Șantierele din Iaşi s-ar putea bloca!
Dimensiune font:
Directorul general Conest, Irinel Tofan, vicepreședinte al Federaţiei Patronatelor Societăţilor din Construcţii (FPSC), estimează că, în maxim o lună, aproape toate șantierele cu finanțare publică se vor bloca * exodul muncitorilor, scumpirea carburanţilor şi criza de materiale sunt factorii care pot genera falimentul firmelor din construcţii * oficialul ieşean spune că este necesar ca evaluarea tuturor investițiilor publice să fie făcută la un tarifar orar de minim 10 euro/oră, nu la 4 euro/oră, cât este folosit în prezent
Un semnal de alarmă în ceea ce priveşte problemele cu care se confruntă constructorii a fost lansat la începutul acesti săptămâni de reprezentanții Federaţiei Patronatelor Societăţilor din Construcţii (FPSC). Oficialii companiilor din acest domeniu atrag atenția că, după ce construcțiile au fost motorul economiei naționale, acum numărul de falimente şi de insolvenţe a ajuns chiar să-l depăşească pe cel din 2010, când fusese marcat un record. Prin urmare, se cer măsuri concrete pentru susținerea domeniului construcțiilor. Directorul general Conest Iaşi, unul dintre cei mai importanţi jucători dina cest domeniu, Irinel Tofan, totodată vicepreședinte al FPSC, punctează cauzele care au condus la situația în care șantiere importante pentru comunitățile locale riscă să fie înghețate, iar afaceri stabile să intre în insolvență. „Muncitorii români au început să plece în țările vestice (Germania, Franța, Italia), țări care deja au demarat șantiere prin PNRR. Guvernul german a declarat că în anul 2022, în două etape, salariul minim tarifar orar pentru necalificați va fi de 12 euro/oră! Muncitorii calificați vor câștiga circa 3.000 de euro/lună!!! Decalajul salarial este imens și dacă Guvernul României nu va acționa imediat, cu siguranță vom pierde repede muncitorii români pe care îi mai avem. Înlocuirea lor cu muncitori din țările asiatice nu este o soluție potrivită din punctul de vedere al productivității, ritmului de lucru și al calității lucrărilor”, spune directorul Conest Iaşi.
Creştere de preţuri de 100%
În aceeaşi notă, Irinel Tofan atrage atenția că toți constructorii au constatat „creșterea masivă și necontrolată a prețurilor la materiale, carburanți, energie, echipamente și utilaje. „Am simțit majorări de circa 60-80% doar în perioada septembrie 2021 - februarie 2022, după ce în ianuarie-septembrie 2021 au fost creșteri de prețuri de circa 50%. Dacă analizăm perioada ianuarie 2021 - februarie 2022 observăm o creștere de cel puțin 100%. Au crescut foarte mult prețurile și în momentul de față ne aflăm în situația în care ne costă mai mult execuția în șantiere decât încasările de la beneficiari! Această situație nu poate fi susținută de noi, decât o perioada scurtă de timp și apoi, din păcate, urmează falimentul firmelor de construcții”, mai spune acesta.
Criză de materiale
Un al treilea motiv îl constituie războiul din Ucraina. „Se acutizează criza furnizării materialelor și echipamentelor de construcții! Am simțit-o din plin în ultimii doi ani datorită pandemiei COVID-19, dar acum, războiul din Ucraina ne blochează aproape total. Din Ucraina importam materiale principale: oțel beton, ciment, bitum, vată bazaltică, profile metalice, materiale pentru finisaje, etc”, a explicat Irinel Tofan. În opinia sa, efectele acestei situaţie se vor vedea cât de curând. „Investiții publice blocate (autostrăzi, spitale, alimentări cu apă și canalizare, școli și grădinițe) și stagnarea dezvoltării naționale. Multe falimente ale firmelor de construcții, fapt care va crește numărul șomerilor și implicit vor crește cheltuielile sociale ale statului. Unda de șoc în economia națională se va propaga și pe orizontală și mă refer aici la producătorii de materiale și echipamente, transportatori, furnizori de carburanți, asigurători, instituții bancare finanțatoare”, a completat Irinel Tofan.
Care sunt soluțiile?
Acordarea unor noi facilitați fiscale ar putea fi salvarea imediată a firmelor de construcţii. Directorul general Conest, Irinel Tofan, vicepreședinte FPSC continuă: „Este necesar ca evaluarea tuturor investițiilor publice să fie făcută la un tarifar orar de minim 10 euro/oră, nu la 4 euro/oră, cât este uzual, folosit acum, în mod incorect. Adaptarea urgentă a tuturor contractelor publice prin introducerea unei formule corecte de actualizare a prețurilor și în transparentă corelare cu prețurile interne și de import la materiale, echipamente, energie şi carburanți”.
Ce şantiere sunt în pericol
Conest şi-a adjudecat o serie de proiecte importante din oraş. Firma ieşeană realizează în prezent reabilitarea a două tronsoane de şină de tramvai (Tepro – Rond Ţuţora, respectiv Doi Băieţi – Dancu). Tot Conest va executa lucrările de modernizare a str. Aurel Vlaicu (3 km, inclusiv sectorul fără cale de rulare), o altă licitaţie organizată de Primăria Iaşi. În această primăvară, Conest ar trebui să demareze lucrările la esplanada şi parcul din faţa Teatrului Naţional, în cadrul unui contract semnat în august 2021 şi care are o valoare de peste 15 milioane lei. Lucian STATE
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau