Primarul Iaşului propune Parlamentului o lege antipoluare: Fără maşini sub norma Euro 4!
Dimensiune font:
* interdicţia nu este aplicabilă utilajelor cu autopropulsie şi vehiculelor utilizate de către instituţiile de intervenţie şi apărare * proiectul va fi discutat luni, 20 ianuarie, în cadrul unei întrevederi pe care Mihai Chirica o va avea cu ministrul Mediului, Costel Alexe
La iniţiativa primarului Mihai Chirica, municipalitatea ieşeană a elaborat un proiect de lege privind interzicerea înmatriculării în România a vehiculelor sub norma de poluare Euro 4. Documentul a fost ieri, urmând a fi înaintat parlamentarilor de Iaşi, Camerei Deputaţilor şi Senatului României, Guvernului României şi Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului.
Proiectul legislativ cuprinde trei articole, având următorul cuprins:
„Art. 1. Se interzice înmatricularea în România a oricărui tip de vehicul sub norma de poluare Euro 4.
Art. 2. Interdicţia nu este aplicabilă utilajelor cu autopropulsie şi vehiculelor utilizate de către instituţiile de intervenţie şi apărare, aşa cum sunt prevăzute de lege.
Art.3. În termen de 30 de zile de la data publicării prezentei legi în Monitorul Oficial al României, Guvernul va aproba prin hotărâre modificările şi completările corespunzătoare ale actelor normative incidente”.
„Motivaţia elaborării acestui proiect este legată de faptul că toate statele europene şi-au făcut un plan de măsuri privind creşterea calităţii aerului. A doua motivaţie rezidă din faptul că, dintre cele cinci principii generale pe care Comisia Europeană şi le-a propus pentru programul de finanţare 2021 – 2027, pe locul 2 se află o Europă mai verde, fără emisii de carbon, punerea în practică a Acordului de la Paris, investiţii în tranziţia energetică, energia din surse regenerabile şi combaterea schimbărilor climatice. Ce m-a făcut să iau această decizie? Studiind măsurile luate de către diverse state europene în combaterea poluării aerului, am găsit o serie de exemple. De pildă, în regiunea Valonia din Belgia a fost introdusă o taxă anuală de 2.500 de euro pe an pentru orice vehicul care emite mai mult de 255 de grame de CO2 pe kilometru. Gândiţi-vă cum au ajuns atâtea hârburi în România... De ce ar fi plătit un cetăţean belgian o taxă de 2.500 de euro numai că să aibă o maşină, când o poate vinde unui român sau bulgar cu 500 de euro? Astfel, scapă statul de un deşeu, rezolvând şi o problemă de mediu”, a argumentat primarul Mihai Chirica.
Parcul auto intern, plin de hârburi
Edilul–şef a reliefat faptul că în perioada 2013–2018 parcul auto activ al României a crescut de la 4,6 milioane de unităţi la 6,4 milioane de unităţi, din care ponderea vehiculelor mai vechi de 15 ani, implicit cu norma sub Euro 4, este de 70%. „În acest timp noi ne plângem că s-a dublat numărul de boli cornice respiratorii în România, în ultimii trei ani ajungând de la 1.100.000 de pacienţi la 2.150.000, iar numărul bolnavilor de astm bronşic a crescut de la 200.000 la 400.000. Asta pentru că nimeni nu a arătat de ce nu este bine să aducem în ţară vehicule care poluează”, a subliniat primarul Mihai Chirica.
Depăşirile concentraţiilor maxime de praf s-au redus la jumătate
În cadrul aceleiaşi conferinţe de presă, primarul Mihai Chirica a arătat că, pe baza măsurătorilor făcute de către filiala ieşeană a Gărzii Naţionale de Mediu, în 2019 a fost înregistrată o înjumătăţire a numărului de depăşiri la indicatorul PM 10 (pulberi în suspensie). Astfel, conform rapoartelor oficiale, la cele două staţii de măsurare a calităţii aerului din Podul de Piatră şi zona Decebal - Cantemir, în anul 2019 au fost remarcate 54 şi, respectiv, 32 de depăşiri, faţă de cele din anul 2018, cifrate la 105, respectiv 60 de depăşiri. De asemenea, în acelaşi raport întocmit de specialiştii Gărzii Naţionale de Mediu se arată că, prin acţiunile de măturare şi spălare a străzilor, Salubris SA a contribuit semnificativ la diminuarea poluării atmosferice, la baza acestei performanţe aflându-se şi înnoirea parcului auto al regiei aflate în subordinea municipalităţii. Tudor DAMASCHIN
* * *
2 milioane
Este numărul maşinilor înmatriculate în România în perioada 2013-2018. Dintre acestea, două treimi sunt sub Euro 4
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau