Șantierele din Iaşi s-ar putea bloca!

1santier 1
1santier 2

Dimensiune font:

| 17-03-2022 14:30

Directorul general Conest, Irinel Tofan, vicepreședinte al Federaţiei Patronatelor Societăţilor din Construcţii (FPSC), estimează că, în maxim o lună, aproape toate șantierele cu finanțare publică se vor bloca * exodul muncitorilor, scumpirea carburanţilor şi criza de materiale sunt factorii care pot genera falimentul firmelor din construcţii * oficialul ieşean spune că este necesar ca evaluarea tuturor investițiilor publice să fie făcută la un tarifar orar de minim 10 euro/oră, nu la 4 euro/oră, cât este folosit în prezent

Un semnal de alarmă în ceea ce priveşte problemele cu care se confruntă constructorii a fost lansat la începutul acesti săptămâni de reprezentanții Federaţiei Patronatelor Societăţilor din Construcţii (FPSC). Oficialii companiilor din acest domeniu atrag atenția că, după ce construcțiile au fost motorul economiei naționale, acum numărul de falimente şi de insolvenţe a ajuns chiar să-l depăşească pe cel din 2010, când fusese marcat un record. Prin urmare, se cer măsuri concrete pentru susținerea domeniului construcțiilor. Directorul general Conest Iaşi, unul dintre cei mai importanţi jucători dina cest domeniu, Irinel Tofan, totodată vicepreședinte al FPSC, punctează cauzele care au condus la situația în care șantiere importante pentru comunitățile locale riscă să fie înghețate, iar afaceri stabile să intre în insolvență. „Muncitorii români au început să plece în țările vestice (Germania, Franța, Italia), țări care deja au demarat șantiere prin PNRR. Guvernul german a declarat că în anul 2022, în două etape, salariul minim tarifar orar pentru necalificați va fi de 12 euro/oră! Muncitorii calificați vor câștiga circa 3.000 de euro/lună!!! Decalajul salarial este imens și dacă Guvernul României nu va acționa imediat, cu siguranță vom pierde repede muncitorii români pe care îi mai avem. Înlocuirea lor cu muncitori din țările asiatice nu este o soluție potrivită din punctul de vedere al productivității, ritmului de lucru și al calității lucrărilor”, spune directorul Conest Iaşi.

Creştere de preţuri de 100%

În aceeaşi notă, Irinel Tofan atrage atenția că toți constructorii au constatat „creșterea masivă și necontrolată a prețurilor la materiale, carburanți, energie, echipamente și utilaje. „Am simțit majorări de circa 60-80% doar în perioada septembrie 2021 - februarie 2022, după ce în ianuarie-septembrie 2021 au fost creșteri de prețuri de circa 50%. Dacă analizăm perioada ianuarie 2021 - februarie 2022 observăm o creștere de cel puțin 100%. Au crescut foarte mult prețurile și în momentul de față ne aflăm în situația în care ne costă mai mult execuția în șantiere decât încasările de la beneficiari! Această situație nu poate fi susținută de noi, decât o perioada scurtă de timp și apoi, din păcate, urmează falimentul firmelor de construcții”, mai spune acesta.

Criză de materiale

Un al treilea motiv îl constituie războiul din Ucraina. „Se acutizează criza furnizării materialelor și echipamentelor de construcții! Am simțit-o din plin în ultimii doi ani datorită pandemiei COVID-19, dar acum, războiul din Ucraina ne blochează aproape total. Din Ucraina importam materiale principale: oțel beton, ciment, bitum, vată bazaltică, profile metalice, materiale pentru finisaje, etc”, a explicat Irinel Tofan. În opinia sa, efectele acestei situaţie se vor vedea cât de curând. „Investiții publice blocate (autostrăzi, spitale, alimentări cu apă și canalizare, școli și grădinițe) și stagnarea dezvoltării naționale. Multe falimente ale firmelor de construcții, fapt care va crește numărul șomerilor și implicit vor crește cheltuielile sociale ale statului. Unda de șoc în economia națională se va propaga și pe orizontală și mă refer aici la producătorii de materiale și echipamente, transportatori, furnizori de carburanți, asigurători, instituții bancare finanțatoare”, a completat Irinel Tofan.

Care sunt soluțiile?

Acordarea unor noi facilitați fiscale ar putea fi salvarea imediată a firmelor de construcţii. Directorul general Conest, Irinel Tofan, vicepreședinte FPSC continuă: „Este necesar ca evaluarea tuturor investițiilor publice să fie făcută la un tarifar orar de minim 10 euro/oră, nu la 4 euro/oră, cât este uzual, folosit acum, în mod incorect. Adaptarea urgentă a tuturor contractelor publice prin introducerea unei formule corecte de actualizare a prețurilor și în transparentă corelare cu prețurile interne și de import la materiale,  echipamente, energie şi carburanți”.

Ce şantiere sunt în pericol

Conest şi-a adjudecat o serie de proiecte importante din oraş. Firma ieşeană realizează în prezent reabilitarea a două tronsoane de şină de tramvai (Tepro – Rond Ţuţora, respectiv Doi Băieţi – Dancu). Tot Conest va executa lucrările de modernizare a str. Aurel Vlaicu (3 km, inclusiv sectorul fără cale de rulare), o altă licitaţie organizată de Primăria Iaşi. În această primăvară, Conest ar trebui să demareze lucrările la esplanada şi parcul din faţa Teatrului Naţional, în cadrul unui contract semnat în august 2021 şi care are o valoare de peste 15 milioane lei. Lucian STATE

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA

1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Pochidia, cu sediul in comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, cod postal 737552, telefon 0335/407.239, e-mail: pochidia@yahoo.com, cod fiscal 16396425. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: 4 parcele de teren intravilan, situate in comuna Pochidia, sat Salceni, F.N., apartinand domeniului privat al Comunei Pochidia, identificate astfel: -Parcela A, 1.130 mp, nr. cadastral 70780, CF 70780, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/25; -Parcela B, 1.130 mp, nr. cadastral 70781, CF 70781, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/27 -Parcela C, 1.000 mp, nr. cadastral 70769, CF 70769, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/18; -Parcela D, 1.040 mp, nr.cadastral 70771, CF 70771, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/2; conform H.C.L.Pochidia nr. 41/30.09.2024 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul institutiei, Compartiment Secretar sau se poate consulta pe site-ul: www.pochidia.ro. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Se poate obtine de la Compartimentul Secretar, din cadrul Comunei Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 50 Lei/exemplar, ce se achita numerar la Casieria institutiei, sau se poate descarca de pe site-ul institutiei: www.pochidia.ro -gratuit. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 09.01.2025, ora 10.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 17.01.2025, ora 10.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Compartiment Secretar. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: intr-un singur exemplar, intr-un plic sigilat. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 21.01.2025, ora 13.00, Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Sala de sedinte. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios Administrativ a Tribunalului Vaslui, Vaslui, Str. Stefan cel Mare nr. 54, judetul Vaslui, telefon 0235/311.582, fax 0235/312.432, e-mail: tr-vaslui@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 21.11.2024.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt, telefon 0233.787.050, fax 0233.787.050, e-mail: timisesti @nt.e-adm.ro, cod fiscal 2614252. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: -Imobil teren in suprafata de 1.000 mp, avand carte funciara 52220 si numar cadastral 52220, situat in sat Plaiesu, comuna Timisesti, Str. Neamtului nr. 2, judetul Neamt, apartinand domeniului privat al Comunei Timisesti, conform caietului de sarcini, H.C.L. Comuna Timisesti nr. 105/12.11.2024 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: prin solicitare scrisa la Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: Persoanele interesate pot achita contravaloarea documentatiei de atribuire de 10 Lei/exemplar, ce se achita la Serviciul Impozite si taxe, contabilitate, proiecte, mediu si achizitii publice al institutiei. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 06.12.2024, ora 14.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 16.12.2024, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: 1 exemplar original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 17.12.2024, ora 11.00, la Caminul Cultural din sat Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Instanta de contencios administrativ de pe langa Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233.219.493, fax 0233.210.247, e-mail: tr-neamt-scivil @just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 18.11.2024.
ERMAGIL S.R.L,  derulează, din 30 iulie 2024, proiectul „DEZVOLTAREA ACTIVITĂȚII ERMAGIL S.R.L. PRIN ACHIZIȚIA DE ECHIPAMENTE”
25/11/2024 09:54

 COMUNICAT DE PRESĂ                                                     & ...

ENVIROTECH CONSULT S.R.L – derulează, începând cu data de 08 august 2024, proiectul „DEZVOLTAREA ACTIVITĂȚII FIRMEI ENVIROTECH CONSULT S.R.L.”, cod SMIS 314597
25/11/2024 09:48

 COMUNICAT DE PRESĂ  Data: 25.11.2024 LA LANSAREA PROIECTULUI ”DEZVOLTAREA ACTIVITĂTII FIRMEI ENVIROTECH CONSULT S.R.L.”

Doi pumni daţi, trei ani de puşcărie primiţi
25/11/2024 08:58

 Întamplarea ce i-a adus atata ghinion popricăneanului s-a petrecut in seara de 19 mai 2023. Tanărul lucrase toată ziua in gospodăria consăteanului Iulian A., pe care-l ajutase să taie nişte l ...

 O păşcăneană a bătut un bărbat şi i-a sustras telefonul
25/11/2024 08:55

Păşcăneana Rada A. şi iubitul ei, Florin S., au fost trimişi in judecată pentru săvarşirea infracţiunilor de „talhărie calificată”, respectiv „lovire sau alte violenţe”, fapt ...

Doi soţi din Iaşi au demarat o afacere de turism sexual
25/11/2024 08:48

Prin incheierea finală de vineri, 22 noiembrie, judecătorul de cameră preliminară a dat undă verde intr-un nouă proces de proxenitism, inculpaţi fiind soţii Cătălin şi Andreea N., plus taximetristul ...

Magistraţii i-au împlinit dorinţa. L-au băgat la zdup pe un hârlăuan ce înjurase un poliţist
25/11/2024 07:59

Oprit şi legitimat decătre agentul de poliţie Dumitru D., tanărul a devenit recalcitrant, s-a pus ope injurat şi ameninţat. Nici după ce a fost imobilizat şi dus la secţie, nu s-a potolit. Dimpotriv ...

Echipamente informatice noi în școlile ieșene
25/11/2024 07:58

* Primăria investeste 5 milioane de euro pentru achizitionarea in scoli a 1.379 de display-uri (table) interactive si 1.379 de suporturi pentru display, 1.155 de calculatoare all-in-one, 231 de laptopuri, 1.36 ...

Incendiu la Volovăț. Șase echipaje de pompieri s-au luptat cu flăcările care au cuprins o casă
24/11/2024 18:47

Şapte echipaje de pompieri au intervenit, duminică după-amiază, pentru stingerea unui incendiu la o casă din localitatea Volovăţ, au anunţat reprezentanţii Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă ...

Expoziție în aer liber la Muzeul Unirii -  „Iași, oraș minunat”
24/11/2024 17:08

      Complexul Muzeal National „Moldova” Iasi propune publicului expozitia in aer liber „Iasi, oras minunat” semnată de artistul fotograf Ozolin Dusa si organizată i ...

 Trotinetele electrice din Iași, între viteză, haos și revoluția mobilității urbane
24/11/2024 16:52

Trotinetele electrice au invadat străzile din Iasi cu o viteză ametitoare. În ultimii doi ani, mijloacele de transport usor si ecologic s-au transformat dintr-un trend urbanist inovator intr-un adevăra ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei