Dragoș Damian: Nu mai căscați gura la scandalurile politice din România. Fiți un pic atenți la criza din Marea Roșie
Dimensiune font:
Criza și conflictul din Marea Roșie afectează toate rutele navale care aduc spre Europa materii prime, materiale și produse finite din „fabricile lumii” – China, India, Taiwan, Coreea de Sud, Indonezia, Filipine și alte țări asiatice – și, într-o mai mică măsură, petrol și combustibili din Țările Arabe. Criza din Marea Roșie blochează lanțurile de aprovizionare, transportatorii neavând altă soluție decât să renunțe la ruta clasică prin Canalul Suez și să ocolească pe la Capul Bunei Speranțe, pentru destinațiile din Europa de Vest și Nord, sau să între în Mediterana prin Gibraltar, pentru destinațiile din Europa de Sud și Est.
Toată Europa este în alertă, pentru că acest ocol nu a făcut altceva decât să scumpească îngrozitor transporturile pe mare (cu +175%) și pe aer (cu +70%) și, mai rău, a prelungit perioadele de livrare pe mare (până la 90 de zile, de la 40-60 de zile) și pe aer (până la 30-45 de zile, de la 15 zile).
Poate pe moment România nu va fi afectată pe zona de materii prime și materiale, pentru că în România se produce tot mai puțin. Însă „fabricile lumii” - China, India, Taiwan, Coreea de Sud, Indonezia, Filipine și alte țări asiatice - sunt principalii parteneri și furnizori ai fabricilor de prelucrare din UE, de unde, în cele din urmă, se aprovizionează și cumpărătorul român. În schimb, pe zona de produse finite – îmbrăcăminte, încălțăminte, bunuri de larg consum, medicamente, echipamente industriale și de energie, și orice altceva – impactul în creșterea prețurilor și în prelungirea termenelor de livrare va fi resimțit direct și probabil imediat și în România. V-ați uitat unde sunt fabricate smart-phone-ul, încălțămintea sport, ochelarii de soare, mașîna de spălat, jucăriile, panourile solare de pe casă? Exact!
Așadar, evoluțiile din Marea Roșie vor adauga inflație pe parcursul anului la inflația deja instalată comod încă din ianuarie în România. Toate prețurile au explodat la noi, mai ales la alimente și energie, deși trebuiau să se scumpească doar alimentele cu un anumit adaos de zahăr și produsele purtătoare de accize.
Iar avem „greedflatie” – inflație din lăcomie – la fel ca în 2024.
Dacă lucrurile escaladează, adăugând la „greedflatia” neaoșă din primul trimestru efectul scumpirilor generate de blocajul și întârzierile din Marea Roșie, atunci inflația de 13,8% din 2022 va fi o amintire frumoasă. La fel și Hurghada și Sharm el Sheikh.
Comentariu de Dragoș Damian, director general Terapia Cluj
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau