Primăria ar putea prelua rolul de operator de termoficare

1veolia2

Dimensiune font:

| 27-01-2021 09:30

Furnizorul de energie termică invocă, pe de o parte, pierderile financiare din ultimii şase ani şi situaţia incertă a patrimoniului CET, elemente care fac imposibilă continuarea parteneriatului cu municipalitatea ieşeană * pe de altă parte, autorităţile au anunţat că, în aceste momente, se caută soluţii optime pentru ca populaţia să nu fie afectată * una dintre acestea ar fi preluarea de către Primăria Iaşi a rolului de operator de termoficare

Operatorul de termoficare din Iaşi a anunţat ieri că începând cu 1 mai va înceta înţelegerea cu Primăria Iaşi. „Contractul de Concesiune, în baza căruia Veolia Energie Iași (VEI) asigură serviciul de alimentare cu energie termică pentru Municipiul Iași (apă caldă și încălzire) va înceta la data de 30.04.2021. Decizia vine ca urmare a imposibilității echilibrării financiare a acestui contract, în ciuda eforturilor depuse de cei doi parteneri. Operatorul va demara acțiunile necesare în vederea predării gestiunii serviciului de alimentare cu energie termică, ce a fost încredințată pe o perioadă de 20 de ani, începând cu anul 2012”, spun oficialii companiei. Aceştia au mai precizat că operatorul va demara acțiunile necesare în vederea predării gestiunii serviciului de alimentare cu energie termică, ce a fost încredințată pe o perioadă de 20 de ani, începând cu anul 2012. ,,Încă de la început, ne-am luat un angajament ferm față de ieșeni, acela de a furniza apă caldă și încălzire la cele mai înalte standarde de calitate, dar prezentul ne pune în fața unei situații extraordinare, care nu ne mai permite asigurarea continuității activității. De când a preluat sistemul centralizat de furnizare a energiei termice, Veolia Energie Iași a înregistrat pierderi semnificative, generate în principal de scăderea numărului de consumatori și de un tarif care nu a reflectat condițiile de piață. Astfel, compania a fost nevoită să finanțeze activitatea de zi cu zi pentru asigurarea apei calde și a căldurii pentru oraș din împrumuturi de la compania-mamă, pentru ca niciun ieșean să nu fie afectat. În ciuda eforturilor susținute pentru a continua acest parteneriat în condiții de echilibru financiar, Contractul de Concesiune a devenit neperformant și deficitar”, au mai declarat oficialii companiei.

Probleme juridice

De altfel, continuitatea serviciului este periclitată și de procesele juridice aflate pe rol, între compania CET SA și autoritățile locale, procese care pun sub semnul întrebării proprietarul de facto al echipamentelor de producție a energiei termice și al sistemului de distribuție și care fac din ce în ce mai dificilă operarea acestora. Operatorul și-a asumat un angajament față de Iași și și-a respectat permanent, cu strictețe, toate obligațiile asumate prin Contractul de Concesiune. Prin integrarea unui proces amplu de modernizare, a înregistrat niveluri de eficiență ridicate. ,,Am acționat în mod responsabil și eficient și am furnizat serviciul de alimentare cu energie termică la parametrii de calitate asumați prin contract și prin actele normative în vigoare, chiar și când ne-am confruntat cu situații financiare dificile. Gradul de continuitate în furnizare s-a menținut până la o valoare de 97% în condiții de eficiență energetică, funcționare, confort și protecție a mediului înconjurător. Ne-am respectat angajamentul de realizare a programelor de investiții, întreținere și reparații curente, măsuri care au contribuit la furnizarea unui serviciu de calitate, dar și la reducerea pierderilor de apă cu 69,3% față de 2013”, au continuat oficialii companiei. 

Totodată, valoarea taxelor și impozitelor plătite de către companie între 2012-2020 se ridică la 151,4 milioane de lei. 

Încă din anul 2016, au fost purtate discuții între cei doi parteneri în vederea identificării soluțiilor de restabilire a echilibrului economic al contractului. Părțile au analizat toți factorii determinanți ce pot contribui la sustenabilitatea parteneriatului, inclusiv modificarea formulelor de ajustare a tarifului, a nivelului investițional și implementarea unui plan de acțiuni în acest sens. De asemenea, în aplicarea prevederilor contractuale, a fost realizată și o expertiză independentă pentru identificarea soluțiilor care să permită continuarea furnizării serviciului de către companie.

Plăţi compensatorii pentru salariaţi

În următoarea perioadă, se vor efectua toate demersurile de informare a autorităților competente cu privire la încetarea contractului și activitățile necesare predării – primirii gestiunii serviciului public și a bunurilor ce compun sistemul. Pentru a proteja salariații, compania le va acorda plățile compensatorii prevăzute de Contractul Colectiv de Muncă în vigoare și va depune toate diligențele necesare pentru preluarea salariaților de către noul operator. Compania va rămâne permanent în contact cu autoritățile locale pentru asigurarea unui proces de predare a gestiunii serviciului cât mai fluid, pentru a nu impacta locuitorii Iașiului, racordați la sistemul centralizat de energie termică. Până la încetarea Contractului de Concesiune, compania va acționa pe baza acelorași valori și principii de profesionalism ca și până acum. 

Nu vom avea soarta Capitalei

Pe de altă parte, primarul Mihai Chirica spune că ştia despre problemele operatorului de termoficare. „Iașul nu va ajunge în situația Bucureștiului pentru că sistemul de termoficare din Iași nu este în situația tehnică a celui din București. Veolia Energie ne-a pus în gardă de săptămână trecută despre o asemenea eventualitate, de altfel ne-a și prezentat un studiu economic făcut de o companie independentă prin care anunță faptul că au intrat în al șaselea an de funcționare, chiar mai mult, în continuare pe pierdere și conducerea de la Praga ar fi cerut să găsească două variante: încetarea contractului la termen la sfârșitul sezonului de încălzire cu clauzele care sunt prevăzute în contract sau găsirea unor soluții care să ducă la continuarea relației între municipiul Iași și Veolia. E o situație nu tocmai ușoară, inedită am putea să spunem noi, după sfârșitul CET-ului, dar care își poate găsi rezolvarea pe mai multe paliere”, a declarat primarul Mihai Chirica.

Printre soluții se numără: echilibrarea pierderilor care se obțin din diferențele de tarif de la furnizorul de producție față de cel de distribuție, o creștere a tarifului la gigacalorie dar și o creștere a subvenției („creștere de tarif rezonabilă”), continuare procesului de investiții în sistem (inclusiv cu racordarea de noi consumatori prin extinderi ale rețelei).

Unii pleacă, alţii vin...

Mihai Chirica a prezentat şi o statistică cu persoanele care s-au debranşat de la sistemul public de debranşare. Acesta a afirmat că în anul 2020 au fost puţine persoane care au decis acest lucru. Totuşi, dintre acestea, o bună parte au fost apartamente care oricum erau izolate în bloc şi nu aduceau un plus. Totuşi, în 2020 au fost branşări ale unor instituţii publice care sunt mari consumatori. „Din toată statistica reiese faptul că nu au fost mai mult de 150-160 de debranşări pe an. Dintre acestea, un procent important sunt locuinţe care au rămas izolate prin diverse scări. Am avut branşări pe instituţii publice care oferă un consum ridicat de agent termic. Totuşi, scăderea s-a produs pe fondul creşterii temperaturii din mediu dar şi, desigur, a reabilitaţii termice a clădirilor pe care le-a făcut şi care este una corectă. Nu în ultimul rând, scăderea mai vine şi de la reabilitării instalaţiilor pe fonduri europene”, a spus primarul.

Primăria, operator de termoficare ?

O altă soluţie ar putea fi preluarea serviciului de Primărie (la fel ca în 2011 până la adjudecarea licitației de concesiune). „Dacă nu se va ajunge la nicio înţelegere cu furnizorul ne vom întoarce în 2011 atunci când noi, Primăria Iași, am avut calitatea de operator. Ne-am luat o licenţă temporară şi ne-am continuat procesul de operare. Este o variantă pe care o luăm în calcul. Desigur, este o variantă secundară. Noi vom înfiinţa o structură de conciliere şi să ne susţinem punctele de vedere la ANRE astfel încât să ajungem la o înţelegere. Mai există o chestiune. Vorbim despre centrala termică de la Holboca pe care am început-o cu Veolia. Centrala ar urma să fie gata în 2030 şi s-ar alimenta doar cu gaze naturale. Procesul l-am început cu ei şi ne-ar face o deosebire plăcere să îl continuăm tot cu ei”, a mai spus edilul-şef. Lucian STATE

 

 

 

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
Bancul Zilei

04:53

1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Pochidia, cu sediul in comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, cod postal 737552, telefon 0335/407.239, e-mail: pochidia@yahoo.com, cod fiscal 16396425. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: 4 parcele de teren intravilan, situate in comuna Pochidia, sat Salceni, F.N., apartinand domeniului privat al Comunei Pochidia, identificate astfel: -Parcela A, 1.130 mp, nr. cadastral 70780, CF 70780, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/25; -Parcela B, 1.130 mp, nr. cadastral 70781, CF 70781, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/27 -Parcela C, 1.000 mp, nr. cadastral 70769, CF 70769, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/18; -Parcela D, 1.040 mp, nr.cadastral 70771, CF 70771, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/2; conform H.C.L.Pochidia nr. 41/30.09.2024 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul institutiei, Compartiment Secretar sau se poate consulta pe site-ul: www.pochidia.ro. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Se poate obtine de la Compartimentul Secretar, din cadrul Comunei Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 50 Lei/exemplar, ce se achita numerar la Casieria institutiei, sau se poate descarca de pe site-ul institutiei: www.pochidia.ro -gratuit. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 09.01.2025, ora 10.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 17.01.2025, ora 10.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Compartiment Secretar. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: intr-un singur exemplar, intr-un plic sigilat. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 21.01.2025, ora 13.00, Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Sala de sedinte. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios Administrativ a Tribunalului Vaslui, Vaslui, Str. Stefan cel Mare nr. 54, judetul Vaslui, telefon 0235/311.582, fax 0235/312.432, e-mail: tr-vaslui@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 21.11.2024.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt, telefon 0233.787.050, fax 0233.787.050, e-mail: timisesti @nt.e-adm.ro, cod fiscal 2614252. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: -Imobil teren in suprafata de 1.000 mp, avand carte funciara 52220 si numar cadastral 52220, situat in sat Plaiesu, comuna Timisesti, Str. Neamtului nr. 2, judetul Neamt, apartinand domeniului privat al Comunei Timisesti, conform caietului de sarcini, H.C.L. Comuna Timisesti nr. 105/12.11.2024 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: prin solicitare scrisa la Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: Persoanele interesate pot achita contravaloarea documentatiei de atribuire de 10 Lei/exemplar, ce se achita la Serviciul Impozite si taxe, contabilitate, proiecte, mediu si achizitii publice al institutiei. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 06.12.2024, ora 14.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 16.12.2024, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: 1 exemplar original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 17.12.2024, ora 11.00, la Caminul Cultural din sat Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Instanta de contencios administrativ de pe langa Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233.219.493, fax 0233.210.247, e-mail: tr-neamt-scivil @just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 18.11.2024.
Incendiu la Volovăț. Șase echipaje de pompieri s-au luptat cu flăcările care au cuprins o casă
24/11/2024 18:47

Şapte echipaje de pompieri au intervenit, duminică după-amiază, pentru stingerea unui incendiu la o casă din localitatea Volovăţ, au anunţat reprezentanţii Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă ...

Expoziție în aer liber la Muzeul Unirii -  „Iași, oraș minunat”
24/11/2024 17:08

      Complexul Muzeal National „Moldova” Iasi propune publicului expozitia in aer liber „Iasi, oras minunat” semnată de artistul fotograf Ozolin Dusa si organizată i ...

 Trotinetele electrice din Iași, între viteză, haos și revoluția mobilității urbane
24/11/2024 16:52

Trotinetele electrice au invadat străzile din Iasi cu o viteză ametitoare. În ultimii doi ani, mijloacele de transport usor si ecologic s-au transformat dintr-un trend urbanist inovator intr-un adevăra ...

Rugăciunea și tehnologia, între sacru și digital
24/11/2024 13:56

* intr-un univers dominat de algoritmi si notificări, unde smartphone-urile sunt extensii ale existentei noastre, rugăciunea isi găseste un nou loc * cei care altădată căutau linistea unei biserici sau in ...

Cei mai buni clarinetiști din lume vin la Iași
24/11/2024 13:39

Timp de o săptămană, Iasul va deveni centrul unei importante competittii - Concursul International de Clarinet, ajuns la editia a VII-a, care va reuni instrumentişti clarinetisti din intreaga lume. Competit ...

Endometrioza, boala invizibilă care schimbă vieți
24/11/2024 13:37

* in Romania, una din 10 femei sufera de endometrioză, iar 50% dintre femeile diagnosticate răman infertile * desi este o afectiune foarte răspandită, nu este foarte cunoscută, iar două din trei ...

Femeile care sparg bariere în meserii considerate masculine
22/11/2024 13:45

Într-un peisaj profesional adesea modelat de idei preconcepute, femeile din Iasi isi construiesc propriile drumuri in domenii care păreau candva rezervate exclusiv bărbatilor. Ele nu doar că infruntă ...

Educația alimentară în școli. O revoluție cu impact asupra sănătății și economiei
22/11/2024 13:00

Pe un teren insorit, in spatele unei scoli dintr-un mic oras, cativa copii plantează rosii, morcovi si busuioc. Îmbrăcati in sorturi viu colorate, altii amestecă ingrediente simple in bucătăria sco ...

A fost lansată licitaţia pentru cel mai dificil tronson din Autostrada Unirii
22/11/2024 08:50

 * toate loturile montane de pe sectiunea montană de pe A8 sunt in licitatie de Proiectare si Executie, odată cu lansarea in SEAP a lotului Grinties - Pipirig *  Cătălin Urtoi: „Vineri, tron ...

Frunzele se reîntorc în oraș!
22/11/2024 08:48

Suntem in plin sezon de căderea frunzelor, dar la Iasi acestea nu sunt considerate doar un simplu deseu vegetal, ci materie primă pentru compost. Zilnic, cate 10 autocamioane pline cu frunze sunt adunate de p ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei