Subiecte cu grad mediu de dificultate, la Evaluarea Națională
Dimensiune font:
* elevii, părinţii şi bunicii au răsuflat uşuraţi ieri, după prima probă a Evaluării Naţionale - Limba şi literatura română * subiectele au avut un grad de dificultate mediu şi au fost asemănătoare celor date la Simularea Naţională din luna martie * „Printre părinţii care stau cu emoţii înafara şcolii, la gard, şi le tremură inima pentru copilul care are examen de Evaluare Naţională, mă aflu şi eu”, a spus primarul Iașului
În cele 167 de centre de examen organizate în tot judeţul de Inspectoratul Şcolar pentru Evaluarea Naţională, participarea la prima probă scrisă a fost de 90,11%.
Inspectorul general, Luciana Antoci, spune că pentru Evaluarea Naţională au fost înscrişi 7.183 absolvenţi de clasa a VIII-a. Acesta este cel mai mare număr înregistrat în ultimii ani în judeţ. Însă prezenţi la prima probă a Evaluării Naţionale, cea la Limba şi Literatura Română au fost 6.828 de elevi. Nu s-au prezentat la examen 355 dintre elevii înscrişi, adică 4,94%. „Asta înseamnă un procent de 95,06% dintre elevii înscrişi. Asta înseamnă un procent egal cu cel de anul trecut. Nu au fost incidente. Subiectele au ajuns la timp la elevi, chiar dacă dimineaţă au fost câteva motive de îngrijorare pentru că nu am avut curent electric în două dintre UAT-uri. Problemele au fost remediate până la ora 09,00, astfel încât subiectele au ajuns la timp în faţa elevilor”, a declarat Luciana Antoci, inspectorul general al ISJ Iaşi.
Subiecte de dificultate medie
Cei 6.828 elevi care au terminat clasa a opta au primit la proba Limba şi literatura română a Evaluării Naţionale două texte: „Limir împărat”, de Ioan Slavici şi „Deşertul pentru totdeauna”, de Octavian Slavici. Elevii aveau de demonstrat, printre altele, că au înţeles textele la prima vedere, că pot să stabilească valoarea de adevăr a unor enunţuri din aceste fragmente literare, şi să identifice două figuri de stil şi să precizeze felul acestora.
La subiectul al doilea, elevii au avut de realizat caracterizarea personajului Lia din opera „Limir împărat”, să prezinte în cel mult 30 de cuvinte un element comun al celor două texte. De asemenea, elevii au trebuit să răspundă şi să motiveze dacă respectarea regulilor este importantă.
Elevilor care au susţinut ieri Evaluarea Naţională la Limba şi Literatura Română li s-a cerut să identifice cuvinte care contin hiat, cuvinte derivate dintr-o serie, găsirea sensului unei secvente din patru variante date, omonime şi substantive comune. Ei au trebuit să alcătuiasca enunţuri cu verbul „a face” la modul imperativ negativ singular, un enunţ asertiv în care pronumele personal “ea” să fie complement prepoziţional şi să transcrie propoziţiile subordonate dintr-o secvenţă, precizând felul acestora.
Candidaţii la Evaluarea Naţională au avut de completat diferite enunţuri folosind formele corecte de genitiv, condiţional-optativ sau adjectiv pronominal posesiv. „Subiectele sunt asemănătoare simulării naţionale din luna martie. Aşa au spus elevii, aşa am constatat şi noi după consultarea subiectelor. Sunt de un nivel mediu de dificultate. Cu alte cuvinte, sunt subiecte abordabile pentru oricine s-a pregătit. După simulări s-au făcut foarte multe activităţi remediale pentru pregătirea examenelor naţionale”, a declarat inspectorul general, Luciana Antoci, care de profesie este profesoară de Limba şi Literatura Română.
Şi profesorii de specialitate spun că subiectele au fost echilibrate, având o dificultate medie. „Prima parte a urmărit o serie de cerinţe care se regăsesc şi în evaluările PISA, având ca reper citirea atentă a două texte-suport. Astfel, au fost vizate, în egală măsură, înţelegerea temeinică a informaţiilor, valorificarea acestora, dar şi asocierea cu un alt text literar din repertoriul de lectură al elevilor. Cerinţele arondate competenţei lingvistice au vizat atât cunoaşterea elementelor de fonetică şi de vocabular, cât şi a aspectelor ce ţin de morfologie sau sintaxă. Alcătuirea enunţului imperativ cu verbul a face la forma negativă şi punctul 8 pot fi considerate, în termeni rezonabili, două cerinţe provocatoare care au verificat atenţia elevilor şi cunoaşterea normelor ortografice în vigoare”, ne-a spus prof. dr. Gheorghiță Răileanu, de la Liceul Teoretic de Informatică „Grigore Moisil”.
Elevii, bucuroşi că subiectele au fost uşoare
Pentru mulţi dintre elevi prima zi a Evaluării Naţionale a fost „super”. La ieşirea din sala de examen, majoritatea absolvenţilor de clasa a opta consideră că subiectele la proba Limba şi Literatura Română au fost uşoare spre mediu. Cu toţii au fost bucuroşi că s-au descurat. „Nu mă aşteptam să fie atât de uşor. Am reuşit să rezolv toate cerinţele la fiecare subiect. Recunosc, am mai multe emoţii la Matematică”, a spus Alexandru, unul dinte absolvenţii clasei a VIII-a de la Colegiul “Vasile Alecsandri”.
Emoţiile primului mare examen încă îşi pun amprenata pe mulţi dintre elevii care au terminat clasa a opta. Gânditori sau zâmbitori, îşi caută din priviri prietenii şi se verifică unul pe altul pentru a vedea dacă şi unde au greşit în timpul examenului. „A fost super, pentru că a fost uşoară şi partea de literatură şi partea de gramatică. La partea de gramatică am avut două exerciţii mai grele, în rest a fost simplu. Nu am avut emoţii la Română, dar cu siguranţă că voi avea la Mate”, spune Matei, un absolvent al clasei a VIII-a de la Liceul „Dimitrie Cantemir”.
Cei mai emoţionaţi au fost însă părinţii şi bunicii care au petrecut ore întregi în apropierea unităţilor şcolare. Printre cei care au avut emoţii intense s-a aflat şi primarul Iaşului. „Printre părinţii care stau cu emoţii înafara şcolii, la gard, şi le tremură inima pentru copilul care are examen de Evaluare Naţională, mă aflu şi eu. Subiectele mi se par abordabile. Unele dintre ele au fost subiectul unor teze. Dar emoţia examenului este diferită de orice altă emoţie pe care o avem în timpul anului şcolar”, a spus primarul Iaşului, Mihai Chirica.
Următoarea probă scrisă a Evaluării Naţionale, cea la Matematică, va avea loc miercuri.
Rezultatele iniţiale vor fi afişate miercuri, 28 iunie, până la ora 14:00. Contestaţiile pot fi depuse la centrele de examen sau transmise prin mijloace electronice, în zilele de 28 iunie (în intervalul orar 16:00 - 19:00) şi 29 iunie (în intervalul orar 8:00 - 12:00).
Media de admitere, doar nota finală de la Evaluarea Naţională
Anul acesta media de admitere, pe baza căreia se realizează înscrierea în clasa a IX-a de liceu a absolvenţilor învăţământului gimnazial, este media generală la Evaluarea Naţională susţinută de absolvenţii clasei a VIII-a, calculată ca medie aritmetică, cu două zecimale, fără rotunjire, a notelor obţinute la probele din cadrul Evaluării Naţionale.
În cazul in care doi candidaţi au medii de admitere legale, aceştia vor fi departajaţi folosind nota obţinută la proba de Limba şi literatura romană din cadrul Evaluării Naţionale; Nota obţinută la proba de Matematică din cadrul Evaluării Naţionale; media generală de absolvire a claselor a V-VIII.
În cazul în care la o unitate de învăţământ, pe ultimul loc, există candidaţi cu opţiunea exprimată pentru acea unitate şcolară şi care au mediile de admitere, precum şi toate mediile menţionate mai sus egale, atunci toţi aceşti candidaţi sunt declaraţi admişi la opţiunea solicitată. Laura RADU
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau