Testarea inițială provoacă tensiuni în învățământul ieșean
Dimensiune font:
„Nu-mi pot imagina, ca profesor, cum aș putea să evaluez într-un interval limitat de timp 540 de elevi, iar ulterior să scanez și să introduc în Excel date, note, itemi, etc pentru a fi raportate la IȘJ. Care este scopul și utilitatea acestui proces birocratic? Care este relevanța unor note obținute după o vacanță de aproximativ 3 luni?”, se întreabă liderul sindicaliştilor USLIP Iaşi, Laviniu Lăcustă
Controverse la testarea inițială a elevilor, organizată de Inspectoratul Școlar Județean Iași în perioada 12 - 23 septembrie. Sindicaliştii cer întâlnirea de urgenţă în şedinţă paritară. După trei luni de vacanţă, profesorii şi părinţii consideră că e un stres inutil
Şefii de la Inspectoratul Şcolar Iaşi spun că diagnoza obiectivă privind nivelul de pregătire a elevilor pe fondul traversării unei ample perioade de criză educațională generată de contextul pandemic realizată în luna septembrie a anului școlar 2021-2022, urmată de un program de măsuri remediale adaptat realităților fiecărui colectiv de elevi în parte, s-a reflectat în creșterea nivelului rezultatelor obținute de elevii ieșeni la Examenele Naționale prin comparație cu cele obținute în vara anului 2021. „Mai mult decât atât, rezultatele obținute la Evaluarea Națională au evidențiat o creștere semnificativă a numărului notelor peste 5 obținute de elevii din mediul rural atât la limba română, cât și la matematică. Pentru a construi și în acest an școlar premisele de optimizare a demersului didactic în rețeaua educațională județeană, în perioada 12-23 septembrie, Inspectoratul Școlar Județean Iași organizează testarea inițială a elevilor de gimnaziu și de liceu prin care profesorii vor verifica nivelul pregătirii elevilor la începutul anului școlar. Pornind de la această etapă de testare inițială cadrele didactice vor organiza demersul didactic, vor adapta proiectarea materiei în funcție de nivelul clasei și își vor pregăti lecțiile astfel încât să recupereze lipsurile și să determine progresul școlar al copiilor”, spun cei de la Inspectoratul Şcolar.
Pentru ei, această etapă de diagnoză va sprijini profesorii în ceea ce privește abordarea personalizată a traseului educațional al elevilor, venind în întâmpinarea prevederilor noului ROFUIP care precizează că „elevii vor beneficia pe parcursul unui an şcolar de cel puţin un plan individualizat de învăţare, elaborat în urma evaluărilor susţinute şi după interpretarea rezultatelor de către cadrul didactic, care va fi folosit pentru consolidarea cunoştinţelor, pentru întreprinderea unor acţiuni de învăţare remedială şi pentru stimularea elevilor capabili de performanţe superioare” .
Inspectoratul Şcolar recunoaşte însă că testarea inițială realizată de școlile din județul Iași nu va oferi rezultate cuantificate doar prin note, ci și prin punctaje pe itemi standardizați care vor reflecta nivelul de competență al elevilor prin raportare la documentele curriculare și la profilul educațional al absolventului.
Părinții rămân fermi: „Testele sunt oportune”
În perioada 5-9 septembrie, ISJ Iași a transmis în școli lista disciplinelor la care se susține testarea, structura subiectelor, modele de realizare, precum și instrucțiuni, recomandări, nuanțări pentru fiecare disciplină în parte. Numărul de teste susținute de un elev în aceste două săptămâni este adaptat vârstei sale: spre exemplu, un elev de clasa a V-a susține teste la 5 materii, pe când un elev de clasa a XII-a, la 10 materii. „La nivelul unităților școlare s-a realizat un calendar al testărilor. Vor fi maximum două teste la o clasă în aceeași zi. Acest grafic care a fost comunicat profesorilor diriginți, părinților și elevilor. Precizăm că elevilor de gimnaziu nu le vor fi administrate teste pentru disciplinele care sunt în primul an de studiu. Totodată, menționăm că testele inițiale cu subiect unic nu se aplică elevilor din școlile speciale și nici elevilor cu CES din școlile de masă care lucrează după programă adaptată. Evaluarea inițială a acestor elevi se va realiza în regim individualizat, cu instrumente specifice elaborate de către profesorii de la clasă”, spun cei de la Inspectoratul Şcolar.
Ba mai mult, ei consideră că perioada de testare inițială reușește să transpună în fapt recomandarea Ministerului Educației de a oferi profesorilor posibilitatea de a-și adapta procesul de evaluare în contextul modificărilor generate de noua structură a anului școlar 2022-2023 și este apreciat de mediul academic și de reprezentanții părinților ca un demers cu un pronunțat caracter constructiv prin care se va realiza o evaluare obiectivă a nivelului de competențe și se vor construi condițiile de învățare care să răspundă nevoilor reale ale școlii ieșene.
Referindu-se la testările inițiale, Constantin Neagu, Președinte al Federației Naționale a Asociațiilor de Părinți - învățământ preuniversitar, filiala Iași, a considerat „că sunt oportune, atât timp cât acestea sunt urmate de o atentă monitorizare din partea profesorilor disciplinelor respective. Ne referim la crearea unei foi de parcurs educațional, mai ales pentru elevii care prezintă anumite lacune în aprofundarea materiei de studiu. Este clar că testările inițiale presupun un efort și pentru profesori. Dar suntem convinși și ne dorim să credem că, văzând progres din partea elevilor lor, satisfacția va fi cu atât mai mare. Județul Iași va avea rezultatele școlare consistente de până acum doar prin implicarea tuturor actorilor educaționali: elevi, profesori, părinți, autorități locale”.
Sindicaliștii cer întâlnire de urgență la ISJ
Sindicaliştii din învăţământul preuniversitar sunt însă de altă părere. „Am cerut conducerii IȘJ Iaşi întrunirea urgentă a Comisiei Paritare, pentru a clarifica două decizii controversate. Una este despre generalizarea testelor inițiale la toate clasele și toate disciplinele, A doua, despre interdicția managerilor de a avea ore suplimentare în condițiile legii. Considerăm că cele două măsuri sunt abuzuri și nu au un fundament legal. Nu-mi pot imagina, ca profesor, cum aș putea să evaluez într-un interval limitat de timp 540 de elevi, iar ulterior să scanez și să introduc în Excel date, note, itemi, etc pentru a fi raportate la IȘJ. Care este scopul și utilitatea acestui proces birocratic? Care este relevanța unor note obținute după o vacanță de aproximativ 3 luni? Acestea nu vor fi trecute în catalog, dar acest proces va epuiza profesorii de la catedră care se văd în față cu o sarcină majoră pe lângă toate celelalte obligații”, spune liderul sindicaliştilor din cadrul USLIP Iaşi, Laviniu Lăcustă.
Inspectoratul Şcolar nu se lasă intimidat şi anunţă că urmează ca, în perioada 26 septembrie – 21 octombrie, fiecare profesor să consemneze rezultatele evaluării (punctaje pe itemi), pentru clasele la care predă. Datele rezultate în urma administrării testelor inițiale cu subiect unic vor fi analizate în cadrul comisiei pentru curriculum din fiecare școală și vor genera un program de măsuri cu caracter remedial. Laura RADU
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau