Autostrada Unirii, un pas înainte și doi înapoi!
Dimensiune font:
* deși CNIR a trimis către ANP documentația pentru licitația publică ce vizează proiectarea și execuția ultimelor trei tronsoane ale A8, între Lețcani și Podul peste Prut de la Ungheni – 33 de kilometri, apar înoieli legate de evoluția întregului proiect * asociațiile civice din Iași își exprimă nemulțumirile legate de suspendarea licitației pentru proiectarea și execuția tronsonului 2 Târgu Frumos - Lețcani * „La peste 13 luni de la ordinul de ministru prin care s-a transferat de la CNAIR la CNIR (două instituții aflate sub autoritatea Ministerului Transporturilor) autostrada Târgu Neamț - Iași - Ungheni, nu avem nicio licitație finalizată, darămite contracte de proiectare și execuție atribuite și semnate”, a transmis Adrian Covăsneanu, fost secretar de stat la Ministerul Transporturilor
Miercuri, Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR) a transmis către Agenția Națională pentru Achiziții Publice (ANAP) documentația pentru licitația publică ce vizează proiectarea și execuția ultimelor trei tronsoane ale A8, între Lețcani și Podul peste Prut de la Ungheni – 33 de kilometri care vor transforma profund conectivitatea regiunii.
După validarea documentației, va fi publicat în SEAP anunțul privind participarea la licitație, în cadrul căruia va fi stabilită și data limită pentru depunerea ofertelor.
Au început licitațiile pentru ultimele 3 loturi din cele 13 ale Autostrăzii Unirii A8, fiind transmise spre validare către Agenția Națională de Achiziții Publice documentațiile de atribuire a proiectării și execuției sectorului de drum dintre Lețcani și Ungheni.
Tronsonul 3: Lețcani – Iași are o lungime de 17,7 kilometri, include 18 poduri și pasaje, 6 tunele și 2 noduri, iar durata de proiectare și execuție este de 46 de luni.
Tronsonul 4: Iași – Golăiești (12,7 km) - sunt prevăzute 12 pasaje, 2 tuneluri, 1 nod. Durata de proiectare și execuție este de 46 luni.
Tronsonul 5: Golăiești – Pod Ungheni (Punct de Trecere a Frontierei) - 2,77 km, termen de execuție de 18 luni, valoarea estimată fiind de 9 miliarde lei (fără TVA). Lucrările la Podul de Flori peste Prut de la Ungheni încep pe 26 aprilie 2025. „Pentru aceste trei loturi, după întâlnirile cu antreprenorii, am inclus mai multe modificări în documentația de atribuire. Concret, dacă se optează pentru constituirea garanției de bună execuție prin rețineri succesive, CNIR a stabilit suma inițială în procent de 0,5 % din valoarea contractului. De asemenea, termenul pentru pregătirea ofertelor va fi extins și stabilit prin raportare la complexitatea proiectului. Totodată, potențialii ofertanți își vor putea asuma documentația de atribuire prin semnarea electronică sau printr-o declarație pe proprie răspundere. Nu în ultimul rând am decis să simplificăm prezentarea graficului de execuție”, a precizat directorul general al Companiei Naționale de Investiții Rutiere, Gabriel Budescu.
„Aici nu e doar incompetență, este și rea voință!”
În ciuda acestor informații de ultim moment, asociațiile civice din Iași își exprimă nemulțumirile legate de evoluția întregului proiect al Autostrăzii A8 Târgu Mureș - Iași - Ungheni. „La peste 13 luni de la ordinul de ministru prin care s-a transferat de la CNAIR la CNIR (două instituții aflate sub autoritatea Ministerului Transporturilor) autostrada Târgu Neamț - Iași - Ungheni, nu avem nicio licitație finalizată, darămite contracte de proiectare și execuție atribuite și semnate. Adițional, sunt lansate în licitație doar 2 din cele 5 obiective ale sectorului ieșean al autostrăzii A8/Unirii. Și ca să fie tacâmul cu vești proaste complet, recent s-a depus (înainte de Paște) o contestație pe lotul 2 Lețcani - Târgu Frumos (Strabag)”, afirmă Adrian Covăsneanu, fost secretar de stat la Ministerul Transporturilor.
„Mai mult, a apărut un nou Ordin de Ministru în care 2 loturi care trebuiau să treacă la CNIR rămân la CNAIR. Ambele întârziate maxim: Leghin Pipirig - constructor desemnat dar contract nesemnat și Miercurea Nirajului - Sărățeni, constructor nedesemnat încă din luna august 2024, deși sunt doar 2 oferte! Aici nu e doar incompetență, este și rea voință!”, transmit cei din conducerea Asociației Moldova Vrea Autostradă.
Compania Națională de Investiții Rutiere a suspendat licitația pentru proiectarea și execuția tronsonului 2 Târgu Frumos - Lețcani al Autostrăzii ,,Unirii” - A8. Cauza? O contestație depusă în săptămâna de dinainte de Paște de compania Strabag SRL și apărută pe portalul Consiliului Național pentru Soluționarea Contestațiilor (CNSC) și în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP).
Documentația pentru proiectarea și execuția tronsonului Târgu Frumos - Lețcani (28,8 km), tronson cu o valoare maximă estimată de 5,5 miliarde lei (fără TVA), finanțat prin Programul Transport (PT) 2021-2027, prevede construcția acestuia în 46 de luni (10 luni pentru etapa de proiectare și 36 de luni pentru execuția lucrărilor).
Pe traseu sunt prevăzute 19 poduri (cel mai lung dintre poduri va avea o lungime de 1130 metri), 2 tuneluri, 2 noduri rutiere (Nod Podul Iloaiei și Nod Lețcani), două spații de servicii, două parcări de scurtă durată, un Centru de Întreținere și Coordonare.
Un sector de 4 km va funcționa și ca Variantă Ocolitoare a localității ieșene Podul Iloaiei.
”Putem spera realist că în 2030 vom circula pe A8 cap-coadă? Din ce în ce mai puțin probabil”
Activistul civic ieşean Irinel Bucur, membru fondator al Asociaţiei „Hai că se poate!”, consideră că transmiterea documentației tronsonului Lețcani - Ungheni către ANAP este un prim pas important. „Se pare că, în sfârșit, la conducerea CNIR s-au găsit pixurile funcționale și s-au semnat notele necesare pentru convocarea Consiliului de Administrație. Din ce știm, aceste documente au fost trimise astăzi, iar ședința CA ar urma să aibă loc săptămâna viitoare. S-a pierdut timp din cauza orgoliilor și conflictelor inutile, dar nu mai are rost să insistăm pe trecut. Important e să mergem înainte”, a menționat Irinel Bucur.
Cât privește contestația depusă de compania Strabag la documentația de atribuire a tronsonului Târgu Frumos - Lețcani, deși încă nu s-a ajuns la depunerea ofertelor, termenul fiind oricum extins, Irinel Bucur crede că „se coordonează ceva”. „Sperăm cu toții să nu repetăm scenariul de pe Pitești – Craiova, unde două loturi au fost blocate ani de zile din cauza contestațiilor. Ar fi dezastruos ca segmentul Lețcani – Târgu Frumos să rămână în aer timp de 2 ani... Avem un risc real din cauza contestației depuse de Strabag, firma care în 2021 a primit certificat negativ și a fost blocată 3 ani de la participarea la licitații. Putem spera realist că în 2030 vom circula pe A8 cap-coadă? Din ce în ce mai puțin probabil, mai ales că nu avem exproprieri făcute și nici ordine de începere pe unele loturi deja contractate (ex: Ditrău – Grințieș, semnat acum o lună). Viitorul nu vine de la sine. Se construiește prin deciziile luate astăzi”, a precizat Irinel Bucur.
Daniel BACIU* deși CNIR a trimis către ANP documentația pentru licitația publică ce vizează proiectarea și execuția ultimelor trei tronsoane ale A8, între Lețcani și Podul peste Prut de la Ungheni – 33 de kilometri, apar înoieli legate de evoluția întregului proiect * asociațiile civice din Iași își exprimă nemulțumirile legate de suspendarea licitației pentru proiectarea și execuția tronsonului 2 Târgu Frumos - Lețcani * „La peste 13 luni de la ordinul de ministru prin care s-a transferat de la CNAIR la CNIR (două instituții aflate sub autoritatea Ministerului Transporturilor) autostrada Târgu Neamț - Iași - Ungheni, nu avem nicio licitație finalizată, darămite contracte de proiectare și execuție atribuite și semnate”, a transmis Adrian Covăsneanu, fost secretar de stat la Ministerul Transporturilor
Miercuri, Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR) a transmis către Agenția Națională pentru Achiziții Publice (ANAP) documentația pentru licitația publică ce vizează proiectarea și execuția ultimelor trei tronsoane ale A8, între Lețcani și Podul peste Prut de la Ungheni – 33 de kilometri care vor transforma profund conectivitatea regiunii.
După validarea documentației, va fi publicat în SEAP anunțul privind participarea la licitație, în cadrul căruia va fi stabilită și data limită pentru depunerea ofertelor.
Au început licitațiile pentru ultimele 3 loturi din cele 13 ale Autostrăzii Unirii A8, fiind transmise spre validare către Agenția Națională de Achiziții Publice documentațiile de atribuire a proiectării și execuției sectorului de drum dintre Lețcani și Ungheni.
Tronsonul 3: Lețcani – Iași are o lungime de 17,7 kilometri, include 18 poduri și pasaje, 6 tunele și 2 noduri, iar durata de proiectare și execuție este de 46 de luni.
Tronsonul 4: Iași – Golăiești (12,7 km) - sunt prevăzute 12 pasaje, 2 tuneluri, 1 nod. Durata de proiectare și execuție este de 46 luni.
Tronsonul 5: Golăiești – Pod Ungheni (Punct de Trecere a Frontierei) - 2,77 km, termen de execuție de 18 luni, valoarea estimată fiind de 9 miliarde lei (fără TVA). Lucrările la Podul de Flori peste Prut de la Ungheni încep pe 26 aprilie 2025. „Pentru aceste trei loturi, după întâlnirile cu antreprenorii, am inclus mai multe modificări în documentația de atribuire. Concret, dacă se optează pentru constituirea garanției de bună execuție prin rețineri succesive, CNIR a stabilit suma inițială în procent de 0,5 % din valoarea contractului. De asemenea, termenul pentru pregătirea ofertelor va fi extins și stabilit prin raportare la complexitatea proiectului. Totodată, potențialii ofertanți își vor putea asuma documentația de atribuire prin semnarea electronică sau printr-o declarație pe proprie răspundere. Nu în ultimul rând am decis să simplificăm prezentarea graficului de execuție”, a precizat directorul general al Companiei Naționale de Investiții Rutiere, Gabriel Budescu.
„Aici nu e doar incompetență, este și rea voință!”
În ciuda acestor informații de ultim moment, asociațiile civice din Iași își exprimă nemulțumirile legate de evoluția întregului proiect al Autostrăzii A8 Târgu Mureș - Iași - Ungheni. „La peste 13 luni de la ordinul de ministru prin care s-a transferat de la CNAIR la CNIR (două instituții aflate sub autoritatea Ministerului Transporturilor) autostrada Târgu Neamț - Iași - Ungheni, nu avem nicio licitație finalizată, darămite contracte de proiectare și execuție atribuite și semnate. Adițional, sunt lansate în licitație doar 2 din cele 5 obiective ale sectorului ieșean al autostrăzii A8/Unirii. Și ca să fie tacâmul cu vești proaste complet, recent s-a depus (înainte de Paște) o contestație pe lotul 2 Lețcani - Târgu Frumos (Strabag)”, afirmă Adrian Covăsneanu, fost secretar de stat la Ministerul Transporturilor.
„Mai mult, a apărut un nou Ordin de Ministru în care 2 loturi care trebuiau să treacă la CNIR rămân la CNAIR. Ambele întârziate maxim: Leghin Pipirig - constructor desemnat dar contract nesemnat și Miercurea Nirajului - Sărățeni, constructor nedesemnat încă din luna august 2024, deși sunt doar 2 oferte! Aici nu e doar incompetență, este și rea voință!”, transmit cei din conducerea Asociației Moldova Vrea Autostradă.
Compania Națională de Investiții Rutiere a suspendat licitația pentru proiectarea și execuția tronsonului 2 Târgu Frumos - Lețcani al Autostrăzii ,,Unirii” - A8. Cauza? O contestație depusă în săptămâna de dinainte de Paște de compania Strabag SRL și apărută pe portalul Consiliului Național pentru Soluționarea Contestațiilor (CNSC) și în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP).
Documentația pentru proiectarea și execuția tronsonului Târgu Frumos - Lețcani (28,8 km), tronson cu o valoare maximă estimată de 5,5 miliarde lei (fără TVA), finanțat prin Programul Transport (PT) 2021-2027, prevede construcția acestuia în 46 de luni (10 luni pentru etapa de proiectare și 36 de luni pentru execuția lucrărilor).
Pe traseu sunt prevăzute 19 poduri (cel mai lung dintre poduri va avea o lungime de 1130 metri), 2 tuneluri, 2 noduri rutiere (Nod Podul Iloaiei și Nod Lețcani), două spații de servicii, două parcări de scurtă durată, un Centru de Întreținere și Coordonare.
Un sector de 4 km va funcționa și ca Variantă Ocolitoare a localității ieșene Podul Iloaiei.
”Putem spera realist că în 2030 vom circula pe A8 cap-coadă? Din ce în ce mai puțin probabil”
Activistul civic ieşean Irinel Bucur, membru fondator al Asociaţiei „Hai că se poate!”, consideră că transmiterea documentației tronsonului Lețcani - Ungheni către ANAP este un prim pas important. „Se pare că, în sfârșit, la conducerea CNIR s-au găsit pixurile funcționale și s-au semnat notele necesare pentru convocarea Consiliului de Administrație. Din ce știm, aceste documente au fost trimise astăzi, iar ședința CA ar urma să aibă loc săptămâna viitoare. S-a pierdut timp din cauza orgoliilor și conflictelor inutile, dar nu mai are rost să insistăm pe trecut. Important e să mergem înainte”, a menționat Irinel Bucur.
Cât privește contestația depusă de compania Strabag la documentația de atribuire a tronsonului Târgu Frumos - Lețcani, deși încă nu s-a ajuns la depunerea ofertelor, termenul fiind oricum extins, Irinel Bucur crede că „se coordonează ceva”. „Sperăm cu toții să nu repetăm scenariul de pe Pitești – Craiova, unde două loturi au fost blocate ani de zile din cauza contestațiilor. Ar fi dezastruos ca segmentul Lețcani – Târgu Frumos să rămână în aer timp de 2 ani... Avem un risc real din cauza contestației depuse de Strabag, firma care în 2021 a primit certificat negativ și a fost blocată 3 ani de la participarea la licitații. Putem spera realist că în 2030 vom circula pe A8 cap-coadă? Din ce în ce mai puțin probabil, mai ales că nu avem exproprieri făcute și nici ordine de începere pe unele loturi deja contractate (ex: Ditrău – Grințieș, semnat acum o lună). Viitorul nu vine de la sine. Se construiește prin deciziile luate astăzi”, a precizat Irinel Bucur.
Daniel BACIU
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau