EXCLUSIV Asfaltarea unui kilometru de drum comunal costă un milion de lei
Dimensiune font:
De la începutul anului, zeci de primării ieşene au pregătit proiecte de modernizare prin asfaltare a drumurilor comunale în care urmează să investească milioane de lei, fie din fonduri europene, fie prin programe naţionale. Costurile pe kilometru de drum nu variază cu mult de la o comună la alta, deşi sunt mulţi factori care decid preţul de pornire a unei licitaţii. Făcând o medie a preţului estimat de primării pentru asfaltarea drumurilor comunale în ultimele două luni, reiese un cost mediu de un milion de lei pe kilometru de drum asfaltat în judeţul Iaşi.
În calitate de inginer, şeful Direcţiei Judeţene de Administrare a Drumurilor şi Podurilor Iaşi, Daniel Minciună, spune că, într-adevăr, acesta este preţul mediu pentru costul unui kilometru de drum comunal. „Sunt foarte mulţi factori care stabilesc costul pe kilometru al unui drum. Contează mult tipul de drum, capacitatea portantă şi lăţimea drumului. Apoi intervin costurile de transport al materialelor, care depinde de distanţa parcursă până la locul şantierului. De exemplu, la Hălăuceşti, primarul spunea că va face un drum comunal cu 100.000 euro, fiind un cost mic. Însă costurile de transport sunt mici, având posibilitatea transportului pe linia ferată şi lucrează cu oameni pe baza legii 416. Apoi, depinde câte poduri şi podeţe sunt întâlnite pe drumul ce urmează să fie asfaltat, precum şi de alţi factori. În general, cam acesta este costul mediu al unui kilometru de drum comunal în Iaşi. Evaluarea preţurilor trebuie făcută corect, altfel se poate ajunge în situaţia în care nimeni să nu se prezinte la licitaţie şi să se piardă banii”, a explicat Daniel Minciună.
În comuna Roşcani, asfaltarea unui kilometru de drum este evaluată la un milion de lei. Primăria comunei caută firme pentru execuţia de lucrări la asfaltarea drumului comunal DC 7, pe o suprafaţă de 4,5 kilometri şi cu un cost estimat de cinci milioane lei. Potrivit contractului de lucrări, asfaltarea va dura 22 de luni. „În prezent, datorită contaminării pietruirii, nu mai sunt asigurate condiţiile normale necesare desfăşurării traficului rutier, ceea ce are un efect defavorabil condiţiilor de circulaţie. Sunt distruse podeţele de evacuare a apei colectate de şanţurile laterale drumului, iar în zonele de intersecţie cu drumurile laterale nu sunt podeţe care asigură continuitatea scurgerii apelor”, spun reprezentanţii primăriei. În total, pe suprafaţa destinată asfaltării sunt 21 podeţe degradate.
Faţă de comuna Roşcani, în alte localităţi kilometrul de drum este mai ieftin. De exemplu, anul acesta, Consiliul local Lungani va investi 3,7 milioane lei pentru asfaltarea DC 90A, lucrări care se vor derula pe o perioadă de 12 luni. În cadrul proiectului sunt vizate mai multe drumuri săteşti, însumând 5,3 kilometri. Astfel, preţul estimat al asfaltării unui singur kilometru de drum în Lungani este de doar 0,69 milioane lei. Întrebat cum a reuşit să evalueze drumul atât de ieftin şi dacă a vorbit cu inginerii care au făcut expertiza tehnică, primarul comunei, Gheorghe Pricopie, a răspuns că nu ştie despre ce este vorba, deşi primăria a lansat licitaţia pe SEAP. „Nu ştiu despre ce drum e vorba. Nu am vorbit cu nimeni. Mie ce îmi iese?” a răspuns sictirit primarul Pricopie.
Gheorghe Pricopie
Îi amintim edilului că, drumul vizat pentru asfaltare trece prin satul Zmeu, cel care asigură accesul locuitorilor la instituţiile administrative, economice, educaţionale din comuna Lungani şi, totodată, permit accesul la terenurile arabile şi la gospodării. „Întreţinerea periodică, prin balastare, a drumurilor locale, fără execuţia unui sistem rutier modern, nu ar rezolva probleme de fond. Degradările vor apărea la scurt timp datorită stagnării apelor în şanţuri şi a hidraulicii defectuoase a podeţelor”, se precizează în caietul de sarcini al proiectului.
La Drăguşeni, preţul kilometrului de asfaltat diferă de la un drum la altul
În comuna Drăguşeni, două drumuri comunale urmează să fie asfaltate. Pentru cel din satul Frenciugi, a fost estimat un cost de 1,7 milioane lei pentru asfaltarea pe o lungime de 1,9 kilometri, ceea ce înseamnă o valoare medie de 0,89 milioane lei pe kilometru de drum asfaltat. În paralel, va fi asfaltat drumul din satul Drăguşeni, cu o valoare estimată la 2,4 milioane lei pe o suprafaţă de 2,4 kilometri, adică exact un milion de lei pe kilometru asfaltat. „Am urmărit foarte atent cum s-au făcut calculele şi expertiza tehnică, am vorbit cu inginerii, pentru că suntem o comună săracă şi orice ban pe care îl avem este investit cu atenţie. Între cele două drumuri este o diferenţă de preţ pentru că aici depinde de amplasament, de porţiuni de drum drept ori drum ce se întinde pe coline, de numărul de podeţe şi de lăţimea lor”, a declarat primarul comunei, Viorel Ciubotaru. Potrivit proiectului tehnic, ambele drumuri nu pot susţine traficul rutier, iar porţiunile pietruite sunt în stare avansată de degradare.
Viorel Ciubotaru
În schimb, primăria comunei Româneşti urmează să asfalteze un drum comunal de 4,1 kilometri cu un preţ estimat la 3 milioane lei. Asta înseamnă 0,73 milioane lei pe kilometru de asfalt iar preţul poate fi mai mic după finalizarea licitaţiilor „Situaţia precară a drumurilor comunale şi săteşti din comună a creat o serie de efecte negative. Majoritatea drumurilor comunale şi săteşti sunt drumuri de pământ care sunt impracticabile, mai ales în perioada anotimpurilor cu cantităţi mari de precipitaţii”, spun inginerii care s-au ocupat de evaluarea tehnică a drumurilor din Româneşti.
În perioada următoare, primăria comunei Probota va executa lucrări de modernizare prin asfaltare a drumurilor DC 956, DC 314, DC 304, DC 1972, DC 769, DC 131 şi DC 964, cu o lungime totală de 4,5 kilometri şi o valoare estimată a contractului de 4,3 milioane lei.
Vezi şi Primarii din judeţ, taxaţi dur de prefect
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau