„Cavalleria rusticana” și „I Pagliacci”, spectacol-coupé la Opera Iași: o seară de verism, pasiune și adevăr scenic

Dimensiune font:

| 16-04-2025 09:17

 * Iașul își reconfirmă statutul de capitală culturală a Moldovei printr-un eveniment liric de excepție: Opera Națională Română găzduiește miercuri, 17 aprilie, spectacolul-coupé „Cavalleria rusticana” / „I Pagliacci”, două capodopere ale verismului italian * într-un decor istoric și artistic unic, călătorii și iubitorii de operă sunt invitați să descopere emoția autentică a scenei ieșene, într-o seară care îmbină turismul cultural cu experiența muzicală de neuitat

Pe 17 aprilie, în Sala Mare a Operei Naționale Române din Iași, publicul este invitat nu doar la un spectacol, ci la o dublă călătorie prin inima zbuciumată a omului simplu. Sub bagheta dirijorului Cristian Sandu, se deschide cortina peste două titluri emblematice ale verismului italian: „Cavalleria rusticana” de Pietro Mascagni și „I Pagliacci” de Ruggero Leoncavallo. Un spectacol-coupé în care durerea, pasiunea, gelozia și moartea se împletesc cu o sinceritate brutală, crudă și tulburător de frumoasă.

Verismul – acel curent artistic care a avut curajul să arunce romantismul de pe soclu și să aducă pe scenă viețile oamenilor de rând – nu caută idealuri, ci adevăruri. Nu exaltează noblețea, ci se scufundă în instinctele primare, în trăirile necosmetizate, în tragediile care izbucnesc din gesturi mici, cotidiene. Spectacolele din 17 aprilie vor fi, așadar, mai mult decât o simplă seară de operă: vor fi ca o oglindă spartă în care ne vom recunoaște – fie că vrem, fie că nu.

„Cavalleria rusticana”, cu rădăcini adânci în pământul Siciliei, este o explozie de sentimente simple, dar devastatoare. Dragoste, infidelitate, onoare, răzbunare – toate purtate pe umeri de oameni simpli, dar cu suflete mari cât un munte. Mascagni a reușit să transforme o poveste locală într-un strigăt universal. Corurile puternice, armoniile dense și aria mamei lui Turiddu – ce poate fi mai sfâșietor decât o mamă care își simte fiul pierdut înainte ca tragedia să se consume?

În „I Pagliacci”, Leoncavallo duce verismul în culisele teatrului ambulant. Totul este spectacol, dar nimic nu este fals. Canio, protagonistul, este clovnul care râde pe scenă și plânge în culise, iar destinul lui devine ecoul tuturor celor care poartă o mască pentru a putea supraviețui în fața lumii. Aici, granița dintre artă și viață se topește cu o forță aproape insuportabilă. „Ridi, Pagliaccio!” – râzi, chiar dacă ți se frânge inima – devine refrenul unei întregi umanități.

O invitație la luciditate emoțională

La Iași, această seară va fi mai mult decât o repetiție fidelă a tradiției lirice italiene. Este un act de curaj, o invitație la luciditate emoțională. Soliști invitați, Corul, Corul de Copii, Baletul și Orchestra Operei Iași vor urca pe scenă nu doar cu partituri, ci cu bucăți din ei înșiși. Publicul va fi martorul unei metamorfoze: scena devine piață publică, biserică, teatru ambulant – iar spectatorul, complice tăcut la toate aceste transfigurări.

La ora 18:30, Sala Mare nu va fi doar un spațiu de spectacol. Va fi o lume în sine – una în care adevărul scenic, ca și adevărul vieții, nu are nevoie de ornamente. Verismul nu flatează. El rănește, luminează, răstoarnă. Și exact din acest motiv, nu se uită niciodată.

În clipe în care aparențele sunt în continuare mai căutate decât esențele, Opera din Iași are forța să ne amintească ce înseamnă să simți cu adevărat. Cu Mascagni și Leoncavallo, cu voci care ard și cu orchestre care respiră în același ritm cu povestea, spectacolul-coupé devine nu doar un eveniment cultural, ci o experiență de umanitate pură.

Poate că, la final, nu vom aplauda doar artiștii. Ci și curajul nostru de a privi în față frumusețea dureroasă a vieții.

Maura ANGHEL

 

Urmareste-ne si pe canalul nostru de WhatsApp

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

06:00

FIVE Administration S.P.R.L, vinde prin licitatii publice utilaje agricole, al debitoarei Agrocomplex Barlad S.A. FIVE Administration S.P.R.L., in calitate de Administrator judiciar al debitoarei Agrocomplex Barlad S.A. -in reorganizare cu sediul in Barlad, str. Tecuciului nr. 7, judetul Vaslui, inregistrata la Oficiul Registrului Comertului sub nr. J37/231/1991, avand CUI: RO2808054, organizeaza in perioada 27.03.2025 -30.04.2025 inclusiv, orele 09:00 -19:00, licitatii publice cu strigare in vederea valorificarii urmatoarelor active mobiliare aflate in patrimoniul debitoarei, dupa cum urmeaza: 1. Utilaje agricole conform lista nr. 1 (bunurile se vand individual), pentru care se vor organiza: -Licitatia nr. 1 in perioada 27.03 -01.04.2025, termen-limita inscriere: 26.03.2025, ora 12:00; -Licitatia nr. 2 in perioada 08.04 -11.04.2025, termen-limita inscriere: 07.04.2025, ora 12:00; -Licitatia nr. 3 in perioada 17.04 -22.04.2025, termen-limita inscriere: 15.04.2025, ora 16:00. 2. Utilaje agricole conform lista nr. 2 (bunurile se vand individual), pentru care se vor organiza: -Licitatia nr. 1 in data de 02.04.2025, termen-limita inscriere: 01.04.2025, ora 12:00; -Licitatia nr. 2 in data de 14.04.2025, termen-limita inscriere: 11.04.2025, ora 16:00; -Licitatia nr. 3 in data de 23.04.2025, termen-limita inscriere: 22.04.2025, ora 12:00. Doar pentru Pachet Bunuri Mobile Nr. 4 -Licitatia nr. 4 in data de 30.04.2025, termen-limita inscriere: 29.04.2025, ora 12:00. Licitatiile nr. 2, nr. 3, respectiv 4 se vor organiza doar pentru bunurile care nu s-au vandut la licitatiile anterioare. Bunurile supuse valorificarii, datele si orele fiecarei licitatii, precum si pretul de pornire la fiecare licitatie se regasesc in listele de bunuri pentru fiecare Pachet si pot fi solicitate Administrator ului judiciar, la adresa: vanzari@five -advisory.ro. Preturile de pornire ale licitatiei nu includ TVA, acesta se va adauga dupa caz conform prevederilor legale. Persoanele interesate au obligatia de vizionare a activelor, cu instiintarea prealabila a Administrator ului judiciar si numai dupa achizitionarea caietului de sarcini. Licitatiile se vor desfasura in perioada mentionata exclusiv online, prin intermediul platformei: www.licitatii -unpir.ro, aceasta presupunand crearea unui cont de participant si validarea acestuia de catre administratorul platformei. Toate detaliile referitoare la modalitatea de participare prin intermediul platformei online mentionate anterior se regasesc in cuprinsul Caietului de sarcini. Orice persoana interesata va avea obligatia achizitionarii caietului de sarcini cuprinzand descrierea bunurilor si a semnarii unui Angajament de confiden tialitate privind procedura de valorificare a activelor cuprinse in caietul de sarcini. Pretul Caietului de sarcini este 119 Lei (TVA inclus) si poate fi solicitat prin e-mail, la adresa: vanzari@five -advisory.ro. Termenele-limita pentru transmiterea documentatiei de participare la licitatie sunt mentionate mai sus pentru fiecare set de licitatii, aceasta urmand a fi depusa exclusiv prin mijloace electronice, la adresa de e-mail: vanzari@five -advisory.ro. Documentele transmise prin orice alte mijloace electronice (whatsapp /mms etc.) nu vor fi luate in considerare. Vizionarea activelor se va face numai in baza unei programari prealabile, la societatea Agrocomplex Barlad S.A, pe adresa de e-mail: office@agro-complex.ro sau la numarul de telefon: 0744.950.751 -Petru Maximiuc, numai dupa achizitionarea Caietului de sarcini. Informatii privind achizitionarea Caietelor de sarcini pot fi obtinute pe e-mail: vanzari@five -advisory.ro.
Comuna Tasca, judetul Neamt,  concesioneaza o parcela de 3.226mp, in intravilanul comunei Tasca 1.Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in comuna Tasca, sat Tasca, Str.Lt. Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt, telefon 0233/255.023, fax 0233/255.023, email: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2.Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: o parcela de 3.226mp, nr.cadastral- 51842, CF-51842, situata in intravilanul comunei Tasca, sat Tasca, F.N., apartine domeniului privat al Comunei Tasca, conform H.C.L.Tasca nr.21/27.02.2025 si O.U.G.nr. 57/03.07.2019. 3.Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2.Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Urbanism, din cadrul Comunei Tasca, comuna Tasca, sat Tasca, Str.Lt.Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt. 3.3.Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 100 Lei/exemplar, se achita cu numerar, la Casieria Comunei Tasca. 3.4.Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.04.2025, ora 12.00. 4.Informatii privind ofertele: 4.1.Data-limita de depunere a ofertelor: 29.04.2025, ora 09.00. 4.2.Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, comuna Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt. 4.3.Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Oferta se depune intr-un exemplar original, in doua plicuri sigilate: unul exterior si unul interior. 5.Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 29.04.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, comuna Tasca, sat Tasca, Str.Lt. Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt. 6.Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr.8, judetul Neamt, telefon 0233/214.019, fax 0233/216.585, e-mail: jud-piatraneamt@just.ro. 7.Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 17.03.2025.
Orasul Harlau clarifica regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul fiscal, adresa, numarul de telefon, telefax si/sau adresa de e-mail ale persoanei de contact: Orasul Harlau, cu sediul in orasul Harlau, Str. Musatini nr.1, judetul Iasi, telefon/fax 0232/720.412/ 0232/720.777, e-mail: primariahirlau @yahoo.com, juridic@ primaria- hirlau.ro, cod fiscal 4541190. Reglementari legale privind acordarea de finantare nerambursabila: In baza Legii nr. 350/2005 privind regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general, cu modificarile si completarile ulterioare si H.C.L. Harlau nr. 27/26.03.2025 privind aprobarea bugetului pe anul 2025. Perioada de finantare: anul 2025. Suma totala alocata de la bugetul local este de 160.000 Lei si se aloca in intregime pentru domeniul Sport. Criteriile de acordare a finantarilor nerambursabile sunt cele prezentate in Regulamentul Orasului Harlau aprobat prin H.C.L. Harlau nr. 53/27.04.2017 privind regimul finantarilor nerambursabile alocate de la bugetul local pentru activitatile nonprofit de interes local, cu modificarile si completarile ulterioare. Documentatia pentru elaborarea si prezentarea propunerilor de proiecte/ programe se poate obtine de pe site-ul: www.primaria hirlau.ro. Documentatia de solicitare a finantarii nerambursabile se poate descarca de pe site-ul autoritatii contractante: www.primaria hirlau.ro sau se poate procura de la sediul Orasului Harlau, Harlau, Str. Musatini nr. 1, judetul Iasi. Data-limita pentru depunerea propunerilor de proiecte: 15.05.2025, ora 14.00, la Compartimentul Registratura al Orasului Harlau, Harlau, Str. Musatini nr. 1, judetul Iasi. Perioada la care se desfasoara selectia de proiecte, verificarea eligibilitatii, a indeplinirii criteriilor referitoare la capacitatea tehnica si financiara si evaluarea propunerilor de proiecte este: 16.05.2025 -19.05.2025.
Comuna Racaciuni, judetul Bacau, clarifica regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul fiscal, adresa, numarul de telefon, telefax si/sau adresa de e-mail ale persoanei de contact: Comuna Racaciuni, cu sediul in comuna Racaciuni, sat Racaciuni, Str. Stefan cel Mare nr. 136, judetul Bacau, telefon 0234/251.212, fax 0234/251.586, e-mail: cl_racaciuni@yahoo.com, cod fiscal 4670330. Reglementari legale privind acordarea de finantare nerambursabila: In baza Legii nr. 350/2005 privind regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general, cu modificarile si completarile ulterioare si Hotararea Consiliului Local al Comunei Racaciuni nr. 09/31.03.2025 privind aprobarea bugetului pe anul 2025. Perioada de finantare: anul 2025. Suma totala alocata de la bugetul local este de 385.000 Lei si se aloca astfel: 15.000 Lei pentru domeniul Sportiv, 50.000 pentru domeniul Social, respectiv 320.000 Lei pentru Culte religioase. Criteriile de acordare a finantarilor nerambursabile sunt cele prezentate in Regulamentul Comunei Racaciuni aprobat prin H.C.L. Comuna Racaciuni nr. 14/31.03.2025 privind regimul finantarilor nerambursabile alocate de la bugetul local pentru activitatile nonprofit de interes local. Documentatia pentru elaborarea si prezentarea propunerilor de proiecte/ programe se poate obtine de pe site-ul Comunei Racaciuni: www.comuna racaciuni.ro. Documentatia de solicitare a finantarii nerambursabile se poate descarca de pe site-ul autoritatii contractante www.comuna racaciuni.ro sau se poate procura de la sediul Comuna Racaciuni, cu sediul in comuna Racaciuni, sat Racaciuni, Str. Stefan cel Mare nr. 136, judetul Bacau. Data-limita pentru depunerea propunerilor de proiecte: 13.05.2025, ora 14.00, adresa: Comuna Racaciuni, cu sediul in comuna Racaciuni, sat Racaciuni, Str. Stefan cel Mare nr. 136, judetul Bacau. Perioada la care se desfasoara selectia de proiecte, verificarea eligibilitatii, a indeplinirii criteriilor referitoare la capacitatea tehnica si financiara si evaluarea propunerilor de proiecte este: 14.05.2025- 15.05.2025.
Arta rară de a fi cu adevărat prezent. Puterea tăcerii care ascultă
27/04/2025 07:31

Trăim intr-un vartej de voci. Unii strigă din răsputeri ce cred, ce simt, ce vor. Altii repetă ce au auzit de la altii, fără să-si mai audă propriile ganduri. În toată această zarvă, tăcerea a ...

 Reflector 2025. Poezie, întâlniri și ateliere de scriere creativă în Iași
27/04/2025 07:23

Proiectul Reflector revine in Iasi cu o serie de evenimente dedicate poeziei contemporane si vocilor emergente din literatura romană. Descoperă serile de lectură, atelierele gratuite si oportunitătile pentr ...

Restricții de trafic în Iași pe 27 aprilie. Semimaratonul Iași aduce mișcare, solidaritate și voie bună
27/04/2025 07:13

Pe 27 aprilie 2025, Iasul devine capitala miscării prin Semimaraton Iasi 2025! Află toate detaliile despre traseul cursei, orele de inchidere a traficului si recomandările pentru soferi. Evită blocajele si ...

FOTO - Lucrările la podul de peste Prut vor începe în octombrie. Astăzi, doar s-a dansat!
26/04/2025 14:01

Astăzi, CNAIR SA a demarat oficial constructia noului pod transfrontalier peste Prut de la Ungheni, care va lega localitătile Golăesti (RO)  si Zagarancea (MD) de pe cele două maluri ale raului.  ...

Astăzi încep lucrările la Podul de Flori de la Ungheni. România și Republica Moldova marchează demararea lucrărilor primului pod de autostradă peste Prut după 60 de ani
26/04/2025 09:46

Oficialităti din Romania si Republica Moldova vor participa, sambătă, la Festivalul „Podul de Flori”, un eveniment simbolic ce marchează startul constructiei primului pod rutier de autostradă ...

34 de radare vor monitoriza traficul din Iași, zi de zi!
26/04/2025 09:37

Numărul unitătilor care compun sistemul e-Sigur a depăsit, luna aceasta, 700 in intreaga tară, pe drumurile naţionale, ceea ce corespunde, in medie, la 15 asemenea sisteme in fiecare judet! Sistemul este ...

În premieră națională, la Iași a fost testat un autobuz electric fără şofer!
26/04/2025 09:29

Primul autobuz autonom electric Karsan a ajuns la Iaşi, fiind prezentat de primar şi de Compania de Transport Public. Ieşenii au avut ocazia să vadă, in premieră, cum autobuzul autonom electric s-a strecu ...

Sâmbăta Luminată. Taina unei zile în care cerul pare mai aproape
26/04/2025 06:06

În linistea ce urmează Pastelui, crestinii ortodocsi păstrează o zi aparte: Sambăta Luminată, prima sambătă după Înviere. Este o zi rară, a bucuriei fără umbre, in care, spun bătranii, & ...

DE 28 Iași – Târgu Frumos - Ce amendă primești dacă depășești pe partea dreaptă
25/04/2025 18:05

* in cadrul actiunilor de survolare si supraveghere a traficului rutier, derulate in aceste zile, aproximativ 35 de conducători auto au fost surprinsi in timp ce efectuau depăsiri neregulamentare ale altor au ...

Piața imobiliară - Iașul, lider național la perspectiva de dezvoltare
25/04/2025 18:03

* „Iasul este pe locul 1 la posibilitatea dezvoltare pe următorii 5-10 ani… În 2018-2019 cumpărai cu aproximativ 900 de euro metrul pătrat, iar acum o medie pentru orasul Iasi este de 1.65 ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei