Ieșenii, cu jalba-n proțap la ministrul Transporturilor
Dimensiune font:
Oamenii de afaceri din Iaşi i-au luat pe social-democraţi şi-au plecat împreună la Bucureşti, pentru a discuta cu ministrul Transporturilor despre importanţa autostrăzii care leagă Vestul de Estul tot mai îndepăratat şi sărac al ţării.
În delegaţia celor plecaţi cu jalba-n proţap în Capitală s-a aflat activistul Irinel Bucur, de la Asociaţia „HaiCăSePoate”, dar și prefectul Bogdan Cojocaru. De altfel, prefectul nu a fost singurul social democrat care şi-a vizitat colegul de partid ajuns la vârful conducerii ministerului Transporturilor. După discuţii care au durat aproape o oră, delegaţia formată din oamenii de afaceri Lucian Grecu, Marian Berdan, Tiofil Bălteanu şi lideri social-democraţi ieşeni s-a întors acasă cu promisiunea frumoasă că Autostrada Unirii (A7) şi Autostrada Moldovei (A8) sunt priorităţi pentru România şi pentru cei de la Uniunea Europeană.
Reveniţi pe meleagurile bahluiene, cei din delegaţie aşteaptă ca promisiunile să fie transformate în fapte concrete. „Discuţiile au reconfirmat că Austostrada Unirii este o prioritate pentru Guvernul României. Oricine se va împotrivi acestui proiect, oricine va pune piedici, va fi taxat aspru de toţi ieşenii. A8 înseamnă dezvoltare, atragerea de noi investiţii, locuri de muncă şi creşterea nivelului de trai pentru întreaga Regiune a Moldovei. Este important ca lucrările pe tronsoanele Leghin - Târgu Neamţ şi Târgu Mureş - Miercurea Nirajului, finanţate prin PNRR, să se desfăşoare conform programului. De asemenea, nu este timp de pierdut pentru tronsonul montan şi nici pentru Ungheni-Moţca. Ieşenii au nevoie de A8 la fel de mult cât au nevoie de A7”, spune prefectul Bogdan Cojocaru.
Activistul Irinel Bucur le transmite celor de la CNAIR că de acum nu mai au scuze pentru întârzierea etapelor de realizare a acestei autostrăzi prin intermediul căreia nu se face o legătură rutieră mai facilă, dar reprezintă şi o gură de oxigen pentru oamenii de afaceri şi comunităţile din zona de est a ţării. „Am avut o întâlnire programată cu ministrul Transporturilor căruia i-a fost solicitat ajutorul în medierea situaţiei şi cu conducerea CNAIR pe tema întârzierilor în derularea autostrăzii A8: tronsonul montan care in ultimele luni nu a mai cunoscut un avans cu viteza cu care am fost obişnuiţi, cât şi întârzierile tronsonului Moţca - Iaşi - Ungheni. La întâlnire au participat trei oameni principali de afaceri din Iaşi, excluzându-l pe Maricel Popa care a avut dublu rol, oameni care pentru prima dată au ieşit în faţă să ducă bătălia, spre deosebire de alte perioade sau persoane care au stat des în spate, nefiind aşa de vizibilă implicarea dânşilor, motiv pentru care le mulţumim!”, spune Irinel Bucur.
„Un semn de sănătate civică, o coalizare politică...”
Pe parcursul celor 45 de minute de discuţii, ministrul Grindeanu a spus de trei ori, răspicat, că autostrăzile A7 şi A8 sunt priorităţi nu doar pentru România, ci sunt cerute insistent de Uniunea Europeană. Aşa că cei de la CNAIR şi-a asumat că va scoate la licitaţie în perioada următoare, după cele 60 zile în care Auditul de Siguranţă Rutieră trebuie realizat şi dacă nu conţine observaţii. „Aici avem o altă problemă, dacă sunt observaţii de implementat iar proiectantul nu mai e sub contract atunci cine le înglobează în studiul de fezabilitate? De aceea am criticat că acest audit nu a fost realizat în 2023, ca să aibă cine să aducă modificările necesare la studiul de fezabilitate. Dacă auditul se finalizează fără observaţii majore, preconizăm noi o lansare a licitaţiilor de proiectare şi execuţie pentru încă aproximativ 45 km din autostrada A8 montan, adică încă două loturi până în aprilie”, spune prefectul de Iaşi.
O altă problemă abordată este faptul că încă nu sunt semnate contractele de audit pentru celelalte patru loturi din sectorul montan. „Încă au spus că aşteaptă răspunsul legat de alocarea bugetară pentru a semna aceste contracte. Estimarea noastră este că dacă raportul de audit se realizează până în aprilie-mai, vom discuta de lansarea licitaţiilor pe următoarele loturi, etapizat probabil, undeva la final de primăvară sau chiar în vara anului 2024. Nu e rău, dar se putea mai bine dacă nu se pierdea timp. CNAIR nu înţelege că e important să se implementeze cu celeritate şi fără jocuri de culise partizane", transmite Irinel Bucur.
Atât oamenii de afaceri, cât şi activiştii proAutostradă, cât şi cei din spectrul politic spun la unison că întâlnirea cu ministrul Transporturilor a fost una necesară, fapt care arată „un semn de sănătate civică, o coalizare politică aşa cum din 2007 nu am văzut”. Laura RADU
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau