Clopoţelul va suna în online - Şcolile ieşene se organizează pentru scenariul galben

1scoala1

Dimensiune font:

| 03-09-2020 23:46

Au mai rămas mai puţin de două săptămâni până ce clopoţelul va suna, din nou, vestind începerea unui nou an şcolar. Un început de an şcolar aşteptat cu nerăbdare de elevii plictisiţi de cele cinci luni de când nu au mai intrat pe uşa clasei. Deopotrivă, este aşteptat şi de profesori, învăţători şi educatori. Până atunci, pregătirile sunt în toi şi se desfăşoară cu foarte mare grijă şi îngrijorare. Fie că sunt profesori, părinţi sau copiii, cu toţii aşteaptă să afle care este situaţia epidemiologică a COVID-19. 

De la 14 septembrie fiecare şcoală, grădiniţă sau liceu din judeţ trebuie să se organizeze în aşa fel încât o sală de curs să însemne o clasă de elevi. De exempli, din cauza pandemiei, laboratoarele şcolare nu pot fi frecventate de mai multe clase în acest an, acestea putând fi folosite de o singură grupă de elevi. 

Ce vor face elevii în sala de clasă

Indiferent dacă sunt copii de grădiniţă, preşcolar sau preuniversitar, copiii trebuie să respecte anumite norme odată cu intrarea în clasă. Astfel, va fi păstrată componenţa grupelor şi claselor. Elevul va putea schimba clasa sau grupa pe perioada semestrului doar în situaţii justificate. Contactul între preşcolarii şi elevii din grupe sau clase diferite va fi evitat. 

Deplasarea elevilor în interiorul instituţiei trebuie limitată prin alocarea unei săli de clasă unei clase de elevi, doar profesorii vor schimba sala de predare. Principiul de urmat este „o clasă de elevi = o sală de clasă”. 

Locurile din clasă trebuie să fie fixe; după aranjarea elevilor în bănci, aceştia nu vor mai schimba locurile între ei pe toată perioada cursurilor. Altfel spus, un elev care alege în prima zi de şcoală să stea în banca a treia de la fereastră îşi va păstra acel loc până la sfârşitul semestrului. 

Vor fi limitate deplasările în clasă, pe cât posibil şi este interzis schimbul de obiecte personale. 

Întâlnirile dintre elevi vor fi limitate în perimetrul clasei, spre exemplu, prin stabilirea unui sens de circulaţie în interiorul clasei, care poate să fie indicat prin marcaje aplicate pe podea. 

Cum se pot desfăşura orele de curs

Fiecare oră va avea două pauze, una de 5 minute pentru ca profesorii să schimbe clasele, şi alta de 10-15 minute pentru elevi. „Această pauză de 10-15 minute nu va fi simultan pentru toate clasele, cum era până acum, ci la momente diferite, astfel încât să nu fie aglomeraţie mare pe holuri sau la toalete.Fiecare unitate de învăţământ poate lua propriile decizii privind realizarea acestui orar. Profesorii nu vor mai plimba cataloagele de la o clasă la alta, ci vor scrie prezenţa şi notele într-o agendă proprie, urmând ca acestea să fie trecute în catalogul clasei după un program stabilit la nivelul unităţii de învăţământ”, spune Genoveva Farcaş, inspectorul general al Inspectoratului Şcolar Judeţean Iaşi.

Ca noutate, fiecare  unitate de învăţământ poate organiza orar modular. „Acest orar modular se poate realiza cel puţin pe parcursul unui semestru, prin însumarea orelor de la fiecare disciplină şi programarea unor perioade (module). Spre exemplu, într-o perioadă, elevii pot avea câte două ore pe zi, în fiecare zi, la o disciplină. Astfel, elevii au, funcţie de planurile-cadru ale clasei respective, numai două sau trei discipline simultan. La discipline cu un număr mare de ore pe săptămână se pot organiza între două şi patru module pe semestru. De exemplu, pentru patru ore pe săptămână, în 17 săptămâni sunt 68 de ore care pot fi planificate în două module de câte două săptămâni şi unul de aproape trei săptămâni”, spune şefa ISJ Iaşi.

Situaţiile în baza cărora s-ar putea desfăşura cursurile

Dacă în conformitate cu situaţia epidemiologică locală este favorizat scenariul verde, elevii din ciclul primar vor veni la şcoală între orele 8 - 12. Ei ocupă aproape integral spaţiile disponibile. În plus, având în vedere riscurile, toţi elevii din gimnaziu vor fi separaţi de orice contact cu elevii din ciclul primar. Între orele 12 şi 13 este prevăzută dezinfectare a spaţiilor. Conducerea fiecărei unităţi de învăţământ are libertatea de a decide dacă elevii pot fi repartizaţi în spaţiile mai mari şi pot participe la cursuri conform acestui scenariu.

Dacă se constată că în două sau mai multe clase sunt între 5 şi 10 elevi în situaţie de risc epidemiologic atunci aceste clase vor intra în scenariul 3, adică scenariul roşu. Celelalte clase participă la cursuri conform scenariului galben. Pentru reducerea şi mai mult a riscurilor, se poate opta pentru un orar modular. 

Cadrele didactice afectate pot preda online inclusiv claselor care se află în şcoală în continuare, dacă unitatea de învăţământ are resursele necesare. 

Atât în scenariul verde, cât şi în cel galben, la toate clasele de gimnaziu şi liceu profesorii trebuie să predea lecţiile şi online dacă în clasele respective sunt elevi care nu pot participa la cursuri din diverse motive, chiar dacă nu sunt din cauza COVID-19. „Suntem pregătiţi pentru a începe şcoala sub orice scenariu. Desigur, preferăm sistemul de învăţământ faţă în faţă dar nu ştim dacă va fi posibil. Majoritatea părinţilor şi elevilor preferă sistemul hibrid, o parte din elevi învaţă în clasă în timp ce colegii învaţă online, după care se schimbă. Sunt şi părinţi care din diferite motive ar vrea ca şcoala să se desfăşoare doar online, dar nu se poate aşa”, a spus Cristina Timofte, directorul Liceului de Informatică. Până acum la acest liceu doi elevi au solicitat să efectueze cursurile online din motive medicale. „Abia am primit cererile. Acestea vor fi discutate în prima şedinţă din Consiliul de Administraţie, vom discuta şi cu profesorii şi diriginţii. Noi vom ţine cont de starea de bine şi de linişte atât a elevilor cât şi a profesorilor”, ne-a spus Cristina Timofte. 

Combinarea prezenţei fizice şi a activităţii online

Reducerea numărului de elevi prezenţi efectiv în clasă, în vederea respectării distanţării fizice va fi adoptată la toate unităţile de învăţământ preuniversitar. 

Cele mai multe dintre unităţile de învăţământ iau în calcul începerea noului an şcolar în scenariul 2, scenariul galben, când are loc învăţarea prin combinarea prezenţei fizice şi a activităţii online. Se vorbeşte despre blended learning atunci când sunt alternate etapele de prezenţă cu etapele de activităţi online şi despre hybrid learning atunci când elementele de tip online sunt folosite ca sprijin pentru învăţarea cu prezenţa fizică, uneori fiind uzitate elementele online chiar în timpul orelor, alteori ca sprijin pentru comunicare şi exersare între ore. 

În practică, este preferat sistemul online, chiar şi pentru elevii din ani terminali. La Liceul „Dimitrie Cantemir” din Iaşi învaţă elevi începând din clasa a V-a până într-a XII-a. Din cauza numărului mare de elevi până acum la această unitate de învăţământ preuniversitar se învăţa în două schimburi. Şi acum tot în două schimburi se va învăţa, dar din cauza pandemiei cursurile din clasă vor fi alternate cu cele online, adică profesorii vor trebui să predea în sistem hibrid. „Elevii liceului nostru vor învăţa tot în două schimburi, dar în sistem hibrid. Două săptămâni vor fi elevi care vor învăţa de acasă, online, şi colegi ai lor care vor veni la şcoală. După două săptămâni se vor schimba. Clasele de a VIII-a şi a XII-a vor veni la cursuri dimineaţa, conform Ordinului de Ministru. Aş vrea să identific spaţii în care elevii să poată învăţa în aceeaşi încăpere. Am încercat la Politehnică dar nu am avut norocul să găsim. Voi consulta luni comitetele de elevi şi părinţi”, ne-a spus Anca Dimitriu, directorul Liceului „Cantemir” din Iaşi. 

La un alt mare liceu din Iaşi, Liceul de Informatică „Grigore Moisil” pregătirile sunt în toi. Se face necesarul, se fac comenzi pentru achiziţionarea de măşti, mănuşi şi dezinfectanţi. „Am vrea să cumpărăm şi viziere atât pentru elevi cât şi pentru profesori. Vom fi foarte atenţi să asigurăm distanţarea, normele de igienă. Chiar acum facem achiziţionarea de materiale igienice. Elevii ar putea învăţa în două schimburi dar am discutat şi cu reprezentanţii altor instituţii de învăţământ pentru spaţii destinate colectivelor mai numeroase şi care trebuie să se prezinte zilnic la şcoală. Au răspuns solicitării cei de la Facultatea de Informatică. Este un accept care, bineînţeles, trebuie să treacă prin Consiliul de Administraţie”, ne-a spus Cristina Timofte. Laura RADU

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
Bancul Zilei

04:53

1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Pochidia, cu sediul in comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, cod postal 737552, telefon 0335/407.239, e-mail: pochidia@yahoo.com, cod fiscal 16396425. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: 4 parcele de teren intravilan, situate in comuna Pochidia, sat Salceni, F.N., apartinand domeniului privat al Comunei Pochidia, identificate astfel: -Parcela A, 1.130 mp, nr. cadastral 70780, CF 70780, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/25; -Parcela B, 1.130 mp, nr. cadastral 70781, CF 70781, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/27 -Parcela C, 1.000 mp, nr. cadastral 70769, CF 70769, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/18; -Parcela D, 1.040 mp, nr.cadastral 70771, CF 70771, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/2; conform H.C.L.Pochidia nr. 41/30.09.2024 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul institutiei, Compartiment Secretar sau se poate consulta pe site-ul: www.pochidia.ro. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Se poate obtine de la Compartimentul Secretar, din cadrul Comunei Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 50 Lei/exemplar, ce se achita numerar la Casieria institutiei, sau se poate descarca de pe site-ul institutiei: www.pochidia.ro -gratuit. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 09.01.2025, ora 10.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 17.01.2025, ora 10.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Compartiment Secretar. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: intr-un singur exemplar, intr-un plic sigilat. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 21.01.2025, ora 13.00, Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Sala de sedinte. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios Administrativ a Tribunalului Vaslui, Vaslui, Str. Stefan cel Mare nr. 54, judetul Vaslui, telefon 0235/311.582, fax 0235/312.432, e-mail: tr-vaslui@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 21.11.2024.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt, telefon 0233.787.050, fax 0233.787.050, e-mail: timisesti @nt.e-adm.ro, cod fiscal 2614252. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: -Imobil teren in suprafata de 1.000 mp, avand carte funciara 52220 si numar cadastral 52220, situat in sat Plaiesu, comuna Timisesti, Str. Neamtului nr. 2, judetul Neamt, apartinand domeniului privat al Comunei Timisesti, conform caietului de sarcini, H.C.L. Comuna Timisesti nr. 105/12.11.2024 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: prin solicitare scrisa la Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: Persoanele interesate pot achita contravaloarea documentatiei de atribuire de 10 Lei/exemplar, ce se achita la Serviciul Impozite si taxe, contabilitate, proiecte, mediu si achizitii publice al institutiei. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 06.12.2024, ora 14.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 16.12.2024, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: 1 exemplar original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 17.12.2024, ora 11.00, la Caminul Cultural din sat Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Instanta de contencios administrativ de pe langa Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233.219.493, fax 0233.210.247, e-mail: tr-neamt-scivil @just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 18.11.2024.
Incendiu la Volovăț. Șase echipaje de pompieri s-au luptat cu flăcările care au cuprins o casă
24/11/2024 18:47

Şapte echipaje de pompieri au intervenit, duminică după-amiază, pentru stingerea unui incendiu la o casă din localitatea Volovăţ, au anunţat reprezentanţii Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă ...

Expoziție în aer liber la Muzeul Unirii -  „Iași, oraș minunat”
24/11/2024 17:08

      Complexul Muzeal National „Moldova” Iasi propune publicului expozitia in aer liber „Iasi, oras minunat” semnată de artistul fotograf Ozolin Dusa si organizată i ...

 Trotinetele electrice din Iași, între viteză, haos și revoluția mobilității urbane
24/11/2024 16:52

Trotinetele electrice au invadat străzile din Iasi cu o viteză ametitoare. În ultimii doi ani, mijloacele de transport usor si ecologic s-au transformat dintr-un trend urbanist inovator intr-un adevăra ...

Rugăciunea și tehnologia, între sacru și digital
24/11/2024 13:56

* intr-un univers dominat de algoritmi si notificări, unde smartphone-urile sunt extensii ale existentei noastre, rugăciunea isi găseste un nou loc * cei care altădată căutau linistea unei biserici sau in ...

Cei mai buni clarinetiști din lume vin la Iași
24/11/2024 13:39

Timp de o săptămană, Iasul va deveni centrul unei importante competittii - Concursul International de Clarinet, ajuns la editia a VII-a, care va reuni instrumentişti clarinetisti din intreaga lume. Competit ...

Endometrioza, boala invizibilă care schimbă vieți
24/11/2024 13:37

* in Romania, una din 10 femei sufera de endometrioză, iar 50% dintre femeile diagnosticate răman infertile * desi este o afectiune foarte răspandită, nu este foarte cunoscută, iar două din trei ...

Femeile care sparg bariere în meserii considerate masculine
22/11/2024 13:45

Într-un peisaj profesional adesea modelat de idei preconcepute, femeile din Iasi isi construiesc propriile drumuri in domenii care păreau candva rezervate exclusiv bărbatilor. Ele nu doar că infruntă ...

Educația alimentară în școli. O revoluție cu impact asupra sănătății și economiei
22/11/2024 13:00

Pe un teren insorit, in spatele unei scoli dintr-un mic oras, cativa copii plantează rosii, morcovi si busuioc. Îmbrăcati in sorturi viu colorate, altii amestecă ingrediente simple in bucătăria sco ...

A fost lansată licitaţia pentru cel mai dificil tronson din Autostrada Unirii
22/11/2024 08:50

 * toate loturile montane de pe sectiunea montană de pe A8 sunt in licitatie de Proiectare si Executie, odată cu lansarea in SEAP a lotului Grinties - Pipirig *  Cătălin Urtoi: „Vineri, tron ...

Frunzele se reîntorc în oraș!
22/11/2024 08:48

Suntem in plin sezon de căderea frunzelor, dar la Iasi acestea nu sunt considerate doar un simplu deseu vegetal, ci materie primă pentru compost. Zilnic, cate 10 autocamioane pline cu frunze sunt adunate de p ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei