Când se iau antibioticele, înainte sau după masă?

Dimensiune font:

| 10-04-2023 11:15

 Administrarea antibioticelor înainte de masă sau după masă reprezintă un factor deosebit de important pentru asigurarea eficacităţii tratamentului şi reducerea reacţiilor adverse, susţine Andreea Arsene, farmacist clinician, de la Institutul „Marius Nasta”.

 

„Anumite antibiotice trebuie administrate pe stomacul gol (penicilina V, ampicilina, azitromicina, tetraciclina) pentru a asigura o absorbţie şi o eficacitate optimă. De asemenea, pentru unele antibiotice e recomandată administrarea în timpul meselor sau după masă, întrucât acestea pot provoca tulburări digestive, greaţă şi vărsături: amoxicilină, doxiciclină, metronidazol, tinidazol, levofloxacină”, a scris conf. univ. Andreea Arsene pe pagina de Facebook a Institutului „Marius Nasta”. 

Medicul a atenţionat că sucul de citrice poate interacţiona cu anumite antibiotice şi de aceea trebuie consumat la două ore distanţă de la administrarea antibioticului.

„Citricele sunt preferate şi utile persoanelor bolnave, însă sucul de citrice poate interacţiona cu anumite antibiotice prin scăderea activităţii enzimatice a ficatului, care reprezintă sediul metabolizării mai multor substanţe medicamentoase, ducând, astfel, la creşterea nivelului de antibiotic în sânge şi provocând efecte secundare nedorite. În această categorie fiind cuprinse antibioticele din clasa macrolidelor (eritromicina, claritromicina), tetraciclinele (tetraciclină, doxiciclină) sau florochinolonele (levofloxacină). Prin urmare, sucul de citrice trebuie administrat la 2 ore distanţă de ora la care administrăm antibioticul”, a explicat farmacistul clinician.

De asemenea, sunătoarea poate interacţiona cu anumite antibiotice prin creşterea activităţii enzimelor hepatice, ducând, astfel, la scăderea eficacităţii unor medicamente. 

„Sunătoarea (Hypericum perforatum) este o plantă folosită de secole pentru proprietăţile sale antidepresive, coleretice, colecistokinetice şi antidiareice. Însă, aceasta poate interacţiona cu anumite antibiotice prin creşterea activităţii enzimelor hepatice, ducând, astfel, la scăderea eficacităţii medicamentelor din clasele: macrolidele (eritromicina, claritromicina), tetraciclinele (tetraciclină, doxiciclină) sau florochinolonele (levofloxacină). Tetraciclinele (tetraciclina, doxiciclina) şi florochinolonele (ofloxacina, levofloxacina, ciprofloxacina) nu trebuie administrate împreună cu produse lactate (lapte, iaurt şi brânză), deoarece calciul şi alte minerale componente ale lactatelor pot interfera cu absorbţia acestor antibiotice în tractul gastrointestinal”, a recomandat Andreea Arsene.

Potrivit medicului, administrarea concomitentă a medicamentelor antiacide sau a suplimentelor alimentare care conţin săruri de calciu, aluminiu, magneziu, zinc, fier reduce eficacitatea tetraciclinelor şi fluorochinolonelor, ceea ce poate duce la eşecul tratamentului şi la dezvoltarea rezistenţei la antibiotice. Farmacistul susţine că toate aceste produse trebuie administrate la două ore faţă de antibiotice.

„Este total interzis să folosim antibiotice fără să avem un consult medical prealabil, iar indicaţia antibioticelor să fie făcută de un medic. Orele la care se administrează antibioticele trebuie respectate în toată perioada tratamentului. Însă este esenţial ca alegerea intervalului orar să nu afecteze ritmul somn - veghe, extrem de important în refacerea organismului bolnav. Doza şi ritmul asigură, practic, vindecarea afecţiunii. Omiţând unele doze nu facem altceva decât să oferim timp bacteriilor să îşi adapteze mecanismele de rezistenţă şi treptat să obţinem ceea ce numim rezistenţă la antibiotice, o problemă extrem de dificil de gestionat. Antibioticele pot salva vieţi, dar oricând se folosesc antibiotice, acestea pot duce la apariţia rezistenţei la antibiotice, ceea ce presupune că germeni precum bacteriile şi ciupercile dezvoltă capacitatea de a învinge medicamentele concepute pentru a le ucide. Dacă antibioticele îşi pierd eficacitatea, atunci pierdem capacitatea de a trata infecţiile severe”, a precizat, la rândul său, medicul pneumolog Beatrice Mahler, manager al Institutului de Pneumoftiziologie „Marius Nasta” din Bucureşti

 

Evenimentul pe WhatsApp – cele mai tari știri, direct pe telefon!

Ești mereu pe fugă? Noi îți trimitem zilnic cele mai importante 3 știri din Iași, Moldova și țară – scurt, clar, fără spam.

Plus: alerte locale de urgență, noutăți exclusive și acces rapid la anunțuri importante.

► Intră pe canalul nostru oficial:

⇒ Încearcă 3 zile. Dacă nu-ți place, poți ieși oricând.

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

06:14

1. Denumirea, adresa, numarul de telefon, numarul de fax si adresa de e-mail ale autoritatii contractante: Comuna Roma, comuna Roma, sat Roma, Str. Brazilor nr. 54, judetul Botosani, telefon 0231/544.622, fax 0231/565.978, e-mail: primaria.roma@yahoo.ro, cod fiscal 3372114. 2. Denumirea, adresa, numarul de telefon, numarul de fax si adresa de e-mail ale biroului de la care se poate solicita documentatia de atribuire. Daca este cazul, costul si conditiile de plata in vederea obtinerii documentatiei de atribuire: Biroul Achizitii Publice, din cadrul Comunei Roma, cu sediul in comuna Roma, sat Roma, Str. Brazilor nr. 54, judetul Botosani, telefon 0231/544.622, fax 0231/565.978, e-mail: primaria.roma@yahoo.ro, cod fiscal 3372114. Documentatia de atribuire in format electronic este pusa de catre Autoritatea Contractanta cu titlu gratuit la dispozitia ofertantilor care au inaintat o solicitare in acest sens. 3. a) Locul prestarii serviciilor: Comuna Roma, cu satele apartinatoare Roma si Cotargaci, judetul Botosani. b) Obiectul concesionarii; natura si dimensiunea prestarilor: Serviciul de utilitate publica de distributie a gazelor naturale in Comuna Roma, cu satele apartinatoare Roma si Cotargaci, judetul Botosani, conform art. 8 H.G.209/2019. c) Termenul de finalizare sau durata contractului: 49 de ani. 4. a) Termenul de depunere a ofertelor: 20.06.2025, ora 10.00. b) Adresa la care trebuie transmise ofertele: Comuna Roma, Roma, sat Roma, Str. Brazilor nr. 54, judetul Botosani, telefon 0231/544.622, fax 0231/565.978, e-mail: primaria.roma @yahoo.ro. c) Limba sau limbile in care trebuie redactate ofertele: romana. d) Data, ora si locul deschiderii ofertelor: 20.06.2025, ora 11.00, Comuna Roma, comuna Roma, sat Roma, Str. Brazilor nr. 54, judetul Botosani. 5. Conditiile personale, tehnice si financiare pe care trebuie sa le indeplineasca ofertantii: conform documentatiei de atribuire. 6. Criterii utilizate la atribuirea contractului: conform documentatiei de atribuire. 7. Dupa caz, procentajul minim din lucrari care trebuie acordat partilor terte: conform documentatiei de atribuire. 8. Data trimiterii spre publicare a anuntului de participare: 30.04.2025. 9. Denumirea si adresa organismului competent de rezolvare a contestatiilor si, dupa caz, de mediere. Informatii exacte privind termenele de depunere a contestatiei si, dupa caz, denumirea, adresa, numarul de telefon, numarul de fax si adresa de e-mail ale biroului de la care se pot obtine aceste informatii: Tribunalul Botosani, Sectia de Contencios -Administrativ, cu sediul in orasul Botosani, Str. Maxim Gorki nr. 8, judetul Botosani, telefon 0231/511.739, fax 0231/531.832, email: tr-botosani@just.ro.
Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul fiscal, adresa, numarul de telefon, telefax si/sau adresa de e-mail ale persoanei de contact: Orasul Flamanzi, cu sediul in oras Flamanzi, Str.Dumitru Iov nr.284, judetul Botosani, telefon 0231/552.351, fax 0231/552.626, e-mail: orasflamanzi@yahoo.com, cod fiscal 3372173. Reglementari legale privind acordarea de finantare nerambursabila: In baza Legii nr. 350/2005 privind regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general; Hotararea Consiliului Local Orasul Flamanzi nr. 36/17.03.2025 privind aprobarea bugetului local pentru anul 2025, a bugetului activitatilor finantate integral din venituri proprii. Suma totala alocata de la bugetul local este de 40.000 Lei si se aloca in intregime pentru activitati cultural sportive. Criteriile de acordare a finantarilor nerambursabile sunt cele prezentate in Regulamentul privind acordarea de finantare nerambursabila de la bugetul local pentru activitatile nonprofit de interes local aprobat prin Hotararea Consiliului Local Flamanzi nr. 10/31.01.2014, modificata prin Hotararea Consiliului Local Orasul Flamanzi nr. 48/28.03.2025. Documentatia pentru elaborarea si prezentarea propunerilor de proiecte/ programe se poate obtine de pe site-ul Orasului Flamanzi: https://orasul- flamanzi.ro. Documentatia de solicitare a finantarii nerambursabila se poate descarca de pe site-ul autoritatii contractante: https://orasul- flamanzi.ro si se poate procura de la sediul Orasului Flamanzi, orasul Flamanzi, Str. Dumitru Iov nr. 284, judetul Botosani. Data-limita pentru depunerea propunerilor de proiecte: 12.06.2025, ora 16.00, la adresa: Orasul Flamanzi, orasul Flamanzi, Str. Dumitru Iov nr. 284, judetul Botosani. Perioada la care se desfasoara selectia de proiecte, verificarea eligibilitatii, a indeplinirii criteriilor referitoare la capacitatea tehnica si financiara si evaluarea propunerilor de proiecte este 16.06.2025 -17.06.2025.
Orasul Harlau clarifica regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul fiscal, adresa, numarul de telefon, telefax si/sau adresa de e-mail ale persoanei de contact: Orasul Harlau, cu sediul in orasul Harlau, Str. Musatini nr.1, judetul Iasi, telefon/fax 0232/720.412/ 0232/720.777, e-mail: primariahirlau @yahoo.com, juridic@ primaria- hirlau.ro, cod fiscal 4541190. Reglementari legale privind acordarea de finantare nerambursabila: In baza Legii nr. 350/2005 privind regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general, cu modificarile si completarile ulterioare si H.C.L. Harlau nr. 27/26.03.2025 privind aprobarea bugetului pe anul 2025. Perioada de finantare: anul 2025. Suma totala alocata de la bugetul local este de 160.000 Lei si se aloca in intregime pentru domeniul Sport. Criteriile de acordare a finantarilor nerambursabile sunt cele prezentate in Regulamentul Orasului Harlau aprobat prin H.C.L. Harlau nr. 53/27.04.2017 privind regimul finantarilor nerambursabile alocate de la bugetul local pentru activitatile nonprofit de interes local, cu modificarile si completarile ulterioare. Documentatia pentru elaborarea si prezentarea propunerilor de proiecte/ programe se poate obtine de pe site-ul: www.primaria hirlau.ro. Documentatia de solicitare a finantarii nerambursabile se poate descarca de pe site-ul autoritatii contractante: www.primaria hirlau.ro sau se poate procura de la sediul Orasului Harlau, Harlau, Str. Musatini nr. 1, judetul Iasi. Data-limita pentru depunerea propunerilor de proiecte: 15.05.2025, ora 14.00, la Compartimentul Registratura al Orasului Harlau, Harlau, Str. Musatini nr. 1, judetul Iasi. Perioada la care se desfasoara selectia de proiecte, verificarea eligibilitatii, a indeplinirii criteriilor referitoare la capacitatea tehnica si financiara si evaluarea propunerilor de proiecte este: 16.05.2025 -19.05.2025.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Municipiul Vaslui, cu sediul in municipiul Vaslui, Str. Spiru Haret nr. 2, judetul Vaslui, telefon 0235/310.999, fax 0235/315.946, e-mail: pmv@primariavaslui.ro, cod fiscal 3337532. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: -4 terenuri apartinand domeniului public al Municipiului Vaslui, in vederea amplasarii de terase provizorii, situate in municipiul Vaslui, F.N., conform caietului de sarcini, H.C.L. Vaslui nr. 151/30.04.2025 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019, identificate astfel: -T1 -suprafata de 75 mp, situat in imediata vecinatate a cladirii fostului Palat al Telefoanelor; -T2 -suprafata de 35 mp, situat pe platoul pietonal din zona Teatrului de Vara, in fata restaurantului Crama Domneasca; -T3 -suprafata de 64 mp, situat in partea dreapta fata de intrarea principala a Teatrului de Vara; -T4 -suprafata de 67 mp, situat in partea stanga fata de intrarea principala a Teatrului de Vara. 3.Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: de la sediul Municipiului Vaslui sau de pe site-ul institutiei: www.primaria vaslui.ro. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Patrimoniu, etaj 2, cam. 210 din cadrul Municipiului Vaslui, Str. Spiru Haret nr. 2, judetul Vaslui. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: Gratuit. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 22.05.2025, ora 16.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 30.05.2025, ora 14.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Municipiul Vaslui, Registratura, municipiul Vaslui, Str. Spiru Haret nr. 2, judetul Vaslui. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: se depun intr-un singur exemplar, in original, in doua plicuri sigilate: unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 02.06.2025, ora 10.00, la sediul administrativ al Pietei Centrale din municipiul Vaslui, Str. Nicolae Iorga nr. 2, judetul Vaslui. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios Administrativ a Tribunalului Vaslui, municipiul Vaslui, Str.Stefan cel Mare nr.54, judetul Vaslui, telefon/fax 0235/311.582, e-mail: tr-vaslui@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 08.05.2025.
Untura de urs fortifică organismul și vindecă multe afecțiuni
14/05/2025 21:37

  Untura de urs este un produs de culoare albă, cu o usoară tentă gălbuie. Se prezintă sub formă lichidă la temperatura de 27-30 grade Celsius si ca o compozitie solid ...

Sprijin financiar de 15.000 lei pentru cuplurile cu infertilitate. Program național în dezbatere
14/05/2025 12:19

Cuplurile care se confruntă cu probleme de infertilitate si isi doresc un copil pot beneficia de sprijin financiar de la stat, printr-un nou program national aflat in prezent in dezbatere publică. Potrivit pr ...

Șeful Secției de Neurochirurgie de la „Bagdasar-Arseni” şi managerul Institutului de Neurologie, sub control judiciar pentru mită
14/05/2025 12:08

 Radu-Mircea Gorgan, seful Sectiei de Neurochirurgie din Spitalul Clinic de Urgenţă „Bagdasar-Arseni”, si Corneliu Toader, manager al Institutului Naţional de Neurologie şi Boli Neurov ...

Criza medicamentelor generice se adâncește. Producătorii avertizează asupra impactului creșterii euro și cer măsuri urgente
14/05/2025 11:30

Criza medicamentelor generice din Romania, nerezolvată de ani de zile de autorităti, riscă să se agraveze in perioada următoare, pe fondul cresterii cursului valutar euro/leu. Producătorii trag un nou sem ...

Semnal de alarmă! Peste 60% dintre români suferă de afecțiuni gingivale
14/05/2025 11:09

Colegiul Medicilor Stomatologi din Romania (CMSR) trage un semnal de alarmă cu privire la starea precară a sănătătii orale in randul populatiei. Potrivit celui mai recent studiu national realizat de CMSR i ...

 România, locul al doilea în Uniunea Europeană la mortalitatea prin cancer ovarian
14/05/2025 09:51

Cancerul ovarian este, in continuare, una dintre cele mai tăcute si agresive boli oncologice care afectează femeile. Desi medicina a avansat spectaculos, această formă de cancer ginecologic rămane greu d ...

Alimentul care nu trebuie să lipsească din bucătăria ta: Previne atacul de cord, reglează tensiunea și scade glicemia
14/05/2025 06:38

Lintea, aliment de bază in multe diete, ajută la prevenirea atacului de cord, sustine medicul endocrinolog Francisco Rosero. El recomandă consumul zilnic de leguminoase pentru trei beneficii esentiale: imbun ...

Celulita, boala care duce la izolare socială
13/05/2025 15:50

Într-o lume care valorizează aparenta mai presus de structură, celulita a fost ani de zile redusă la un detaliu cosmetic neglijabil sau ironizat. În realitate, insă, celulita este o afectiune cr ...

Românii vor putea efectua apeluri video către 112. De când va fi disponibilă funcția?
13/05/2025 15:03

 Romanii vor putea efectua apeluri video către 112. De cand va fi disponibilă functia? Serviciul de Telecomunicaţii Speciale lucrează la o nouă aplicaţie Apel 112 care va avea opţiuni suplimentare. ...

Care sunt primele semne de diabet, boală ce afectează 11% dintre români
12/05/2025 11:36

 Sete intensă, urinări frecvente si oboseală neobisnuită pot fi primele semne ale diabetului, afectiunea care perturbă metabolismul zahărului in organism. Cu cat sunt observate mai devreme, cu atat r ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei