HoReCa, un lanț cu sute de mii de oameni în căutare de strategii de reinventare

1hoReCa1

Dimensiune font:

| 06-01-2021 07:39

Unul dintre cele mai afectate segmente ale economiei, în actualul context pandemic, este HoReCa. Pierderile sunt atât de ordin financiar, cât și din perspectiva capitalului uman. Gradul de ocupare a structurilor a scăzut enorm, iar evenimentele private au fost fie anulate, fie reprogramate pentru 2021

 HoReCa, un lanț cu sute de mii de oameni în căutare de strategii de reinventare

Contextul pandemic a adus nu doar probleme economice, cele mai grave în domeniul HoReCa, ci și unul al fricii, o pandemie a fricii care și-a pus deja amprenta asupra populației. „Oamenii au nevoie să se simță în siguranță și, în același timp, au nevoie de interacțiunea umană. Faptul că în plină iarnă vedem oameni stând și înghețând la terase, din dorința de a socializa cu prietenii, este un semn că au nevoie de conexiune umană care, în unele cazuri, este mai mare decât frica de virus. Noi am făcut tot posibilul să păstram toate măsurile impuse de contextul pandemic, să îi responsabilizăm pe colegii nostril și în același timp pe clienții noștri. Sănătatea dumneavoastră este prioritatea noastră nu este doar un slogan pentru noi, este o misiune. Misiunea de a crea evenimente și experiențe memorabile pentru clienții noștri într-un cadru plăcut, confortabil și mai ales sigur”, a spus Oană Paveliuc, manager de marketing și vânzări la hotelul „Unirea". În cazul acestei structuri, cea mai dureroasă măsură luată a fost faptul că am fost nevoiți să micșoreze echipa. „Pe de altă parte, contextual pandemic ne-a adus și o schimbarea de paradigmă, am devenit mai creativi și mai flexibili. Am creat pachete noi la care poate nu ne-am fi gândit până acum și ne dorim să ne dezvoltăm și mai mult pe zona Delivery, care a crescut foarte mult în ultimele 9 luni ale anului 2020”, a completat Oana Paveliuc.

Pandemia a venit că o bombă”

Unele localuri erau oarecum la început când pandemia a impus închiderea lor. „Noi cu restaurantul Dionisos eram la 10 luni de la cumpărare, eram încă în perioada de investiții și schimbări. Ușor-ușor, începea să devină ceea ce ne doream. Pandemia a venit că o bombă peste noi, a fost cumplit să te uiți în ochii a peste 40 de oameni și să le spui că plecăm acasă. Eu și asociații mei am încercat să gândim o strategie ca să rezistăm. Am redus personalul la minim, am reușit să luăm un contract de catering și am lucrat cot la cot zilnic, cu mâna de oameni rămasă, ca să le pot asigura salariile pe perioada stării de urgență. În rest, până la finele lui 2020 am fost la cheremul guvernului și ne jucam de-a închisul și deschisul”, a punctat și Simona Adonicioaiei, unul dintre administratorii restaurantului. Cât despre soluții, „ar trebui urgentată evalurea proiectelor și dat răspunsul, înghețarea datoriilor până la finalizarea pandemiei dacă tot ne închid și deschid. Noi, ca manageri cu experiență, dacă rezistăm, vom găsi modalități să ne reinventăm și să readucem clienții”.

Ieșirea din impas înseamnă un nou început

Nici segmentul de cafenele nu a scăpat de urgia atrasă de noul coronavirus. În mare parte au fost afectări în lanț. Impunerea restricțiilor de libera circulație a dus la un număr din ce în ce mai mic de oaspeți în locații, de unde a rezultat un nivel al încasărilor foarte mult diminuat. Cei care au hotărât să lase localurile deschise în toată această perioadă, fie ea de lockdown total sau parțial, au înregistrat scăderi de încasări și de 90%. În aceste condiții a fost foarte dificil să ții personalul angajat sau să îți onorezi plățile restante către furnizori. „O ideea ar fi fost o înghețarea plăților în lanț. Dacă pe un proprietar de cafenea l-ai obligat să închidă locația tu, ca stat, ar fi trebuit să dai o hotărâre prin care să îmi îngheți și mie toate plățile către parteneri pe toată această perioadă. Cea mai mare problemă a fost la locațiile plătitoare de chirii unde nu a existat înțelegere din partea proprietarilor de spații. Acestea ori au dispărut, ori au acumulat datorii foarte mari. Bineînțeles, ca de obicei statul român nici după o perioadă foarte lungă de timp, adică zece luni, nu a acordat nici un ajutor acestui sector. Abia acum se verifică niște cereri de granturi de ajutor pentru care tu, ca firmă, trebuie să vii cu 15% din suma solicitată, după aceasta perioadă deloc ușoară”, a replicat Florin Pătrășcanu, proprietarul cafenelei Grinch-coffee&more. El este convins că pentru cei rămași în piață, ieșirea din impas înseamnă un nou început. „Afacerea poate rămâne la fel și te simți că în momentul când ai făcut investiția și încerci să aduci oamenii în locație, nu mai faci nici un fel de investiție și plătești datoriile. Asta înseamnă cel puțin un an de munca gratis. Sau te reinventezi. Reinventarea poate însemna : deschiderea vânzărilor pe online, vânzarea produselor pe platforme de comenzi, schimbarea stocurilor de marfă cu unele vandabile pe online. Un gest frumos ar fi fost ca statul român să nu ne mai oblige să plătim taxe pentru angajați sau alte dări în această perioadă. Da’ nu zic nimic, poate ne aude…”, a zâmbit cu amar Florin Pătrășcanu.

Cateringul, câștigătorul anului 2020

O soluție au fost livrările la domiciliu, iar firmele specializate pe catering au încheiat anul cu beneficii. Suntem pe plus față de anul 2019. În prima fază, la începutul pandemiei au scăzut vânzările, însă am venit cu soluții și produse noi, gândite pentru întreaga familie cum sunt ciorbele la litru sau mâncarea la kilogram. Am reușit să trecem peste punctul critic, iar oamenii au revenit. Fiind firmă de catering, pe noi pandemia nu ne-a afectat atât de mult, așa cum s-a întâmplat cu domeniul restaurantelor și hotelurilor, însă am văzut că s-au reprofilat, au început să facă livrări sau să se înscrie pe platforme de comenzi la domiciliu, ceea ce a fost o soluție pentru a-și continua cât de cât activitatea”, am aflat de la Oana Maftei, administratorul firmei AromaZen.

Probabil ieșirea din impas va fi tot o bună colaborare între locație și furnizori, cu înțelegeri făcute între ei pentru a merge înainte cu toții. Horeca nu înseamnă doar hoteluri, restaurante și cafenele. Aici este un lanț care pleacă de la producători la distribuitori și apoi la locații. Lanțul acesta înseamnă poate câteva sute de mii de oameni”, a conchis Florin Pătrășcanu.

Maura ANGHEL

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA

1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt, telefon/fax 0233/255.023, e-mail: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: Trup de pasune Neagra I, in suprafata totala de 2,25 ha, compus din numarul cadastral 50644, in suprafata de 1,18 ha, situat in extravilanul comunei Tasca si numarul cadastral 50650, in suprafata de 1,07 ha, situat in intravilanul comunei Tasca, apartine domeniului public al Comunei Tasca, conform caietului de sarcini, H.C.L. Tasca nr. 39/18.04.2024 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Secretariat, din cadrul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei, se achita cu numerar la Casieria Comunei Tasca. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.05.2024, ora 16.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 27.05.2024, ora 09.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Oferta se depune intr-un singur exemplar, in doua plicuri sigilate, unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 27.05/2024, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios -Administrativ a Tribunalului Neamt, Piatra-Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233/212.717, fax 0233/232.363, e-mail: tr-neamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 23.04.2024.
Voluntari. Aproape 750 de depozite au fost sigilate într-o acțiune anti-evaziune
16/05/2024 21:12

 Controale masive făcute, joi, 16 mai, la mai multe depozite din Voluntari, de către inspectorii Direcţiei Generale de Antifraudă Fiscală. Au fost sigilate aproape 750 de astfel de locaţii folosite ...

Mugur Isărescu, veste proastă. „S-ar putea să nu vină”
16/05/2024 17:37

Momentul reducerii dobanzii cheie s-ar putea să nu vină in acest an, dar dacă inflaţia pe luna mai va fi scăzută, atunci membrii Consiliului de Administraţie al BNR se vor uita la date, a declarat, mierc ...

Marcel Ciolacu pune în mișcare un plan care va schimba piața muncii din România: se pregătește salariul minim european
16/05/2024 15:44

Premierul Marcel Ciolacu a explicat că intentia clară a Guvernului este de a aplica de la 1 iulie măsura deja anuntată de a creste salariul minim brut la 3.700 de lei. Măsura nu este una usor de luat, pent ...

Noi investiții în modernizarea reţelelor de gaze și electricitate din Moldova
16/05/2024 12:26

Compania Delgaz Grid, parte a grupului E.ON Romania, are in plan pentru acest an infiinţarea de noi staţii de distribuţie a gazelor naturale pentru mărirea capacităţii de transport către consumatorii c ...

Mugur Isărescu vorbește despre un scenariu apocaliptic pentru România: Ar însemna un șoc teribil! Eu am trăit asta
16/05/2024 07:04

Guvernatorul Băncii Naţionale a Romaniei, Mugur Isărescu, a declarat, miercuri, referindu-se la acuzaţiile potrivit cărora Guvernul se imprumută pentru a finanţa deficitul bugetar, că soluţia nu este s ...

Economia Rusiei sfidează sancțiunile și crește în continuare. BERD: Este nerealist să ne aşteptăm ca aceste sancţiuni să conducă la o criză economică
16/05/2024 00:17

Economia rusă s-a dovedit mai rezistentă decat s-a prevăzut şi urmează să crească in acest an, in pofida sancţiunilor impuse de către Occident, iar Războiul din Faşia Gaza afectează ţările din reg ...

Guvernatorul BNR liniștește populația: Noi nu vedem recesiune. Riscul a fost pentru trimestrul întâi
15/05/2024 16:14

Guvernatorul Băncii Naţionale a Romaniei, Mugur Isărescu, a afirmat că nu vede Romania iin pragul recesiunii şi a precizat că riscul a fost pentru trimestrul intai. El a adăugat că toţi indicatorii cu ...

Trăim pe credit! Datoria externă a României a săltat cu aproape 10% în 2024
15/05/2024 07:51

Datoria externă totală a Romaniei a crescut in primele trei luni cu 7,643 miliarde euro, pană la 177,726 miliarde euro, de la 170,083 miliarde euro la 31 decembrie 2023, arată datele Băncii Naţionale a Ro ...

Guvernul Ciolacu a îndatorat România cu 1 miliard astăzi
14/05/2024 09:24

Ministerul Finanţelor a imprumutat intr-o singură zi peste un miliard de lei de la bănci. Astfel, ministerul a atras 458 de milioane de lei din prima emisiune de obligaţiuni de stat de tip benchmark, cu o m ...

 COMUNICAT DE PRESĂ AUDIT MANAGEMENT IASI SRL - 14 mai 2024, Anunț demarare proiect finanțat prin Programul Regional Nord-Est 2021-2027 -Prioritatea 2 „Nord-Est – O regiune mai digitalizată” - Apel : ,,Transformarea digitală a IMM-urilor orientată că
14/05/2024 09:00

 COMUNICAT DE PRESĂ AUDIT MANAGEMENT IASI SRL - 14 mai 2024, Anunt demarare proiect finantat prin Programul Regional Nord-Est 2021-2027 -Prioritatea 2 „Nord-Est – O regiune mai digitalizată&r ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei