Guvernul a dat „undă verde” proiectului trenului metropolitan!
Dimensiune font:
* trenul metropolitan ar urma să străbată orașul de la vest la est, pornind din apropierea Antibiotice SA, continuând apoi spre Canta și strada Rampei, Gara, cu acces dinspre Piața „Alexandru cel Bun”, şi Gara Internaţională „Nicolina” * următorul punct pe harta traseului viitorului tren metropolitan va fi zona Socola (cu un punct intermodal major în zona Frumoasa, de unde ar urma să fie preluați călătorii dinspre Ciurea), apoi Gara Socola (în perimetrul este prevăzută construcția unei parcări de tip park and ride), apoi către Holboca şi ieşirea spre Cristeşti
În Monitorul Oficial (partea 1) a fost publicat Ordinul Ministerului Transporturlor și Infrastructurii nr. 1.168/2024 privind modificarea Anexei la Ordinul ministrului transporturilor și infrastructurii nr. 1.448/2023 pentru aprobarea listei proiectelor analizate, aprobate și propuse spre implementare potrivit prevederilor art. 112 din Ordonanța de Urgență a Guvernului (OUG) nr. 12/1998 privind transportul pe căile ferate române și reorganizarea Societății Naționale a Căilor Ferate Române precum și pentru mandatarea companiei naționale care administrează infrastructura feroviară pentru constituirea parteneriatelor și pentru încheierea protocoalelor de implementare a proiectelor. La art. 2 din Ordinul nr. 1.168/2024 se precizează că „se mandatează Compania Națională de Căi Ferate CFR SA pentru constituirea parteneriatelor și pentru încheierea protocoalelor de implementare a proiectelor prevăzute în anexa la prezentul ordin”.
Pe lista investițiilor prevăzute în Anexă se află, alături de alte proiecte (introducerea și ulterior dezvoltarea serviciilor de tren urban și metropolitan București – Ilfov, realizarea conexiunii feroviare cu Aeroportul Internațional Brașov – Ghimbav, ș.a) și cel privind „extinderea transportului terestru prin dezvoltarea serviciilor de tren urban și metropolitan in Zona Metropolitană Iași”.
Traseul trenului metropolitan va avea lungimea de 81,3 km, valoarea totală a investiției ridicându-se la 1,4 miliarde de euro
Proiectul privind înființarea trenului metropolitan reprezintă o idee mai veche a autorităților locale, municipalitatea încheind un protocol de colaborare cu primăriile comunelor care fac parte din Zona Metropolitană Iaşi (ZMI) privind introducerea în circulaţie a trenului metropolitan, care să lege aceste localităţi. Potrivit studiilor întocmite de specialiști, traseul trenului metropolitan ar urma să aibă o lungime de 81,3 kilometri, din care 58 kilometri deja existenți și 23,3 kilometri care urmează să fie construiți, valoarea estimată a investiției ridicându-se la circa 1,4 miliarde de euro.
Potrivit primarului Mihai Chirica, creșterea mobilității în Zona Metropolitană Iași reprezintă o prioritate majoră a autorităţilor locale, în condițiile în care populația municipiului Iași și a comunelor învecinate a depășit deja 500.000 de locuitori. „Ca urmare, modernizarea și extinderea transportului public, inclusiv prin introducerea trenului metropolitan, devine o provocare majoră pentru autorități”, a afirmat edilul.
În ceea ce privește traseul viitorului tren metropolitan, acesta ar urma să străbată orașul de la vest la est, pornind din apropierea Antibiotice SA, continuând apoi spre Canta și strada Rampei. Trenul ar urma apoi să traverseze oraşul, pe la Gară, cu acces dinspre Piața „Alexandru cel Bun” şi ulterior Gara Internaţională „Nicolina” (unde ar urma să fie amenajate pasaje subterane pentru pietoni care să facă posibilă conexiunea cu oraşul prin intermediul autobuzelor).
Următorul punct pe harta traseului viitorului tren metropolitan va fi zona Socola (cu un punct intermodal major în zona Frumoasa, de unde ar urma să fie preluați călătorii dinspre Ciurea), apoi Gara Socola (în perimetrul este prevăzută construcția unei parcări de tip park and ride), și apoi, mai departe, trenul ar trebui să se îndrepte către Holboca şi ieşirea spre Cristeşti. „Toate acestea urmează să fie gândite şi în funcţie de ansamblul liniilor de tramvai din oraş, respectiv de prelungirea liniilor de tramvai spre Tomeşti şi ulterior spre Holboca, din Dancu, şi ţinând cont în același timp şi de transportul auto pentru călători din localităţile învecinate”, declară primarul Mihai Chirica.
Ideea înființării trenului metropolitan este susținută ferm și de președintele Consiliului Județean, Costel Alexe. „Susținem dezvoltarea fiecărei comunități din județul Iași și ne dorim extinderea zonelor de operare a transportului metropolitan, dar și îmbunătățirea calității transportului și a condițiilor pentru pasageri, astfel încât să devenim un model de bună practică pentru celelalte județe. Transportul public este o soluție atât pentru rezolvarea problemei supraaglomerării din trafic, cât și pentru reducerea poluării. Avem voința și determinarea necesare pentru a căuta cele mai bune soluții pentru ca un număr cât mai mare de ieșeni din Zona Metropolitană să beneficieze de serviciile transportului public”, afirmă Costel Alexe. Edi MACRI
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau