Mierea ucraineană îi falimentează pe apicultorii români

Dimensiune font:

| 09-04-2024 00:20

Războiul din Ucraina a perturbat sectorul apicol nu numai în România ci şi în Europa, care va intra în colaps dacă se va continua în acelaşi ritm, în contextul în care asistăm la importuri masive de miere, de multe ori necontrolată, şi la preţuri extrem de scăzute faţă de costurile apicultorilor români, susţine preşedintele Asociaţiei Crescătorilor de Albine din România (ACA), Ioan Fetea.

„Consumul de miere a scăzut nu numai în România, a scăzut şi în Germania şi în Ungaria, deci este o pierdere pe această piaţă la nivel european şi chiar global. Solicitarea pentru miere a scăzut în Europa, din cauza invaziei de produse de miere, în mod deosebit din Ucraina, de multe ori miere necontrolată, o miere la care nici vameşii nu-i cunosc trasabilitatea. În prezent se face orice pentru Ucraina, dar mai puţin pentru români. Nu e corect ce se întâmplă în Ucraina, cu tot regretul o spun, dar nu putem să ne distrugem anumite sectoare pentru a menţine activitatea în altă ţară vecină. Trebuie să vorbim de trasabilitate, trebuie să vorbim şi de calitate şi de factorul melifer. Am înţeles că ei folosesc culturi modificate genetic, ceea ce Europa nu permite. Adică nouă ne este interzis, dar pentru ei se poate orice. Această inechitate sigur că ne va duce la un colaps şi nu numai în apicultură, dacă se va continua în acelaşi ritm”, a declarat preşedintele ACA.

Acesta subliniază că preţul acestor cantităţi de miere care intră în ţară este 5,5 lei – 6 lei pe kilogram, în condiţiile în care apicultorul român are cheltuieli duble pentru un kilogram de miere, în medie 12-13 lei/kg.

„La raft aceste amestecuri de miere sunt la nişte preţuri modice: un borcan de 800 ml se vinde la 9 – 15 lei. Este strigător la cer, având în vedere efortul pe care îl face apicultorul român pentru a produce această miere. Apicultorul român face producţie de miere pentru că valorifică baza meliferă care nu întotdeauna este în proximitatea imediată şi facem deplasări din vestul ţării până în Deltă sau din vestul ţării în Bărăgan sau din nordul ţării la Calafat, sau în alte judeţe, ceea ce presupune sigur nişte cheltuieli, fiind nişte costuri financiare care grevează asupra preţului de producţie al kilogramului de miere”, a explicat el.

Potrivit sursei citate, etichetarea este un alt aspect deficitar pe piaţa mierii, iar Comisia Europeană ar trebui să nu mai permită amestecul de miere provenită din mai multe state.

„Eu personal am făcut sesizare comisarului european pentru Agricultură şi am solicitat să nu se mai permită amestecul de miere, pentru că aşa ar fi normal, ca în fiecare ambalaj să fie miere dintr-o ţară, nu un amalgam din cinci-şase state de provenienţă a produsului. Nici trasabilitatea nu poţi s-o verifici, pentru că trebuie să faci 5 -6 analize pentru a decela cine a greşit din cei trei sau cinci care amestecă mierea”, a subliniat preşedintele asociaţiei.

Pe de altă parte, Fetea afirmă că sunt şi cheltuieli în plus cu aceste analize, pentru care Europa nu este pregătită, iar România cu atât mai puţin, deoarece nu deţine laboratoare performante care să analizeze toate ingredientele care apar în miere.

„Nu avem laboratoare performante care să poată analiza toate aceste ingrediente care apar în miere, cum ar hidrolizatul de porumb sau amidonul de orez, care se regăsesc în mierea din China, iar Europa recunoaşte, într-un mod, zic eu, ruşinos. Mi se pare ciudat ca Uniunea Europeană să recunoască că europenii consumă miere falsificată aproape jumătate din cantitatea, când Europa legiferează pentru Europa, dar permite să intre produse de mâna a doua sau a treia. E păcat, în condiţiile în care în Europa se găseşte miere de calitate şi s-ar găsi şi în altă parte, în condiţiile în care controalele vamale ar fi făcute aşa cum cere legislaţia europeană”, spune Ioan Fetea.

Mierea românească care merge la export, deşi în ultimii doi ani exportul a înregistrat o cădere dramatică, este analizată la laboratoare din Germania, unde se fac până la 80 de analize pentru diferite substanţe, la costuri de 2.000 – 3.000 de euro pe analiză.

„Noi facem analizele în Germania sau făceam, pentru că de doi ani de zile nu mai facem export. Se făceau între 70-80 de analize la o mostră de miere. Vă daţi seama, la un tir miere, faci 70-80 de analize! Cred că mierea este unul dintre produsele alimentare cele mai verificate din punct de vedere al compoziţiei, al valorii şi al calităţii. Ne cer analize ca şi la mierea bio, pentru că sunt nişte indicatori, nişte restricţii. Deci, noi exportăm produse aproape bio, doar că nu avem certificat bio. În fiecare an mai apare o substanţă şi bineînţeles o plătim. Ne costă 2.000 – 3.000 de euro o analiză. Nu spun că e un lucru rău şi noi nu ne sustragem, apicultorii români sunt profesionişti şi respectă tehnologia de producţie şi de aceea avem şi produse de calitate, dar cât vor rezista acestor presiuni şi până când nu vor cădea pe panta aceasta a lipsei de interes privind calitatea? Nimeni nu poate şti”, a avertizat şeful ACA.

În ceea ce priveşte preţul mierii în România, reprezentantul apicultorilor a subliniat că achiziţia la mierea polifloră pentru consumul intern la marii procesatori este undeva între 6-7 lei, la mierea de tei între 8 şi 8,50 lei, iar la salcâm undeva la 14-15 lei, în condiţiile în care în urmă cu doi ani se cumpărau la preţuri duble.

„Cheltuielile de producţie au crescut cu 30-40%, aici intră energia, combustibilul şi utilajele, şi toate celelalte cheltuieli, iar preţul de valorificare a scăzut cu aproape 50% sau mai mult. Se creează o presiune mare din cauza mierii din import care vine la preţ de dumping şi în condiţiile acestea nu ai cum să protejezi producţia autohtonă. Eu cred că aici ar fi rolul Ministerului Agriculturii şi al Guvernului să găsească pârghii şi posibilităţi de a introduce licenţe de import pentru produsele care se asigură în România. Iar mierea este un produs la care România îşi asigură auto-consumul, încât nu este nevoie de import de miere, iar dacă se importă să fie cu licenţă sau la nişte preţuri care să fie similare cu preţurile şi cu valoarea mierii autohtone”, a mai spus el.

Legat de anul apicol 2024, Fetea este optimist şi spune că familiile de albine sunt viguroase, în general, cu mici excepţii, iar conform prognozelor pe care le-a văzut la salcâm şi la celelalte specii melifere, „2024 va fi un an bun”.

Anul trecut, s-a obţinut o producţie de miere cu 10-15% mai mare decât 2022, ajungând la 15.000-17.000 de tone, dar cu toate acestea nu s-a realizat între 45- 55% din producţia medie anuală de 30.000 tone.

„Problema cea mai mare în ultimii doi ani rămâne valorificarea producţiei, ceea ce nu s-a întâmplat în ultimii 50 de ani în România, iar apicultorii au rămas pe stoc cu această cantitate modică de miere. Combinatul nostru, care exporta între 1.000 şi 5.000 de tone într-un an, nu a exportat un gram de miere”, a adăugat preşedintele ACA.

Evenimentul pe WhatsApp – cele mai tari știri, direct pe telefon!

Ești mereu pe fugă? Noi îți trimitem zilnic cele mai importante 3 știri din Iași, Moldova și țară – scurt, clar, fără spam.

Plus: alerte locale de urgență, noutăți exclusive și acces rapid la anunțuri importante.

► Intră pe canalul nostru oficial:

⇒ Încearcă 3 zile. Dacă nu-ți place, poți ieși oricând.

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

13:35

1. Denumirea, adresa, numarul de telefon, numarul de fax si adresa de e-mail ale autoritatii contractante: Comuna Roma, comuna Roma, sat Roma, Str. Brazilor nr. 54, judetul Botosani, telefon 0231/544.622, fax 0231/565.978, e-mail: primaria.roma@yahoo.ro, cod fiscal 3372114. 2. Denumirea, adresa, numarul de telefon, numarul de fax si adresa de e-mail ale biroului de la care se poate solicita documentatia de atribuire. Daca este cazul, costul si conditiile de plata in vederea obtinerii documentatiei de atribuire: Biroul Achizitii Publice, din cadrul Comunei Roma, cu sediul in comuna Roma, sat Roma, Str. Brazilor nr. 54, judetul Botosani, telefon 0231/544.622, fax 0231/565.978, e-mail: primaria.roma@yahoo.ro, cod fiscal 3372114. Documentatia de atribuire in format electronic este pusa de catre Autoritatea Contractanta cu titlu gratuit la dispozitia ofertantilor care au inaintat o solicitare in acest sens. 3. a) Locul prestarii serviciilor: Comuna Roma, cu satele apartinatoare Roma si Cotargaci, judetul Botosani. b) Obiectul concesionarii; natura si dimensiunea prestarilor: Serviciul de utilitate publica de distributie a gazelor naturale in Comuna Roma, cu satele apartinatoare Roma si Cotargaci, judetul Botosani, conform art. 8 H.G.209/2019. c) Termenul de finalizare sau durata contractului: 49 de ani. 4. a) Termenul de depunere a ofertelor: 20.06.2025, ora 10.00. b) Adresa la care trebuie transmise ofertele: Comuna Roma, Roma, sat Roma, Str. Brazilor nr. 54, judetul Botosani, telefon 0231/544.622, fax 0231/565.978, e-mail: primaria.roma @yahoo.ro. c) Limba sau limbile in care trebuie redactate ofertele: romana. d) Data, ora si locul deschiderii ofertelor: 20.06.2025, ora 11.00, Comuna Roma, comuna Roma, sat Roma, Str. Brazilor nr. 54, judetul Botosani. 5. Conditiile personale, tehnice si financiare pe care trebuie sa le indeplineasca ofertantii: conform documentatiei de atribuire. 6. Criterii utilizate la atribuirea contractului: conform documentatiei de atribuire. 7. Dupa caz, procentajul minim din lucrari care trebuie acordat partilor terte: conform documentatiei de atribuire. 8. Data trimiterii spre publicare a anuntului de participare: 30.04.2025. 9. Denumirea si adresa organismului competent de rezolvare a contestatiilor si, dupa caz, de mediere. Informatii exacte privind termenele de depunere a contestatiei si, dupa caz, denumirea, adresa, numarul de telefon, numarul de fax si adresa de e-mail ale biroului de la care se pot obtine aceste informatii: Tribunalul Botosani, Sectia de Contencios -Administrativ, cu sediul in orasul Botosani, Str. Maxim Gorki nr. 8, judetul Botosani, telefon 0231/511.739, fax 0231/531.832, email: tr-botosani@just.ro.
Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul fiscal, adresa, numarul de telefon, telefax si/sau adresa de e-mail ale persoanei de contact: Orasul Flamanzi, cu sediul in oras Flamanzi, Str.Dumitru Iov nr.284, judetul Botosani, telefon 0231/552.351, fax 0231/552.626, e-mail: orasflamanzi@yahoo.com, cod fiscal 3372173. Reglementari legale privind acordarea de finantare nerambursabila: In baza Legii nr. 350/2005 privind regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general; Hotararea Consiliului Local Orasul Flamanzi nr. 36/17.03.2025 privind aprobarea bugetului local pentru anul 2025, a bugetului activitatilor finantate integral din venituri proprii. Suma totala alocata de la bugetul local este de 40.000 Lei si se aloca in intregime pentru activitati cultural sportive. Criteriile de acordare a finantarilor nerambursabile sunt cele prezentate in Regulamentul privind acordarea de finantare nerambursabila de la bugetul local pentru activitatile nonprofit de interes local aprobat prin Hotararea Consiliului Local Flamanzi nr. 10/31.01.2014, modificata prin Hotararea Consiliului Local Orasul Flamanzi nr. 48/28.03.2025. Documentatia pentru elaborarea si prezentarea propunerilor de proiecte/ programe se poate obtine de pe site-ul Orasului Flamanzi: https://orasul- flamanzi.ro. Documentatia de solicitare a finantarii nerambursabila se poate descarca de pe site-ul autoritatii contractante: https://orasul- flamanzi.ro si se poate procura de la sediul Orasului Flamanzi, orasul Flamanzi, Str. Dumitru Iov nr. 284, judetul Botosani. Data-limita pentru depunerea propunerilor de proiecte: 12.06.2025, ora 16.00, la adresa: Orasul Flamanzi, orasul Flamanzi, Str. Dumitru Iov nr. 284, judetul Botosani. Perioada la care se desfasoara selectia de proiecte, verificarea eligibilitatii, a indeplinirii criteriilor referitoare la capacitatea tehnica si financiara si evaluarea propunerilor de proiecte este 16.06.2025 -17.06.2025.
Orasul Harlau clarifica regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul fiscal, adresa, numarul de telefon, telefax si/sau adresa de e-mail ale persoanei de contact: Orasul Harlau, cu sediul in orasul Harlau, Str. Musatini nr.1, judetul Iasi, telefon/fax 0232/720.412/ 0232/720.777, e-mail: primariahirlau @yahoo.com, juridic@ primaria- hirlau.ro, cod fiscal 4541190. Reglementari legale privind acordarea de finantare nerambursabila: In baza Legii nr. 350/2005 privind regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general, cu modificarile si completarile ulterioare si H.C.L. Harlau nr. 27/26.03.2025 privind aprobarea bugetului pe anul 2025. Perioada de finantare: anul 2025. Suma totala alocata de la bugetul local este de 160.000 Lei si se aloca in intregime pentru domeniul Sport. Criteriile de acordare a finantarilor nerambursabile sunt cele prezentate in Regulamentul Orasului Harlau aprobat prin H.C.L. Harlau nr. 53/27.04.2017 privind regimul finantarilor nerambursabile alocate de la bugetul local pentru activitatile nonprofit de interes local, cu modificarile si completarile ulterioare. Documentatia pentru elaborarea si prezentarea propunerilor de proiecte/ programe se poate obtine de pe site-ul: www.primaria hirlau.ro. Documentatia de solicitare a finantarii nerambursabile se poate descarca de pe site-ul autoritatii contractante: www.primaria hirlau.ro sau se poate procura de la sediul Orasului Harlau, Harlau, Str. Musatini nr. 1, judetul Iasi. Data-limita pentru depunerea propunerilor de proiecte: 15.05.2025, ora 14.00, la Compartimentul Registratura al Orasului Harlau, Harlau, Str. Musatini nr. 1, judetul Iasi. Perioada la care se desfasoara selectia de proiecte, verificarea eligibilitatii, a indeplinirii criteriilor referitoare la capacitatea tehnica si financiara si evaluarea propunerilor de proiecte este: 16.05.2025 -19.05.2025.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Municipiul Vaslui, cu sediul in municipiul Vaslui, Str. Spiru Haret nr. 2, judetul Vaslui, telefon 0235/310.999, fax 0235/315.946, e-mail: pmv@primariavaslui.ro, cod fiscal 3337532. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: -4 terenuri apartinand domeniului public al Municipiului Vaslui, in vederea amplasarii de terase provizorii, situate in municipiul Vaslui, F.N., conform caietului de sarcini, H.C.L. Vaslui nr. 151/30.04.2025 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019, identificate astfel: -T1 -suprafata de 75 mp, situat in imediata vecinatate a cladirii fostului Palat al Telefoanelor; -T2 -suprafata de 35 mp, situat pe platoul pietonal din zona Teatrului de Vara, in fata restaurantului Crama Domneasca; -T3 -suprafata de 64 mp, situat in partea dreapta fata de intrarea principala a Teatrului de Vara; -T4 -suprafata de 67 mp, situat in partea stanga fata de intrarea principala a Teatrului de Vara. 3.Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: de la sediul Municipiului Vaslui sau de pe site-ul institutiei: www.primaria vaslui.ro. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Patrimoniu, etaj 2, cam. 210 din cadrul Municipiului Vaslui, Str. Spiru Haret nr. 2, judetul Vaslui. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: Gratuit. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 22.05.2025, ora 16.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 30.05.2025, ora 14.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Municipiul Vaslui, Registratura, municipiul Vaslui, Str. Spiru Haret nr. 2, judetul Vaslui. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: se depun intr-un singur exemplar, in original, in doua plicuri sigilate: unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 02.06.2025, ora 10.00, la sediul administrativ al Pietei Centrale din municipiul Vaslui, Str. Nicolae Iorga nr. 2, judetul Vaslui. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios Administrativ a Tribunalului Vaslui, municipiul Vaslui, Str.Stefan cel Mare nr.54, judetul Vaslui, telefon/fax 0235/311.582, e-mail: tr-vaslui@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 08.05.2025.
Loto. Rezultatele tragerilor de joi, 15 mai, 2025. Report de 3,64  milioane de euro la Joker
15/05/2025 20:39

  Numere extrase joi, 15 mai 2025 Loteria 6/49: 26, 30, 5, 7, 19, 36 Loteria 5/40: 40, 37, 29, 33, 38, 9 Joker: 44, 9, 26, 3, 2, +12 Noroc: 5, 5, 1, 9, 8, 7, 1 Noroc Plus:&nb ...

 Comunicat de presă - FINALIZARE PROIECT  „DEZVOLTAREA SOCIETATII DERMACLAS.CLINIC SRL PRIN ACHIZITIA DE ECHIPAMENTE“ - cod SMIS: 316901
15/05/2025 14:02

 Comunicat de presă - FINALIZARE PROIECT „DEZVOLTAREA SOCIETATII DERMACLAS.CLINIC SRL PRIN ACHIZITIA DE ECHIPAMENTE“ - cod SMIS: 316901  

România dă undă verde primului proiect rutier construit de o firmă ucraineană -- lotul 3 din Drumul Expres Arad–Oradea
15/05/2025 13:31

  Romania a semnat contractul prin care se dă startul constructiei primului tronson de autostradă realizat de ucraineni in tară. Este vorba despre lotul 3 al Drumului Expres Arad–Oradea, adjudeca ...

BNR anunță cursul valutar de joi: Leul crește ușor față de moneda europeană
15/05/2025 13:20

  Leul a inregistrat, joi, o usoară crestere fată de ziua precedentă, in raport cu euro, Banca Natională a Romaniei afisand astăzi un curs de 5.1032 lei. Miercuri, leul se depreciase in rap ...

 ANUNȚ FINALIZARE PROIECT «MODERNIZARE SI EXTINDERE SCOALA CU CLASELE 0-IV, CORPUL G DIN CADRUL LICEULUI TEHNOLOGIC
15/05/2025 12:29

  ANUNT FINALIZARE PROIECT «MODERNIZARE SI EXTINDERE SCOALA CU CLASELE 0-IV, CORPUL G DIN CADRUL LICEULUI TEHNOLOGIC "TOMSA VODA" DIN ORASUL SOLCA, JUDETUL SUCEAVA»

Top echipamente pentru expediții montane sau safari nocturn
15/05/2025 10:09

Top echipamente pentru expeditii montane sau safari nocturn Indiferent dacă te aventurezi intr-o drumetie pe timp de noapte sau iti planifici o excursie de tip safari in zone izolate, dotarea corespunzătoa ...

 Comunicat de presă „PNRR: Fonduri pentru România modernă și reformată!”   COMPLEX ONYX S.R.L.
15/05/2025 09:00

  Comunicat de presă „PNRR: Fonduri pentru Romania modernă si reformată!”  COMPLEX ONYX S.R.L. 

Comunicat de presă „PNRR. Finanțat de Uniunea Europeană – UrmătoareaGenerațieUE”. ”PNRR: Fonduri pentru România modernă și reformată” Comuna Cristești,
15/05/2025 09:00
Sunt considerate fructele viitorului. Se adaptează la secetă, terenuri aride și se pot consuma proaspete, deshidratate sau în conserve
15/05/2025 06:20

Fructele viitorului sunt considerate cele care se pot adapta rapid la orice tip de climă sau teren si au un bogat continut nutritiv. In ultimii ani, numai in Dolj au fost aclimatizate peste 20 de soiuri de fru ...

Comunicat de presă „PNRR: Fonduri pentru România modernă și reformată!”  COMPLEX ONYX S.R.L.
14/05/2025 14:36

 Comunicat de presă „PNRR: Fonduri pentru Romania modernă si reformată!”  COMPLEX ONYX S.R.L. 

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei