Despre PADURE

Dimensiune font:

| 25-02-2025 10:47

DESPRE PĂDURE

Un profesor de la Facultatea de Silvicultură din Suceava a spus :

,,Viaţa noastră se scurge între leagăn şi sicriu, ambele din lemn! 

- scrieți pe hârtie, uneori mâncați din hârtie, vă ștergeți la gură și nu doar, cu hârtie;

- e posibil să aveți o masă de lemn, un pat de lemn, mobilier în casa dvs., poate chiar dușumea din lemn de esență tare sau rășinoase, poate chiar casa întreagă;

- vă place în mod deosebit vasul din lemn pe care l-ați primit cadou, statueta, crucifixul la care vă rugaţi; 

- vă place lemnul pentru că spune o poveste cu fibrele sale, în care nici măcar două bucăți alăturate, provenind din aceeași piesă, nu sunt identice și pentru că vă dă un sentiment de căldură; 

- vă place căldura în timp friguros și vă fascinează dansul flăcărilor în vatra sobei, șemineului, grătarului;

- poate n-ați știut că lemnul și componentele lemnului se găsesc în produsele de zi cu zi dincolo de cele tradiționale în parte enumerate: componentele auto, ecranele de calculator, conservanții unor produse alimentare, cosmeticele și chiar îmbrăcămintea conțin produse din lemn (viscoza).

Şi mai adaug:

- Lemnul susține economia mediului rural pauper românesc în care este și resursa principala pentru producerea de energie termică pentru încălzit/gătit;

- Lemnul ajută la păstrarea unor ocupații și produse tradiționale ce fac parte din patrimoniul cultural național și al umanității, pe care lumea pretins civilizată le-a pierdut și face eforturi extrem de costisitoare să le reimplanteze!!!

- Lemnul este natural, biodegradabil și regenerabil. Asta înseamnă ca are potențialul de a ne susține ani de zile când este bine gestionat și că se pierde atunci când nu e recoltat la vreme, în mod corect, sau când e folosit în produse prost confecționate, lipsite de trăinicie.

Din acest motiv azi ne-am propus să prezentăm PĂDUREA, acea întindere cu suprafața acoperită de arbori sau puieți, așa cum ne putem exprima pe înțelesul tuturor. Ca un tot unitar, pădurea apare ca fiind formată din aglomerarea unui ansamblu, ca un puzzle, format din suprafețe cu arbori de aceeași vârstă, numite u.a.-uri. Pe parcursul trecerii timpului, categoria de vârstă a u.a.-ului se modifică, astfel că, suprafețe ce au fost regenerări de vârstă fragedă, naturale sau artificiale, trec la faza de curățiri, cu arbori de 10-14 cm și inăltimea de 6-8 metri, suprafețele ce au fost de curățiri trec în faza de rărituri, cele de rărituri I trec in rărituri II și apoi III ca ulterior să intre în faza și etapa arboretelor de peste 80 de ani când încep tăierile de regenerare, respectiv rărirea cu o anumită schemă, funcție de specia principală de bază din interiorul u.a.-ului. Perioada de regenerare durează și aceasta câțiva ani, posibil 20-40 până ce întrega suprafață a u.a.-ului este regenerată cu puieți din speciile indicate de amenajamentele silvice. Impactul pentru omul trecător ce sesizează că dispare arboretul matern este devastator, dar în fapt în acea suprafață pădurea nu dispare, ci apare o nouă generație, pe care un simplu trecător nici nu o observă, dar pentru silvicultori este o numărătoare, analiză și acțiune de câteva decenii. Noile arborete sunt și ele deosebit de utile, aici își găsesc ascunziș, fată și se adăpostesc animalele sălbatice, înmagazinează carbon și produc oxigen mai mult decât arboretele mature, întrucât aparatul foliar este mult mai bogat. Dar pe total, ansamblul numit PĂDURE rămâne la fel, într-un alt loc vor fi arbori bătrâni și într-un alt loc vor fi regenerări. Dacă nu vom ști să menținem acest ciclu ce ne permite stabilitate și durabilitate pentru pădurile noastre, nu vom avea decât de pierdut.

Pădurea diminuează eroziunea solului, purifică aerul și apa, oferă adăpost animalelor sălbatice, îmbogățește biodiversitatea, înfrumusețează peisajul, absoarbe carbonul atmosferic pe care îl sechestrează în sol.

Iar misiunea silvicultorilor este de a o îngriji pentru alte câteva zeci de ani extrăgând exemplarele uscate, rău conformate, speciile nedorite, invazive, o vor trata împotriva dăunătorilor dacă va fi cazul.

Peste alte câteva zeci de ani viitorii silvicultori au datoria de a tăia acea pădure care va fi bătrână și de a recrea în locul acesteia alta tânără, pentru ca procesele de bioacumulare să se reintensifice, exercitându-și astfel cu continuitate rolul multifuncțional.

Este responsabilitatea noastră, în avantajul tuturor să cinstim cea mai măreață și frumoasă creație a naturii PADUREA!

            

 

Evenimentul pe WhatsApp – cele mai tari știri, direct pe telefon!

Ești mereu pe fugă? Noi îți trimitem zilnic cele mai importante 3 știri din Iași, Moldova și țară – scurt, clar, fără spam.

Plus: alerte locale de urgență, noutăți exclusive și acces rapid la anunțuri importante.

► Intră pe canalul nostru oficial:

⇒ Încearcă 3 zile. Dacă nu-ți place, poți ieși oricând.

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

13:35

BANCUL ZILEI

06:14

1. Denumirea, adresa, numarul de telefon, numarul de fax si adresa de e-mail ale autoritatii contractante: Comuna Roma, comuna Roma, sat Roma, Str. Brazilor nr. 54, judetul Botosani, telefon 0231/544.622, fax 0231/565.978, e-mail: primaria.roma@yahoo.ro, cod fiscal 3372114. 2. Denumirea, adresa, numarul de telefon, numarul de fax si adresa de e-mail ale biroului de la care se poate solicita documentatia de atribuire. Daca este cazul, costul si conditiile de plata in vederea obtinerii documentatiei de atribuire: Biroul Achizitii Publice, din cadrul Comunei Roma, cu sediul in comuna Roma, sat Roma, Str. Brazilor nr. 54, judetul Botosani, telefon 0231/544.622, fax 0231/565.978, e-mail: primaria.roma@yahoo.ro, cod fiscal 3372114. Documentatia de atribuire in format electronic este pusa de catre Autoritatea Contractanta cu titlu gratuit la dispozitia ofertantilor care au inaintat o solicitare in acest sens. 3. a) Locul prestarii serviciilor: Comuna Roma, cu satele apartinatoare Roma si Cotargaci, judetul Botosani. b) Obiectul concesionarii; natura si dimensiunea prestarilor: Serviciul de utilitate publica de distributie a gazelor naturale in Comuna Roma, cu satele apartinatoare Roma si Cotargaci, judetul Botosani, conform art. 8 H.G.209/2019. c) Termenul de finalizare sau durata contractului: 49 de ani. 4. a) Termenul de depunere a ofertelor: 20.06.2025, ora 10.00. b) Adresa la care trebuie transmise ofertele: Comuna Roma, Roma, sat Roma, Str. Brazilor nr. 54, judetul Botosani, telefon 0231/544.622, fax 0231/565.978, e-mail: primaria.roma @yahoo.ro. c) Limba sau limbile in care trebuie redactate ofertele: romana. d) Data, ora si locul deschiderii ofertelor: 20.06.2025, ora 11.00, Comuna Roma, comuna Roma, sat Roma, Str. Brazilor nr. 54, judetul Botosani. 5. Conditiile personale, tehnice si financiare pe care trebuie sa le indeplineasca ofertantii: conform documentatiei de atribuire. 6. Criterii utilizate la atribuirea contractului: conform documentatiei de atribuire. 7. Dupa caz, procentajul minim din lucrari care trebuie acordat partilor terte: conform documentatiei de atribuire. 8. Data trimiterii spre publicare a anuntului de participare: 30.04.2025. 9. Denumirea si adresa organismului competent de rezolvare a contestatiilor si, dupa caz, de mediere. Informatii exacte privind termenele de depunere a contestatiei si, dupa caz, denumirea, adresa, numarul de telefon, numarul de fax si adresa de e-mail ale biroului de la care se pot obtine aceste informatii: Tribunalul Botosani, Sectia de Contencios -Administrativ, cu sediul in orasul Botosani, Str. Maxim Gorki nr. 8, judetul Botosani, telefon 0231/511.739, fax 0231/531.832, email: tr-botosani@just.ro.
Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul fiscal, adresa, numarul de telefon, telefax si/sau adresa de e-mail ale persoanei de contact: Orasul Flamanzi, cu sediul in oras Flamanzi, Str.Dumitru Iov nr.284, judetul Botosani, telefon 0231/552.351, fax 0231/552.626, e-mail: orasflamanzi@yahoo.com, cod fiscal 3372173. Reglementari legale privind acordarea de finantare nerambursabila: In baza Legii nr. 350/2005 privind regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general; Hotararea Consiliului Local Orasul Flamanzi nr. 36/17.03.2025 privind aprobarea bugetului local pentru anul 2025, a bugetului activitatilor finantate integral din venituri proprii. Suma totala alocata de la bugetul local este de 40.000 Lei si se aloca in intregime pentru activitati cultural sportive. Criteriile de acordare a finantarilor nerambursabile sunt cele prezentate in Regulamentul privind acordarea de finantare nerambursabila de la bugetul local pentru activitatile nonprofit de interes local aprobat prin Hotararea Consiliului Local Flamanzi nr. 10/31.01.2014, modificata prin Hotararea Consiliului Local Orasul Flamanzi nr. 48/28.03.2025. Documentatia pentru elaborarea si prezentarea propunerilor de proiecte/ programe se poate obtine de pe site-ul Orasului Flamanzi: https://orasul- flamanzi.ro. Documentatia de solicitare a finantarii nerambursabila se poate descarca de pe site-ul autoritatii contractante: https://orasul- flamanzi.ro si se poate procura de la sediul Orasului Flamanzi, orasul Flamanzi, Str. Dumitru Iov nr. 284, judetul Botosani. Data-limita pentru depunerea propunerilor de proiecte: 12.06.2025, ora 16.00, la adresa: Orasul Flamanzi, orasul Flamanzi, Str. Dumitru Iov nr. 284, judetul Botosani. Perioada la care se desfasoara selectia de proiecte, verificarea eligibilitatii, a indeplinirii criteriilor referitoare la capacitatea tehnica si financiara si evaluarea propunerilor de proiecte este 16.06.2025 -17.06.2025.
Orasul Harlau clarifica regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul fiscal, adresa, numarul de telefon, telefax si/sau adresa de e-mail ale persoanei de contact: Orasul Harlau, cu sediul in orasul Harlau, Str. Musatini nr.1, judetul Iasi, telefon/fax 0232/720.412/ 0232/720.777, e-mail: primariahirlau @yahoo.com, juridic@ primaria- hirlau.ro, cod fiscal 4541190. Reglementari legale privind acordarea de finantare nerambursabila: In baza Legii nr. 350/2005 privind regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general, cu modificarile si completarile ulterioare si H.C.L. Harlau nr. 27/26.03.2025 privind aprobarea bugetului pe anul 2025. Perioada de finantare: anul 2025. Suma totala alocata de la bugetul local este de 160.000 Lei si se aloca in intregime pentru domeniul Sport. Criteriile de acordare a finantarilor nerambursabile sunt cele prezentate in Regulamentul Orasului Harlau aprobat prin H.C.L. Harlau nr. 53/27.04.2017 privind regimul finantarilor nerambursabile alocate de la bugetul local pentru activitatile nonprofit de interes local, cu modificarile si completarile ulterioare. Documentatia pentru elaborarea si prezentarea propunerilor de proiecte/ programe se poate obtine de pe site-ul: www.primaria hirlau.ro. Documentatia de solicitare a finantarii nerambursabile se poate descarca de pe site-ul autoritatii contractante: www.primaria hirlau.ro sau se poate procura de la sediul Orasului Harlau, Harlau, Str. Musatini nr. 1, judetul Iasi. Data-limita pentru depunerea propunerilor de proiecte: 15.05.2025, ora 14.00, la Compartimentul Registratura al Orasului Harlau, Harlau, Str. Musatini nr. 1, judetul Iasi. Perioada la care se desfasoara selectia de proiecte, verificarea eligibilitatii, a indeplinirii criteriilor referitoare la capacitatea tehnica si financiara si evaluarea propunerilor de proiecte este: 16.05.2025 -19.05.2025.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Municipiul Vaslui, cu sediul in municipiul Vaslui, Str. Spiru Haret nr. 2, judetul Vaslui, telefon 0235/310.999, fax 0235/315.946, e-mail: pmv@primariavaslui.ro, cod fiscal 3337532. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: -4 terenuri apartinand domeniului public al Municipiului Vaslui, in vederea amplasarii de terase provizorii, situate in municipiul Vaslui, F.N., conform caietului de sarcini, H.C.L. Vaslui nr. 151/30.04.2025 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019, identificate astfel: -T1 -suprafata de 75 mp, situat in imediata vecinatate a cladirii fostului Palat al Telefoanelor; -T2 -suprafata de 35 mp, situat pe platoul pietonal din zona Teatrului de Vara, in fata restaurantului Crama Domneasca; -T3 -suprafata de 64 mp, situat in partea dreapta fata de intrarea principala a Teatrului de Vara; -T4 -suprafata de 67 mp, situat in partea stanga fata de intrarea principala a Teatrului de Vara. 3.Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: de la sediul Municipiului Vaslui sau de pe site-ul institutiei: www.primaria vaslui.ro. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Patrimoniu, etaj 2, cam. 210 din cadrul Municipiului Vaslui, Str. Spiru Haret nr. 2, judetul Vaslui. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: Gratuit. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 22.05.2025, ora 16.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 30.05.2025, ora 14.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Municipiul Vaslui, Registratura, municipiul Vaslui, Str. Spiru Haret nr. 2, judetul Vaslui. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: se depun intr-un singur exemplar, in original, in doua plicuri sigilate: unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 02.06.2025, ora 10.00, la sediul administrativ al Pietei Centrale din municipiul Vaslui, Str. Nicolae Iorga nr. 2, judetul Vaslui. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios Administrativ a Tribunalului Vaslui, municipiul Vaslui, Str.Stefan cel Mare nr.54, judetul Vaslui, telefon/fax 0235/311.582, e-mail: tr-vaslui@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 08.05.2025.
Iașul scapă de rable. Peste 3.000 de mașini abandonate au fost eliminate de pe străzi și din parcări
15/05/2025 14:46

Municipiul Iasi face pasi concreti spre un oras mai curat si mai organizat. Campania de curătenie derulată de Primăria Municipiului Iasi, sub conducerea primarului Mihai Chirica, a dus la indepărtarea a pes ...

Pasajul Alexandru cel Bun a intrat în reparații capitale
15/05/2025 13:35

* lucrările de reparatii la Pasajul Alexandru cel Bun vor fi făcute in asa fel incat circulatia să nu fie blocată Au inceput lucrările de reparatii capitale la pasajul Alexandru cel Bun, in cadrul unui co ...

Lansarea proiectului: ” Investiții în infrastructura de microbiologie din cadrul Spitalului orășenesc ”Ioan Lascăr” Comănești”
15/05/2025 11:40

Comunicat de presă Aprilie 2025 Lansarea proiectului: ” Investitii in infrastructura de microbiologie din cadrul Spitalului orăsenesc ”Ioan Lascăr” Comănesti”   BENEFI ...

Reset hormonal, detox limfatic și alte trenduri sănătoase care cuceresc Iașul
15/05/2025 09:40

Iasul nu mai e doar un centru cultural si universitar – in 2025, orasul capătă tot mai clar contururile unui refugiu pentru cei care caută sănătate profundă, echilibru si reconectare interioară. &I ...

Ediție aniversară a Târgului Meșterilor Populari la Palatul Culturii
15/05/2025 09:33

În perioada 16–18 mai, Esplanada Palatului Culturii din Iasi va găzdui editia aniversară a Targului Mesterilor Populari, eveniment organizat de Muzeul Etnografic al Moldovei, parte a Complexului M ...

IMM-urile din Nord-Est pot accesa până la 1 milion de euro pentru proiecte de economie circulară
15/05/2025 09:15

  La Iasi a avut loc lansarea oficială a apelului de finantare destinat intreprinderilor mici si mijlocii interesate să dezvolte proiecte in domeniul economiei circulare. Initiativa apartine Agenti ...

Romanian Creative Week 2025 transformă Iașul în capitala europeană a artei și inovației culturale
15/05/2025 09:10

Romanian Creative Week 2025 a inceput miercuri, 14 mai, la Iasi, aducand in prim-plan cele mai inovatoare forme de expresie artistică, design, muzică, arhitectură si dialog cultural. Aflată la cea de-a cinc ...

Parfum de epocă pe Strada Lăpușneanu. Între istorie vie, boemie urbană și eleganță cotidiană
15/05/2025 09:01

 Mergand de la Palatul Culturii către Piata Unirii, pasii te poartă pe o arteră care pare suspendată intre două lumi: una a Iasului de altădată, cu librării cu geamuri prăfuite, anticariate tă ...

Sute de ieșeni au primit ordine de restricție pentru violență în familie!
15/05/2025 08:03

* in acest an, la nivelul IPJ Iasi au fost inregistrate 824 de dosare penale privind fapte de violentă in familie * pentru protectia victimelor, politistii au emis 260 de ordine de protectie provizorii, fiind ...

„Regina Nordului” veghează Iaşul
15/05/2025 08:02

„Regina Nordului”, o sculptură de 2,6 metri inălţime, din fibră de sticlă, cu nervuri translucide ce luminează in intuneric va putea fi admirată, la Universitatea de Ştiinţele Vieţii &bdqu ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei