Sfaturi din partea psihologilor - Cum poate fi motivat un elev care a suferit un eșec la un examen
Dimensiune font:
* „În primul rând, părinții trebuie să își asume un eventual eșec împreună cu elevii. Este un eșec comun, deoarece părinții sunt cei care se implică în activitățile copiilor. Cei mici nu trebuie puși la zid, dar nici nu trebuie consolați peste măsură într-o astfel de situație”, a declarat Andreea Coman, pshilog clinician
Elevii ieșeni și nu numai au susținut în această perioadă Evaluarea Națională și examenul de Bacalaureat, iar absolvenții de gimnaziu au aflat deja rezultatele pe care le-au obținut. Conform psihologilor, un eventual eșec trebuie luat în calcul atât de părinți cât și de adolescenți. Totodată, cel mai important lucru, susțin specialiștii, este gestionarea unui rezultat nefavorabil, capitol la care, de multe ori, atât cei mari cât și cei mici sunt deficitari. „Este un moment foarte bun să discutăm despre acest lucru, despre cum trebuie să gestioneze părinții un eșec suferit de copil. Putem să ne referim, desigur, având în vedere contextul, la examenele pe care elevii le-au susținut și le susțin în această perioadă. Părinții trebuie să știe că, din varii motive, elevii pot eșua la aceste examene. Vorbim despre o pregătire necorespunzătoare sau pur și simplu despre emoții. În primul rând, părinții trebuie să își asume un eventual eșec împreună cu elevii. Este un eșec comun, deoarece părinții sunt cei care se implică în activitățile copiilor. Cei mici nu trebuie puși la zid, dar nici nu trebuie consolați peste măsură într-o astfel de situație”, a declarat Andreea Coman, pshilog clinician.
„Elevii trebuie încurajați și mustrați constructiv”
Chiar dacă cei mai mulți dintre elevi și părinți văd într-un astfel de eșec o dezamăgire totală, o situație iremediabilă, psihologii îi avertizează și le transmis că, în realitate, lucrurile nu sunt chiar așa. „Un examen picat nu este un capăt de lume. Important este ca părintele să ajute copilul să depășească acest moment cu bine. Trebuie să analizeze situația cu atenție, să vadă unde s-a greșit pe parcursul celor patru ani de gimnaziu sau de liceu. Trebuie să vedem capitolele la care copilul este deficitar și să umplem acele goluri. Putem apela profesori, care să facă o evaluare clară a copilului, astfel încât părinții să cunoască situația reală pe care o întâmpină. Chiar dacă nu o arată, copiii sunt dezamăgiți când află un astfel de rezultat. Ei trebuie încurajați dar și mustrați, cu mare atenție. Criticile părinților trebuie să fie neapărat constructive”, a mai spus psihologul ieșean.
Eșecul la examen poate avea urmări grave
Psihologii ieșeni susțin că, de-a lungul timpului, au avut de-a face cu foarte mulți elevi care nu au reușit să promoveze examenele naționale. Astfel, mulți dintre ei ajung să se confrunte cu anxietatea și chiar cu depresia. „Avem multe cazuri, atât înainte de examene cât și după. Mulți elevi ajung la noi din cauza stresului provocat de examene, dar și mai mulți ajung din cauza dezamăgirii. Vorbim aici de elevi care s-au pregătit, s-au străduit dar nu au obținut rezultatele dorite. Ei sunt cei mai în pericol să dezvolte anxietate sau chiar depresie, pentru că dezamăgirea este mult mai mare în momentul în care aveai așteptări uriașe”, a încheiat Andreea Coman. Cristian ANDREI
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau