Creștere îngrijorătoare a personalului necalificat în școlile ieșene
Dimensiune font:
Şcolile din judeţul Iași au făcut, în acest an școlar, angajări masive de personal necalificat sau fără pregătire pentru postul pe care îl ocupă. În momentul de față, în sistemul de învăţământ preuniversitar ieşean activează 166 de profesori necalificaţi, numărul acestora crescând semificativ faţă de anul trecut, când activau doar 104.
La nivelul județului Iași sunt angajate 8.785 de cadre didactice. Dintre acestea, 166 sunt persoane necalificate pentru postul pe care îl ocupă. Procentual, este vorba de 1,84%. Majoritatea cadrelor didactice necalificate, adică 141, au studii superioare cu altă specializare decât cea a postului. „Cele mai multe cadre necalificate sunt învătători și educatori, care lucrează în structuri izolate, în zone greu accesibile pentru navetă”, a spus Antonina Bliorţ, purtătorul de cuvânt al Inspectoratului Şcolar.
Comparativ cu anul şcolar precedent, a crescut numărul persoanelor necalificate pentru postul pe care îl ocupă. „Anul trecut au fost 104 cadre necalificate la nivelul județului Iași, dar trebuie precizat că au fost diferențe, între anul trecut și anul acesta, în ceea ce privește susținerea probelor practice sau a susținerii lecțiilor”, a spus reprezentantul Inspectoratului Şcolar.
„La concurs s-a prezentat doar personal necalificat...”
Şcoala din Dagâţa este situată la 75 de kilometri distanţă de Iaşi. Aici învaţă puţin peste 680 de elevi. Tot aici predau 49 de cadre didactice. Şase dintre ele sunt persoane care au o altă calificare decât cea pentru postul pe care îl ocupă. De asemenea, în şcoală predau şi suplinitori. După aprecierile directoarei şcolii, Veronica Ursanu, doar 60 la sută din personalul didactic este titularizat. „Persoanele necalificate sunt persoane care au o facultate terminată dar care nu în specialitatea postului. Dintre acestea, doar două sunt personal necalificat cu studii medii, dar sunt în curs de calificare. O parte au studiat Psihopedagogie, Administraţie Publică... La disciplina Religie predă cineva care a terminat Agronomia, dar a făcut un master pe Religie”, a spus directoarea şcolii, Veronica Ursanu.
Aceasta povesteşte că pentru anul şcolar 2022-2023 a scos şase posturi la concurs, dar s-a prezentat doar personal necalificat. „Acum fac o reconversie şi se califică, urmând o facultate care organizează cursuri de învăţământ la distanţă. Dar nu este ca atunci când studiezi la o facultate de zi, de tradiţie, acreditată. Nu ştiu dacă diploma aceasta de reconversie îi ajută să ia titularizarea şi să dea examenul pentru definitivat. Avem o persoană care a mers la titularizare şi rezultatele s-au văzut. Au fost foarte slabe”, a spus Veronica Ursanu.
„Universităţile nu pregătesc ingineri, maiştri pentru învăţământ special”
Una dintre cauzele pentru care la concursuri se prezintă doar personal necalificat o reprezintă distanţa mare de oraş. Dagâţa este o comună aflată la mai mult de 75 de km de Iaşi, 30 de km de Roman şi 35 de Negreşti. Drept dovadă, puţin peste jumătate din cadrele didactice sunt din Dagâţa sau din zonă.
La 40 de kilometri distanţă de Iaşi se află Şcoala Profesională Specială „Trinitas”, din Târgu Frumos. Şi aici, la începutul anului şcolar 2022-2023 au fost scoase la concurs şase posturi. S-au prezentat doar persoane necalificate. Chiar dacă distanţa până în Târgu Frumos poate fi străbătută în 30-40 de minute, oferta de lucru pare a fi neatractivă. Asta se întâmplă pentru că universităţile nu mai şcolarizează ingineri sau maiştri care să predea ulterior în învăţământul special.
Directorul Şcolii Profesionale Speciale „Trinitas”, Iosif Judeanu, ne spune că în cazul instituţiei de învăţământ nu distanţa e problema, ci faptul că nu sunt profesori calificaţi pe aceste posturi tehnice. Drept urmare, la concursul din septembrie s-au prezentat, printre alţii, şi absolvenţi de Educaţie Fizică şi Sport sau de Horticultură. Acum le vorbesc elevilor şi îi învaţă cu tot altceva decât ce au învăţat în timpul studiilor universitare. „Este, să zicem, un fenomen la nivel naţional. Cauza este cunoscută. Posturile pe care am încadrat personal necalificat sunt posturile de la învăţământul profesional special. Cauza? Nu mai există absolvenţi de studii tehnice, noi avem specializare Construcţii şi Pielărie. Un cadru didactic devine calificat dacă este absolvent de studii în domeniu şi are un atestat de pregătire practică şi teoretică în domeniul învăţământului special. Nu mai există absolvent de învăţământ tehnic care să aibă acest modul. Universităţile nu pregătesc în zona aceasta ingineri, maiştri pentru învăţământ special. Din acest motiv nu are cine să se prezintă la concurs”, ne-a spus directorul Şcolii Profesionale Speciale „Trinitas” din Târgu Frumos.
Ţara noastră este singura ţară din Uniunea Europeană unde predau profesori necalificaţi, această variantă fiind folosită pentru a acoperi deficitul de personal din sistemul de educaţie. În România, cadrele didactice fără pregătire pot activa fie profesori, fie educatori şi învăţători care au studii superioare în alt domeniu decât cel al postului, pot fi studenţi în curs de calificare sau persoane cu studii medii.
Laura RADU
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau