Şanse mici ca Aeroportul Iaşi să-şi recuperez datoriile de la TAROM
Dimensiune font:
Potrivit parlamentarilor liberali ieşeni, ar fi vorba de 1,1 milioane lei, bani încasaţi automat de TAROM, odată cu achiziţia biletului, dar care nu sunt direcţionaţi pentru serviciile prestate de aerogara ieşeană * oficialii Ministerului Transporturilor spun că plata obligaţiilor restante nu poate fi făcută înainte de 2025, an în care compania va trebui să devină profitabilă
Într-o interpelare formulată de la tribuna Senatului, parlamentarul liberal Liviu Brătescu a cerut ministrului Transporturilor şi Infrastructurii lămuriri referitoare la modul cum va reuşi compania TAROM, aflată în subordinea instituţiei conduse de Sorin Grindeanu, să-şi achite obligaţiile faţă de Aeroportul Iaşi. Senatorul ieşean susţine că, odată cu falimentul societăţii BlueAir, Aeroportul Iaşi a suferit pierderi de circa opt milioane de lei, fiind nevoită, conform legii, să ceară în instanţă onorarea obligaţiilor de plată scandente ale TAROM, în sumă de 1,1 milioane lei. „Vorbim de onorarea unor obligaţii generate de zborurile foarte profitabile pe ruta Iaşi - Bucureşti şi retur, foarte cerute de locuitorii judeţului Iaşi şi ai judeţelor învecinate. Aceste zboruri au preţuri specifice unei companii de linie, nu low-cost, iar o parte din costul biletelor achitate de cetăţeni revine Aeroroportului Iaşi. Sunt bani încasaţi automat de TAROM, odată cu achiziţia biletului, dar care nu sunt direcţionaţi pentru serviciile prestate de aerogara ieşeană. Dacă am face o analogie cu legislaţia muncii, sunt sume încasate cu stopaj la sursă. În acest context, domnule ministru, vă rog să-mi răspundeţi la următoarele întrebări: de ce nu îşi onorează compania de stat TAROM obligaţiile restante faţă de Aeroportul Iaşi în condiţiile în care a încasat deja de la plătitorii de bilet aceste sume? Este situaţia financiară a companiei TAROM atât de dramatică încât să justifice datoriile către Aeroportul Iaşi?”, întreabă senatorul ieşean.
În răspunsul oferit, ministrul Grindeanu lasă să se înţeleagă faptul că va mai dura ceva timp până când Aeroportul Iaşi îşi va vedea banii. „În momentul de faţă, TAROM se află în proces de analiză a fluxurilor de numerar viitoare, a structurii cuantumului datoriilor curente precum şi a modalităţilor viabile de stingere a acestora. Din păcate, TAROM încă resimte efectele pandemiei COVID-19, considerent pentru care a solicitat Comisiei Europene aprobarea unui ajutor de stat pentru restructurare. În acest moment, planul de restructurare comunicat Comisiei Europene se află în analiza instituţiei europene”, spun oficialii ministerului.
191 milioane de euro pentru a da afară o treime din personal
TAROM încearcă să ajungă pe profit cu o schemă generoasă de restructurare a personalului. Restructurarea are un cost estimat de până la 1,84 miliarde lei (aproximativ 380,3 milioane euro), din care compania a solicitat 923,6 milioane lei (aproximativ 190,8 milioane euro) ca ajutor de stat individual de restructurare din partea Guvernului. În schimbul banilor, conducerea companiei a promis în schimb scăderea cu 33% a numărului total al angajaților, inclusiv reducerea cu 50% a pozițiilor de management.
Printre documentele trimise de TAROM și Ministerul Transporturilor la Bruxelles se află și un raport de audit, de control, în care sunt precizate cauzele pierderilor continue înregistrate de companie din anul 2007, ultimul an în care operatorul a avut profit: alegerea unor curse regulate spre Tiblisi şi Erevan când românii se înghesuiau să zboare în Egipt, Grecia sau Israel, personal numeros, dar slab pregătit, avioane care pierd bani, în loc să le scoată și implicarea excesivă a politicului, au fost câteva dintre cauzele pierderilor din acest raport. Comisia Europeană a aprobat planul de redresare al TAROM în iunie 2021 cu două clauze. Compania să renunțe la factorii care produc pierderi, iar TAROM să devină profitabilă din 2025. În caz contrar, societatea riscă să fie închisă sau privatizată, dacă va dori vreo altă companie internațională s-o cumpere.
* * *
TAROM are datorii la bugetul de stat de 30 milioane lei, la cel al asigurărilor sociale de 40,3 milioane lei, iar la sănătate de 10,3 milioane lei. Pe lângă datoriile față de bugetele statului român, TAROM datorează câteva zeci de milioane de lei aeropororturilor din ţară.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau