Cum poate România să obțină fonduri uriașe fără a majora taxele? Un expert explică: 'Ne-am permite tot ce avem nevoie'

1

Dimensiune font:

| 30-05-2024 05:06

România nu reușește să controleze cheltuielile, iar deficitul bugetar continuă să crească alarmant de la o lună la alta. Într-un interviu pentru „Adevărul”, analistul economic Adrian Negrescu explică soluțiile pentru rezolvarea acestei probleme, fără a recurge la majorarea taxelor și impozitelor.

România e statul din Uniunea Europeană cu cel mai mare deficit bugetar, mult peste acel 3% agreat de Bruxelles. De altfel, în acest moment este singura țară din spațiul comunitar aflată în procedură de deficit excesiv, iar asta încă din 2021.

Mai grav, recent, Comisia Europeană a înrăutățit prognoza de deficit pentru România. Noile date actualizate ale Bruxelles-ului arată că deficitul guvernamental ar urma să urce la 6,9% din PIB în acest an, iar în 2025 să mai adauge o virgulă și să se rotunjească până la 7% din PIB.

Execuția bugetului general consolidat în primele patru luni ale anului 2024 s-a încheiat cu un deficit de 57,29 miliarde lei, respectiv 3,24% din PIB față de deficitul de 27,35 miliarde lei, respectiv 1,70% din PIB aferent celor patru luni ale anului 2023.

Cu o lună în urmă, experții Comisiei Europene erau ceva mai optimiști. În aprilie, estimările executivului european indicau faptul că deficitul bugetar al României va depăși 6,5% din PIB în 2024, așa cum se arăta raportul de analiză a convergenței „România – Zona Euro Monitor” nr. 15/2024 – “Europa și pierderea dividendului păcii.”

Rezultă că în decurs de numai o lună lucrurile par să se fi înrăutățit, iar noile cifre sunt cu aproape o jumătate de procent mai mari.

Acest lucru se întâmplă și în condițiile în care România a încheiat anul 2023 cu deficit bugetar de 5,68% din PIB și cu noi promisiuni din partea politicienilor. Interesant este că deficitul bugetar va crește în pofida faptului că Guvernul României a majorat unele taxe din 2024, ceea ce teoretic ar fi trebuit să asigure un flux superior. Previzibil, pentru a acoperi aceste „găuri”, vor urma noi creșteri de taxe și impozite, din 2025, după alegeri. Numai că, așa cum avertizează analistul economic Adrian Negrescu, cheltuielile statului au crescut în 2024 față de 2023, iar noile taxe nu aduc sumele scontate.

TVA-ul nerecuperat ne-ar fi adus aproape de 3%

Deși ar exista soluții cel puțin pentru reducerea deficitului, autoritățile fie nu par să aibă suficientă voință pentru a le pune în aplicare, fie nu au mijloacele să o facă. Adrian Negrescu arată că, în timp ce Guvernul României crește taxele, statul, prin ANAF, este un foarte slab administrator ce nu reușește să colecteze sume uriașe, care reprezintă aproape 30% din PIB.

„Noi suntem pe locul 4 în Uniunea Europeană la economia subterană. Aproape 30 la sută din PIB reprezintă practic economie gri, economie neagră unde nu se plătesc taxe”, explică analistul.

Asta înseamnă mai multă economie gri, mai multă evaziune și zeci de miliarde de euro bani necolectați. Spre comparație, media europeană este la mai puțin de jumătate. Și asta nu e tot. Din toată această „halcă” uriașă de economie subterană, numai faptul că statul nu e capabil să colecteze TVA provoacă o gaură de circa 10 miliarde de euro. Iar TVA e doar o felie din această uriașă economie gri, în timp ce unii economiști estimează că, dacă ar ajunge la media UE, România ar recupera anual sume de 40-50 de miliarde de euro, aur curat pentru buget.

„TVA necolectată ne costă în fiecare an aproape 50 de miliarde de lei, de trei ori mai mult decât impactul maximal al creșterii tuturor taxelor aplicate în 2023, de exemplu, anul trecut, și asupra populației, și asupra mediului de afaceri”, explică analistul.

Taxele mari împing companiile spre evaziune

Mai mult, toate datele indică faptul că din 2025 vor crește din nou taxele, ceea ce înseamnă un efort suplimentar pentru companiile private și pentru populație. Această politică păguboasă a autorităților, care în loc să găsească soluții pentru a ajunge la un grad de colectare superior aleg să impună noi taxe, arată o gândire limitate, mai spune Adrian Negrescu.

În plus, subliniază el, prin aceste creșteri de taxe și impozite, noii guvernanți nu își vor atinge obiectivele, de a aduna mai mulți bani la buget. Explicația, dată tot de Adrian Negrescu, este simplă.

„Mai mult decât atât. Dacă creștem taxele astea nu înseamnă că vom încasa mai mult. Probabil multe dintre companii se vor duce în zona economiei gri, cum de altfel au și migrat în această perioadă, sunt din ce în ce mai multe companii, mai ales din zona micro-întreprinderilor care s-au dus, din păcate, spre economia gri, pentru că creșterea taxei pe cifra de afaceri a făcut victime în multe domenii de activitate, mai ales în sectorul serviciilor, în care, pe lângă creșterile alea de prețuri foarte mari, de peste 11% în primul trimestru, multe dintre servicii s-au dus, din păcate, la negru”, adaugă analistul economic.

Concluzia sa este că România nu ar trebui să crească taxele, iar astfel să pedepsească economia și populația pentru lipsa de performanță a ANAF.

„Nu ar trebui să creștem taxele în România, pentru că avem de unde să recuperăm din economie, 50 de miliarde de lei în fiecare an numai din TVA pe care nu îi colectăm, altfel spus nu-i recuperăm. Deci este o ineficiență a statului, o lipsă crasă de know how în materie de colectarea banilor publici. Noi avem o problemă majoră de colectare, cea mai mare problemă din Uniunea Europeană la acest capitol”, punctează el.

Și chiar dacă s-au făcut câțiva pași înainte, iar Ministerul Finanțelor caută noi soluții, este puțin probabil ca situația să se îmbunătățească semnificativ în următorii doi sau trei ani, crede Adrian Negrescu. Chiar dacă pare un verdict dur, explicația este una simplă și în acest caz.

„Da, se fac pași înainte, este această e-factură, sunt toate celelalte e-uri economice și fiscale introduse de către Ministerul Finanțelor, dar care nu par să funcționeze la justa valoare. Pe e-factura, de exemplu, noi în momentul de față trimitem toate facturile în sistem, dar abia peste doi ani de zile este probabil ca Ministerul Finanțelor să aibă acel modul de monitorizare a facturilor, de identificare a zonelor de risc și de analiză cu inteligența artificială a încasărilor banilor în economie. Până atunci se adună date și nimic altceva”, atrage atenția Negrescu.

„Am pus carul înaintea boilor”

Concluzia la care ajunge analistul economic este una fără echivoc. „Noi am pus carul înaintea boilor din punct de vedere fiscal și n-am reușit practic să eficientizăm procesul de colectare a banilor publici. Și mai mult decât atât, eu cred că am ratat o șansă istorică de a demonstra românilor că dacă cer bon fiscal, dacă cer factură de fiecare dată când fac o plată se ajută pe ei, ne ajutăm cu toții, pentru că având bani la buget, ne permitem să construim tot ce avem nevoie, de la spitale, grădinițe, școli, drumuri și la tot ceea ce ține de o viață decentă”, încheie Adrian Negrescu.

Ce se poate face cu 10 miliarde de euro

Dacă Adrian Negrescu a avansat suma de 50 de miliarde de lei atunci când a vorbit de colectarea păguboasă a TVA, este interesant ce s-a putea face cu acești bani. Practic, din 50 de miliarde de lei, care reprezintă echivalentul a 10 miliarde de euro, România aproape că ar rezolva dintr-un foc problema deficitului excesiv.

Metroul din Cluj are costuri estimate la aproape 14 miliarde de lei, adică ceva mai puțin de trei miliarde de euro. Rezultă că din cei 50 de miliarde de lei s-ar putea finanța într-un singur an construirea, de la zero a cel puțin trei rețele de metrou, în București și Cluj, ba chiar și într-un al treilea oraș. Sau trei autostrăzi precum Sibiu – Pitești, în condițiile în care cei 109 km care mai sunt de realizat din Autostrada 1 Sibiu – Pitești costă circa 2,7 miliarde de euro.

De asemenea, într-un singur an s-ar putea finanța 12 spitale uriașe precum Spitalul Regional de la Iași, ale cărui costuri sunt estimate la 700 de milioane de euro.

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
Bancul Zilei

04:53

1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Pochidia, cu sediul in comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, cod postal 737552, telefon 0335/407.239, e-mail: pochidia@yahoo.com, cod fiscal 16396425. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: 4 parcele de teren intravilan, situate in comuna Pochidia, sat Salceni, F.N., apartinand domeniului privat al Comunei Pochidia, identificate astfel: -Parcela A, 1.130 mp, nr. cadastral 70780, CF 70780, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/25; -Parcela B, 1.130 mp, nr. cadastral 70781, CF 70781, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/27 -Parcela C, 1.000 mp, nr. cadastral 70769, CF 70769, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/18; -Parcela D, 1.040 mp, nr.cadastral 70771, CF 70771, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/2; conform H.C.L.Pochidia nr. 41/30.09.2024 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul institutiei, Compartiment Secretar sau se poate consulta pe site-ul: www.pochidia.ro. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Se poate obtine de la Compartimentul Secretar, din cadrul Comunei Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 50 Lei/exemplar, ce se achita numerar la Casieria institutiei, sau se poate descarca de pe site-ul institutiei: www.pochidia.ro -gratuit. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 09.01.2025, ora 10.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 17.01.2025, ora 10.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Compartiment Secretar. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: intr-un singur exemplar, intr-un plic sigilat. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 21.01.2025, ora 13.00, Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Sala de sedinte. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios Administrativ a Tribunalului Vaslui, Vaslui, Str. Stefan cel Mare nr. 54, judetul Vaslui, telefon 0235/311.582, fax 0235/312.432, e-mail: tr-vaslui@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 21.11.2024.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt, telefon 0233.787.050, fax 0233.787.050, e-mail: timisesti @nt.e-adm.ro, cod fiscal 2614252. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: -Imobil teren in suprafata de 1.000 mp, avand carte funciara 52220 si numar cadastral 52220, situat in sat Plaiesu, comuna Timisesti, Str. Neamtului nr. 2, judetul Neamt, apartinand domeniului privat al Comunei Timisesti, conform caietului de sarcini, H.C.L. Comuna Timisesti nr. 105/12.11.2024 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: prin solicitare scrisa la Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: Persoanele interesate pot achita contravaloarea documentatiei de atribuire de 10 Lei/exemplar, ce se achita la Serviciul Impozite si taxe, contabilitate, proiecte, mediu si achizitii publice al institutiei. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 06.12.2024, ora 14.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 16.12.2024, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: 1 exemplar original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 17.12.2024, ora 11.00, la Caminul Cultural din sat Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Instanta de contencios administrativ de pe langa Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233.219.493, fax 0233.210.247, e-mail: tr-neamt-scivil @just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 18.11.2024.
Companiile germane din România se pregătesc de concedieri
24/11/2024 12:38

 Companiile germane din Romania anticipează o inrăutăţire a situaţiei economice, vor să reducă investitiile si se pregătesc de concedieri, arată chestionarul de conjunctură al Camerei de Comert ...

Taxă nouă pentru cei care stau la bloc
24/11/2024 11:27

 Iarna aceasta a venit la pachet cu un scandal de proportii. Primele facturi de sezon au inclus „taxa de teavă” si pentru cei cu centrale de apartament. Măsura, luată de Autoritatea National ...

Gastronomia sustenabilă. Cum restaurantele ecologice transformă masa într-o lecție de responsabilitate
22/11/2024 12:45

Sub lumina caldă a unei seri de toamnă, un restaurant cochet din centrul orasului atrage atentia nu printr-un lux orbitor, ci printr-o simplitate elegantă. Lemnul reciclat al meselor, iluminatul cu LED-uri, ...

Anchetă de amploare la Raiffeisen Bank! Banca a fost amendată după ce mai mulți clienți s-au trezit cu bani retrași, credite și conturi nesolicitate
22/11/2024 12:33

  Anchetă de amploare la Raiffeisen Bank. Banca a fost amendată cu 20.000 de euro după ce angajatii săi au folosit datele confidentiale ale clientilor. Un client a reclamat că că in numele lui ...

Economistul Cristian Păun: Românii să fie cumpătați, că vin vremuri grele. Discursul politicienilor se va schimba radical după alegeri
22/11/2024 11:03

Economistii anuntă că vin vremuri grele după alegerile din ancest an. Profesorul de economie Cristian Păun spune că romanii ar face bine să evite creditele, excesele si să fie cumpătati. Acesta a mai a ...

„Taxa pe țeavă”: Este corect să plătim pentru căldura de la vecini dacă avem centrale de apartament? / Un ordin ANRE naște discuții aprinse
21/11/2024 10:54

 Un ordin al ANRE din acest an prevede că toate apartamentele dintr-un bloc trebuie să plătească o cotă parte la factura de energie termică, indiferent dacă sunt racordate la sistemul centralizat sa ...

Ministrul Sebastian Burduja avertizează: “Trăim de pe urma muncii celor de dinainte de ‘89. În România nu s-a mai investit în energie”
21/11/2024 08:04

Sebastian Burduja a admis că, după 1989, Romania nu a mai investit in energie, motiv pentru care este la mana divinitătii si a naturii in ceea ce priveste productia de energie. Ministrul Sebastian Burduja a ...

Inspectorii ANPC au descins la comerciații de anvelope uzate: Amenzi record și zeci de mii de pneuri oprite de la vânzare
20/11/2024 18:29

    Comisarii Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) au verificat peste 400 de comecianţi de anvelope uzate din toată ţara şi in urma neregulilor găsite au f ...

Jumările de porc spaniole au fost înscrise în Registrul indicațiilor geografice al Uniunii Europene
20/11/2024 14:29

Indicatia geografică „Torrezno de Soria” (IGP) a fost inscrisă in registrul de indicatii geografice al Uniunii Europene, prin Regulamentul de punere in aplicare al UE 2892/2024 din 12 noiembrie, p ...

DIGITALIZAREA farmaciilor CONVALIARIA Iasi MySMIS 316850
20/11/2024 09:00

 DIGITALIZAREA farmaciilor CONVALIARIA Iasi MySMIS 316850

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei