Mari probleme pe şantierele din oraş!
Dimensiune font:
Creșterea excesivă a prețurilor materialelor de construcții a făcut ca firmele care au câștigat licitațiile organizate de Primărie să se mai încadreze în bugetele alocate. Din această cauză, mulți dintre constructori au falimentat, au intrat în insolvență ori s-au văzut depășiți de situație. Municipalitatea a căutat soluții de rezolvare a problemelor, inclusiv prin actualizarea prețurilor în conformitate cu legislaţia în vigoare, dar în cele mai multe cazuri s-a ajuns la reluarea licitațiilor
Dificultăţile financiare prin care trec firmele de construcţii au generat întârzieri pe unele şantiere deschise din oraş. Astfel de situaţii au mai existat în Iaşi, numai că, de această dată, contextul este diferit: unele dintre societăţile care au câştigat licitaţiile organizate de Primăria Iaşi sunt în prag de insolvenţă sau au declarat falimentul. Un prim exemplu este cel de pe strada Rediu. „Strada a intrat in reabilitare de un an şi două luni. Ce s-a făcut? Nimic, aproape s-a distrus. Din punctul meu de vedere sunt bani aruncaţi”, spune un ieşean care locuieşte în spatele Kaufland Păcurari. Situaţia este cunoscută de primarul Iaşului, care afirmă că nu vor fi efectuate plăţi. „Firma a intrat în insolvenţă, este sub supraveghere specială, cum se numeşte acuma. O parte din lucrări au început să le dea la gata, că tot ei sunt cei care lucrează şi în zona Copou, au început să vină cu strada Coşbuc, cu strada Dr. Vicol şi tot coboară spre Păcurari. Vom finaliza şi strada Rediu, cred că până la sfârşitul lunii iulie. Ei ne-au cerut trei luni de zile de execuţie. Sper să se ţină de cuvânt. Le-am spus că după ce termină trteaba, după ce predau toate procesele verbale de calitate, vă facem şi plata. Nu vrem să ţepuim pe nimeni, dar nici nu pot să plătesc chiar orice... A promis că va duce lucrarea la bun sfârşit. Din cei doi asociaţi, unul este deja în procedură de faliment, iar celălalt în insolvenţă. Legea ne obligă să ţinem cont ca de o societate sănătoasă, dar nu este deloc aşa. Practic lucrăm cu o firmă care este în reorganizare. Nu-i mai puţin adevărat că am avut o iarnă lungă. Până în aprilie nu s-a putut lucra din cauza temperaturilor, nu am avut nici măcar 10 grade la sol”, a explicat primarul Mihai Chirica.
Firma la care s-a făcut referire este Alpenside, din București, care a devenit un colecționar de contracte prin prețuri mici și prin neonorarea plăților către furnizori. La Iași, firma bucureșteană este asociată cu localnicii de la Concret Drum, care, atenţie, cumpăra mixtură asfaltică de la Conest. Alpenside și-a declarat insolvența în luna ianuarie, acumulând nu mai puțin de 239 incidente de plată, fiind dată în judecată de zeci de furnizori. Firma susține că își poate onora contractele dar înregistrează întârzieri pe toate tronsoanele câștigate. „Ăştia sunt constructorii cu care lucrăm. I-am pus să refacă toate căminele. Se lucrează haotic”, a mai spus primarul Iaşului.
Cum a rămas Iașul fără piste de biciclete
Edilul-şef mai spune că sunt probleme şi pe alte şantiere. „Primul blocaj l-am avut în proiectul cu bicicletele. Acolo sunt în procedură de la capăt. A stat o lună şi jumătate şi n-a reuşit să facă nimic. S-au executat scrisorile de garanţie, dar nu ne ajută prea mult”, a spus Chirica. Practic, din vina constructorului, Primăria Iași a ratat o finanțare de 37 milioane lei pentru amenajarea de piste de biciclete pentru că a depus prea târziu un proiect în acest sens: fondurile puse la dispoziție de Ministerul Mediului au fost epuizate iar funcționarii Primăriei nu au reușit să depună proiectul în acest interval. Proiectul Primăriei viza realizarea a șapte trasee destinate biciletelor: complex ERA – pod Sf. Ioan (albia râului Bahlui, 10,5 km), capăt CUG – Podu Roș (4 km), Bucium – Podu Roș (2,2 km), rond Păcurari – Pod Tudor Vladimirescu (9 km), Gara Mare – bld. Independenței (1,2 km), Moara de Foc – str. Gen. Berthelot (2,2 km) și Pod Metalurgie – bld. Tudor Vladimirescu (2,9 km).
Lucrări în ritm de melc în zona C.A. Rossetti
Al doilea proiect cu probleme este cel din C.A. Rossetti, despre care primarul spune că „cu greu am reuşit să-l deblochez, dar tot greu merge, cu un constructor care ne-a mâncat sufletul”. „Oaza de verdeaţă din cartierul nostru” este un program de revitalizare a spaţiilor publice abandonate sau degradate de mici dimensiuni pe care municipalitatea ieşeană l-a gândit încă din perioada 2019-2020. Pe 16 iunie 2020, primarul Mihai Chirica a semnat contractul de lucrări de construire cu firma SC Con Ted Company SRL pentru o sumă de 4.294.362,30 lei, fără TVA (5.110.291,14 lei, cu TVA). Constructorul se obliga ca în termen de 28 de luni să procedeze la reconversia şi refuncţionalizarea a 12.741 de metri pătraţi de teren neutilizat în zon situate pe aleea Prof. I. Simionescu (2.664 metri pătraţi), strada Bradului nr. 17 A (4.250 metri pătraţi), strada Egalităţii nr. 27 A (2.519 metri pătraţi), strada Butnari nr. 13 A (1.673 metri pătraţi) şi strada Romană (1.635 metri pătraţi). Între timp, au explodat preţurile la energie, combustibili şi materiale, iar termenul de finalizare al lucrărilor - octombrie 2022 – nu a putut fi respectat.
Rezilieri de contracte, aplicare de penalități, procese
Al treilea blocaj l-a înregistrat proiectul vizând realizarea unui campus școlar la Colegiul „Gh. Asachi”. „Aici a trebuit să reziliez contractul pentru că firma nu-l putea duce la bun sfârşit. De altfel, a şi falimentat. Am reluat procedura de licitaţie”, a spus primarul. Lucrările au demarat în mai 2020 şi au avut ca termen de finalizare februarie 2023. Licitaţia organizată acum doi ani de Primărie a atras un singur ofertant: firma Stasform Consult SRL Vaslui. În februarie 2022, firma a intrat în insolvenţă: datoriile societăţii sunt de peste 5 milioane lei, iar la masa credală s-a înscris şi municipiul Iaşi cu o sumă de 121.000 lei. Suma reprezintă penalităţi de întârziere în execuţia unui alt contract semnat de Primăria Iaşi cu firma vasluiană în martie 2020, finanţat tot cu fonduri UE: construirea unui grădiniţe
De asemenea, tot cu reziliere de contract și cu aplicarea de penaltăţi s-a soldat proiectul vizând reabilitarea pasajului Frumoasa. Aici, constructorul care și-a adjudecat contractul de reabilitare a pasajului pietonal Frumoasa nu a reușit să ducă la bun sfârșit lucrarea deși a avut 12 luni la dispoziție ăncepând cu martie 2022. Este vorba de firma BMS Holding Enterprise SRL, care nu a făcut față lucrărilor din cauza creșterii prețurilor la materiale de construcție. „Și criza asta, la materiale de construcţii şi forţa de muncă care a migrat rapid cum a dat căldura i-a pus în situaţii deosebite. Sperăm ca viitoare licitații să ne aducă constructori mai stabili”, a mai spus primarul Iașului. Lucian STATE
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau