Probleme majore în sistemul de învățământ ieșean
Dimensiune font:
La simularea Evaluării Naționale desfășurată în martie 2023, aproape unul din doi elevi din județul Iași nu a reușit să treacă cu bine peste cele două probe impuse de metodologia școlară * peste 5.000 de elevi din mediul rural au părinţii plecaţi în străinătate * potrivit oficialilor Ministerului Educaţiei, acesta este una din cauzele care contribuie la decalajul evident dintre performaneţele elevilor din municipiul Iaşi şi a celor din mediul rural
Într-o interpelare adresată Ministerului Educației, deputatul ieşean Vasile Cîtea susţine că în urma Evaluării Naționale din anii anteriori s-a constatat că în județul Iași există o problemă legată de performanța slabă a elevilor. „Conform ultimelor date, la simularea Evaluării Naționale desfășurată în martie 2023, aproape unul din doi elevi din județul Iași nu a reușit să treacă cu bine peste cele două probe impuse de metodologia școlară (rată de promovabilitate de doar 55,17%). Aceste date indică o problemă majoră în sistemul de învățământ din județul Iași și necesită atenție urgentă din partea Ministerului Educației asupra cauzelor și soluțiilor fenomenului”, spune parlamentarul ieşean, care le cere oficialilor explicaţii referitoare la modul cum intenționează Ministerul Educației să abordeze decalajul semnificativ între performanța elevilor din zonele urbane și a celor din mediul rural.
Şomaj, sărăcie, părinţi plecaţi
De partea cealaltă, reprezentanţii Ministerului Educaţiei susţin că, într-adevăr, la Evaluarea Naţională organizată de Inspectoratul Şcolar Judeţean Iaşi în luna ianuarie, procentul de promovabilitate a fost de 19,28% în mediul rural şi de 60,82% în cel urban, rezultând o medie judeţeană a promovării de 39,58%. În schimb, la simularea organizată de minister în martie 2023, rata promovării în Iaşi a fost de 55,18% (76,23% în urban şi 35,04% în rural). „Se constată că rezultatele obţinute de elevii judeţului Iaşi la simularea organizată de Ministerul Educaţiei sunt apropiate de nmedia naţională pe probe: 75,25% la limba română în judeţul Iaşi (75,30% la nivel naţional), respectiv 59,20% nivel de promovare la matematică în judeţul Iaşi (59,20% la nivel naţional)”. Cât priveşte decalajul existent între cele două categorii de elevi, oficialii ministerului spun că rezultatele slabe înregistrate de elevii din comunele şi satele ieşene se datorează ponderii reduse a populaţiei ocupate în mediul rural, numărului ridicat de beneficiari de ajutoare sociale şi numărului mare al elevilor cu părinţi plecaţi la muncă în străinătate: 5.133. „Aceste cauze, dublate de ponderea ridicată a populaţiei cu nivel scăzut şi mediu de educaţie se reflectă în lipsa de susţinere pe parcursul studiilor şi, în consecinţă, în lipsa de orizont faţă de propriul parcurs şcolar al elevilor din mediul rural”, arată oficialii Ministerului Edicaţiei.
În judeţul Iaşi, sunt 74 de şcoli beneficiare ale Programului Naţional pentru Reducerea Abandonului Şcolar, dintre care patru în municipiul Iaşi, Şcoala Gimnazială Alexandru Ioan Cuza din Podu Iloaiei şi alte 69 de şcoli din mediul rural. Programul urmăreşte ca până în anul 2025, riscul de abandon şcolar să scadă în cel puţin 25% din aceste unitătăţi de învăţământ, cu încadrarea lor într-o categorie de risc mai mic. Lucian STATE
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau