. Raportul menționează că activitatea de audit intern nu a fost realizată din cauza desființării compartimentului de audit intern, în conformitate cu Hotărârea Consiliului Județean Bihor nr. 144/29.10.2020. Ca urmare, „auditorii publici externi nu au putut utiliza munca auditului intern pentru misiunea de audit financiar din 2023, fiind astfel limitați în verificarea și evaluarea proceselor interne ale entității”. Această omisiune a îngreunat și mai mult procesul de verificare și a contribuit la apariția numeroaselor deficiențe raportate.

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

06:15

1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Pochidia, cu sediul in comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, cod postal 737552, telefon 0335/407.239, e-mail: pochidia@yahoo.com, cod fiscal 16396425. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: 4 parcele de teren intravilan, situate in comuna Pochidia, sat Salceni, F.N., apartinand domeniului privat al Comunei Pochidia, identificate astfel: -Parcela A, 1.130 mp, nr. cadastral 70780, CF 70780, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/25; -Parcela B, 1.130 mp, nr. cadastral 70781, CF 70781, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/27 -Parcela C, 1.000 mp, nr. cadastral 70769, CF 70769, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/18; -Parcela D, 1.040 mp, nr.cadastral 70771, CF 70771, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/2; conform H.C.L.Pochidia nr. 41/30.09.2024 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul institutiei, Compartiment Secretar sau se poate consulta pe site-ul: www.pochidia.ro. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Se poate obtine de la Compartimentul Secretar, din cadrul Comunei Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 50 Lei/exemplar, ce se achita numerar la Casieria institutiei, sau se poate descarca de pe site-ul institutiei: www.pochidia.ro -gratuit. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 09.01.2025, ora 10.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 17.01.2025, ora 10.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Compartiment Secretar. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: intr-un singur exemplar, intr-un plic sigilat. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 21.01.2025, ora 13.00, Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Sala de sedinte. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios Administrativ a Tribunalului Vaslui, Vaslui, Str. Stefan cel Mare nr. 54, judetul Vaslui, telefon 0235/311.582, fax 0235/312.432, e-mail: tr-vaslui@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 21.11.2024.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt, telefon 0233.787.050, fax 0233.787.050, e-mail: timisesti @nt.e-adm.ro, cod fiscal 2614252. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: -Imobil teren in suprafata de 1.000 mp, avand carte funciara 52220 si numar cadastral 52220, situat in sat Plaiesu, comuna Timisesti, Str. Neamtului nr. 2, judetul Neamt, apartinand domeniului privat al Comunei Timisesti, conform caietului de sarcini, H.C.L. Comuna Timisesti nr. 105/12.11.2024 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: prin solicitare scrisa la Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: Persoanele interesate pot achita contravaloarea documentatiei de atribuire de 10 Lei/exemplar, ce se achita la Serviciul Impozite si taxe, contabilitate, proiecte, mediu si achizitii publice al institutiei. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 06.12.2024, ora 14.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 16.12.2024, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: 1 exemplar original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 17.12.2024, ora 11.00, la Caminul Cultural din sat Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Instanta de contencios administrativ de pe langa Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233.219.493, fax 0233.210.247, e-mail: tr-neamt-scivil @just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 18.11.2024.
ECOPIATA S.A. IASI organizeaza licitatii publice cu strigare pentru inchirierea urmatoarelor terenuri si spatii comerciale: - terenul nr. 4 (20 mp) din Bazar, destinat amplasarii unei rulote pentru activitatea de fast food, pe 16.12.2024 - ora 9.30; - terenul nr. 2 (20 mp) din Bazar, destinat amplasarii unei rulote pentru activitatea de fast food, pe 16.12.2024 - ora 9.45; - spatiul comercial S1 (5,87 mp) – Piata Independentei pe 16.12.2024 – ora 10.00; - spatiul comercial S3 (24 mp) - Piata Independentei pe 16.12.2024 - ora 10.30; - spatiul comercial S4 (38 mp) - Piata Independentei pe 16.12.2024 - ora 11.00; - spatiul comercial S5 (72,5 mp) - Piata Independentei pe 16.12.2024 - ora 11.30; - spatiul comercial S9 (48,21 mp) - Piata Independentei pe 16.12.2024 - ora 12.00; - spatiul comercial S25 (30,00 mp) - Piata Hala Centrala pe 16.12.2024 - ora 12.30; - spatiul comercial S6 (28,65 mp) – Piata Hala Centrala pe 16.12.2024 – ora 13.00; - teren nr. 2 (25 mp) din Piata Pacurari, destinat amplasarii unei rulote/ chiosc/ modul, pe 16.12.2024 – ora 13.30; - teren nr. 1 (30mp) din Targul Auto, destinat amplasarii unui container/ rulote/ chiosc, pe 16.12.2024 – ora 13.45; - spatiul comercial S2 (28,65 mp) – Piata Hala Centrala pe 16.12.2024 – ora 14.00; - spatiul comercial S9 (28,65 mp) – Piata Hala Centrala pe 16.12.2024 – ora 14.30. Licitatiile vor avea loc la sediul firmei din Str. Anastasie Panu nr. 48. Caietele de sarcini se pot cumpara de la secretariatul societatii, unde se va depune documentatia pentru inscriere pana la data si ora de incepere a fiecarei licitatii. Informatii suplimentare la tel. 0232/267844.
Curtea Constituțională a cerut renumărarea tuturor voturilor la alegerile prezidențiale
28/11/2024 13:43

Judecătorii Curtii Constitutionale au solicitat Autoritătii Electorale Permanente si Biroului Electoral Central renumărarea tuturor voturilor de la primul tur al alegerilor prezidentiale, au precizat surse d ...

DOCUMENT Motivul contestării la CCR al rezultatului primului tur al alegerilor: „Călin Georgescu a fraudat legea electorală prin finanțare ilegală”
27/11/2024 16:39

 Rezultatul alegerilor din 24 noiembrie a fost stabilit in urma unei fraude comise de candidatul independent Călin Georgescu care „a inselat electoratul printr-o campanie masivă in mediul online&rd ...

Alegerile prezidențiale au fost contestate la Curtea Constituțională
27/11/2024 11:39

La Curtea Constitutională deja au fost depuse două contestatii in privinta alegerilor prezidentiale din 24 noiembrie. Constestatiile au fost depuse se către Cristian Terhes si Sebastian Constantin Popescu. ...

Decizie surprinzătoare în cazul lui Dorian Popa. Ce pedeapsă a primit după ce a fost prins drogat la volan
26/11/2024 16:36

Influencerul Dorian Popa a fost prins, in urmă cu un an, la volan sub influenta drogurilor. Astăzi, si-a aflat sentinta pe care a primit-o in acest dosar. Dorian Popa a negat, initial, că a consumat droguri ...

Politician român, acuzat de trădare: Trimis în judecată după ce a transmis Rusiei informații despre obiective NATO din România
18/11/2024 15:56

Procurorii Directiei de Investigare a Infractiunilor de Criminalitate Organizată si Terorism – Structura Centrală au dispus trimiterea in judecată a unui cetătean roman, acuzat de trădare. Potrivit DIIC ...

O nouă amânare în procesul lui Vlad Pascu
15/11/2024 12:18

Judecătoria Mangalia a decis, vineri, să amane judecarea procesului lui Vlad Pascu, tanărul sofer acuzat că a accidentat mortal doi tineri si a rănit alti trei, in august 2023, in localitatea 2 Mai. Urmă ...

Decizie explozivă a instanței: Klaus Iohannis este obligat să desecretizeze cheltuielile cu deplasările de lux
12/11/2024 14:17

Deputatul USR, Claudiu Năsui, a dat in judecată Administratia Prezidentială si a castigat procesul prin care solicita desecretizarea cheltuielilor efectuate de către Klaus Iohannis. Conform deciziei instant ...

Decizia care îl va dărâma psihic pe Vlad Pascu. Este definitivă
12/11/2024 14:08

Vlad Pascu, autorul accidentului rutier din localitatea 2 Mai, din august 2023, in urma căruia doi tineri au murit, rămane in arest preventiv, a decis Tribunalul Constanţa. Decizia instanţei este definitiv ...

De ce au lăsat judecătorii în libertate un bărbat care le-a dat zeci de pumni în cap concubinei și fiului acesteia
11/11/2024 00:32

In această săptămană, Judecătoria Pitesti a dat verdictul in primă instantă in cazul unui bărbat violent care si-a bătut in urmă cu sase ani atat concubina, cat si pe fiul acesteia. Desi faptele de v ...

Procurorii au cerut instanței pedeapsa maximă pentru Mario Iorgulescu. Câți ani ar putea petrece după gratii
09/11/2024 08:16

Procurorii au cerut vineri pedeapsa maximă pentru Mario Iorgulescu, care este acuzat de ucidere din culpă, după ce in 2019 a lovit mortal cu masina un pieton. Decizia va fi anuntată pe 4 decembrie 2024. Av ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei