Șantierele din Iaşi s-ar putea bloca!

1santier 1
1santier 2

Dimensiune font:

| 17-03-2022 14:30

Directorul general Conest, Irinel Tofan, vicepreședinte al Federaţiei Patronatelor Societăţilor din Construcţii (FPSC), estimează că, în maxim o lună, aproape toate șantierele cu finanțare publică se vor bloca * exodul muncitorilor, scumpirea carburanţilor şi criza de materiale sunt factorii care pot genera falimentul firmelor din construcţii * oficialul ieşean spune că este necesar ca evaluarea tuturor investițiilor publice să fie făcută la un tarifar orar de minim 10 euro/oră, nu la 4 euro/oră, cât este folosit în prezent

Un semnal de alarmă în ceea ce priveşte problemele cu care se confruntă constructorii a fost lansat la începutul acesti săptămâni de reprezentanții Federaţiei Patronatelor Societăţilor din Construcţii (FPSC). Oficialii companiilor din acest domeniu atrag atenția că, după ce construcțiile au fost motorul economiei naționale, acum numărul de falimente şi de insolvenţe a ajuns chiar să-l depăşească pe cel din 2010, când fusese marcat un record. Prin urmare, se cer măsuri concrete pentru susținerea domeniului construcțiilor. Directorul general Conest Iaşi, unul dintre cei mai importanţi jucători dina cest domeniu, Irinel Tofan, totodată vicepreședinte al FPSC, punctează cauzele care au condus la situația în care șantiere importante pentru comunitățile locale riscă să fie înghețate, iar afaceri stabile să intre în insolvență. „Muncitorii români au început să plece în țările vestice (Germania, Franța, Italia), țări care deja au demarat șantiere prin PNRR. Guvernul german a declarat că în anul 2022, în două etape, salariul minim tarifar orar pentru necalificați va fi de 12 euro/oră! Muncitorii calificați vor câștiga circa 3.000 de euro/lună!!! Decalajul salarial este imens și dacă Guvernul României nu va acționa imediat, cu siguranță vom pierde repede muncitorii români pe care îi mai avem. Înlocuirea lor cu muncitori din țările asiatice nu este o soluție potrivită din punctul de vedere al productivității, ritmului de lucru și al calității lucrărilor”, spune directorul Conest Iaşi.

Creştere de preţuri de 100%

În aceeaşi notă, Irinel Tofan atrage atenția că toți constructorii au constatat „creșterea masivă și necontrolată a prețurilor la materiale, carburanți, energie, echipamente și utilaje. „Am simțit majorări de circa 60-80% doar în perioada septembrie 2021 - februarie 2022, după ce în ianuarie-septembrie 2021 au fost creșteri de prețuri de circa 50%. Dacă analizăm perioada ianuarie 2021 - februarie 2022 observăm o creștere de cel puțin 100%. Au crescut foarte mult prețurile și în momentul de față ne aflăm în situația în care ne costă mai mult execuția în șantiere decât încasările de la beneficiari! Această situație nu poate fi susținută de noi, decât o perioada scurtă de timp și apoi, din păcate, urmează falimentul firmelor de construcții”, mai spune acesta.

Criză de materiale

Un al treilea motiv îl constituie războiul din Ucraina. „Se acutizează criza furnizării materialelor și echipamentelor de construcții! Am simțit-o din plin în ultimii doi ani datorită pandemiei COVID-19, dar acum, războiul din Ucraina ne blochează aproape total. Din Ucraina importam materiale principale: oțel beton, ciment, bitum, vată bazaltică, profile metalice, materiale pentru finisaje, etc”, a explicat Irinel Tofan. În opinia sa, efectele acestei situaţie se vor vedea cât de curând. „Investiții publice blocate (autostrăzi, spitale, alimentări cu apă și canalizare, școli și grădinițe) și stagnarea dezvoltării naționale. Multe falimente ale firmelor de construcții, fapt care va crește numărul șomerilor și implicit vor crește cheltuielile sociale ale statului. Unda de șoc în economia națională se va propaga și pe orizontală și mă refer aici la producătorii de materiale și echipamente, transportatori, furnizori de carburanți, asigurători, instituții bancare finanțatoare”, a completat Irinel Tofan.

Care sunt soluțiile?

Acordarea unor noi facilitați fiscale ar putea fi salvarea imediată a firmelor de construcţii. Directorul general Conest, Irinel Tofan, vicepreședinte FPSC continuă: „Este necesar ca evaluarea tuturor investițiilor publice să fie făcută la un tarifar orar de minim 10 euro/oră, nu la 4 euro/oră, cât este uzual, folosit acum, în mod incorect. Adaptarea urgentă a tuturor contractelor publice prin introducerea unei formule corecte de actualizare a prețurilor și în transparentă corelare cu prețurile interne și de import la materiale,  echipamente, energie şi carburanți”.

Ce şantiere sunt în pericol

Conest şi-a adjudecat o serie de proiecte importante din oraş. Firma ieşeană realizează în prezent reabilitarea a două tronsoane de şină de tramvai (Tepro – Rond Ţuţora, respectiv Doi Băieţi – Dancu). Tot Conest va executa lucrările de modernizare a str. Aurel Vlaicu (3 km, inclusiv sectorul fără cale de rulare), o altă licitaţie organizată de Primăria Iaşi. În această primăvară, Conest ar trebui să demareze lucrările la esplanada şi parcul din faţa Teatrului Naţional, în cadrul unui contract semnat în august 2021 şi care are o valoare de peste 15 milioane lei. Lucian STATE

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA

1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Pochidia, cu sediul in comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, cod postal 737552, telefon 0335/407.239, e-mail: pochidia@yahoo.com, cod fiscal 16396425. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: 4 parcele de teren intravilan, situate in comuna Pochidia, sat Salceni, F.N., apartinand domeniului privat al Comunei Pochidia, identificate astfel: -Parcela A, 1.130 mp, nr. cadastral 70780, CF 70780, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/25; -Parcela B, 1.130 mp, nr. cadastral 70781, CF 70781, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/27 -Parcela C, 1.000 mp, nr. cadastral 70769, CF 70769, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/18; -Parcela D, 1.040 mp, nr.cadastral 70771, CF 70771, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/2; conform H.C.L.Pochidia nr. 41/30.09.2024 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul institutiei, Compartiment Secretar sau se poate consulta pe site-ul: www.pochidia.ro. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Se poate obtine de la Compartimentul Secretar, din cadrul Comunei Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 50 Lei/exemplar, ce se achita numerar la Casieria institutiei, sau se poate descarca de pe site-ul institutiei: www.pochidia.ro -gratuit. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 09.01.2025, ora 10.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 17.01.2025, ora 10.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Compartiment Secretar. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: intr-un singur exemplar, intr-un plic sigilat. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 21.01.2025, ora 13.00, Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Sala de sedinte. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios Administrativ a Tribunalului Vaslui, Vaslui, Str. Stefan cel Mare nr. 54, judetul Vaslui, telefon 0235/311.582, fax 0235/312.432, e-mail: tr-vaslui@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 21.11.2024.
Primăria Comunei Valea Lupului, jud. Iași, cu sediul în Com. Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, CUI 16384625, tel 0232/272590, e-mail primaria_valealupului@yahoo.com, organizează în data de 31.01.2025, licitație în vederea vânzării terenului intravilan în suprafață de 26.770 mp, nr. cadastral 100107, CF nr. 100107, zona Dedeman 1. Informaţii generale privind concedentul, în special denumirea, codul fiscal, adresa, numărul de telefon, telefax şi/sau adresa de e-mail a persoanei de contact etc: UAT Comuna Valea Lupului, jud. Iași, cu sediul în Com. Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, CIF 16384625, tel 0232/272590, e-mail primaria_valealupului@yahoo.com 2. Informații generale privind obiectul procedurii de licitație publică, în special descrierea și identificarea bunului care urmează să fie vândut: teren intravilan în suprafață de 26.770 mp, situată în Sat Uricani, Comuna Miroslava, județul Iași, zona Dedeman, nr. cadastral 100107, CF nr. 100107, teren proprietate privată a Comunei Valea Lupului 3. Informații privind documentația de atribuire: se regăsesc în caietul de sarcini 3.1 Modalitatea sau modalitățile prin care persoanele interesate pot intra în posesia unui exemplar al documentației de atribuire: la cerere, de la sediul autorității sau de pe site-ul autorității wwww.comuna-valealupului.ro 3.2 Denumirea și datele de contact ale serviciului/compartimentului din cadrul vânzătorului, de la care pot obține un exemplar din documentația de atribuire: de la Registratura primăriei, Aleea Irisului nr. 8, sat Valea Lupului, Comuna Valea Lupului, județul Iași sau de pe site-ul autorității: www.comuna-valealupului.ro 3.3 Costul și condițiile de plată pentru obținerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: se obține gratuit, atât de la sediul autorității, cât și de pe site-ul autorității 3.4 Data-limită pentru solicitarea clarificărilor: 23.01.2025, orele 16.00 4. Informații privind ofertele: se regasesc în caietul de sarcini 4.1 Data-limită de depunere a ofertelor: 31.01.2025, orele 09.00 4.2 Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, Județul Iași 4.3 Numărul de exemplare în care trebuie depusă oferta: un singur exemplar original 5. Data și locul la care se va desfașura ședința publică de deschidere a ofertelor: 31.01.2025, orele 11.00, Primăria Comunei Valea Lupului - Sala de consiliu, Aleea Irisului nr. 8, Comuna Valea Lupului, Județul Iași 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon și/sau adresa de e-mail ale instanței competente în soluționarea litigiilor apărute și termenele pentru sesizarea instanței: Tribunalul Iași, Strada Elena Doamna nr. 1A, telefon: 0232.260.600, 0232.248.000, 0332.403.666, Fax: 0332.435.700, e-mail: tr-iasi-reg@just.ro
ANUNȚ DE PARTICIPARE LA LICITAȚIE PUBLICĂ privind închirierea prin licitație publică a două spații ce aparțin domeniului public al Comunei Tămășeni, Jud. Neamt. 1.Informații generale privind autoritatea contractantă in special denumirea,codul de identificare fiscală, adresa,numărul de telefon,fax și/sau adresa de e-mail,persoană de contact:Comuna Tămășeni, strad Unirii, nr.157 județul Neamț, telefon: 0233749494, fax: 0233749333 e –mail: primariatamaseni@yahoo.com.Informații generale privind obiectul procedurii de licitație publică,in special descrierea bunurilor care urmează să fie concesionate:Spațiu în suprafață de 118,53 mp ce aparține domeniului public al Comunei Tămășeni, situat pe Str. Unirii, nr. 373, la etajul 1 al Dispensarului Uman din satul Adjudeni, com. Tămășeni, Jud. Neamț. Închirierea se va realiza conform HCL nr.66/16.12.2024 si OUG nr. 57/2019. Spațiu în suprafață de 117,45 mp ce aparține domeniului public al Comunei Tămășeni, situat pe Str. Unirii, nr. 373, la etajul 1 al Dispensarului Uman din satul Adjudeni, com. Tămășeni, Jud. Neamț.Închirierea se va realiza conform HCL nr.67/16.12.2024 si OUG nr. 57/2019. 2.Informații privind documentația de atribuire : se regăsesc in caietul de sarcini. 2.1.Modalitatea sau modalitațile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar din documentația de atribuire:la sediul Comunei Tămășeni sau în baza unei solicitari scrise sau in format electronic adresate către Primăria comunei Tămășeni.2.2.Denumirea si datele de contact ale compartimentului de la care se pot obține un exemplar din documentația de atribuire: Primăria comunei Tămășeni, Compartiment administrare domeniul public și privat, fond funciar, cadastru și resurse umane.2.3.Costul si condițiile de plată pentru obținerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor OUG nr.57/2019 privind Codul administrativ: 10,00 lei poate fi achitat in numerar la casieria unitații.2.4.Data–limită de pentru solicitarea clarificărilor 08.01.2025 ora 12:00.3.Informații privind ofertele:3.1.Data-limită de depunere a ofertelor : 15.01.2025 ora 10:00.3.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Primăria comunei Tămășeni, strada Unirii, nr.157, județul Neamț, la registratură.3.3.Numărul de exemplare în care trebuie depusă oferta: 2 exemplare. 4.Data si locul la care se va desfașura sedința publică de deschidere a ofertelor: 16.01.2025 ora 10:00, Primăria comunei Tămășeni, strada Unirii, nr.157, județul Neamț.6.Denumirea, adresa, numărul de telefon și /sau adresa de e-mail ale instanței competente in soluționarea litigiilor apărute si termenele pentru sesizarea instanței : Judecătoria Roman, Piata Roman Voda nr. 1 cod postal 611022 telefon 0233 743858 fax 0233 742583 , e-mail : jud – roman@just.ro. 7.Data transmiterii anunțului de licitație către instituțiile abilitate in vederea publicării: 17.12.2024. Primar, Lucaci Stefan
Grigore Leșe, luat cu AMBULANȚA de la hotel, la Botoșani, după ce i s-a făcut rău în urma unui recital. Ce spun medicii
15/01/2025 23:27

Artistul Grigore Lese a ajuns, miercuri seară, la Spitalul Judetean de Urgentă „Mavromati” din Botosani, la putin timp după ce a sustinut un recital la Gala de decernare a Premiului National de Poezie ...

Polițiștii au scos din trafic 4 conducători auto
15/01/2025 19:49

La data de 13 ianuarie a.c., poliţiştii din cadrul Biroului Rutier Iasi au actionat pentru prevenirea accidentelor rutiere, in special a celor produse pe fondul nerespectării regulilor privind acordarea prio ...

Sindicaliştii de la Complexul Muzeal Naţional Iaşi au protestat la locul de muncă
15/01/2025 19:46

La Palatul Culturii, Ziua Culturii Naţionale a fost sărbătorită intr-un mod atipic. Aproape o sută de sindicalişti din Complexul Muzeal Naţional „Moldova” Iaşi şi-au pus banderole albe la b ...

Ieșenii s-au adunat la Teiul lui Eminescu
15/01/2025 19:45

* „Cultura romanească, simbolurile noastre strămosesti trebuie cultivate peste timp. Nu vrem să vorbim despre trecut, pentru că despre Eminescu si cultură nu poti să vorbesti la trecut, ci doar la p ...

Probă de desen tehnic pentru cei care doresc să devină arhitecţi
15/01/2025 19:44

* la admiterea in anul universitar 2025-2026 de la TUIASI candidaţii depun singur dosar şi se pot inscrie la trei facultăţi * inscrierea la cele 11 facultăţi se face pe baza unor criterii bazate, in princ ...

Dezastru la simularea Evaluării Naționale, în județ - Opt din zece elevi au luat note sub 5 la Matematică!
15/01/2025 16:33

La simularea Evaluării Naţionale organizată in luna decembrie de Inspectoratul Şcolar Judetean Iasi, 80,3% dintre elevii de clasa a VIII-a din mediul rural au luat note sub 5 la Matematică, iar 54% dintre ...

  Abandonul școlar, combătut cu programul „Masa caldă”
15/01/2025 14:34

Într-un peisaj educational marcat de provocări diverse, programul „Masa caldă” se conturează ca o solutie eficientă pentru reducerea abandonului scolar. Initiat cu scopul de a sprijini ele ...

Câștigătorii Galei Premiilor Naționale „Eminescu
15/01/2025 10:08

La Teatrul Mihai Eminescu din Botosani a avut loc aseară Gala Culturii Nationale. În cadrul evenimentului au fost acordate trei distinctii. Premiul National pentru traducere din literatura romană ...

S-a furat sistemul de evacuare a apelor pluviale al Variantei Ocolitoare Bârlad/ 49 m de țeavă sustrași de la pasajul aflat în lucru
15/01/2025 09:28

Hotii au sustras sistemul de evacuare a apelor pluviale a Variantei Ocolitoare Barlad. Compania de Administrare a Infrastructura Rutiere a anuntat, marti, evenimentul nedorit, petrecut pe 11-13 ianuarie 2025. I ...

Incendiu la Depozitul de colete Sameday, din Miroslava
15/01/2025 08:54

Un depozit al unei firme de curierat, aflat in satul Brătuleni, comuna Miroslava, a fostcuprins de flăcări, in această dimineată. „Forte si mijloace de interventie din cadrul Detasamentului 1 de Pom ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei