Podul de Piatră intră în reparaţii capitale
Dimensiune font:
Construit în 1971, podul se află în exploatare de peste 50 de ani şi nu a fost reabilitat niciodată * în aceşti ani, podul a suferit o serie de procese de degradare, atât la nivelul căii, a structurii de rezistenţă a suprastructurii cât şi la nivelul albiei şi a malurilor râului Bahlui
Consilierii locali urmează să aprobe două un proiect privind reabilitarea podului podului „Nicolae Iorga”, din zona Podul de Piatră. Celebrul pod nu a fost reabilitat niciodată de când a fost date în folosință. Au trecut mai bine de 50 de ani, interval de timp în care podul s-a degradat. „În aceşti ani, podul a suferit o serie de procese de degradare, atât la nivelul căii, a structurii de rezistenţă a suprastructurii cât şi la nivelul albiei şi a malurilor râului Bahlui. A fost întocmită o expertiză tehnică, care a pus în evidenţă procesele de degradare şi din care a rezultat lucrările de intervenţie necesare pentru aducerea podului la o stare tehnică care să asigure condiţii corespunzătoare de siguranţă”, se arată într-o notă de fundamentare. Astfel, se vor executa reparații la infrastructură, se va consolida suprastructura și se va reface calea de pot pe o suprafață de 1.100 metri pătraţi. Linia de tramvai va fi și ea reabilitată integral pe o distanță de 110 metri. Vor fi executate lucrări de refacere a trotuarelor și a rampelor de acces și se va reface structura rutieră a podului. Iniţial, costurile au fost prevăzute la 18 miliiane lei, însă în urma reevaluării a rezultat suma de 21,7 milioane lei. Lucrările vor dura 14 luni.
Scurtă istorie
Despre istoria Podului de Piatră găsim adesea informații contradictorii. Printre acestea, există aprecieri conform cărora Podul de Piatră ar fi fost construit în 1840 de către domnitorul Mihail Sturza. Alteori a fost confundat cu mai vechiul pod de lemn al lui Ipsilant, aflat cândva în aval.
Însă, datele din arhiva Eforiei și Primăriei Iași, descoperite de Mircea Ciubotaru, atestă faptul că Podul de Piatră a fost început în vara anului 1870 și finalizat în 1871. La vremea aceea, podurile de lemn existente în zonă erau într-o stare foarte proastă, fie din cauza intensificării circulației oamenilor, fie a creșterii nivelului apelor Bahluiului în timpul ploilor abundente. Și tot atunci, s-au construit Șoseaua Națională și terasamentul căii ferate spre Ungheni și Vaslui, ceea ce a impus lucrări de regularizare și îndiguire a râului.
Podul de Piatră a fost și martorul trecerii apelor Bahluiului, line în cea mai mare parte a timpului, dar și cu creșteri bruște de debit care au produs frecvent inundații. Pe pilierul din partea dreaptă a Podului de Piatră (privit din aval), chiar lângă originea arcului, este inscripționat nivelul record atins de apele râului în timpul inundațiilor din primăvara anului 1932.
Numele podului vine de la materialul din care este făcut – blocuri din piatră cioplită. Construcția are trei bolți în arc de cerc, care se sprijină pe două pile, având aproximativ 40m lungime, 4,5m înălțime în bolta centrală și 9 m lățime.
Podul de Piatră este un reper al Iașului și pentru zona dezvoltată în jurul acestuia, constituind un punct de plecare spre Podu Roș, Galata sau cartierul Mircea cel Bătrân. Pentru nevoile de trafic crescute și diverse, în a doua jumătate a secolului al XX-lea a fost construit în apropiere un alt pod mai mare, din beton. Așa că, astăzi peste Podul de Piatră trec doar pașii ieșenilor, acesta rămânând unul dintre martorii dezvoltării orașului de o parte și alta a Bahluiului. Lucian STATE
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau