Reguli noi pentru construcțiile rezidențiale din proximitatea Aeroportului Iași
Dimensiune font:
Un Plan de acțiune pentru prevenirea și reducerea zgomotului aeroportuar impune restricții, dar și cerințe pentru cei care vor să construiască locuințe în apropierea aerogării.
La aproape doi ani de la realizarea și aprobarea hărților strategice de zgomot, Aeroportul Iași a obținut girul Consiliului Județean pentru reactualizarea lor. „S-a urmărit stabilirea necesității unor măsuri administrative suplimentare și/sau a unor măsuri de intensificare a acțiunilor de colaborare cu alte autorități precum și de monitorizare a implementării acestora, în special în ce privește organizarea și dirijarea traficului aerian pe Aeroportul Iași, care să permită reducerea sau limitarea numărului de persoane expuse la zgomot, cu respectarea cerințelor legale specifice”, precizează proiectul de hotărâre care a fost adoptat de consilierii județeni la ultima ședință de plen.
Planul de acțiune pentru prevenirea și reducerea zgomotului aeroportuar menționează din start centrele populate din apropierea aerogării ieșene – municipiul Iași la vest și la sud, localitatea Aroneanu, la nord, satul Valea Lungă (Holboca), la est, și Dancu, la sud-est. Aeroportul Iași fiind la limita unor aglomerări de populație, limita valorilor-limită de zgomot este de 50 de decibeli noaptea, respectiv 56 dB ziua.
Printre măsurile de reducere a poluării fonice se numără restrângerea numărului de aterizări și decolări la capătul de nord-vest al pistei, respectiv a survolării comunei Aroneanu, unde este zona locuită cea mai expusă.
Pe baza datelor de trafic aerian din 2021 – de peste trei ori mai mic decât anul trecut sau decât în 2024 – a fost estimat numărul locuitorilor afectați de activitatea aeroportuară: peste 2100 de persoane din 729 de locuințe.
Planul este obligatoriu pentru Primăriile Iași, Aroneanu și Holboca
Practic, „cea mai mare expunere la zgomotul generat de traficul aerian este în zona de nord a Aeroportului lnternațional lași, respectiv în comuna Aroneanu”, arată hărțile de zgomot. De altfel, una dintre concluziile dezbaterii publice organizate astă-vară pe proiectul Planului de acțiune a fost că „lipsa zonării acustice în jurul aeroportului și neimplicarea autorităților locale va determina creșterea exponențială a numărului de persoane afectate”.
O altă propunere inclusă în Planul de acțiune este impunerea interdicției de a construi lângă aeroport, împreună cu cerința izolării fonice a locuințelor cu ferestre de tip tripan, respectiv cu vată minerală în loc de polistiren pentru fațade.
„Prin adoptarea Planului de Acțiune prin Hotărâre a Consiliului Județean, acesta devine act normativ obligatoriu pentru administrațiile publice locale”, se subliniază în proiectul adoptat săptămâna trecută de aleșii județului reuniți în plen.
La rândul lor, cei de la aeroport arată că în decurs de cinci ani, respectiv din 2016 până în 2021, numărul zborurilor de noapte practic s-a dublat (de la 1064, la 1976). Reducerea la cel mult un sfert din numărul zborurilor de noapte (în intervalul orar 23-7) și evitarea survolului zonelor dens populate urmează să fie aplicată până la sfârșitul anului viitor. În 2026 este preconizată instalarea unui sistem de monitorizare a zgomotului aeroportuar.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau