Bălării electorale
Dimensiune font:
Senatorul USR, Marius Bodea, propune 11 paşi pentru transport public gratuit la Iaşi * propunerea a fost vehiculată şi în 2020, când tot capitala Estoniei a fost dată ca exemplu în acest sens * afirmaţiile senatorului ieşean sunt infirmate chiar de autoritățile orașului Tallinn * la nouă ani după introducerea transportului gratuit, acestea susţin că măsură implementată nu i-a convins pe șoferi să își lase mașinile acasă
Senatorul Marius Bodea a prezentat în cadrul unei conferinţe de presă susţinute la sediul USR Iaşi, planul de transformare radicală a transportului public ieşean, acesta urmând să devină gratuit. Faţă de subvenţiile actuale ale Primăriei efortul bugetar calculat anual este de 15-20 de milioane de euro suplimentare. Planul complex presupune 11 paşi concreţi, care au fost detaliaţi, prin care se poate atinge succesul unei asemenea iniţiative. Pentru că transportul public să devină opţiunea numărul unu a tuturor ieşenilor, pe lângă gratuitate, acesta trebuie să ofere o viteză superioară de deplasare autoturismelor, o frecvenţă ridicată, să aibă unităţi de transport moderne climatizate şi ecologice, iar traseele să fie extinse pentru a acoperi întreaga zonă urbană şi suburbiile. „Este o soluţie care poate părea surprinzătoare sau populistă, dar, în realitate, modelul a fost deja aplicat cu succes în multe locuri din această lume şi, pe termen mediu şi lung, a adus plusvaloare comunităţilor locale - a dublat numărul călătorilor cu mijloacele de transport în comun, a suplinit investiţii costisitoare în infrastructură, a scos poluarea din oraşe şi a adus noi rezidenţi şi noi business-uri care plătesc taxe şi impozite. Investiţia într-un transport public gratuit, confortabil şi eficient se întoarce multiplicată la bugetul local prin efectele pe care le produce. Este momentul să fim vizionari, să luăm la Iaşi decizii curajoase care să ne diferenţieze. Să ajungem să fim, în sfârşit, cu un pas înaintea altora”, explică Marius Bodea.
Efort bugetar de 15-20 de milioane de euro
Senatorul USR a prezentat studiul de caz al oraşului estonian Tallin, unde gratuitatea pe transportul în comun care se aplică deja de 9 ani cu succes este preferat de 70% din populaţie, şi a adus 25.000 de noi rezidenţi. „Planul meu este ca Iaşul să devină primul mare oraş din România în care transportul în comun să fie gratuit în totalitate. Emulaţia creată, cu un efort bugetar de 15-20 de milioane de euro anual peste suma alocată în prezent, va aduce beneficii mult mai mari în ansamblu. Angajaţii cu cele mai mici venituri sunt cei care astăzi plătesc la Iaşi acest serviciu, sunt oameni care nu au beneficiat niciodată de nici o gratuitate. Anual, aceştia vor economisi pentru gospodăriile lor, în care sunt doi salariaţi, soţ şi soţie, circa 730 de euro pe an, o sumă importantă. Pe lângă aceştia, oraşul va câştiga în imagine, prin soluţia inovativă, pe lângă celelalte câştiguri care privesc economia, mobilitatea, protecţia mediului”, a spus senatorul USR.
Marius Bodea consideră că alternativă la planul său îl reprezintă investiţii de 1,5 miliarde de euro în infrastructura rutieră a Iaşului, o sumă colosală, care însă nu va rezolva pe termen lung problema ambuteiajelor, deoarece abordarea va încuraja şi mai mult ieşenii să investească în maşini personale. În schimb, principala problemă care trebuie ţintită printr-un plan curajos privind transportul public este descurajarea folosirii autoturismelor şi reducerea poluării.
Funcționează sau nu transportul public gratuit?
Dincolo de faptul că nu explică care ar fi sursa de finanţare pentru acel efort financiar suplimentar de 15-20 milioane de euro, parlamentarul ieşean se află într-o mare eroare afirmând că măsura a funcţionat la Tallin. Autoritățile orașului – care își examinează îndeaproape propriul experiment de oferire a transportului gratuit de când a fost introdus în urmă cu peste 9 ani – sunt sceptice că această politică a făcut prea multe pentru a-i convinge pe șoferi să își lase mașinile acasă. „Ceea ce am văzut, de fapt, în Tallinn a fost că transferul de la transportul public la mașini a crescut”, a explicat Mari Jüssi, expert în mobilitate durabilă din cadrul Administrației Estoniene de Transport. „În nouă ani, ponderea mașinilor a crescut de la 42% din călătorii la 48% în prezent. Așadar, în ceea ce privește acest tip de mobilitate durabilă, de fapt, nu s-a dovedit a fi eficientă”, spune ea. Acestea fiind spuse, Jüssi recunoaște că ar fi putut avea un efect mai mare în termeni sociali. „Familiile cu mulți elevi economisesc niște bani în această perioadă în timpul anului. Iar în unele regiuni, unele dintre autobuzele județene sunt, de asemenea, gratuite din 2018. Acolo vedem poate mai multe efecte pozitive, pentru că acolo erau mai scumpe aceste autobuze regionale”, a declarat ea pentru Euronews Next. Dan CONSTANTINESCU
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau