De ce trenurile românești de noapte au rămas „în beznă”, în timp ce restul Europei investește mult și lansează mereu rute noi

000000  ULTIMA-ORA-pensii-m

Dimensiune font:

| 17-09-2023 18:12

 România are multe trenuri de noapte, dar marea problemă nu este că sunt lente, ci vagoanele sunt foarte vechi, condițiile nu sunt grozave, iar prețurile sunt mari. Trenurile de noapte dispăruseră din Europa centrală și de vest, însă au renăscut în ultimii ani, mai ales datorită Austriei. Ce au făcut europenii pentru ca trenurile de noapte să fie un succes și să revină în forță.

Tren de noapte al CFR Calatori 

Vagoanele românești de pe trenurile de noapte au rămas mult în urma Europei civilizate

Știm că trenurile românești sunt lente și la fel vor fi și peste 10-15 ani. Ar fi ajutat însă dacă erau măcar ceva mai noi și mai confortabile. La trenurile de noapte de lung parcurs viteza redusă nu este un minus atât de mare, fiindcă nici trenurile europene de foarte lung parcurs în noapte nu prea au viteze medii de peste 80 km/h. 

România a avut mereu multe trenuri de noapte, dar gradul de confort nu a excelat și nu se punea problema ca pasagerii să meargă cu bucurie cu ele, ci de nevoie, pentru că avionul costa prea mult sau nu erau curse în orașul de destinație.

 

 

România are printre cele mai multe trenuri de noapte, dar viteza lor este în medie cam de 50-55 km/h și grav este că vagoanele de cușetă sau de dormit sunt vechi de câteva decenii. Sunt zone cu rugină, în altele jegul nu mai are cum să iasă și, uneori, cearșafurile și pernele nu sunt perfect curate.

Au fost recent și cazuri de călători, dar și de ceferiști mușcați de ploșnițe și este sigur că ar trebui făcută curățenie mai riguros.

Sunt destule cazuri în care aerul condiționat nu funcționează, iar dacă stai în patul de mijloc ai mari șanse să nu dormi grozav. Un minus ține și de faptul că nu mai avem vagon-restaurant (cel mult două sunt în circulație), așa că nu ai cum să consumi o mâncare caldă sau o băutură rece.   

Faptul că vagoanele sunt construite acum câteva decenii nu este o problemă de nedepășit: în Franța, Austria sau Belgia circulă vagoane produse și acum 50-60 de ani, dar au fost modernizate după 2010, fiindcă era mult mai ieftin decât să fie cumpărate altele noi. Aceste vagoane, deși tare vechi ca vârstă, au fost aduse în timpurile noastre și au aer condiționat, prize funcționale, lumini de tot felul în compartiment și multe spații de bagaje.

Prețul biletelor este enervant de mare pentru ce oferă trenurile

O problemă cu trenurile de noapte în România este prețul, mai ales ținând cont de călătoria lungă, de posibilele întârzieri și de condițiile deloc grozave de călătorie.

 

De exemplu, București - Oradea, 652 km, 12 ore și 40 minute, costă 176 lei la cușetă cu 6 paturi și cu 18 lei în plus pentru un loc la cușetă cu patru locuri în compartiment. La vagonul de dormit biletul este 292 lei (în cabină cu două locuri). Cea mai confortabilă variantă este să dormi singur în compartimentul din vagonul de dormit, dar biletul costă 388 lei. 

Cele mai bune condiții de călătorie sunt pe trenul de noapte Astra Transcarpatic București - Arad, care face 11 ore și 19 minute pe 590 km, cu acele vagoane galbene fabricate la Arad. Prețurile sunt de la 166 lei (la cușetă cu patru paturi) până la 380 lei la „dormit lux single”, unde ai și baie cu duș în compartiment.

În România circulă un tren de noapte mai deosebit, trenul „Prietenia” cu vagoane ale CFM, pe relația București - Chișinău. Sunt vagoane foarte vechi, dar destul de confortabile. Drumul este mai lung decât cu microbuzul, din cauza trecerii graniței. Trenul stă trei ore la Ungheni pentru controlul vamal, dar și pentru schimbatul boghiurilor, pentru a putea rula pe liniile moldovenești. 

 

 Trenurile de noapte nu trebuie să fie foarte rapide, dar este musai să ofere confort

În Europa, printre cele mai lungi trasee de trenuri de noapte se numără Paris - Viena, 1.244 km, 16 ore, operat de SNCF pentru brand-ul Nighjet. Din mai, o companie numită European Sleeper operează ruta Berlin - Bruxelles, 780 km, 12 ore. După cum se vede, vitezele medii nu sunt „supersonice”, dar trebuie spus că, fără îndoială, condițiile de călătorie sunt net mai bune ca la CFR Călători. Biletul Berlin - Bruxelles costă între 90 și 190 de euro.

Aceeași companie speră să poată lansa în 2025 ruta Amsterdam-Barcelona, iar o nouă companie plănuiește tot peste doi ani să lanseze o rută de noapte Paris - Veneția.

 

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
Bancul Zilei

04:53

1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Pochidia, cu sediul in comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, cod postal 737552, telefon 0335/407.239, e-mail: pochidia@yahoo.com, cod fiscal 16396425. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: 4 parcele de teren intravilan, situate in comuna Pochidia, sat Salceni, F.N., apartinand domeniului privat al Comunei Pochidia, identificate astfel: -Parcela A, 1.130 mp, nr. cadastral 70780, CF 70780, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/25; -Parcela B, 1.130 mp, nr. cadastral 70781, CF 70781, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/27 -Parcela C, 1.000 mp, nr. cadastral 70769, CF 70769, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/18; -Parcela D, 1.040 mp, nr.cadastral 70771, CF 70771, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/2; conform H.C.L.Pochidia nr. 41/30.09.2024 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul institutiei, Compartiment Secretar sau se poate consulta pe site-ul: www.pochidia.ro. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Se poate obtine de la Compartimentul Secretar, din cadrul Comunei Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 50 Lei/exemplar, ce se achita numerar la Casieria institutiei, sau se poate descarca de pe site-ul institutiei: www.pochidia.ro -gratuit. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 09.01.2025, ora 10.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 17.01.2025, ora 10.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Compartiment Secretar. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: intr-un singur exemplar, intr-un plic sigilat. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 21.01.2025, ora 13.00, Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Sala de sedinte. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios Administrativ a Tribunalului Vaslui, Vaslui, Str. Stefan cel Mare nr. 54, judetul Vaslui, telefon 0235/311.582, fax 0235/312.432, e-mail: tr-vaslui@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 21.11.2024.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt, telefon 0233.787.050, fax 0233.787.050, e-mail: timisesti @nt.e-adm.ro, cod fiscal 2614252. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: -Imobil teren in suprafata de 1.000 mp, avand carte funciara 52220 si numar cadastral 52220, situat in sat Plaiesu, comuna Timisesti, Str. Neamtului nr. 2, judetul Neamt, apartinand domeniului privat al Comunei Timisesti, conform caietului de sarcini, H.C.L. Comuna Timisesti nr. 105/12.11.2024 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: prin solicitare scrisa la Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: Persoanele interesate pot achita contravaloarea documentatiei de atribuire de 10 Lei/exemplar, ce se achita la Serviciul Impozite si taxe, contabilitate, proiecte, mediu si achizitii publice al institutiei. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 06.12.2024, ora 14.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 16.12.2024, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: 1 exemplar original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 17.12.2024, ora 11.00, la Caminul Cultural din sat Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Instanta de contencios administrativ de pe langa Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233.219.493, fax 0233.210.247, e-mail: tr-neamt-scivil @just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 18.11.2024.
Zelenski tună și fulgeră împotriva lui Putin: Ucraina nu este un poligon de testare pentru arme
24/11/2024 15:31

Preşedintele Ucrainei, Volodimir Zelenski, a declarat duminică, pe canalul Telegram, că Ucraina trebuie să işi consolideze apărarea aeriană pentru a proteja populaţia, după ce unităţile sale de apăr ...

Cutremur în România, în ziua alegerilor prezidențiale
24/11/2024 08:42

Un cutremur de 4 grade s-a produs, duminică dimineata, chiar in ziua alegerilor prezidentiale. Seismul a avut loc in zona seismică Vrancea-Buzău, la ora 7.16 minute. In ziua de 24 Noiembrie 2024, la ora 07 ...

De ce ar fi lansat Putin o rachetă goală la Dnipro. „Oreșnik” nu a provocat explozii sau distrugeri la sol
24/11/2024 00:08

Racheta rusească Oresnik, care a atacat Dnipro, a fost lansată probabil fără focos. Scopul liderului de la Kremlin ar fi intimidarea Ucrainei si Occidentului. Potrivit sursei citate, opinia este exprimată ...

Criza economică îi aduce înapoi în Donbas: Peste 100.000 de ucraineni aleg teritoriul sub ocupație rusă
24/11/2024 00:06

Ucrainenii care au fugit de invazia Rusiei in 2022 se intorc la casele lor din Donbas sub ocupatia rusă, deoarece nu pot tine pasul cu costul vietii pe teritoriul controlat de Ucraina. 130.000 de ucraineni s- ...

Noua metodă prin care Vladimir Putin vrea să îngroașe rândurile armatei ruse pe frontul din Ucraina. A semnat decretul
24/11/2024 00:02

Preşedintele rus Vladimir Putin a promulgat sambătă o lege prin care soldaţii care semnează un contract pentru a lupta pe frontul din Ucraina vor fi scutiţi de datoriile financiare acumulate, reiese de pe ...

CFR: Trenurile circulă cu dificultate pe raza Sucursalelor Iaşi şi Braşov, din cauza ninsorilor abundente, a copacilor căzuţi şi a temperaturilor scăzute / Trei trenuri staţionează în gări
23/11/2024 14:45

 CFR SA anunţă că sambătă dimineaţă se circulă cu dificultate pe raza Sucursalelor regionale Iaşi şi Braşov, din cauza ninsorilor abundente, a copacilor căzuţi pe şine sau pe firul de contact ...

GAFĂ DE PROPORȚII a echipei de campanie a lui Geoană: Au transmis presei un mesaj de susținere care era pentru un suporter Farul Constanța
23/11/2024 11:52

Gafă de proportii a echipei de campanie a candidatului independent la prezidentiale Mircea Geoană: vineri seara a transmis un mesaj de sustinere pentru acesta din partea galeriei echipei de fotbal Farul Const ...

Cum se folosesc fermele de troli și boți pentru influențarea alegerilor din România
23/11/2024 11:22

Fermele de troli si boti au devenit arme digitale puternice in campaniile electorale din Romania. Aceste retele creează un flux constant de dezinformare si manipulare pe retelele sociale, influentand perceptia ...

Meteorologii ANM au emis mai multe coduri de vreme severă în jumătate de țară
23/11/2024 11:09

  Administraţia Naţională de Meteorologie (ANM) a emis o avertizare Cod galben de vreme severă, valabilă in 23 de judeţe, pe parcursul zilei de sambătă. UPDATE 23 noiembrie, ora 10.15:& ...

Rusia: Baza NATO din Polonia este o țintă PRIORITARĂ. Polonia: Membrii UE să CONTRIBUIE mai mult la investițiile în apărare pe granița estică
23/11/2024 08:29

In timp ce Rusia amenintă că noua bază antirachetă a SUA din Redzikowo, Polonia, „este o tintă prioritară pentru o potentială neutralizare”, premierul polonez avertizează cu privire la „amenintare ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei