Bacăul riscă să piardă ultima locomotivă cu aburi fabricată în România
Dimensiune font:
O locomotivă cu aburi extrem de rară, adusă în Bacău cu mari eforturi de către ceferiști, riscă să fie pierdută de comunitate. Piesa a fost salvată de la remiza Căilor Ferate Române din Mogoșoaia (unde sunt garate toate trenurile de epocă din țară). Inițial, a fost dusă la Pașcani pentru a i se face minimele lucrări de întreținere, în speranța că, între timp, autoritățile din Bacău vor găsi resurse pentru a o prelua. Însă, lucrurile nu au stat la fel de bine. Șeful Gării Bacău, Gheorghe Popoeag, încearcă de mai bine jumătate de an să găsească bani. „Valoarea este dată de vechimea locomotivei, de istoria sa și mai ales de unicitatea ei, în condițiile în care nu cred că mai există așa ceva, atât de bine păstrat. Este un obiect extrem de valoros, care a scris istorie și care încă mai poate face așa ceva, dacă i se mai dă o șansă”, a spus Gheorghe Popoeag. Locomotiva a fost folosită de regizori renumiți (Sergiu Nicolaescu, Francis Ford Coppola) la turnarea unor filme ajunse la fel de celebre, unul fiind „Orient Expres”. În planurile sale, șeful gării ar fi vrut ca locomotiva să fie folosită, în scop turistic, pe un traseu care leagă Bacăul de Neamț. „N-aș fi vrut să fie doar expusă, undeva, în aer liber – ne gândisem noi la parcul din proximitatea gării. Deși, până la urmă, și asta ar fi o soluție, numai să nu o pierdem, să o ia alții. Mărturisesc că, deja, se interesează autoritățile din Suceava care, culmea!, au găsit bani și vor să o pună în valoare acolo”, a adăugat șeful gării Bacău. Ca o ultimă soluție, el propune un apel la generozitatea băcăuanilor, prin cheta publică urmărindu-se colectarea de bani care să asigure întreținerea. Piesa adusă la Bacău este obiect de patrimoniu, fiind ultimul tip de locomotivă cu aburi din România pentru ecartament normal. A fost produsă începând din anii ’40, la Uzinele Reșița, (până în ’49, și la Uzinele N. Malaxa din București, devenite ulterior „23 August”). Fabricarea acestor locomotive a durat până la începutul anilor ’60. Este o locomotivă de epoca III, serie limitată, de tip 1E- h2, construită după modelul DR50, fabricat în Germania, Austria și Cehoslovacia, considerat unul dintre cele mai de succes modele produse pentru Deutsche Reichsbahn, calea ferată de stat a Germaniei.
Mihai VANCEA
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau