Ce înseamnă pentru turiști și călători ieșirea Marii Britanii din UE. Ce se schimbă RADICAL și ce se poate face în Perioada de Tranziție
Dimensiune font:
Ieşirea Marii Britanii din Uniunea Europeană are loc în sfârşit, dar după toate avertismentele legate de producerea unui haos pentru turiştii care intră sau vin din Marea Britanie, cu ce situaţii se vor confrunta în mod concret călătorii după 31 ianuarie?
Brexitul se produce efectiv la trei ani şi jumătate după un referendum organizat de Marea Britanie şi după ratarea mai multor termene limită, fiecare prezentând riscul ca Regatul Unit să se retragă fără un acord cu Uniunea Europeană, un scenariu care a mărit probabilitatea unui deficit de medicamente şi alimente, precum şi de formare a unor cozi lungi la graniţă, relatează CNN preluat de news.ro
Ce se va schimba?
Chiar dacă Marea Britanie a ieşit din UE pe 31 ianuarie, va rămâne în piaţa unică şi în uniunea vamală, potrivit termenilor de implementare a perioadei de tranziţie. Aceasta va dura până pe 31 decembrie 2020, dată la care se speră să existe un nou acord comercial, aranjamente referitoare la securitate şi legi privind imigraţia. Eşecul de a se ajunge la un acord va ridica din nou perspectiva unui ”no deal”.
În aprilie 2019, Parlamentul UE a confirmat că a convenit un acord pentru ca cetăţenii britanici să călătorească fără vize pentru şederile pe perioade scurte (90 de zile într-un interval de 180 de zile) în spaţiul Shenghen, care include majoritatea Europei Occidentale.
”Perioada de tranziţie, care începe pe 1 februarie, înseamnă că circulaţia dintre Marea Britanie şi Europa va rămâne exact la fel până pe 31 decembrie 2020. Potrivit FCO (Foreign and Commonwealth Office), cetăţenii britanici vor continua să călătorească în UE la fel ca până acum”, a spus Tom Jenkins, director general al European Tourism Association.
”Nu va fi nevoie de o viză, de şase luni rămase pe paşaport sau de o dovadă a biletului de întoarcere”, a spus Frank Marr, preşedinte pentru Călătorii şi Turism la AM+A, o companie de marketing pentru turism din Marea Britanie.
Cu toate acestea, pentru că Marea Britanie şi UE nu au putut începe negocierile privind viitoarele relaţii înainte de luna februarie, nu este clar cum vor fi trataţi călătorii după 2021.
Secretarul de Interne al Marii Britanii, Priti Patel, a spus că, indiferent ce se va întâmpla, libertatea de mişcare şi dreptul de a lucra fără viză în Marea Britanie al cetăţenilor UE vor lua sfârşit.
Există în prezent planuri ca Marea Britanie să facă parte din noul Sistem European pentru Autorizare şi informaţii în Domeniul Călătoriilor (European Travel Information and Authorization System - ETIAS), începând de anul viitor, deşi există probabilitatea ca ETIAS să nu devină funcţional până atunci.
Similar cu sistemul de eliminare a vizelor folosit de turiştii britanici care călătoresc în Statele Unite, sistemul ETIAS va permite cetăţenilor britanici să călătorească fără vize în spaţiul Schengen Area, cu condiţia să plătească 7 euro.
Acest drept are o valabilitate de trei ani şi poate fi cumpărat online, Cu toate acestea, participarea Marii Britanii la ETIAS depinde de aceptul Parlamentului britanic ca cetăţenii UE să poată veni în vacanţă fără viză, utilizând un sistem similar.
Jonathan Smith, de la Association of British Travel Agents (ABTA), a spus că oamenii au fost receptivi la ideea atunci când asociaţia a efectuat o cercetare referitoare la ETIAS.
”Majoritatea oamenilor cu care am vorbit au fost mulţumiţi de sistem, cu condiţia să nu fie prea scump sau să nu dureze prea mult”, a spus Smith.
O excepţie la ETIAS va fi Republica Irlanda. Începând din 1923, Common Travel Area (Spaţiul Comun pentru Călătorii) a însemnat că cetăţenii din Marea Britanie şi Irlanda au putut să călătorească liber în cele două ţări, fără viză.
Totuşi, dacă Marea Britanie şi UE nu vor ajunge la un acord până la sfârşitul anului ar însemna că deplasarea fără piedici peste Canalul Mânecii va lua sfârşit peste 11 luni.
Cum se va călători prin aeroporturi sau terminalele pentru ferryboat-uri?
”În perioada iniţială de tranziţie, vizitatorii Marii Britanii şi ai sud-estului Angliei nu vor observa schimbări, zborurile vor continua ca de obicei, vizitatorii europeni vor continua să călătorească cu cărţile de identitate, iar porţile pentru paşapoarte electronice vor fi permise pentru toţi vizitatorii internaţionali”, a explicat Fran Downton, director general al Tourism South East, care promovează regiunea Anglia, cea mai apropiată geografic de Europa continentală.
Cu toate acestea, choar dacă se va ajunge la un acord referitor la relaţiile viitoare până la sfârşitul anului, există posibilitatea utilizării unor linii diferite la sosirea pe aeroporturi sau la terminanlele pentru ferryboat-uri, cu controale suplimentare pentru călători.
Acestea ar putea provoca întârzieri mari, în special pe aeroporturile deja aglomerate, cum este Heathrow, existând îngrijorări mari legate de traficul din porturile aglomerate, cum ar fi Dover în Marea Britanie şi Calais în Franţa.
”Dificultatea constă în faptul că ţările UE au obligaţia de a trata diferit cetăţenii din afara UE şi Spaţiul Economic European”, a explicat Jenkins.
Kelly Cooke, director la Advantage Travel Partnership, cel mai mare consorţiu independent al agenţiilor de turism, a exprimat o îngrijorare similară.
Călătoriile cu automobilul în UE
Circulaţia cu maşina din Marea Britanie în UE, prin Tunelul Mânecii sau cu ferryboat-ul va rămâne la fel după 31 ianuarie , dar se va schimba probabil după 2021.
Potrivit guvernului britanic, cei care vor şofa din Marea Britanie vor avea nevoie probabil de un permis de conducere internaţional, fiind necesare documente diferite, în funcţie de ţara în care vor călători.
Este posibil ca şoferii să aibă nevoie de ”o carte verde” din partea companiei de asigurări şi de un abţibild GB pe maşină.
Problema ar putea fi rezolvată în timpul negocierilor, cu un set de reguli mai simple, la nivelul UE, pentru şoferii britanici.
Va fi nevoie de asigurare de călătorie?
Cardul European de Sănătate, care garantează purtătorului accesul gratuit la asistenţă medicală, va fi valabil în perioada de tranziţie. Problemele vor apărea după 2021.
Potrivit recomandărilor britanice, ”după Brexit cardul european de sănătate s-ar putea să nu mai fie valabil”.
Este puţin probabil ca Marea Britanie să rămână în acest sistem, ceea ce înseamnă că britanicii vor avea nevoie de o poliţă de asigurare pentru asistenţă medicală în caz de urgenţă.
Facturile la telefon vor creşte?
În 2017, în UE au intrat în vigoare acorduri care au eliminat tarifele punitive de roaming pentru cetăţenii europeni care îşi folosesc telefoanele în UE. Acestea vor fi menţinute în perioada de tranziţie, dar lipsa de claritate privind relaţiile viitoare înseamnă că tarifele ridicate ar putea reveni în cazul călătorilor britanici, în 2021.
”Tarifele de roaming ar putea reapărea în Europa, aşa că recomandăm călătorilor să se informeze cu atenţie la furnizorii lor de telecomunicaţii”, a declarat James Lynn, de la Currensea, furnizor de carduri de plăţi pentru călătorii, citat de CNN.
Un pariu ieftin pentru călătorii din Statele Unite?
După votul în favoarea Brexit, lira sterlină s-a depreciat considerabil faţă de euro şi dolarul american. Realegerea premierului Boris Johnson în decembrie 2019 şi perspectiva unui guvern stabil au dus la aprecierea uşoară a lirei, dar incertitudinile legate de viitorul acord cu UE ar putea face ca lira să fie slabă în 2020.
”Pe termen scurt anticipăm o apreciere a lirei, dar ne aşteptăm la menţinerea volatilităţii cursului, până la un acord final de retragere”, a adăugat Lynn.
O liră slabă va atrage în Marea Britanie turişti din afara UE.
Date din The International Passenger Survey, coroborate cu cele ale Biroului Naţional pentru Statistică (ONS), arată că doar turiştii din Statele Unite au cheltuit 3,4 miliarde de lire (4,4 miliarde dolari) în Marea Britanie, în perioada ianuarie-septembrie 2019, numărul turiştilor americani totalizând 3,5 milioane.
Visit Britain anticipează că cheltuielile turiştilor străini în Mrea Britanie vor creşte cu 9,1% în 2020, la 25 de miliarde de lire (32 miliarde dolari), iar numărul acestora va depăşi 38 de milioane.
În schimb, pentru călătorii britanici, preţurile mai mari pentru călătoriile în Europa, în special după încheierea perioadei de tranziţie, reprezintă un motiv de îngrijorare în creştere.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau