Revenirea în amfiteatre şi refugiaţii au aruncat în aer piaţa chiriilor, la Iaşi

Dimensiune font:

| 14-03-2022 17:04

* chiria lunară pentru un apartament cu 2 camere, aflat în apropierea universităţilor ieşene, costă între 280 şi 500 de euro * şi preţul chiriilor la garsoniere a urcat, ajungând acum la 250 de euro lunar

În contextul în care universităţile îşi vor relua cursurile în format faţă în faţă, studenţii sunt îngrijoraţi că vor trebui să scoată din buzunare sume uriaşe, pentru chirii, sau vor fi puşi în situaţia se a renunţa la studii.

Astfel de probleme întâmpină studenţii din judeţele limitrofe Iaşului, care nu reuşesc să îşi găsească cazare în cămin. Pe fondul creşterii solicitărilor de închiriere, piaţa imobiliară practic a explodat după revenirea la normal după doi ani de pandemie, dar şi din cauza solicitărilor de închiriere venite din partea ucrainenilor care fug din calea războiului.

„Părinţii nu îmi pot finanţa asemenea cheltuieli”

Despre închirierea unui apartament nici nu poate fi vorba. Chiriile în Iaşi sunt foarte mari. La fel şi preţurile la mâncare. Nu aş avea bani suficienţi să trăiesc într-un asemenea oraş, chiar dacă ar fi să am o colegă, două, de apartament. Părinţii nu îmi pot finanţa asemenea cheltuieli. Loc la cămin era greu de găsit şi înainte de pandemie, dar acum e şi mai şi”, a  spus Claudiu. Trebuie luat în calcul și faptul că studenții și-au programat timpul în funcție de situația pandemică, având și un job în paralel, iar alții poate nu si-au păstrat chiriile, gazde sau camere de cămin ca urmare a desfășurării activității în on-line. Schimbările de pe o zi pe alta nu ne-ar ajuta. Eu de exemplu nu am unde sta în Iaşi. Nimeni nu închiriază un apartament doar pentru 2 luni…Măcar dacă ştiam din timp să ne putem organiza, a spus Adrian.

La mare căutare sunt apartamentele dar şi casele din apropierea universităţilor. Zonele din apropierea campusurilor studenţeşti Tudor Vladimirescu, şi cele de pe Dealul Copoului sau din apropierea Agronomiei conduc detaşat în topul preferinţelor dar şi a uşurinţei cu care în această perioadă îşi găsesc chiriaşi. Chiria pentru un apartament cu 2 camere, aflat în apropiere de bulevard şi de mijloacele de transport în comun, mobilat complet, cu televizor, recent renovat, costă  între 280 şi 500 de euro. Chiria lunară pentru un apartament cu două camere în zona Podu Roş - Aleea Rozelor costă între 250-350 de euro.  În apropiere de Palas, un apartament cu două camere costă în medie 300 de euro. În zona Grădinari chiria pentru un apartament cu o cameră este de 200 -250 de euro, iar o garsonieră de 18 mp 200 euro. Spre deosebire de anii trecuţi, fiecare chiriaş este mult mai atent la cheltuielile de întreţinere şi facturile la utilităţi decât confortul şi utilarea imobilului.

Se observă aşadar că piaţa chiriilor din Iaşi este influenţată de revenirea studenţilor la cursurile faţă în faţă.

Studenţii speră să se găsească o soluţie...

Foarte afectaţi sunt şi studenţii din Republica Moldova, care, pe fondul crizei refugiaţilor din Ucraina, se tem că nu vor reuşi să ajungă la timp cursuri. Ar trebui să fac un traseu de 4 ore dus, alte 3-4 ore în la rând la trecerea frontierei. Am înţeles că se aşteaptă câteva ore din cauza numărului mare de refugiaţi din Ucraina. Să fac naveta câteva zile pe săptămână până la Iaşi îmi este imposibil. În situaţia aceasta va trebui să renunţ la studii. Sunt studentă în ultimul an. În 2-3 luni ar fi trebuit să finalizez studiile, să mă concentrez la finalizarea lucrării, spune Maria, o studentă din Republica Moldova care învaţă în Iaşi.

Andreea Iftode, o studentă de la Drept, speră să fie găsită o soluţie pentru anii terminali. Ar fi păcat să nu putem absolvi după mai bine de 3 ani şi jumătate, şi cu licenţa deja scrisă, pentru că nu ne putem prezenta fizic la toate orele din weekend şi testele de pe parcurs. Sper să se găsească o soluţie pentru cei care nu suntem din localitate şi nici nu ne putem întoarce şi avem şi job-uri full time în alte orase... Suntem fix pe ultima sută de metri şi sper să se găseasca o soluţie pentru anii terminali, mărturiseşte Andreea.

O altă problemă a studenţilor este cea a învoirilor de la locul de muncă. În perioada pandemiei, studenţii şi-au găsit locuri de muncă, unii chiar de acasă, ceea ce le-a permis să şi studieze. Pentru că trebuie să revină în amfiteatrele universităţilor, mulţi dintre ei ar trebui să aleagă între locul de muncă şi continuarea sau, mai rău, finalizarea studiilor. Au fost haos doi ani. Acum este problema cu războiul, cu refugiaţii, avem licenţa, suntem studenţi care ne-am angajat între timp, care nu mai locuim în Iaşi iar lista poate continua. Pe parcursul anului s-au schimbat de la o zi la alta regulile, eu sunt bulversată total. Dacă nu o să pot ajunge la toate cursurile nu mă voi putea prezenta în sesiune, pentru că nu voi avea toată prezenţa. Sperăm să avem înțelegere măcar cu prezenţa, pentru că ne dorim să terminăm facultatea, nu să avem astfel de piedici și nici să ne schimbam radical viața pentru a nu repeta un an de facultate, inutil”, spune Sergiu.

Laura RADU

 

 

 

Urmareste-ne si pe canalul nostru de WhatsApp

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

06:01

FIVE Administration S.P.R.L, vinde prin licitatii publice utilaje agricole, al debitoarei Agrocomplex Barlad S.A. FIVE Administration S.P.R.L., in calitate de Administrator judiciar al debitoarei Agrocomplex Barlad S.A. -in reorganizare cu sediul in Barlad, str. Tecuciului nr. 7, judetul Vaslui, inregistrata la Oficiul Registrului Comertului sub nr. J37/231/1991, avand CUI: RO2808054, organizeaza in perioada 27.03.2025 -30.04.2025 inclusiv, orele 09:00 -19:00, licitatii publice cu strigare in vederea valorificarii urmatoarelor active mobiliare aflate in patrimoniul debitoarei, dupa cum urmeaza: 1. Utilaje agricole conform lista nr. 1 (bunurile se vand individual), pentru care se vor organiza: -Licitatia nr. 1 in perioada 27.03 -01.04.2025, termen-limita inscriere: 26.03.2025, ora 12:00; -Licitatia nr. 2 in perioada 08.04 -11.04.2025, termen-limita inscriere: 07.04.2025, ora 12:00; -Licitatia nr. 3 in perioada 17.04 -22.04.2025, termen-limita inscriere: 15.04.2025, ora 16:00. 2. Utilaje agricole conform lista nr. 2 (bunurile se vand individual), pentru care se vor organiza: -Licitatia nr. 1 in data de 02.04.2025, termen-limita inscriere: 01.04.2025, ora 12:00; -Licitatia nr. 2 in data de 14.04.2025, termen-limita inscriere: 11.04.2025, ora 16:00; -Licitatia nr. 3 in data de 23.04.2025, termen-limita inscriere: 22.04.2025, ora 12:00. Doar pentru Pachet Bunuri Mobile Nr. 4 -Licitatia nr. 4 in data de 30.04.2025, termen-limita inscriere: 29.04.2025, ora 12:00. Licitatiile nr. 2, nr. 3, respectiv 4 se vor organiza doar pentru bunurile care nu s-au vandut la licitatiile anterioare. Bunurile supuse valorificarii, datele si orele fiecarei licitatii, precum si pretul de pornire la fiecare licitatie se regasesc in listele de bunuri pentru fiecare Pachet si pot fi solicitate Administrator ului judiciar, la adresa: vanzari@five -advisory.ro. Preturile de pornire ale licitatiei nu includ TVA, acesta se va adauga dupa caz conform prevederilor legale. Persoanele interesate au obligatia de vizionare a activelor, cu instiintarea prealabila a Administrator ului judiciar si numai dupa achizitionarea caietului de sarcini. Licitatiile se vor desfasura in perioada mentionata exclusiv online, prin intermediul platformei: www.licitatii -unpir.ro, aceasta presupunand crearea unui cont de participant si validarea acestuia de catre administratorul platformei. Toate detaliile referitoare la modalitatea de participare prin intermediul platformei online mentionate anterior se regasesc in cuprinsul Caietului de sarcini. Orice persoana interesata va avea obligatia achizitionarii caietului de sarcini cuprinzand descrierea bunurilor si a semnarii unui Angajament de confiden tialitate privind procedura de valorificare a activelor cuprinse in caietul de sarcini. Pretul Caietului de sarcini este 119 Lei (TVA inclus) si poate fi solicitat prin e-mail, la adresa: vanzari@five -advisory.ro. Termenele-limita pentru transmiterea documentatiei de participare la licitatie sunt mentionate mai sus pentru fiecare set de licitatii, aceasta urmand a fi depusa exclusiv prin mijloace electronice, la adresa de e-mail: vanzari@five -advisory.ro. Documentele transmise prin orice alte mijloace electronice (whatsapp /mms etc.) nu vor fi luate in considerare. Vizionarea activelor se va face numai in baza unei programari prealabile, la societatea Agrocomplex Barlad S.A, pe adresa de e-mail: office@agro-complex.ro sau la numarul de telefon: 0744.950.751 -Petru Maximiuc, numai dupa achizitionarea Caietului de sarcini. Informatii privind achizitionarea Caietelor de sarcini pot fi obtinute pe e-mail: vanzari@five -advisory.ro.
Comuna Tasca, judetul Neamt,  concesioneaza o parcela de 3.226mp, in intravilanul comunei Tasca 1.Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in comuna Tasca, sat Tasca, Str.Lt. Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt, telefon 0233/255.023, fax 0233/255.023, email: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2.Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: o parcela de 3.226mp, nr.cadastral- 51842, CF-51842, situata in intravilanul comunei Tasca, sat Tasca, F.N., apartine domeniului privat al Comunei Tasca, conform H.C.L.Tasca nr.21/27.02.2025 si O.U.G.nr. 57/03.07.2019. 3.Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2.Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Urbanism, din cadrul Comunei Tasca, comuna Tasca, sat Tasca, Str.Lt.Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt. 3.3.Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 100 Lei/exemplar, se achita cu numerar, la Casieria Comunei Tasca. 3.4.Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.04.2025, ora 12.00. 4.Informatii privind ofertele: 4.1.Data-limita de depunere a ofertelor: 29.04.2025, ora 09.00. 4.2.Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, comuna Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt. 4.3.Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Oferta se depune intr-un exemplar original, in doua plicuri sigilate: unul exterior si unul interior. 5.Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 29.04.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, comuna Tasca, sat Tasca, Str.Lt. Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt. 6.Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr.8, judetul Neamt, telefon 0233/214.019, fax 0233/216.585, e-mail: jud-piatraneamt@just.ro. 7.Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 17.03.2025.
FIVE Administration S.P.R.L.,  vinde prin licitatie publica bunurile: cladire 2 camere -Volanschi; „Ferma Coroiesti” ; „Ferma Docaneasa” si bunuri mobile ce le deservesc. FIVE Administration S.P.R.L., in calitate de Administrator judiciar al debitoarei Agrocomplex Barlad S.A. -in reorganizare cu sediul in Barlad, str. Tecuciului nr. 7, Judetul Vaslui, inregistrata la Oficiul Registrului Comertului sub nr. J37/231/1991, avand CUI: RO2808054, organizeaza 4 licitatii publice cu strigare, in vederea valorificarii urmatoarelor active aflate in patrimoniul debitoarei, astfel: in datele de 27.03.2025, 03.04.2025, 10.04.2025 si 17.04.2025, de la orele: Ora 12:00: Cladire 2 Camere -Volanschi- Pret pornire: 1.595,94 Lei; Ora 13:00: Proprietate imobiliara „Ferma Coroiesti” si bunuri mobile ce o deservesc, valorificate „in bloc”- Pret pornire: 77.090,64 Lei; Ora 14:00: Proprietate imobiliara- „Ferma Docaneasa” si bunuri mobile ce o deservesc, valorificate „in bloc”- Pret pornire: 117.805,79 Lei. Orele anuntate pentru fiecare Activ se respecta pentru fiecare zi in care se vor organiza licitatii. Preturile de pornire ale licitatiei nu includ TVA, acesta se va adauga dupa caz conform prevederilor legale. Activele pot fi vizionate prin programare prealabila dupa achizitionarea caietului de sarcini. Orice persoana interesata va avea obligatia achizitionarii caietului de sarcini cuprinzand descrierea bunurilor, la pretul de 3.570 Lei (TVA inclus) pentru fiecare Activ in parte, mai putin pentru Activul-„Cladire 2 Camere -Volanschi” pentru care Caietul de sarcini are pretul de 595 (TVA inclus) si ulterior, semnarii unui Angajament de confiden tialitate privind procedura de valorificare a activelor cuprinse in caietul de sarcini. Caietul de sarcini poate fi solicitat prin e-mail, la adresa: vanzari@five- advisory.ro. Licitatia va avea loc la sediul Five Administration S.P.R.L. din Bucuresti, Str. Romulus nr. 23, sector 2 sau prin corespondenta / videoconferinta, dupa cum va decide Administratorul judiciar de la caz la caz. Documentatia de participare la licitatie va fi depusa exclusiv prin mijloace electronice, la adresa de e-mail: vanzari@five- advisory.ro, pana cel tarziu cu o zi inainte de data fiecarei licitatii, ora 16:00. Documentele transmise prin orice alte mijloace electronice nu vor fi luate in considerare. Informatii suplimentare privind activele si pentru vizionarea activelor pot fi obtinute la nr. 0744.950.751 sau e-mail: office@agro- complex.ro.
Comuna Timisesti, judetul Neamt  vinde prin licitatie publica terenuri: 2.340 mp. intravilanul  satului Dumbrava. 1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Timisesti, cu sediul in sat Timisesti, comuna Timisesti, Str. Neamtului nr. 83, judetul Neamt, telefon 0233/787.050, fax 0233/787.050, e-mail: timisesti@ nt.e-adm.ro, cod fiscal 2614252. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: Teren in suprafata totala de 2.340 mp, avand carte funciara 52140 si numar cadastral 52140, identificat astfel: teren situat in intravilanul satului Dumbrava, comuna Timisesti, Str. Fdt. Garii nr. 1, in suprafata de 512 mp si teren situat in extravilanul satului Dumbrava, comuna Timisesti, Str. Fdt. Garii nr. 1, in suprafata de 1.828 mp, apartinand domeniului privat al Comunei Timisesti, conform caietului de sarcini, H.C.L. Comuna Timisesti nr. 12/11.03.2025 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: prin solicitare scrisa la Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti, comuna Timisesti, sat Timisesti, Str. Neamtului nr. 83, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 10 Lei/exemplar, ce se achita la Serviciul Impozite si taxe, contabilitate, proiecte, mediu si achizitii publice al institutiei. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 07.04.2025, ora 16.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 15.04.2025, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti, comuna Timisesti, sat Timisesti, Str. Neamtului nr. 83, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: 1 exemplar original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 16.04.2025, ora 11.00, la sediul Caminului Cultural Timisesti, comuna Timisesti, sat Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Instanta de Contencios Administrativ de pe langa Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233/219.493, fax 0233/210.247, e-mail: tr-neamt-scivil @just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 21.03.2025.
Bio sau doar scump? Ce mâncăm cu adevărat când cumpărăm „de la țărani” în Iași
05/04/2025 11:15

Ne hrănim cu speranta că mancarea venită „de la tară” e curată, naturală, neprocesată. Ne păcălim cu mirosul rosiilor din copilărie, dar realitatea e alta. Într-un oras sufocat de po ...

  Noul teren de joacă. De la șotron la realitate virtuală
05/04/2025 10:18

Pe străzile Iasului, intre blocurile comuniste si cafenelele cu prize USB, joaca trăieste o dublă viată. E cand cu cretă pe asfalt, cand cu ochelari VR. E nostalgia sotronului si adrenalina unui escape ...

 „Metoda G” – O premieră tulburătoare la Ateneul Național din Iași: Teatru, tehnologie și limitele umanității
05/04/2025 09:46

Într-o lume tot mai grăbită, unde algoritmii par să decidă cine suntem si ce merităm, teatrul indrăzneste să ne pună fată in fată cu noi insine. Pe 10 aprilie 2025, Ateneul National din Iasi pro ...

Vaccinul HPV, o protecție pe viață
05/04/2025 09:03

Într-o societate in care preventia poate face diferenta intre viată si moarte, educatia medicală si accesul la informatii corecte devin piloni esentiali ai sănătătii publice. În acest context, ...

PNRR: Municipiul Bârlad anunţă finalizarea lucrărilor de construire la proiectul “Creșterea eficienței energetice a Şcolii Gimnaziale Episcop Iacov Antonovici”
05/04/2025 09:00

  “PNRR : Fonduri pentru Romania modernă şi reformată!” Anunt finalizare implementare proiect  Cresterea eficientei energetice a Şcolii Gimnaziale Episcop Iacov Antonovici &nbs ...

„Nu e o tragedie, e o renaștere”
05/04/2025 08:36

Cand a aflat că fiica ei are sindrom Down, Mioara Iordachi a primit două maini de ajutor: una din familie si alta de la Fundatia „Star of Hope”. De atunci, a transformat durerea in fortă, frica i ...

Euroinvent 2025 transformă Iașul în capitala europeană a invențiilor și cercetării
05/04/2025 08:30

În luna mai, orasul Iasi devine din nou un pol european al cercetării, creativitătii si inovării. Zeci de institutii de cercetare din tară si din lume se pregătesc intens pentru participarea la EUROI ...

„Tramvaiul Responsabilității” pornește din nou la drum pentru cățeii fără stăpân
05/04/2025 07:00

  Sambătă, 5 aprilie 2025, orasul Iasi devine din nou gazda unei initiative care aduce impreună generozitatea, grija fată de animale si implicarea comunitătii. Aflat la a doua editie, proiectul ...

Un bătrân de 91 de ani din Vaslui l-a atacat pe primar cu un cuțit. De la ce a pornit conflictul
04/04/2025 17:28

Un bărbat de 91 de ani din judetul Vaslui a atacat primarul comunei Dănesti in timpul unei dispute aprinse despre un teren. Functionarii primăriei au intervenit la timp, evitand o tragedie. Incidentul s-a p ...

Captură la frontiera Stânca: Șofer român prins cu peste 95 kg de freon transportat ilegal
04/04/2025 17:13

Un bărbat de 39 de ani, cetătean roman, a fost depistat de politistii de frontieră in timp ce incerca să introducă ilegal in Romania aproximativ 95,2 kg de freon Incidentul a avut loc miercuri, 3 aprilie, ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei