Din cauza prețurilor, turiștii au fugit din stațiunea Mamaia
Dimensiune font:
În stațiunea Mamaia mai mult de jumătate de șezlonguri sunt goale, umbrelele stau închise, pe terase chelnerii stau de vorbă sau ies pe promenadă să caute posibili clienți, iar traficul rutier este mai lejer ca niciodată în această perioadă a anului. Suntem la mijlocul sezonului estival și, în al doilea weekend din luna iulie, în Mamaia a venit nota de plată.
În timp ce stațiunea era transformată în cartierul-buzunar al Constanței, hotelierii au fost sacrificați la umbra zecilor de blocuri de apartamente de lux care s-au ridicat pe spații verzi, grădini de trandafiri și inclusiv pe nisipul plajei, iar restaurantele au început să piardă tot mai mulți clienți din cauza puzderiei de tonete de fast-food, aprozare sau supermarketuri care au primit autorizație de funcționare în stațiune.
Prin comparație, în Balcicul bulgăresc nu există niciun astfel de punct alimentar pe promenada stațiunii tocmai pentru a nu încuraja turiștii să cumpere ”gustări”, ci pentru a-i determina să ia cele trei mese ale zilei la restaurantele stațiunii sau în hotelurile unde sunt cazați. În Mamaia lucrurile nu au funcționat astfel, ci, dimpotrivă, începând cu anul 2000, când la Primăria Constanța a ajuns Radu Mazăre, aproape fiecare a construit ce și cum a vrut în Mamaia.
Astăzi, după două decenii, Mamaia plătește pentru politica păguboasă a administrației locale în raport cu o stațiune transformată într-un cartier cu proprietari de apartamente de lux care nu își mai petrec aici nici măcar verile. Pe lângă această cauză mai există câteva explicații pentru faptul că, la mijlocul sezonului estival, altădată cea mai aglomerată stațiune de pe litoral este pustie.
Documentarea în teren a fost făcută de reporterii G4Media în weekendul 8-10 iulie, o perioadă a anului în care, altădată, stațiunea Mamaia era un furnicar de turiști, iar televiziunile începeau buletinele de știri cu sintagma ”turiștii au luat cu asalt litoralul românesc”. Este primul an în care la nicio televiziune din România un a mai prezentat astfel litoralul românesc.
Românii au fost obligați de pandemie să-și petreacă vacanțele, timp de doi ani, pe litoralul românesc
O primă explicație este faptul că în sezoanele estivale 2020 și 2021 românii au fost obligați de împrejurări să își petrească vacanțele la muntele, marea sau delta din țara noastră. Timp de doi ani, au dat nas în nas, în multe situații, cu servicii proaste, prețurile nejustificat de mari, salmonella, lehamite, condiții sub așteptări sau au fost ”înțepați” în purul stil românesc. Cu prima ocazie cu care restricțiile au fost ridicate în totalitate, românii au dat buzna în Egipt, Zanzibar (Africa), Turcia, Bulgaria sau Grecia (spre exemplu, Thassos a fost ”luată cu asalt” de români cum altădată era luată Mamaia în știrile televiziunilor). Așa se explică faptul că întreg litoralul românesc este ocupat de turiști mult sub așteptările operatorilor, nu numai Mamaia. Această stațiune însă pare cea mai afectată în sezonul 2022.
Plajele au fost extinse și cu 300 de metri în unele zone
În particular, stațiunea Mamaia a avut de suferit imediat după ce toată plaja a fost extinsă și cu 300 de metri în unele zone, printr-un proiect de 1 miliard de euro finanțat cu bani europeni. Investiția prevede oprirea eroziunii costiere și are un impact pozitiv pentru următoarea jumătate de secol. În prezent însă efectele proiectului (distanța mare până la apă, nisipul deloc fin, faptul că nu se mai vede linia mării etc) dau bătăi de cap operatorilor din turism și Horeca. Turiștii, care nu par dispuși să facă ceva pași de pe promenadă până la șezlong, aleg alte zone în care distanța dintre hotel și mare e mai ușor de parcurs. Administratorii de plaje folosesc scutere sau mașini de teren pentru a duce comenzile clienților de la beach-bar la șezlong.
O zi de parcare în Mamaia costă aproape 100 de lei
O altă măsură care a dat un motiv în plus turiștilor să ocolească Mamaia și să orienteze, spre exemplu spre Eforie, este costul ridicat al unei zile de parcare în stațiune. Zona este de grad zero, adică cea mai scumpă din Constanța și costă 96 de lei/zi să îți lași mașina într-una dintre parcările publice. Altfel spus, o familie care vrea să petrească o săptămână în Mamaia trebuie să plătească suplimentar, pentru parcare, încă aproape 700 de lei. Așa se face că, spre deosebire de alți ani, locurile de parcare libere în Mamaia sunt la discreție.
City managerul Constanței, Felicia Ovanesian, a explicat pentru G4Media și Info Sud-Est că regulamentul parcărilor publice adoptat de administrația locală conține o prevedere care permite hotelierilor să obțină un loc de parcare în schimbul a 499 de lei/lună. Astfel, hotelierii ar putea să pună la dispoziția turiștilor fie locuri de parcare gratuite (suportând hotelierii cheltuiala sau incluzând-o în prețul cazării), fie locuri de parcare cu aproape 17 lei/zi, în loc de 96 de lei cât trebuie să plătească acum cei care vin pe litoral. Felicia Ovanesian susține că hotelierii nu au vrut să profite de această facilitate.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau