De mai bine de trei ani o companie din China lucrează la un drum de 5,5 km cu o bandă pe sens, primul drum din România construit de chinezi.
Dimensiune font:
Este vorba de centura Zalăului care, conform contractului, trebuia să fie gata în martie 2023, dar lucrările abia au ajuns la jumătate, iar contractul s-a blocat între timp.
Conform informațiilor CNAIR centralizate de CESTRIN, stadiul fizic al lucrărilor a ajuns la 51,61%, deși termenul contractual pentru finalizarea proiectului de către chinezii de la Synohidro era 23 martie 2023.
O filmare recentă realizată cu drona de către Asociația Pro Infrastructura arată că, de fapt, pe șantier lucrările par a fi complet blocate.
„Teoretic centura poate fi deschisă în 2024 dar, din păcate, încă nu s-au tranșat nesfârșitele tergiversări pe tema actualizării prețului contractului și a altor elemente tehnice și birocratice. Lipsa de asumare din CNAIR combinată cu forța redusă a antreprenorului pot împinge lejer inaugurarea în 2025”, explică Asociația Pro Infrastructura.
Primul drum construit de chinezi în România
Drumul de 5,53 km de lângă Zalău, deși unul scurt și doar cu câte o bandă pe sens (două în zonele de urcare), e unul destul de dificil de construit, cu 5 viaducte, 5 poduri și două intersecții tip giratoriu la fiecare capăt.
Tronsonul nou de circa 5,5 km urmează să completeze actuala șosea de centură a Zalăului - o primă jumătate de circa 8 km care are o utilitate limitată în lipsa construirii segmentului dintre Aghireș și drumul național Zalău-Cluj (urcarea pe dealul Meseș).
Dincolo de de întârzierile care s-au acumulat din cauza constructorilor, dar și a blocajelor administrativ-birocratice, și problemele cu terenul instabil și alunecările de teren au făcut ca avansul șantierului să stagneze considerabil de-a lungul timpului.
Companiile chineze, interzise la licitațiile de infrastructură din România / Două excepții
România a decis încă din 2021 să excludă companiile din China de la licitațiile publice pentru proiecte de infrastructură. Decizia de atunci s-a putut însă aplica doar noilor proceduri de achiziții publice lansate după acel moment.
În cazul centurii Zalău, chinezii de la Synohidro semnaseră contractul încă dinainte, din 2020.
Un alt caz este cel al autostrăzii A0 Nord, Lotul 3, acolo unde chinezii de la China Civil Engineering Construction Corporation au semnat contractul în 2023 pe o licitație lansată încă din 2019.
În afară de aceste două exemple, companiile chinezești de construcție nu mai sunt implicate în alte proiecte din România și nu au mai putut intra în licitații lansate ulterior anului 2021.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau