Clopoţelul va suna în online - Şcolile ieşene se organizează pentru scenariul galben
Dimensiune font:
Au mai rămas mai puţin de două săptămâni până ce clopoţelul va suna, din nou, vestind începerea unui nou an şcolar. Un început de an şcolar aşteptat cu nerăbdare de elevii plictisiţi de cele cinci luni de când nu au mai intrat pe uşa clasei. Deopotrivă, este aşteptat şi de profesori, învăţători şi educatori. Până atunci, pregătirile sunt în toi şi se desfăşoară cu foarte mare grijă şi îngrijorare. Fie că sunt profesori, părinţi sau copiii, cu toţii aşteaptă să afle care este situaţia epidemiologică a COVID-19.
De la 14 septembrie fiecare şcoală, grădiniţă sau liceu din judeţ trebuie să se organizeze în aşa fel încât o sală de curs să însemne o clasă de elevi. De exempli, din cauza pandemiei, laboratoarele şcolare nu pot fi frecventate de mai multe clase în acest an, acestea putând fi folosite de o singură grupă de elevi.
Ce vor face elevii în sala de clasă
Indiferent dacă sunt copii de grădiniţă, preşcolar sau preuniversitar, copiii trebuie să respecte anumite norme odată cu intrarea în clasă. Astfel, va fi păstrată componenţa grupelor şi claselor. Elevul va putea schimba clasa sau grupa pe perioada semestrului doar în situaţii justificate. Contactul între preşcolarii şi elevii din grupe sau clase diferite va fi evitat.
Deplasarea elevilor în interiorul instituţiei trebuie limitată prin alocarea unei săli de clasă unei clase de elevi, doar profesorii vor schimba sala de predare. Principiul de urmat este „o clasă de elevi = o sală de clasă”.
Locurile din clasă trebuie să fie fixe; după aranjarea elevilor în bănci, aceştia nu vor mai schimba locurile între ei pe toată perioada cursurilor. Altfel spus, un elev care alege în prima zi de şcoală să stea în banca a treia de la fereastră îşi va păstra acel loc până la sfârşitul semestrului.
Vor fi limitate deplasările în clasă, pe cât posibil şi este interzis schimbul de obiecte personale.
Întâlnirile dintre elevi vor fi limitate în perimetrul clasei, spre exemplu, prin stabilirea unui sens de circulaţie în interiorul clasei, care poate să fie indicat prin marcaje aplicate pe podea.
Cum se pot desfăşura orele de curs
Fiecare oră va avea două pauze, una de 5 minute pentru ca profesorii să schimbe clasele, şi alta de 10-15 minute pentru elevi. „Această pauză de 10-15 minute nu va fi simultan pentru toate clasele, cum era până acum, ci la momente diferite, astfel încât să nu fie aglomeraţie mare pe holuri sau la toalete.Fiecare unitate de învăţământ poate lua propriile decizii privind realizarea acestui orar. Profesorii nu vor mai plimba cataloagele de la o clasă la alta, ci vor scrie prezenţa şi notele într-o agendă proprie, urmând ca acestea să fie trecute în catalogul clasei după un program stabilit la nivelul unităţii de învăţământ”, spune Genoveva Farcaş, inspectorul general al Inspectoratului Şcolar Judeţean Iaşi.
Ca noutate, fiecare unitate de învăţământ poate organiza orar modular. „Acest orar modular se poate realiza cel puţin pe parcursul unui semestru, prin însumarea orelor de la fiecare disciplină şi programarea unor perioade (module). Spre exemplu, într-o perioadă, elevii pot avea câte două ore pe zi, în fiecare zi, la o disciplină. Astfel, elevii au, funcţie de planurile-cadru ale clasei respective, numai două sau trei discipline simultan. La discipline cu un număr mare de ore pe săptămână se pot organiza între două şi patru module pe semestru. De exemplu, pentru patru ore pe săptămână, în 17 săptămâni sunt 68 de ore care pot fi planificate în două module de câte două săptămâni şi unul de aproape trei săptămâni”, spune şefa ISJ Iaşi.
Situaţiile în baza cărora s-ar putea desfăşura cursurile
Dacă în conformitate cu situaţia epidemiologică locală este favorizat scenariul verde, elevii din ciclul primar vor veni la şcoală între orele 8 - 12. Ei ocupă aproape integral spaţiile disponibile. În plus, având în vedere riscurile, toţi elevii din gimnaziu vor fi separaţi de orice contact cu elevii din ciclul primar. Între orele 12 şi 13 este prevăzută dezinfectare a spaţiilor. Conducerea fiecărei unităţi de învăţământ are libertatea de a decide dacă elevii pot fi repartizaţi în spaţiile mai mari şi pot participe la cursuri conform acestui scenariu.
Dacă se constată că în două sau mai multe clase sunt între 5 şi 10 elevi în situaţie de risc epidemiologic atunci aceste clase vor intra în scenariul 3, adică scenariul roşu. Celelalte clase participă la cursuri conform scenariului galben. Pentru reducerea şi mai mult a riscurilor, se poate opta pentru un orar modular.
Cadrele didactice afectate pot preda online inclusiv claselor care se află în şcoală în continuare, dacă unitatea de învăţământ are resursele necesare.
Atât în scenariul verde, cât şi în cel galben, la toate clasele de gimnaziu şi liceu profesorii trebuie să predea lecţiile şi online dacă în clasele respective sunt elevi care nu pot participa la cursuri din diverse motive, chiar dacă nu sunt din cauza COVID-19. „Suntem pregătiţi pentru a începe şcoala sub orice scenariu. Desigur, preferăm sistemul de învăţământ faţă în faţă dar nu ştim dacă va fi posibil. Majoritatea părinţilor şi elevilor preferă sistemul hibrid, o parte din elevi învaţă în clasă în timp ce colegii învaţă online, după care se schimbă. Sunt şi părinţi care din diferite motive ar vrea ca şcoala să se desfăşoare doar online, dar nu se poate aşa”, a spus Cristina Timofte, directorul Liceului de Informatică. Până acum la acest liceu doi elevi au solicitat să efectueze cursurile online din motive medicale. „Abia am primit cererile. Acestea vor fi discutate în prima şedinţă din Consiliul de Administraţie, vom discuta şi cu profesorii şi diriginţii. Noi vom ţine cont de starea de bine şi de linişte atât a elevilor cât şi a profesorilor”, ne-a spus Cristina Timofte.
Combinarea prezenţei fizice şi a activităţii online
Reducerea numărului de elevi prezenţi efectiv în clasă, în vederea respectării distanţării fizice va fi adoptată la toate unităţile de învăţământ preuniversitar.
Cele mai multe dintre unităţile de învăţământ iau în calcul începerea noului an şcolar în scenariul 2, scenariul galben, când are loc învăţarea prin combinarea prezenţei fizice şi a activităţii online. Se vorbeşte despre blended learning atunci când sunt alternate etapele de prezenţă cu etapele de activităţi online şi despre hybrid learning atunci când elementele de tip online sunt folosite ca sprijin pentru învăţarea cu prezenţa fizică, uneori fiind uzitate elementele online chiar în timpul orelor, alteori ca sprijin pentru comunicare şi exersare între ore.
În practică, este preferat sistemul online, chiar şi pentru elevii din ani terminali. La Liceul „Dimitrie Cantemir” din Iaşi învaţă elevi începând din clasa a V-a până într-a XII-a. Din cauza numărului mare de elevi până acum la această unitate de învăţământ preuniversitar se învăţa în două schimburi. Şi acum tot în două schimburi se va învăţa, dar din cauza pandemiei cursurile din clasă vor fi alternate cu cele online, adică profesorii vor trebui să predea în sistem hibrid. „Elevii liceului nostru vor învăţa tot în două schimburi, dar în sistem hibrid. Două săptămâni vor fi elevi care vor învăţa de acasă, online, şi colegi ai lor care vor veni la şcoală. După două săptămâni se vor schimba. Clasele de a VIII-a şi a XII-a vor veni la cursuri dimineaţa, conform Ordinului de Ministru. Aş vrea să identific spaţii în care elevii să poată învăţa în aceeaşi încăpere. Am încercat la Politehnică dar nu am avut norocul să găsim. Voi consulta luni comitetele de elevi şi părinţi”, ne-a spus Anca Dimitriu, directorul Liceului „Cantemir” din Iaşi.
La un alt mare liceu din Iaşi, Liceul de Informatică „Grigore Moisil” pregătirile sunt în toi. Se face necesarul, se fac comenzi pentru achiziţionarea de măşti, mănuşi şi dezinfectanţi. „Am vrea să cumpărăm şi viziere atât pentru elevi cât şi pentru profesori. Vom fi foarte atenţi să asigurăm distanţarea, normele de igienă. Chiar acum facem achiziţionarea de materiale igienice. Elevii ar putea învăţa în două schimburi dar am discutat şi cu reprezentanţii altor instituţii de învăţământ pentru spaţii destinate colectivelor mai numeroase şi care trebuie să se prezinte zilnic la şcoală. Au răspuns solicitării cei de la Facultatea de Informatică. Este un accept care, bineînţeles, trebuie să treacă prin Consiliul de Administraţie”, ne-a spus Cristina Timofte. Laura RADU
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau