Scandal imobiliar la Iași! Fundația Caritatea revendică în instanță terenul de sub Palatul de Justiție

Dimensiune font:

| 07-04-2025 20:04

Fundația Caritatea, cea care reprezintă interesele comunității evreiești din România și-a epuizat grosul bunurilor imobiliare revendicate de la statul român sau de la terți și se luptă în instanță pentru dobândirea câtorva metri de pământ. Astfel, Caritatea a ajuns să se lupte în instanță cu statul roman pentru… 6 metri de teren. În fapt, Caritatea a intentat proces pentru a primi despăgubiri pentru o suprafață de 300 metri pătrați de teren pe care se află acum Palatul de Justiție din Iași. Comisia Națională pentru Compensarea Imobilelor (CNCI) a evaluat terenul pentru compensare, ciuntind suprafața cu 6 metri și subevaluând acest bun imobil confiscat de regimul comunist, fapt pentru care, dosarul trenează în instanță de …20 de ani Fundația Caritatea se află în fața unei lupte juridice cu autoritățile române, cerând în instanță o compensare semnificativă pentru terenul pe care se află actualmente Palatul de Justiție din Iași. La baza acestei dispute stă o cerere de retrocedare a unui imobil, teren situat pe strada Labirint din municipiul Iași, despre care se consideră că a fost confiscat în perioada regimului comunist, iar acum se află sub administrarea statului.

 

Procesul, aflat în derulare la Curtea de Apel Iași, este unul deosebit de complex, implicând multiple decizii administrative și modificări ale acestora, în urma căror Fundația Caritatea consideră că a fost subcompensată pentru terenul pe care îl revendică. Reclamanta cere instanței să oblige Comisia Națională pentru Compensarea Imobilelor (CNCI) să modifice decizia emisă în aprilie 2024, în sensul acordării unui număr mai mare de puncte compensatorii, considerând că valoarea actuală a terenului este mult mai mare decât cea estimată de autorități.

Terenul contestat, chiar sub Palatul de Justiție unde se judecă cauza Terenul aflat în litigiu se află într-o zonă extrem de valoroasă din Iași, sub actualul Palat de Justiție, un loc cu o încărcătură istorică semnificativă. În momentul retrocedării, CNCI a stabilit că valoarea terenului este de aproximativ 182.568 puncte, ceea ce reprezenta doar o parte din valoarea reală estimată de reclamantă. Potrivit Fundației Caritatea, valoarea corectă a despăgubirii ar trebui să fie de 373.215 puncte, având în vedere valoarea de piață a terenului și calculele efectuate conform grilei notariale aplicabile în 2023, rezultând o valoare de 75.000 euro.

Cazul a fost adus în fața instanței de Fundația Caritatea după mai multe încercări nereușite de a obține retrocedarea în natură a terenului. Inițial, în 2004, organizația a depus cerere de retrocedare în baza OUG nr. 83/1999, însă aceasta a fost respinsă în 2015. După mai multe apeluri și contestații, instanțele au dispus anularea respingerii inițiale și obligarea autorităților să soluționeze cererea de retrocedare. În urma unei decizii favorabile, s-a aprobat acordarea despăgubirilor pentru terenul în cauză, însă suma propusă de CNCI a fost considerată insuficientă. Acțiunea în instanță pe această speță datează din septembrie 2004, atunci când Fundația Caritatea a înregistrat la Comisia Specială de Retrocedare a unor bunuri imobile care au aparţinut comunităţilor aparţinând minorităţilor naţionale din România, o cerere de retrocedare prin care a solicitat restituirea imobilului situat în strada Labirint nr. 1. În susţinerea cererii de retrocedare, a depus înscrisuri de natură să dovedească atât calitatea de persoană îndreptățită la măsuri reparatorii, cât și înscrisuri privitoare la întinderea dreptului de proprietate.

 

În mai 2015, Comisia Specială de Retrocedare a respins cererea de retrocedare formulată de Caritatea, reţinând că aceasta nu ar fi făcut dovada calităţii de persoană îndreptățită să beneficieze de măsurile reparatorii. Caritatea a formulat contestație împotriva acestei măsuri în anul 2016, rămasă definitivă prin Decizia Înaltei Curți de Casaţie e Justiţie, prin care s-a dispus anularea deciziei Comisiei Speciale de Retrocedare și obligarea acesteia la soluţionarea pe fond a cererii de retrocedare. Ulterior, Comisia Specială de Retrocedare a procedat la analiza pe fond a cererii si a emis în anul 2021 o decizie, prin care a dispus acordarea de despăgubiri pentru „imobilul, teren în suprafaţa de 300 m.p., situat in str. Labirint nr. 1. Prin aceeaşi decizie s-a respins cererea de acordare de măsuri reparatorii pentru construcţia demolată. Ulterior emiterii acestei decizii, dosarul de retrocedare a fost transmis către CNCI, in vederea stabilirii numărului de puncte cuvenit cu titlu de despăgubire.

Prin Decizia de compensare din 24.04.2024, Comisia Naţională pentru Compensarea Imobilelor a dispus validarea în parte a deciziei Comisiei speciale de retrocedare nr. 1341/31.08.2021 si compensarea printr-un număr de 182.568 puncte. Însă, disputa nu se rezumă doar la cifra compensatorie. Fundația contestă și faptul că CNCI a validat doar parțial decizia Comisiei Speciale de Retrocedare, referitoare la terenul cu o suprafață de 293,75 metri pătrați, în loc de 300 de metri pătrați, cât ar fi fost suprafața reală a terenului confiscat. Această diferență de 6,25 metri pătrați a fost argumentată printr-o serie de documente istorice și rapoarte tehnice, care atestă că terenul original era de 300 de metri pătrați. Un proces care trenează în instanță de …20 de ani Fundația Caritatea consideră că decizia CNCI este profund viciată, din perspectiva modului de calcul al despăgubirii și a motivării acesteia. Autoritățile nu au oferit o explicație clară și detaliată privind modul în care au ajuns la cifra de 182.568 puncte, ceea ce face ca decizia să fie considerată nelegală și arbitrară.

Mai mult, reclamanta susține că CNCI a aplicat în mod eronat o corecție de 50% asupra valorii terenului, invocând o reglementare care se aplică doar în cazuri foarte specifice, de care nu ar trebui să beneficieze acest caz. Judecătorii Curții de Apel Iași vor analiza în continuare contestațiile formulate de Fundația Caritatea și vor decide dacă este necesar ca CNCI să modifice decizia privind compensarea. Instanța va trebui să țină cont de toate documentele depuse de reclamantă, inclusiv rapoartele tehnice și certificatele care atestă suprafața reală a terenului. În acest context, cazul Fundației Caritatea pune sub semnul întrebării modul în care autoritățile gestionează retrocedările și compensările pentru imobilele confiscate în perioada comunistă. În timp ce mulți dintre cei care au avut de suferit din cauza abuzurilor regimului comunist așteaptă în continuare o despăgubire corectă, justiția post-decembristă adâncește și mai mult nemulțumirile legate de inechitățile sistemului de compensare. Următorul termen al procesului este programat pentru o dată ulterioară, iar răspunsul instanței ar trebui să lămurească legalitatea în această speță care a intrat în atenția magistraților acum 2 decenii.

 

Urmareste-ne si pe canalul nostru de WhatsApp

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA

FIVE Administration S.P.R.L, vinde prin licitatii publice utilaje agricole, al debitoarei Agrocomplex Barlad S.A. FIVE Administration S.P.R.L., in calitate de Administrator judiciar al debitoarei Agrocomplex Barlad S.A. -in reorganizare cu sediul in Barlad, str. Tecuciului nr. 7, judetul Vaslui, inregistrata la Oficiul Registrului Comertului sub nr. J37/231/1991, avand CUI: RO2808054, organizeaza in perioada 27.03.2025 -30.04.2025 inclusiv, orele 09:00 -19:00, licitatii publice cu strigare in vederea valorificarii urmatoarelor active mobiliare aflate in patrimoniul debitoarei, dupa cum urmeaza: 1. Utilaje agricole conform lista nr. 1 (bunurile se vand individual), pentru care se vor organiza: -Licitatia nr. 1 in perioada 27.03 -01.04.2025, termen-limita inscriere: 26.03.2025, ora 12:00; -Licitatia nr. 2 in perioada 08.04 -11.04.2025, termen-limita inscriere: 07.04.2025, ora 12:00; -Licitatia nr. 3 in perioada 17.04 -22.04.2025, termen-limita inscriere: 15.04.2025, ora 16:00. 2. Utilaje agricole conform lista nr. 2 (bunurile se vand individual), pentru care se vor organiza: -Licitatia nr. 1 in data de 02.04.2025, termen-limita inscriere: 01.04.2025, ora 12:00; -Licitatia nr. 2 in data de 14.04.2025, termen-limita inscriere: 11.04.2025, ora 16:00; -Licitatia nr. 3 in data de 23.04.2025, termen-limita inscriere: 22.04.2025, ora 12:00. Doar pentru Pachet Bunuri Mobile Nr. 4 -Licitatia nr. 4 in data de 30.04.2025, termen-limita inscriere: 29.04.2025, ora 12:00. Licitatiile nr. 2, nr. 3, respectiv 4 se vor organiza doar pentru bunurile care nu s-au vandut la licitatiile anterioare. Bunurile supuse valorificarii, datele si orele fiecarei licitatii, precum si pretul de pornire la fiecare licitatie se regasesc in listele de bunuri pentru fiecare Pachet si pot fi solicitate Administrator ului judiciar, la adresa: vanzari@five -advisory.ro. Preturile de pornire ale licitatiei nu includ TVA, acesta se va adauga dupa caz conform prevederilor legale. Persoanele interesate au obligatia de vizionare a activelor, cu instiintarea prealabila a Administrator ului judiciar si numai dupa achizitionarea caietului de sarcini. Licitatiile se vor desfasura in perioada mentionata exclusiv online, prin intermediul platformei: www.licitatii -unpir.ro, aceasta presupunand crearea unui cont de participant si validarea acestuia de catre administratorul platformei. Toate detaliile referitoare la modalitatea de participare prin intermediul platformei online mentionate anterior se regasesc in cuprinsul Caietului de sarcini. Orice persoana interesata va avea obligatia achizitionarii caietului de sarcini cuprinzand descrierea bunurilor si a semnarii unui Angajament de confiden tialitate privind procedura de valorificare a activelor cuprinse in caietul de sarcini. Pretul Caietului de sarcini este 119 Lei (TVA inclus) si poate fi solicitat prin e-mail, la adresa: vanzari@five -advisory.ro. Termenele-limita pentru transmiterea documentatiei de participare la licitatie sunt mentionate mai sus pentru fiecare set de licitatii, aceasta urmand a fi depusa exclusiv prin mijloace electronice, la adresa de e-mail: vanzari@five -advisory.ro. Documentele transmise prin orice alte mijloace electronice (whatsapp /mms etc.) nu vor fi luate in considerare. Vizionarea activelor se va face numai in baza unei programari prealabile, la societatea Agrocomplex Barlad S.A, pe adresa de e-mail: office@agro-complex.ro sau la numarul de telefon: 0744.950.751 -Petru Maximiuc, numai dupa achizitionarea Caietului de sarcini. Informatii privind achizitionarea Caietelor de sarcini pot fi obtinute pe e-mail: vanzari@five -advisory.ro.
Comuna Tasca, judetul Neamt,  concesioneaza o parcela de 3.226mp, in intravilanul comunei Tasca 1.Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in comuna Tasca, sat Tasca, Str.Lt. Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt, telefon 0233/255.023, fax 0233/255.023, email: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2.Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: o parcela de 3.226mp, nr.cadastral- 51842, CF-51842, situata in intravilanul comunei Tasca, sat Tasca, F.N., apartine domeniului privat al Comunei Tasca, conform H.C.L.Tasca nr.21/27.02.2025 si O.U.G.nr. 57/03.07.2019. 3.Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2.Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Urbanism, din cadrul Comunei Tasca, comuna Tasca, sat Tasca, Str.Lt.Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt. 3.3.Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 100 Lei/exemplar, se achita cu numerar, la Casieria Comunei Tasca. 3.4.Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.04.2025, ora 12.00. 4.Informatii privind ofertele: 4.1.Data-limita de depunere a ofertelor: 29.04.2025, ora 09.00. 4.2.Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, comuna Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt. 4.3.Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Oferta se depune intr-un exemplar original, in doua plicuri sigilate: unul exterior si unul interior. 5.Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 29.04.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, comuna Tasca, sat Tasca, Str.Lt. Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt. 6.Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr.8, judetul Neamt, telefon 0233/214.019, fax 0233/216.585, e-mail: jud-piatraneamt@just.ro. 7.Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 17.03.2025.
Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul fiscal, adresa, numarul de telefon, telefax si/sau adresa de e-mail ale persoanei de contact: Orasul Harlau, cu sediul in orasul Harlau, Str.Musatini nr.1, judetul Iasi, telefon/fax 0232/720.412/ 0232/720.777, e-mail: primariahirlau @yahoo.com, juridic@ primaria- hirlau.ro, cod fiscal 4541190. Reglementari legale privind acordarea de finantare nerambursabila: In baza Legii nr. 350/2005 privind regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general, cu modificarile si completarile ulterioare si H.C.L. Harlau nr. 27/26.03.2025 privind aprobarea bugetului pe anul 2025. Perioada de finantare: anul 2025. Suma totala alocata de la bugetul local este de 160.000 Lei si se aloca in intregime pentru domeniul Sport. Criteriile de acordare a finantarilor nerambursabile sunt cele prezentate in Regulamentul Orasului Harlau aprobat prin H.C.L. Harlau nr. 53/27.04.2017 privind regimul finantarilor nerambursabile alocate de la bugetul local pentru activitatile nonprofit de interes local, cu modificarile si completarile ulterioare. Documentatia pentru elaborarea si prezentarea propunerilor de proiecte/ programe se poate obtine de pe site-ul: www.primaria hirlau.ro. Documentatia de solicitare a finantarii nerambursabile se poate descarca de pe site-ul autoritatii contractante: www.primaria hirlau.ro sau se poate procura de la sediul Orasului Harlau, Harlau, Str. Musatini nr. 1, judetul Iasi. Data-limita pentru depunerea propunerilor de proiecte: 15.05.2025, ora 14.00, la Compartimentul Registratura al Orasului Harlau, Harlau, Str. Musatini nr. 1, judetul Iasi. Perioada la care se desfasoara selectia de proiecte, verificarea eligibilitatii, a indeplinirii criteriilor referitoare la capacitatea tehnica si financiara si evaluarea propunerilor de proiecte este: 16.05.2025 -19.05.2025.
Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul fiscal, adresa, numarul de telefon, telefax si/sau adresa de e-mail ale persoanei de contact: Comuna Racaciuni, cu sediul in comuna Racaciuni, sat Racaciuni, Str. Stefan cel Mare nr. 136, judetul Bacau, telefon 0234/251.212, fax 0234/251.586, e-mail: cl_racaciuni@yahoo.com, cod fiscal 4670330. Reglementari legale privind acordarea de finantare nerambursabila: In baza Legii nr. 350/2005 privind regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general, cu modificarile si completarile ulterioare si Hotararea Consiliului Local al Comunei Racaciuni nr. 09/31.03.2025 privind aprobarea bugetului pe anul 2025. Perioada de finantare: anul 2025. Suma totala alocata de la bugetul local este de 385.000 Lei si se aloca astfel: 15.000 Lei pentru domeniul Sportiv, 50.000 pentru domeniul Social, respectiv 320.000 Lei pentru Culte religioase. Criteriile de acordare a finantarilor nerambursabile sunt cele prezentate in Regulamentul Comunei Racaciuni aprobat prin H.C.L. Comuna Racaciuni nr. 14/31.03.2025 privind regimul finantarilor nerambursabile alocate de la bugetul local pentru activitatile nonprofit de interes local. Documentatia pentru elaborarea si prezentarea propunerilor de proiecte/ programe se poate obtine de pe site-ul Comunei Racaciuni: www.comuna racaciuni.ro. Documentatia de solicitare a finantarii nerambursabile se poate descarca de pe site-ul autoritatii contractante www.comuna racaciuni.ro sau se poate procura de la sediul Comuna Racaciuni, cu sediul in comuna Racaciuni, sat Racaciuni, Str. Stefan cel Mare nr. 136, judetul Bacau. Data-limita pentru depunerea propunerilor de proiecte: 13.05.2025, ora 14.00, adresa: Comuna Racaciuni, cu sediul in comuna Racaciuni, sat Racaciuni, Str. Stefan cel Mare nr. 136, judetul Bacau. Perioada la care se desfasoara selectia de proiecte, verificarea eligibilitatii, a indeplinirii criteriilor referitoare la capacitatea tehnica si financiara si evaluarea propunerilor de proiecte este: 14.05.2025- 15.05.2025.
Premieră națională: „Iconia” și tavanul „halucinant” al Palatului Culturii la Romanian Creative Week
15/04/2025 13:58

 Expozitie in premieră natională, la Iasi: „Iconia” si tavanul „halucinant” al Palatului Culturii vor transforma complet realitatea, la Romanian Creative Week. Aproape 20 de artis ...

Mall Moldova, imagini din interior ultimele pregătiri pentru marea deschidere de joi/VIDEO
15/04/2025 13:29

    Suprafata totală ajunge la 110.000 mp, iar noul mall reuneste peste 250 de branduri, dintre care 50 sunt prezente in premieră la Iasi. Proiectul este realizat de Prime Kapital Development si M ...

Mașină spulberată de tren la Podu Iloaiei, în județul Iași. O femeie a murit și doi bărbați au fost răniți
13/04/2025 12:09

 O femeie a murit şi doi bărbaţi au fost răniţi, vineri seară, după ce autoturismul in care se aflau a fost spulberat de un tren, in oraşul Podu Iloaiei, in judeţul Iaşi. Masina, inmatriculată i ...

Concedieri pe bandă rulantă la două companii importante din Iași! Angajații rămân șomeri
10/04/2025 11:43

Două companii importante din Iasi fac disponibilizări in această perioadă. Zeci de angajati vor rămane someri pană la inceputul lunii mai 2025. Firmele Conduent si Alten Delivery Center vor face disponibi ...

Un medic ortoped din Iași a fost arestat pentru 30 de zile pentru trafic de droguri
09/04/2025 22:30

 În această seară, un medic ortoped din Iasi a fost arestat pentru 30 de zile. Din primele informatii, se pare că acesta este acuzat de comiterea infracţiunii de trafic de droguri de risc si de m ...

Doi minori ieșeni au furat motorină de la mai multe ferme din județ
09/04/2025 20:28

  Doi minori ieseni au furat 1.000 de litri de combustibil si au vandut rapid intreaga cantitate pe piata neagră. Nu au luat in calcul faptul că, chiar si la tară, există camere de supraveghere. Acest ...

Iașul, sub asaltul unei rețele de spărgători din Republica Moldova. Locuințe de lux prădate de bunuri în valoare de 200.000 euro
09/04/2025 12:29

Timp de 4 luni de zile, o retea de hoti din Republica Moldova a terorizat judetul Iasi. Acestia au pătruns in mai multe locuinte de lux din municipiul Iasi, cu o precizie aproape chirurgicală, si au sustras b ...

FOTO Ce a găsit o femeie din Iași într-o caserolă cu hamsii cumpărată din magazin: A avut un adevărat șoc când a văzut
07/04/2025 18:17

  O femeie din Iasi a avut parte de o surpriză complet neasteptată, in momentul in care a deschis o caserolă cu hamsii cumpărată din magazin: printre pestii sărati, a găsit… un&nbs ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei