Schimbare cu impact major în domeniul licitațiilor pentru grăbirea proiectelor, inclusiv cele din PNRR: Autoritățile vor fi OBLIGATE să încheie contractele cu ofertantul câștigător, fără să mai aștept

Dimensiune font:

| 25-08-2021 21:15

 Legislația în domeniul achizițiilor publice a fost modificată de către guvernul Cîțu printr-o Ordonanță de Urgență menită să flexibilizeze și să urgenteze implementarea proiectelor majore de investiții, în special în perspectiva respectării programului pentru proiectele finanțate prin PNRR. O modificare majoră presupune că autoritățile contractate sunt obligate să încheie contractele cu ofertanții câștigători, dacă există o decizie favorabilă de la CNCS sau în primă instanță, fără să mai aștepte soluționarea definitivă a contestațiilor din instanțe. Totodată, a crescut și taxa pe care firmele vor trebui să o plătească dacă vor să înainteze contestații după desemnarea câștigătorului la procedură.

 

PUBLICAŢIE DE VÂNZARE PRIN NEGOCIERE DIRECTĂ

PUBLICAŢIE DE VÂNZARE PRIN NEGOCIERE DIRECTĂ din averea debitoarei S.C. PHOENIX TREND S.R.L. Proprietatea imobiliară amplasată în locaţia din sat Lunca Cetăţuii, comuna Ciurea, jud. Iaşi având suprafaţa terenului de 75899 mp (7,5899 hectare) şi un număr de 16 clădiri, având preţul de vanzare de 3.281.300 euro. Informații suplimentare tel. 0771103209, e-mail lucicalcc@gmail.com

PUBLICAŢIE DE VÂNZARE PRIN NEGOCIERE DIRECTĂ

PUBLICAŢIE DE VÂNZARE PRIN NEGOCIERE DIRECTĂ din averea debitoarei S.C. PHOENIX TREND S.R.L. Proprietatea imobiliară amplasată în municipiul Iaşi, str. Aurel Vlaicu nr.87, jud. Iaşi având suprafaţa terenului de 56.438 mp (5,6438 hectare) şi un număr de 19 clădiri cu absolut toate utilitatile, având preţul de vanzare 8.402.420 euro. Pentru terenul de 56438 mp este aprobat un PUZ pentru locuinte colective. Informații suplimentare tel. 0771103209, e-mail lucicalcc@gmail.com.
OUG-ul adoptat miercuri de către guvernul Cîțu și consultată de HotNews.ro se precizează că vine pe fondul necesității „unor masuri urgente pentru perfecționarea și flexibilizarea sistemului achizițiilor publice, în caz contrar existând riscul diminuării gradului de cheltuire a fondurilor alocate, inclusiv a fondurilor europene, consecința cea mai grava in acest caz reprezentând-o amânarea/întârzierea implementării unor proiecte de investiții majore, cu impact social și economic la nivel național sau local, inclusiv a celor finanțate din Planul National de Redresare și Rezilienta (PNRR).”
 

Poate cea mai mare modificare presupune că autoritățile contractate sunt obligate să încheie contractele cu ofertanții câștigători, dacă există o decizie favorabilă de la CNCS sau în primă instanță, fără să mai aștepte soluționarea definitivă a contestațiilor din instanțe.

În prezent legislația stipulează că autoritățile contractante au acest drept, însă nu foarte multe au și făcut uz de el de când a fost introdus în lege.

Un exemplu în care acest drept a fost folosit îl regăsim la Compania de Drumuri și Autostrăzi care a decis să semneze contractele pentru execuția tronsoanelor 3 și 4 ale drumului expres DX12 Craiova Pitești fără a mai aștepta deciziile finale la contestațiile din instanțe, ci mergând doar pe decizia favorabilă de la CNSC.

 

În acel caz, povestea Lotului 3 totul s-a finalizat prin semnarea contractului, în schimb la Lotul 4 o instanță de judecată a întors de două ori rezultatul în urma contestațiilor, ca într-un final - după un an pierdut - să se ajungă tot la decizia dată din start de către CNAIR.

 
Astfel, conform textului ordonanței adoptate de guvern miercuri și consultate de HotNews.ro, articolul 9, alineatul (4) din legea 1010/2016 se modifica și va avea următorul cuprins:
 
  • ,,(4) Autoritatea contractanta are obligația sa încheie contractul cu ofertantul declarat câștigător, ulterior pronunțării unei soluții de menținere a rezultatului procedurii de atribuire de către C.N.S.C., chiar daca împotriva respectivei decizii a fast introdusa calea de atac a plângerii și cauza nu a fast soluționată în mod definitiv și, în orice caz, numai după expirarea termenului legal de așteptare prevazut la art. 59 alin. (1 ). "


Totodată, articolul 49, alineatul (6) se modifica și va avea următorul cuprins:

  • ,,(6) Autoritatea contractanta are obligația sa încheie contractul cu ofertantul declarant câștigător ulterior pronunțării unei solutii de menținere a rezultatului procedurii de atribuire de către instanta, chiar daca respectiva hotărâre a fast atacata cu recurs și cauza nu a fast soluționată în mod definitiv și, în orice caz, numai dupa expirarea termenului legal de așteptare prevazut la art. 59 alin. (1 ). Hotărârea primei instante este executorie și nu se poate dispune suspendarea punerii 1n executare a acesteia."
În legea de până acum, la ambele articole era prevăzut că autoritatea contractantă „ARE DREPTUL”, iar de acum încolo va fi că „ARE OBLIGAȚIA”.
 
Legea prevede că în cazul în care cei care contestă mai departe în instanță câștigă definitiv, aceștia pot primi despăgubiri stabilite de instanță care vor fi suportate din bugetul autorității contractante și care, în anumite condițiții, pot fi recuperate de la angajații vinovați.
 
  • „În situația în care autoritatea contractantă a încheiat acordul-cadru/contractul de achiziție cu respectarea deciziei Consiliului sau a hotărârii judiciare de soluționare în prima instanță a contestației, eventualele despăgubiri stabilite de către instanța, în conformitate cu prevederile prezenței secțiuni, în sarcina autorității contractante vor fi suportate din bugetul acesteia, care poate dispune adoptarea de măsuri împotriva persoanei/persoanelor implicate în procesul de achiziție publică ce a făcut obiectul despăgubirilor numai dacă instanțele judecătorești constată îndeplinirea ori omisiunea îndeplinirii de către acestea, cu vinovăție, constând în culpă gravă, a oricărui act ori fapt în legătură cu exercitarea, în condițiile legii, a atribuțiilor ce le revin."
 

Conform expunerii de motive a OUG-ului, „modificarea legislativă vizează eficientizarea procesului de achiziție publică și derularea investițiilor în graficul estimat, permițând semnarea contractului cu ofertantul declarat câștigător după pronunțarea deciziei CNSC/hotărârii judecătorești în primă instanță, fără a mai aștepta eventuală soluționare în instanță a plângerii/recursului. ”

O altă modificare se referă și la taxa pe care o firmă care vrea să conteste rezultatul unei licitații care rămâne 2% din valoarea contractului, dar pragul maxim crește de la 880.000 de lei în legea actuală, la 2.000.000 de lei în condițiile noului OUG adoptat.
 

Alte modificări adoptate: reducerea întregului proces de la peste 2 ani la 6 luni, limitarea probelor aduse ulterior la contestații, limitarea prejudiciilor

 

UPDATE Potrivit unui comunicat al Guvernului publicat ulterior adoptării OUG-ului sunt detaliate și celelalte modificări aprobate:

- a fost eliminată din sarcina operatorului economic declarat câștigător obligația de a prezenta certificate fiscale pentru toate sediile secundare/ punctele de lucru, aceasta fiind înlocuită cu o declarație pe proprie răspundere din care să reiasă că nu și-a încălcat obligațiile privind plata impozitelor sau cele privind contribuțiile la asigurările sociale, fără alte documente suplimentare. În practică, obținerea certificatelor fiscale s-a dovedit a fi o povară administrativă excesivă, mai ales în cazul operatorilor economici cu sute sau chiar mii de sedii secundare.
 
- alte modificări legislative importante vizează reducerea duratei întregului proces de achiziție publică, de la peste 2 ani (durata medie actuală) până la 6 luni, printr-o serie de măsuri cum ar fi: diminuarea perioadei maxime de prelungire a termenului de întocmire a raportului procedurii sau a raportului intermediar (spre exemplu în cazul licitației deschise și al licitației restrânse, perioada de prelungire se reduce de la 80 la 30 de zile), reducerea la jumătate a termenului de publicare a deciziei de anulare a procedurii și, respectiv, eliminarea posibilității de prelungire a termenului stabilit pentru depunerea documentelor în susținerea DUAE, în cazul procedurii simplificate.
 
- o noutate o reprezintă introducerea posibilității pentru autoritatea contractantă sancționată contravențional să poată dispune măsuri împotriva persoanei responsabile, în cazul în care o instanță judecătoarească constată culpa gravă a respectivei persoane în legătură cu exercitarea, în condițiile legii, a atribuților ce îi revin.

- a fost clarificată situația în care deciziile CNSC sunt atacate cu plângere la instanța de judecată, situație în care nu se mai pot depune probe noi față de cele care au fost depuse în cadrul contestației inițiale.
 
- o altă prevedere se referă la limitarea reparației prejudiciului încercat la valoarea cheltuielilor de elaborare a ofertei și de participare la procedura de atribuire.

Urmareste-ne si pe canalul nostru de WhatsApp

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA

FIVE Administration S.P.R.L, vinde prin licitatii publice utilaje agricole, al debitoarei Agrocomplex Barlad S.A. FIVE Administration S.P.R.L., in calitate de Administrator judiciar al debitoarei Agrocomplex Barlad S.A. -in reorganizare cu sediul in Barlad, str. Tecuciului nr. 7, judetul Vaslui, inregistrata la Oficiul Registrului Comertului sub nr. J37/231/1991, avand CUI: RO2808054, organizeaza in perioada 27.03.2025 -30.04.2025 inclusiv, orele 09:00 -19:00, licitatii publice cu strigare in vederea valorificarii urmatoarelor active mobiliare aflate in patrimoniul debitoarei, dupa cum urmeaza: 1. Utilaje agricole conform lista nr. 1 (bunurile se vand individual), pentru care se vor organiza: -Licitatia nr. 1 in perioada 27.03 -01.04.2025, termen-limita inscriere: 26.03.2025, ora 12:00; -Licitatia nr. 2 in perioada 08.04 -11.04.2025, termen-limita inscriere: 07.04.2025, ora 12:00; -Licitatia nr. 3 in perioada 17.04 -22.04.2025, termen-limita inscriere: 15.04.2025, ora 16:00. 2. Utilaje agricole conform lista nr. 2 (bunurile se vand individual), pentru care se vor organiza: -Licitatia nr. 1 in data de 02.04.2025, termen-limita inscriere: 01.04.2025, ora 12:00; -Licitatia nr. 2 in data de 14.04.2025, termen-limita inscriere: 11.04.2025, ora 16:00; -Licitatia nr. 3 in data de 23.04.2025, termen-limita inscriere: 22.04.2025, ora 12:00. Doar pentru Pachet Bunuri Mobile Nr. 4 -Licitatia nr. 4 in data de 30.04.2025, termen-limita inscriere: 29.04.2025, ora 12:00. Licitatiile nr. 2, nr. 3, respectiv 4 se vor organiza doar pentru bunurile care nu s-au vandut la licitatiile anterioare. Bunurile supuse valorificarii, datele si orele fiecarei licitatii, precum si pretul de pornire la fiecare licitatie se regasesc in listele de bunuri pentru fiecare Pachet si pot fi solicitate Administrator ului judiciar, la adresa: vanzari@five -advisory.ro. Preturile de pornire ale licitatiei nu includ TVA, acesta se va adauga dupa caz conform prevederilor legale. Persoanele interesate au obligatia de vizionare a activelor, cu instiintarea prealabila a Administrator ului judiciar si numai dupa achizitionarea caietului de sarcini. Licitatiile se vor desfasura in perioada mentionata exclusiv online, prin intermediul platformei: www.licitatii -unpir.ro, aceasta presupunand crearea unui cont de participant si validarea acestuia de catre administratorul platformei. Toate detaliile referitoare la modalitatea de participare prin intermediul platformei online mentionate anterior se regasesc in cuprinsul Caietului de sarcini. Orice persoana interesata va avea obligatia achizitionarii caietului de sarcini cuprinzand descrierea bunurilor si a semnarii unui Angajament de confiden tialitate privind procedura de valorificare a activelor cuprinse in caietul de sarcini. Pretul Caietului de sarcini este 119 Lei (TVA inclus) si poate fi solicitat prin e-mail, la adresa: vanzari@five -advisory.ro. Termenele-limita pentru transmiterea documentatiei de participare la licitatie sunt mentionate mai sus pentru fiecare set de licitatii, aceasta urmand a fi depusa exclusiv prin mijloace electronice, la adresa de e-mail: vanzari@five -advisory.ro. Documentele transmise prin orice alte mijloace electronice (whatsapp /mms etc.) nu vor fi luate in considerare. Vizionarea activelor se va face numai in baza unei programari prealabile, la societatea Agrocomplex Barlad S.A, pe adresa de e-mail: office@agro-complex.ro sau la numarul de telefon: 0744.950.751 -Petru Maximiuc, numai dupa achizitionarea Caietului de sarcini. Informatii privind achizitionarea Caietelor de sarcini pot fi obtinute pe e-mail: vanzari@five -advisory.ro.
Comuna Tasca, judetul Neamt,  concesioneaza o parcela de 3.226mp, in intravilanul comunei Tasca 1.Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in comuna Tasca, sat Tasca, Str.Lt. Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt, telefon 0233/255.023, fax 0233/255.023, email: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2.Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: o parcela de 3.226mp, nr.cadastral- 51842, CF-51842, situata in intravilanul comunei Tasca, sat Tasca, F.N., apartine domeniului privat al Comunei Tasca, conform H.C.L.Tasca nr.21/27.02.2025 si O.U.G.nr. 57/03.07.2019. 3.Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2.Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Urbanism, din cadrul Comunei Tasca, comuna Tasca, sat Tasca, Str.Lt.Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt. 3.3.Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 100 Lei/exemplar, se achita cu numerar, la Casieria Comunei Tasca. 3.4.Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.04.2025, ora 12.00. 4.Informatii privind ofertele: 4.1.Data-limita de depunere a ofertelor: 29.04.2025, ora 09.00. 4.2.Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, comuna Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt. 4.3.Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Oferta se depune intr-un exemplar original, in doua plicuri sigilate: unul exterior si unul interior. 5.Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 29.04.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, comuna Tasca, sat Tasca, Str.Lt. Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt. 6.Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr.8, judetul Neamt, telefon 0233/214.019, fax 0233/216.585, e-mail: jud-piatraneamt@just.ro. 7.Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 17.03.2025.
Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul fiscal, adresa, numarul de telefon, telefax si/sau adresa de e-mail ale persoanei de contact: Orasul Harlau, cu sediul in orasul Harlau, Str.Musatini nr.1, judetul Iasi, telefon/fax 0232/720.412/ 0232/720.777, e-mail: primariahirlau @yahoo.com, juridic@ primaria- hirlau.ro, cod fiscal 4541190. Reglementari legale privind acordarea de finantare nerambursabila: In baza Legii nr. 350/2005 privind regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general, cu modificarile si completarile ulterioare si H.C.L. Harlau nr. 27/26.03.2025 privind aprobarea bugetului pe anul 2025. Perioada de finantare: anul 2025. Suma totala alocata de la bugetul local este de 160.000 Lei si se aloca in intregime pentru domeniul Sport. Criteriile de acordare a finantarilor nerambursabile sunt cele prezentate in Regulamentul Orasului Harlau aprobat prin H.C.L. Harlau nr. 53/27.04.2017 privind regimul finantarilor nerambursabile alocate de la bugetul local pentru activitatile nonprofit de interes local, cu modificarile si completarile ulterioare. Documentatia pentru elaborarea si prezentarea propunerilor de proiecte/ programe se poate obtine de pe site-ul: www.primaria hirlau.ro. Documentatia de solicitare a finantarii nerambursabile se poate descarca de pe site-ul autoritatii contractante: www.primaria hirlau.ro sau se poate procura de la sediul Orasului Harlau, Harlau, Str. Musatini nr. 1, judetul Iasi. Data-limita pentru depunerea propunerilor de proiecte: 15.05.2025, ora 14.00, la Compartimentul Registratura al Orasului Harlau, Harlau, Str. Musatini nr. 1, judetul Iasi. Perioada la care se desfasoara selectia de proiecte, verificarea eligibilitatii, a indeplinirii criteriilor referitoare la capacitatea tehnica si financiara si evaluarea propunerilor de proiecte este: 16.05.2025 -19.05.2025.
Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul fiscal, adresa, numarul de telefon, telefax si/sau adresa de e-mail ale persoanei de contact: Comuna Racaciuni, cu sediul in comuna Racaciuni, sat Racaciuni, Str. Stefan cel Mare nr. 136, judetul Bacau, telefon 0234/251.212, fax 0234/251.586, e-mail: cl_racaciuni@yahoo.com, cod fiscal 4670330. Reglementari legale privind acordarea de finantare nerambursabila: In baza Legii nr. 350/2005 privind regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general, cu modificarile si completarile ulterioare si Hotararea Consiliului Local al Comunei Racaciuni nr. 09/31.03.2025 privind aprobarea bugetului pe anul 2025. Perioada de finantare: anul 2025. Suma totala alocata de la bugetul local este de 385.000 Lei si se aloca astfel: 15.000 Lei pentru domeniul Sportiv, 50.000 pentru domeniul Social, respectiv 320.000 Lei pentru Culte religioase. Criteriile de acordare a finantarilor nerambursabile sunt cele prezentate in Regulamentul Comunei Racaciuni aprobat prin H.C.L. Comuna Racaciuni nr. 14/31.03.2025 privind regimul finantarilor nerambursabile alocate de la bugetul local pentru activitatile nonprofit de interes local. Documentatia pentru elaborarea si prezentarea propunerilor de proiecte/ programe se poate obtine de pe site-ul Comunei Racaciuni: www.comuna racaciuni.ro. Documentatia de solicitare a finantarii nerambursabile se poate descarca de pe site-ul autoritatii contractante www.comuna racaciuni.ro sau se poate procura de la sediul Comuna Racaciuni, cu sediul in comuna Racaciuni, sat Racaciuni, Str. Stefan cel Mare nr. 136, judetul Bacau. Data-limita pentru depunerea propunerilor de proiecte: 13.05.2025, ora 14.00, adresa: Comuna Racaciuni, cu sediul in comuna Racaciuni, sat Racaciuni, Str. Stefan cel Mare nr. 136, judetul Bacau. Perioada la care se desfasoara selectia de proiecte, verificarea eligibilitatii, a indeplinirii criteriilor referitoare la capacitatea tehnica si financiara si evaluarea propunerilor de proiecte este: 14.05.2025- 15.05.2025.
Cele mai bune dobânzi la depozite. Află care cum să economisești eficient în 2025
18/04/2025 14:37

Cele mai bune dobanzi la depozite sunt in centrul atentiei pentru toti cei care vor să isi valorifice economiile in mod sigur si eficient. Într-un context economic plin de incertitudini, găsirea celor ...

Programul marilor magazine de Paște 2025
18/04/2025 14:14

 Lanturile de magazine ale marilor retaileri vor fi inchise in 20 mai, cand se sărbătoresc Pastele. Unele supermaketuri deschid luni pentru intevale mai scurte de timp decat programul normal, altele abia ...

Milioane de locuințe din România, neocupate. Imobilele goale ar putea găzdui populația unor țări ca Irlanda, Croația sau Republica Moldova
18/04/2025 12:10

 Romania are oficial aproape 10 milioane de locuinte, iar un sfert dintre acestea sunt declarate ca fiind neocupate, in contextul cererii mari de cumpărare sau inchiriere de imobile. Dintre cele 2.518.452 ...

„PNRR: Fonduri pentru România modernă și reformată!”  Numele beneficiarului: ARTEHNIS STRUCTURAL DESIGN SRL
18/04/2025 09:17

 „PNRR: Fonduri pentru Romania modernă si reformată!”  Numele beneficiarului: ARTEHNIS STRUCTURAL DESIGN SRL

Prosumatorii din România sunt îndemnați să oprească invertoarele panourilor fotovoltaice dacă pleacă de acasă, de Paște
18/04/2025 05:08

Asociaţia Prosumatorilor şi a Comunităţilor de Energie din Romania (APCE) indeamnă prosumatorii din Romania care pleacă de acasă, de Paşte, să oprească invertoarele prin siguranţa dedicată acestui e ...

O fabrică din România a fost premiată pentru produsele scoase pe piață! Compania deține 21 de brevete internaționale
17/04/2025 15:55

O fabrică din Romania a fost premiată pentru produsele scoase pe piată! Este vorba despre fabrica de biscuiti ETi din Craiova. Compania a primit prestigiosul premiu „TPM Excellence Award Level 1” ...

S.C. DUO EXPERT S.R.L. anunță începerea implementării proiectului cu titlul ADOPTAREA TEHNOLOGIILOR DIGITALE ÎN CADRUL SOCIETĂȚII DUO EXPERT S.R.L
17/04/2025 14:09

Comunicat de presă „PNRR: Fonduri pentru Romania modernă si reformată!“ S.C. DUO EXPERT S.R.L. anuntă inceperea implementării proiectului cu titlul ADOPTAREA TEHNOLOGIILOR DIGITALE &Ic ...

Românii ar mai putea avea încă o zi liberă. Este vorba despre 4 februarie, Ziua Mondială de Luptă Împotriva Cancerului
17/04/2025 10:52

Parlamentarii S.O.S. Romania au depus la Parlament un proiect de lege prin care propun ca Ziua Mondială de Luptă Împotriva Cancerului - 4 februarie - să fie inclusă in lista sărbătorilor legale nelu ...

„PNRR: Fonduri pentru România modernă și reformată!” ”Digitalizarea MEDCONTAB EXPERT SRL”
17/04/2025 09:12

 „PNRR: Fonduri pentru Romania modernă si reformată!” ”Digitalizarea MEDCONTAB EXPERT SRL”

SC EMS-ELECTRA SRL, având CUI 24256465, anunță demararea implementării proiectului ”Digitalizarea EMS-ELECTRA SRL pentru creșterea eficienței proceselor de business”
17/04/2025 09:09

 SC EMS-ELECTRA SRL, avand CUI 24256465, anuntă demararea implementării proiectului ”Digitalizarea EMS-ELECTRA SRL pentru cresterea eficientei proceselor de business”

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei