Informații incredibile după prăbușirea podului din Neamț: Jumătate din podurile din România au nevoie urgentă de reparații

000000 ULTIMA-ORA

Dimensiune font:

| 17-06-2022 09:34

 pod prabusit neamt

Mai mult de jumătate dintre podurile rutiere aflate în administrarea CNAIR necesită lucrări de reabilitare sau de înlocuire a unor elemente, iar 53 sunt în cea mai avansată stare de degradare, ceea ce implică înlocuirea sau consolidarea structurii de rezistenţă, acestea fiind însă monitorzate permanent, conform reprezentanţilor Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR).

Aproape 1400 de poduri rutiere dintr-un total de 4482 de poduri aflate în administrarea CNAIR fac parte din clasa de stare tehnică 1, adică sunt în stare foarte bună, câteva sute sunt incluse în clasa de stare tehnică 2, adică sunt în stare bună, iar 2383 sunt incluse în clasele de stare tehnică 3 şi 4, ceea ce înseamnă că au nevoie de lucrări de reabilitare sau de înlocuire a unor elemente, în timp ce 53 sunt în cea mai avansată stare de degradare, a declarat pentru News.ro Alin Şerbănescu, purtător de cuvânt al CNAIR. Şerbănescu explică însă faptul că acestea din urmă sunt expertizate permanent astfel încât să poată fi evitat riscul prăbuşirii. Purtătorul de cuvânt al CNAIR a vorbit şi despre podurile rutiere aflate în acest moment în lucru, fie că este vorba despre înlocuirea totală, fie că este vorba despre anumite lucrări de reabilitare.
 

 

„În acest moment avem 4482 de poduri care sunt în administrarea CNAIR, în clasa tehnică 1, adică cele mai bune sunt 1387 de poduri ,în clasa tehnică 2 avem 659 de poduri, în clasă tehnică 3 avem 1683 de poduri, în clasă tehnică 4, 700 de poduri şi în clasă tehnică 5, adică cea mai avansată stare de deteriorare sunt 53 de poduri.

Clasa tehnică 1 - starea cea mai bună (n.r. - necesită doar măsuri de îmbunătăţire a caracteristicilor estetice şi lucrări de întreţinere), clasă tehnică 2 - stare bună (n.r. - materialul din care sunt alcătuite suprastructura şi infastructura prezintă un început de degradare şi necesită lucrări de întreţinere şi reparaţii), clasă tehnică 3 - stare satisfăcătoare, practic prezintă anumite degradări vizibile, asfalt, parapet, mână curentă dar care nu pun circulaţia în pericol dar necesită lucrări de reparaţii, periodic, clasă tehnică 4 - stare mai puţin satisfăcătoare şi necesită înlocuirea unor elemente dar, la fel, nu pun în pericol circulaţia, şi clasă tehnică 5, sunt cele care asigură la nivel minim siguranţa circulaţiei şi care au nevoie fie de consolidare, fie de înlocuire”, a explicat Alin Şerbănescu.

Cele 53 de poduri aflate în stare avansată de degradare se pot regăsi în mai toate zonele ţării. La o parte dintre ele au început deja lucrările de refacere şi există termene de finalizare a lucrărilor. Reprezentanţii CNAIR dau asigurări că, în momentul în care un pod devine pericol iminent pentru şoferi, acesta este închis şi sunt căutate rute alternative.

„Cele din ultima categorie sunt în toate zonele ţării, unele au chiar peste 100 de ani sau sunt construite în anii 50-60. Sunt poduri vechi care în mod normal trebuie înlocuite şi pe care le şi înlocuim.

Pot să vă spun, avem acum în refacere, înlocuire practic a podurilor existente, 5 poduri pe DN 22, la km 210, 211, 212, 213, practic aici în judeţul Tulcea în zona Babadag sunt înlocuite 5 poduri. Acestea fac parte din categoria clasă tehnică 5.

De asemenea, construim de exemplu în judeţul Galaţi podul nou de la Cosmeşti, peste Siret, el este construit undeva în 1924, şi-a depăşit vârsta, clasa şi a fost nevoie să construim un pod nou. Lucrările au început în aprilie şi se vor finaliza în 24 de luni. Pe actualul pod încă se mai circulă, nu este în pericol să cadă.

În momentul în care un pod reprezintă un real pericol, adică nu mai asigură nici măcar minimele condiţii de siguranţă închidem podul şi găsim rute alternative.

Toate podurile pe care le avem în acest moment sunt în diverse stadii, de verificare în primul rând şi automat de reabilitare acolo unde este cazul. Intervenim ori de câte ori este cazul dacă apar situaţii alarmante să spunem, intervenim rapid cu diverse măsuri: punere în ordine, intervenţie la anumite elemente pentru a menţine podul deschis şi automat acel pod intră într-un plan de reabilitare”, a declarat Alin Şerbănescu.

Trei surse de finanţare pentru podurile aflate în subordinea CNAIR. Banii sunt cheltuiţi pe trei tipuri de lucrări: de reabilitare, de înlocuire şi construcţia de obiective noi. În cazul podurilor de la Cernavodă şi a celui de la Borcea lucrările de reabilitare la suprastructură au fost suspendate pe perioada sezonului estival pentru a nu îngreuna circulaţia.

„Există bani pentru reparaţii, anul acesta avemun buget record, sunt trei tipuri de lucrări pe care le desfăşurăm: din buget de stat, venituri proprii şi fonduri europene. Pe fonduri europene construim infrastructura mare,( n.red. reţeaua europeană, drumuri europene) din bugetul de stat construim infrastructura medie, drumurile adiacente, iar din bugetul propriu reparăm în general acele poduri din zone limitrofe, de exemplu, indicativul h,j, n, acestea sunt drumuri naţionale care la un moment dat au fost drumuri judeţene, au fost preluate de drumurile naţionale şi au un trafic foarte mic.

Avem trei tipuri de lucrări: de reabilitare a podurilor existente şi aici ne aducem aminte de podul de la Cernavodă la care lucrările la suprastructură au fost suspendate pe perioada sezonului estival, podul de la Borcea, la fel au fost suspendate lucrările de reabilitare la suprastructură pe perioada sezonului estival,celelalte lucrări se desfăşoară în continuare dar la infrastructură deci nu deranjează circulaţia, se lucrează pe sub pod şi la elementele care susţin podul, deci acolo putem spune că reabilitarea este în linie dreaptă.

Acest pod a fost construit undeva în 1984 sau 1986, atunci se dorea să se deschidă repede un pod pentru că se dorea ca oamenii să circule spre mare şi înapoi, la podul peste braţul Borcea s-au sărit etape tehnologice, una dintre ele a fost aceea că nu s-a montat hidroizolaţie. În timp, din cauza lipsei acesteia, apa s-a infiltrat printre asfalt şi placa podului şi efectiv a măcinat placa de beton a podului. Noi stabilisem ca până în luna mai să finalizăm lucrările dar deteriorările au fost mult mai mari în momentul în care am decopertat podul, au durat mai mult ceea ce a creat nemulţumiri.

Mai avem tot ce înseamnă lucrări de înlocuire a podurilor, vorbim despre podurile de pe DN 22 cum v-am spus, de înlocuire a podului de de DN 13 a.

La construcţie de obiective noi avem pasajul denivelat de la Drajna care în 2023 va trebui terminat, podul peste râul Dâmboviţa, pe DN 73, avem acest pod nou de la Cosmeşti care trebuie finalizat în 2024 şi mai avem un pod pe DN 13C, peste râul Târnava Mare în judeţul Mureş care anul acesta va fi finalizat. Mai avem un pod în judeţul Prahova, pe DN 1A, cel peste Râul Teleajen care în ultima perioadă a fost luat în atenţie şi comparat cu podul de la Leţca, dar nu sunt deloc situaţiile similare, acest pod peste Râul Teleajen, până la sfârşitul lunii viitoare intră în program de reabilitare.

Mai avem podul de la Milişăuţi pe DN 2H care a fost început pe 4 mai şi în 14 luni trebuie finalizat, este construit în anii 60, deci are nevoie de o reabilitare consistentă şi mai avem podul de la Milcoiu, peste râul Topolog, pe DN 7, construit în 1961, urmează ca în luna august să fie finalizate lucrările. Toate aceste lucrări au bugete stabilite, finanţare asigurată, vorbim de zeci de milioane de euro”, a explicat Alin Şerbănescu.

Podurile cu probleme sunt verificate periodic, spune Alin Şerbănescu. Riscul ca unul dintre poduri să se prăbuşească precum cel care s-a prăbuşit recent în Neamţ este minim, mai spune.„În general sunt puţine cazurile în care podul se prăbuşeşte brusc, podurile, înainte de a avea probleme de stabilitate, încep să dea semne”, explică acesta.

„Din 6 în 6 luni şi de câte ori este nevoie verificăm podurile şi elementele lor de rezistenţă, avem anumite utilaje care se numesc inspector de poduri, practic sunt nişte autovehicule speciale care au un braţ care trece peste parapetul podului şi vede pe dedesubt tot ce înseamnă aparate de sprijin, grinzi, capede de grinzi.

Avem inclusiv drone de dimensiuni mici care pot intra în casetele podurilor şi să vadă dacă au apărut infiltraţii sau coroziuni. Ne luăm foarte în serios aceste verificări, tocmai de aceea riscul este minim ca un pod să cadă cum a căzut cel de la Neamţ. Frica oricărui constructor sau administrator de reţea rutieră sau feroviară este evenimentul neprevăzut, alunecări de teren, cutremure, inundaţii, exploatări necontrolate din albia răurilor, care pot crea probleme de stabilitate podurilor în aval sau amonte, nu există constructor care să spună că este 100% sigur că un element de infrastrctură va sta în picioare, dar cu cât eşti mai atent şi faci expertize mai des, cu atât riscurile să se întâmple o situaţie neprevăzută sunt minime. În general sunt puţine cazurile în care podul se prăbuşeşte brusc, podurile, înainte de a avea probleme de stabilitate încep să dea semne.

Podurile care sunt în clasă tehnică 5 sunt verificate permanent, nu mai există acea perioadă de 6 luni, echipele CNAIR verifică evoluţia degradării podurilor”, a declarat pentru news.ro purtătorul de cuvânt al CNAIR. 

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA

1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt, telefon/fax 0233/255.023, e-mail: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: Trup de pasune Neagra I, in suprafata totala de 2,25 ha, compus din numarul cadastral 50644, in suprafata de 1,18 ha, situat in extravilanul comunei Tasca si numarul cadastral 50650, in suprafata de 1,07 ha, situat in intravilanul comunei Tasca, apartine domeniului public al Comunei Tasca, conform caietului de sarcini, H.C.L. Tasca nr. 39/18.04.2024 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Secretariat, din cadrul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei, se achita cu numerar la Casieria Comunei Tasca. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.05.2024, ora 16.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 27.05.2024, ora 09.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Oferta se depune intr-un singur exemplar, in doua plicuri sigilate, unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 27.05/2024, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios -Administrativ a Tribunalului Neamt, Piatra-Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233/212.717, fax 0233/232.363, e-mail: tr-neamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 23.04.2024.
Înșelătorie revoltătoare: o îngrijitoare româncă a escrocat bătrânul pe care-l asista. Suma este fabuloasă!
18/05/2024 00:11

O femeie romancă in varstă de 47 de ani se află acum in centrul unui scandal judiciar de proportii in Italia, fiind acuzată că l-a inselat pe un bătran in varstă de 85 de ani, de care avea grijă, cu sum ...

La numai 14 ani, violator și producător de materiale pornografice
18/05/2024 00:07

Procurorii DIICOT Hunedoara si colegii lor, politistii de la Inspectoratul Judetean de Politie au avut, ieri, de rezolvat un caz care cutremurat chiar si pe cei mai experimentati. Ei au retinut un minor de numa ...

Detalii de la Aeroclubul României după ce o aeronavă AN-2 s-a răsturnat pe aerodrom, la Buzău
17/05/2024 21:10

Aeronava AN-2 implicată vineri dimineaţă intr-un incident a capotat in timpul rulajului pe aerodrom, după aterizare, a anunţat Aeroclubul Romaniei. La bordul avionului se afla un echipaj format din doi pi ...

Un preot a bătut o femeie însărcinată pentru că l-a reclamat la poliție. Ce altă ilegalitate săvârșise omul bisericii
17/05/2024 18:55

„Fă ce zice popa, nu ce face popa!”, este o veche expresie care se aplică si in acest caz. Un preot din Arges a fost judecat pentru că a lovit o femeie gravidă după ce i-a cerut socoteală fiindcă l-a ...

Premierul slovac Robert Fico rămâne în stare gravă
17/05/2024 13:38

Premierul slovac Robert Fico işi aminteşte tot ce s-a intamplat in timpul atacului suferit miercuri şi al transferului său ulterior la spital, potrivit preşedintelui ales al ţării, Peter Pellegrini, info ...

CTP a izbucnit: Acest Burduja mi se pare cel mai scârbos personaj din menajeria electorală
17/05/2024 06:40

Jurnalistul Cristian Tudor Popescu il atacă dur pe candidatul PNL la Primăria Bucuresti, Sebastian Burduja. Acest Burduja mi se pare cel mai scarbos personaj din menajeria electorală, scrie CTP pe Facebook. ...

Criminalitatea atinge cote alarmante: Crima din Crângași expune capturarea MAI de către chestorii mafiei PSD-PNL
17/05/2024 06:34

Criminalitatea in Romania atinge noi cote alarmante, culminand cu un incident socant in cartierul Crangasi din Capitală. O crimă brutală a scos la iveală o realitate cruntă: Ministerul Afacerilor Interne ( ...

Corupţie în primăria baronului PSD, Florentin Pandele: 2 persoane reținute
17/05/2024 06:31

Procurorii Parchetului de pe langă Tribunalul Bucuresti au retinut doi bărbati sub acuzatia de trafic de influentă. Acestia sunt suspectati că au solicitat suma de 8.000 de euro de la niste persoane, cu pro ...

Armata rusă a preluat sub controlul său un teritoriu de 278 kilometri pătraţi într-o săptămână
17/05/2024 06:30

Armata rusă a preluat sub controlul său un teritoriu de 278 kilometri pătraţi intr-o săptămană in estul Ucrainei, in principal in regiunea Harkov (nord-est), cel mai mare caştig al său in ultimul an ş ...

Parlamentul Republicii Moldova a votat hotărârea privind organizarea pe 20 octombrie a referendumului asupra aderării la UE
16/05/2024 21:06

Parlamentul de la Chişinău a adoptat joi o hotărare privind desfăşurarea referendumului republican constituţional asupra aderării Republicii Moldova la Uniunea Europeană, informează MOLDPRES şi Radio ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei