„Vinul poate ajuta la creșterea turismului la Iași”

Dimensiune font:

| 29-10-2023 08:50

Aceasta a fost una dintre concluziile dezbaterii cu tema „Cultura vinului și impactul său asupra economiei și turismului”, desfășurată vineri, 27 octombrie, în Sala Mare a Primăriei Iași. Evenimentul a marcat deschiderea celei de-a doua ediții a Festivalului de Vin „Hai cu Pluta”, fondat de către somelierul Yvona Mardare și care în acest an va reuni 45 de crame din România, Republica Moldova, Franța, Italia, SUA și alte țări. „În cele două zile de festival vor fi prezentate sute de etichete, publicul va avea de unde alege. Mi-am dorit să organizez acest festival din dorința de a promova vinul și iată că sunt prezente crame din toată țara. Va fi un moment foarte bun de prezentare  vinurilor de calitate, dar și de educare a consumatorilor”, a spus Yvona Mardare, în asentimentul celor aflați la pupitru.

Cu rădăcini adânci în cultura și tradițiile multor regiuni, vinul nu doar că delectează simțurile, ci este și un vehicul cultural, impulsionează economia și turismul. Industria dedicată lui este o piesă foarte importantă a economiei, după cum a precizat Adrian Ambrose, fondatorul proiectului Fabricat în Ro, care își propune promovarea multor produse autohtone.

Educația consumatorului a fost adusă mult în discuție de către cei prezenți la dialog, cu toții fiind de acord că este nevoie de multă muncă în acest domeniu. „Am constatat că, dincolo lipsa de cunoștințe, și gândul mă duce inclusiv la discuțiile despre vinul din pastile, există o problemă psiho-socială – oamenii se feresc să vină la festivaluri de acest gen de teama că vor fi judecați de cunoscuții care eventual i-ar putea vedea degustând. Păi tocmai acesta este scopul, de a te familizariza cu cât mai multe etichete care iată sunt la un loc, a punctat Ștefan Ombun, de la Produse Moldovenești. Educația și beneficiile aduse economiei locale, inclusiv prin creșterea turismului, au fost și argumentele oferite de Cristian Amarandei, fondatorul companiei Migdalin, în pledoaria sa pentru astfel de festivaluri: „Sunt evenimente foarte importante, atrag public avizat sau în curs de avizare, merge vestea, iar Iașul câștigă enorm prin astfel de manifestări. Nu mai vorbim de promovarea cramelor și a vinurilor. O altă importanță este legată de educația consumatorului, domeniu unde este mult de lucru, iar astfel de întâlniri sunt foarte importante.

Există o dualitate fascinantă; pe de o parte, vinul funcționează ca un ambasador cultural și economic, pe de altă parte, prezintă provocări care necesită abordări sustenabile. Evident, cultura vinului joacă un rol vital în promovarea economiei și turismului local, construind poduri între tradiție, gust și explorare turistică, după cum a punctat și Anca Zotta, reprezentantul Biroului de Turism al Primăriei Iași. „Universitatea pentru Științele Vieții este un partener tradițional al festivalurilor de vin, ne bucurăm să oferim sprijin. Pentru tinerii noștri studenți este o modalitate foarte bună de a învăța la firul ierbii tot ceea ce se întâmplă cu vinul după ce iese din cramă, procedeu pe care îl află în facultate. Cât despre public, este foarte important să afle direct de la cei implicați cum se degustă un vin, ce calități trebuie să aprecieze. Este un bun prilej de a se instrui într-un domeniu atât de vast și frumos deopotrivă, a adăugat și Cintia Colibaba, șef de lucrări la USV.

Festivalul își propune să celebreze tradiția și arta vinificației, aducând la un loc producători, cunoscători și iubitori ai vinului. Evenimentul nu este doar o ocazie de a degusta vinuri de calitate, ci și un prilej de a învăța despre istoria licorilor, varietățile de struguri și tehnicile de producție. Mai mult, publicul va avea și experiențe în Metavers printr-o aplicație pusă la punct de către Gabi Dumitriu, proiet unic în toată țara: „De ce doar în paharul din fața ta și nu și în cel digital? Va fi o experiență care merită trăită”.  Dialogul a atras atenția publicului, ba chiar a stimulat și câteva idei. „Am în documentare o lucrare despre Iași și îmi doream mult să aflu detalii despre turismul viticol, care poate fi un vehicul important de promovare, pe lângă cel cultural, medical, academic, de business, spiritual”, am aflat de la Silvia Postelnicu, antreprenor local.

Participanții vor avea posibilitatea să se bucure de o selecție vastă de vinuri, de la cele autohtone până la varietăți internaționale, fiecare cu povestea și caracteristicile sale unice, dar și premiile adunate, după cum a punctat și somelierul Costi Corongea, de la Crama Moșia Domnească, și Dragoș Jungalo, de la Recaș. „Am avut un an bun, deși vremea ne-a dat emoții. Vinurile vor fi de calitate, chiar dacă nu în cantate foarte mare, fiind un an secetos. Ne bucurăm că ne vom reîntâlni cu cei care ne apreciază vinurile, dar și cu public nou, căruia îi vom putea povesti despre munca noastră”, a spus Marian Olteanu, de la Crama Gramma. În plus, se vor delecta cu bunătăți de la Pofta Focului, ZADA brânză cinstită și Panifcom.

Sâmbătă, 28 octombrie, vor avea loc două masterclassuri, unul de la 13.30 cu Alina Iancu, o inițiere în degustarea brânzeturilor și asocierea lor cu vinul, iar al doilea cu Silvia Ștefănucă-Șerban despre degustarea apelor minerale.

Pentru cei care sunt noi în universul podgoriilor sau pentru experții în materie, acest festival este un prilej perfect de a celebra cultura, tradiția și pasiunea pentru vin.

 

Urmareste-ne si pe canalul nostru de WhatsApp

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA

FIVE Administration S.P.R.L, vinde prin licitatii publice utilaje agricole, al debitoarei Agrocomplex Barlad S.A. FIVE Administration S.P.R.L., in calitate de Administrator judiciar al debitoarei Agrocomplex Barlad S.A. -in reorganizare cu sediul in Barlad, str. Tecuciului nr. 7, judetul Vaslui, inregistrata la Oficiul Registrului Comertului sub nr. J37/231/1991, avand CUI: RO2808054, organizeaza in perioada 27.03.2025 -30.04.2025 inclusiv, orele 09:00 -19:00, licitatii publice cu strigare in vederea valorificarii urmatoarelor active mobiliare aflate in patrimoniul debitoarei, dupa cum urmeaza: 1. Utilaje agricole conform lista nr. 1 (bunurile se vand individual), pentru care se vor organiza: -Licitatia nr. 1 in perioada 27.03 -01.04.2025, termen-limita inscriere: 26.03.2025, ora 12:00; -Licitatia nr. 2 in perioada 08.04 -11.04.2025, termen-limita inscriere: 07.04.2025, ora 12:00; -Licitatia nr. 3 in perioada 17.04 -22.04.2025, termen-limita inscriere: 15.04.2025, ora 16:00. 2. Utilaje agricole conform lista nr. 2 (bunurile se vand individual), pentru care se vor organiza: -Licitatia nr. 1 in data de 02.04.2025, termen-limita inscriere: 01.04.2025, ora 12:00; -Licitatia nr. 2 in data de 14.04.2025, termen-limita inscriere: 11.04.2025, ora 16:00; -Licitatia nr. 3 in data de 23.04.2025, termen-limita inscriere: 22.04.2025, ora 12:00. Doar pentru Pachet Bunuri Mobile Nr. 4 -Licitatia nr. 4 in data de 30.04.2025, termen-limita inscriere: 29.04.2025, ora 12:00. Licitatiile nr. 2, nr. 3, respectiv 4 se vor organiza doar pentru bunurile care nu s-au vandut la licitatiile anterioare. Bunurile supuse valorificarii, datele si orele fiecarei licitatii, precum si pretul de pornire la fiecare licitatie se regasesc in listele de bunuri pentru fiecare Pachet si pot fi solicitate Administrator ului judiciar, la adresa: vanzari@five -advisory.ro. Preturile de pornire ale licitatiei nu includ TVA, acesta se va adauga dupa caz conform prevederilor legale. Persoanele interesate au obligatia de vizionare a activelor, cu instiintarea prealabila a Administrator ului judiciar si numai dupa achizitionarea caietului de sarcini. Licitatiile se vor desfasura in perioada mentionata exclusiv online, prin intermediul platformei: www.licitatii -unpir.ro, aceasta presupunand crearea unui cont de participant si validarea acestuia de catre administratorul platformei. Toate detaliile referitoare la modalitatea de participare prin intermediul platformei online mentionate anterior se regasesc in cuprinsul Caietului de sarcini. Orice persoana interesata va avea obligatia achizitionarii caietului de sarcini cuprinzand descrierea bunurilor si a semnarii unui Angajament de confiden tialitate privind procedura de valorificare a activelor cuprinse in caietul de sarcini. Pretul Caietului de sarcini este 119 Lei (TVA inclus) si poate fi solicitat prin e-mail, la adresa: vanzari@five -advisory.ro. Termenele-limita pentru transmiterea documentatiei de participare la licitatie sunt mentionate mai sus pentru fiecare set de licitatii, aceasta urmand a fi depusa exclusiv prin mijloace electronice, la adresa de e-mail: vanzari@five -advisory.ro. Documentele transmise prin orice alte mijloace electronice (whatsapp /mms etc.) nu vor fi luate in considerare. Vizionarea activelor se va face numai in baza unei programari prealabile, la societatea Agrocomplex Barlad S.A, pe adresa de e-mail: office@agro-complex.ro sau la numarul de telefon: 0744.950.751 -Petru Maximiuc, numai dupa achizitionarea Caietului de sarcini. Informatii privind achizitionarea Caietelor de sarcini pot fi obtinute pe e-mail: vanzari@five -advisory.ro.
Comuna Tasca, judetul Neamt,  concesioneaza o parcela de 3.226mp, in intravilanul comunei Tasca 1.Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in comuna Tasca, sat Tasca, Str.Lt. Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt, telefon 0233/255.023, fax 0233/255.023, email: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2.Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: o parcela de 3.226mp, nr.cadastral- 51842, CF-51842, situata in intravilanul comunei Tasca, sat Tasca, F.N., apartine domeniului privat al Comunei Tasca, conform H.C.L.Tasca nr.21/27.02.2025 si O.U.G.nr. 57/03.07.2019. 3.Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2.Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Urbanism, din cadrul Comunei Tasca, comuna Tasca, sat Tasca, Str.Lt.Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt. 3.3.Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 100 Lei/exemplar, se achita cu numerar, la Casieria Comunei Tasca. 3.4.Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.04.2025, ora 12.00. 4.Informatii privind ofertele: 4.1.Data-limita de depunere a ofertelor: 29.04.2025, ora 09.00. 4.2.Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, comuna Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt. 4.3.Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Oferta se depune intr-un exemplar original, in doua plicuri sigilate: unul exterior si unul interior. 5.Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 29.04.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, comuna Tasca, sat Tasca, Str.Lt. Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt. 6.Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr.8, judetul Neamt, telefon 0233/214.019, fax 0233/216.585, e-mail: jud-piatraneamt@just.ro. 7.Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 17.03.2025.
Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul fiscal, adresa, numarul de telefon, telefax si/sau adresa de e-mail ale persoanei de contact: Orasul Harlau, cu sediul in orasul Harlau, Str.Musatini nr.1, judetul Iasi, telefon/fax 0232/720.412/ 0232/720.777, e-mail: primariahirlau @yahoo.com, juridic@ primaria- hirlau.ro, cod fiscal 4541190. Reglementari legale privind acordarea de finantare nerambursabila: In baza Legii nr. 350/2005 privind regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general, cu modificarile si completarile ulterioare si H.C.L. Harlau nr. 27/26.03.2025 privind aprobarea bugetului pe anul 2025. Perioada de finantare: anul 2025. Suma totala alocata de la bugetul local este de 160.000 Lei si se aloca in intregime pentru domeniul Sport. Criteriile de acordare a finantarilor nerambursabile sunt cele prezentate in Regulamentul Orasului Harlau aprobat prin H.C.L. Harlau nr. 53/27.04.2017 privind regimul finantarilor nerambursabile alocate de la bugetul local pentru activitatile nonprofit de interes local, cu modificarile si completarile ulterioare. Documentatia pentru elaborarea si prezentarea propunerilor de proiecte/ programe se poate obtine de pe site-ul: www.primaria hirlau.ro. Documentatia de solicitare a finantarii nerambursabile se poate descarca de pe site-ul autoritatii contractante: www.primaria hirlau.ro sau se poate procura de la sediul Orasului Harlau, Harlau, Str. Musatini nr. 1, judetul Iasi. Data-limita pentru depunerea propunerilor de proiecte: 15.05.2025, ora 14.00, la Compartimentul Registratura al Orasului Harlau, Harlau, Str. Musatini nr. 1, judetul Iasi. Perioada la care se desfasoara selectia de proiecte, verificarea eligibilitatii, a indeplinirii criteriilor referitoare la capacitatea tehnica si financiara si evaluarea propunerilor de proiecte este: 16.05.2025 -19.05.2025.
Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul fiscal, adresa, numarul de telefon, telefax si/sau adresa de e-mail ale persoanei de contact: Comuna Racaciuni, cu sediul in comuna Racaciuni, sat Racaciuni, Str. Stefan cel Mare nr. 136, judetul Bacau, telefon 0234/251.212, fax 0234/251.586, e-mail: cl_racaciuni@yahoo.com, cod fiscal 4670330. Reglementari legale privind acordarea de finantare nerambursabila: In baza Legii nr. 350/2005 privind regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general, cu modificarile si completarile ulterioare si Hotararea Consiliului Local al Comunei Racaciuni nr. 09/31.03.2025 privind aprobarea bugetului pe anul 2025. Perioada de finantare: anul 2025. Suma totala alocata de la bugetul local este de 385.000 Lei si se aloca astfel: 15.000 Lei pentru domeniul Sportiv, 50.000 pentru domeniul Social, respectiv 320.000 Lei pentru Culte religioase. Criteriile de acordare a finantarilor nerambursabile sunt cele prezentate in Regulamentul Comunei Racaciuni aprobat prin H.C.L. Comuna Racaciuni nr. 14/31.03.2025 privind regimul finantarilor nerambursabile alocate de la bugetul local pentru activitatile nonprofit de interes local. Documentatia pentru elaborarea si prezentarea propunerilor de proiecte/ programe se poate obtine de pe site-ul Comunei Racaciuni: www.comuna racaciuni.ro. Documentatia de solicitare a finantarii nerambursabile se poate descarca de pe site-ul autoritatii contractante www.comuna racaciuni.ro sau se poate procura de la sediul Comuna Racaciuni, cu sediul in comuna Racaciuni, sat Racaciuni, Str. Stefan cel Mare nr. 136, judetul Bacau. Data-limita pentru depunerea propunerilor de proiecte: 13.05.2025, ora 14.00, adresa: Comuna Racaciuni, cu sediul in comuna Racaciuni, sat Racaciuni, Str. Stefan cel Mare nr. 136, judetul Bacau. Perioada la care se desfasoara selectia de proiecte, verificarea eligibilitatii, a indeplinirii criteriilor referitoare la capacitatea tehnica si financiara si evaluarea propunerilor de proiecte este: 14.05.2025- 15.05.2025.
Paștele în stories. Ce înseamnă sărbătoarea pentru Generația Z
16/04/2025 15:55

Nu mai are gustul de altădată, dar nici nu e complet abandonată. Pentru Generatia Z, Pastele nu mai vine cu aceleasi rigori si asteptări ca pentru părinti sau bunici. Tinerii aleg, din mostenirea simbolic� ...

 Doi studenți la TUIASI au câștigat locul I la Raliul Harghitei!
16/04/2025 14:56

Singurul echipaj universitar din competitie, format din studenti ai Facultătii de Mecanică din cadrul Universitătii Tehnice „Gheorghe Asachi” din Iasi, a obtinut locul I in Cupa Dacia, la Raliul ...

Tramvaiele și autobuzele CTP vor circula până la ora 2,30, de Înviere!
16/04/2025 14:56

* autobuzele si tramvaiele de pe toate traseele vor circula cu o frecventă de aproximativ 30 de minute Program special de Paste – Transport public prelungit in noaptea de Înviere Pentru a veni in ...

O treime dintre ieșeni, acționari la bursă, fără să știe!
16/04/2025 14:56

* in Iasi sunt 276.927 de detinători, o treime dintre acestia neavand nici un fel de vesti despre actiunile cu care i-au recompensat statul in anii ’90 * desi mare parte dintre milioanele de romani ...

Zeci de persoane dintr-o comună ieșeană au devenit „părinți profesioniști”
16/04/2025 14:55

* 57 de familii dintr-o comună cu doar 2.400 de locuitori ingrijesc peste 100 de copii aflati in dificultate * numărul asistentilor maternali este in scădere la Iasi, desi tot mai multi tineri s-au indreptat ...

Peste 12.000 de ieșeni și-au pierdut locul de muncă în acest început de an
16/04/2025 14:49

Criza economică pare să fi ajuns deja la Iasi, judecand doar după numărul contractelor de muncă inregistrate. Conform statisticilor oficiale din acest debut de an - situatie intocmită pe baza datelor exis ...

Taina ouălor roșii
16/04/2025 12:37

În satele din jurul Iasului, Joia Mare aduce o liniste diferită. Nu e linistea incremenită, ci una care fosneste usor printre lucruri pregătite cu grijă, intre rugăciuni rostite in gand si gesturi ve ...

Unde se află icoanele făcătoare de minuni ale Moldovei. Iașul are o icoană care a plâns cu adevărat!
16/04/2025 12:15

Cele mai cunoscute icoane făcătoare de minuni din zona Moldovei se află la Mănăstirea Neamt, cea a Maicii Domnului (avand pe o parte pe Maica Domnului Hodighidria, iar pe cealaltă pe S ...

Prețul cărnii de miel provoacă furia consumatorilor
16/04/2025 12:00

* „Dacă unii cer pe 1 kg de rosii - romanesti, spun ei, 70 lei/kg, 49 de lei pe 1 kg de carne de miel este ok”, e primul dintre comentariile la o postare a unui fermier care vinde carnea de miel cu ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei