Cât numerar va putea tranzacționa o persoană fizică în 2024 în România. Schimbările aduse Legii Banilor Cash

000000   05500

Dimensiune font:

| 07-01-2024 19:02

 Începând cu 16 iunie 2024 vor intra în vigoare o serie de modificări importante în gestionarea tranzacțiilor cu numerar și plata salariilor, în urma adoptării Legii 406/2023, supranumită și Legea Banilor Cash și a OUG 98/2023 și OUG 115/2023.

Noutățile includ o limită zilnică de 10.000 lei pentru orice tranzacție în numerar între entități juridice și persoane fizice, precum și o serie de reglementări privind soldul de casierie și avansurile de decontare. Legea 406/2023, inițial concepută pentru a interzice plățile salariale în numerar, a fost editată la finalul anului pentru a permite și plata salariilor cu cash, oferind în același timp opțiunea plății prin cont bancar. În plus, comercianții vor fi obligați să accepte cel puțin un instrument de plată fără numerar. Premierul Marcel Ciolacu a declarat că economia nu este încă pregătită pentru o reducere drastică a utilizării numerarului, mai ales în zonele rurale, justificând astfel modificările succesive ale legilor care reglementează plățile în numerar. Mai ales în urma modificării ultimelor prevederi legate de opțiunea angajatorilor de a oferi remunerații în cash, plățile în numerar au primit o formă de protecție economică, în timp ce restul măsurilor au fost motivate prin necesitatea diversificării opțiunilor de plată gândite, potrivit guvernanților, să modernizeze sistemul financiar și să combată evaziunea fiscală.

Modificările recente aduse legislației privind tranzacțiile în numerar au fost oficializate prin promulgarea Ordonanței de Urgență 115/2023, publicată deja în Monitorul Oficial. Aceste noi norme, aplicabile de la începutul anului 2024, vizează atât companiile, cât și cetățenii și urmăresc să reducă evaziunea fiscală, deși eficiența lor a constituit un subiect de dezbatere încă dinainte de promulgare. Astfel, din 2024, tranzacțiile între persoane juridice și persoane fizice, inclusiv primirea sau rambursarea împrumuturilor sau finanțărilor, vor trebui să se realizeze numai prin mijloace de plată non-cash, limita zilnică de tranzacționare fiind de 10.000 de lei de persoană. 

Limita zilnică pentru orice tip de tranzacție în numerar între entități juridice (inclusiv persoane fizice care dețin un PFA sau orice altă formă similară de organizare juridică) și persoane fizice, fie că este vorba de vânzări, cumpărături, dividende sau alte tipuri de tranzacții, va fi de 10.000 lei per persoană.

 

Ce prevederi rămân în vigoare și ce s-a schimbat în gestionarea numerarului – OUG 98/2023

 

Recentele modificări fiscale aduse de Ordonanța de Urgență nr. 98/2023 includ câteva reguli importante care vor intra în vigoare. În primul rând, soldul de bani pe care o firmă îl poate deține în casierie la sfârșitul zilei este limitat acum la 50.000 de lei. De asemenea, avansul pe care un angajat îl poate primi pentru decontări este restricționat la 1.000 de lei pe zi. În plus, se introduce o interdicție clară prin care administratorii sau asociații unei firme nu mai pot împrumuta firma în numerar. Ministerul Finanțelor și ANAF sunt așteptate să ofere clarificări suplimentare cu privire la aceste 

Pe lângă aceste noi reguli, unele prevederi existente în lege vor continua să fie aplicate. Astfel, limita zilnică pentru încasările realizate între operatorii economici rămâne la 5.000 de lei. În cazul magazinelor de tip cash and carry, limita zilnică pentru încasări este stabilită la 10.000 de lei. Mai mult, legea menține interzicerea efectuării plăților fragmentate în numerar pentru facturi care depășesc 5.000 de lei, sau 10.000 de lei în cazul magazinelor cash and carry, pentru a evita fragmentarea tranzacțiilor mari în mai multe plăți mici.

În plus, pentru facturile stornate sau pentru bunuri returnate cu valori peste aceste plafoane, restituirea sumelor poate fi efectuată în numerar în limita a 10.000 lei, iar sumele care depășesc aceste plafoane vor fi restituite prin instrumente de plată fără numerar. În cazuri excepționale, când persoanele fizice declară că nu mai dețin cont bancar, restituirea poate fi făcută integral în numerar.

 

Ce înseamnă Legea 406/2023 pentru plata salariilor în numerar 

Legea 406/2023, publicată în decembrie 2023 și care va intra în vigoare pe 16 iunie 2024, prevedea inițial interzicerea plăților salariale în numerar. Această interdicție a fost însă eliminată în versiunea finală. Documentul inițial stipula că „Plata veniturilor de natură salarială, asimilate salariilor și a beneficiilor de asistență socială se efectuează prin mijloace de plată fără numerar”.

Este important de precizat că legea recent adoptată privind plata salariilor nu interzice plățile în numerar, ci oferă opțiunea plății salariilor prin cont bancar. De asemenea, menține obligația comercianților de a accepta cel puțin o metodă de plată non-cash.

Cu toate acestea, după revizuirea în Parlament, textul legii s-a modificat astfel încât acum prevede că „beneficiarii de plăți de natură salarială plătite de angajator, pensii, indemnizații și alocații de asistență socială plătite de la bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetul Ministerului Muncii și Solidarității Sociale sau de la bugetele locale ale comunelor, orașelor, municipiilor, sectoarelor municipiului București, județelor și municipiului București au dreptul să primească sumele cuvenite în numerar sau prin mijloace de plată fără numerar.” 

Deși angajații aveau deja opțiunea de a primi salariul prin transfer bancar, trebuie precizat că îndepărtarea interdicției privind plățile salariale în numerar a survenit ca răspuns la opoziția publică față de potențialele consecințe ale unei astfel de măsuri.

 

Numerarul nu pleacă nicăieri, dar comercianții au obligația din iunie să ofere și posibilitatea plăților electronice la casă

 

O altă prevedere importantă a legii 406, ce va fi aplicabilă tot din 16 iunie 2024, impune comercianților obligația de a oferi clienților cel puțin un instrument de plată non-cash. Conform legii, „Persoanele fizice sau juridice, prevăzute la art. 4 alin. (1) din Legea nr. 265/2022 privind registrul comerţului (…) au obligația de a asigura implementarea și de a accepta cel puțin un instrument de plată fără numerar”. Aceasta se aplică atât societăților, cât și persoanelor fizice autorizate, întreprinderilor individuale și familiale.

Deși legea nu specifică explicit că se referă la agenții comerciali, inițiatorii au avut în vedere această categorie. "De asemenea, în scopul impulsionării utilizării mijloacelor moderne de plată, propunem ca pentru comercianții care operează pe teritoriul României să se instituie obligația de a accepta și cel puțin un instrument de plată fără numerar", potrivit documentului de motivare a introducerii legii. 

Potrivit România TV, prim-ministrul Marcel Ciolacu a motivat modificările aduse legii pe fondul faptului că economia nu este pregătită încă pentru o reducere drastică a utilizării numerarului, mai ales în zonele rurale cu acces limitat la bancomate. "Este vorba despre ordonanța de urgență care anulează anumite modificări privind decontările în numerar, prevăzute în proiectul de lege pentru care Guvernul și-a angajat răspunderea în fața Parlamentului. Decizia vine după consultări cu mediul de afaceri și după semnalele venite din partea socială. Rămân astfel în vigoare pragurile de plăți cu cash, cum se vehiculează în spațiul public – ca termen, deja existente, dar se păstrează și două modificări și anume soldul de casierie urmează a fi plafonat peste câteva zile la suma de 50.000 de lei. De asemenea, avansul de decontare se limitează la un plafon zilnic de o mie de lei pe persoană", a explicat Mihai Constantin, purtătorul de cuvânt al Guvernului României.

Important de reținut este că Legea 406/2023 va deveni aplicabilă după 180 de zile de la promulgare, adică începând cu 16 iunie 2024.

 

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA

1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Pochidia, cu sediul in comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, cod postal 737552, telefon 0335/407.239, e-mail: pochidia@yahoo.com, cod fiscal 16396425. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: 4 parcele de teren intravilan, situate in comuna Pochidia, sat Salceni, F.N., apartinand domeniului privat al Comunei Pochidia, identificate astfel: -Parcela A, 1.130 mp, nr. cadastral 70780, CF 70780, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/25; -Parcela B, 1.130 mp, nr. cadastral 70781, CF 70781, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/27 -Parcela C, 1.000 mp, nr. cadastral 70769, CF 70769, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/18; -Parcela D, 1.040 mp, nr.cadastral 70771, CF 70771, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/2; conform H.C.L.Pochidia nr. 41/30.09.2024 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul institutiei, Compartiment Secretar sau se poate consulta pe site-ul: www.pochidia.ro. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Se poate obtine de la Compartimentul Secretar, din cadrul Comunei Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 50 Lei/exemplar, ce se achita numerar la Casieria institutiei, sau se poate descarca de pe site-ul institutiei: www.pochidia.ro -gratuit. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 09.01.2025, ora 10.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 17.01.2025, ora 10.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Compartiment Secretar. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: intr-un singur exemplar, intr-un plic sigilat. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 21.01.2025, ora 13.00, Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Sala de sedinte. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios Administrativ a Tribunalului Vaslui, Vaslui, Str. Stefan cel Mare nr. 54, judetul Vaslui, telefon 0235/311.582, fax 0235/312.432, e-mail: tr-vaslui@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 21.11.2024.
Primăria Comunei Valea Lupului, jud. Iași, cu sediul în Com. Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, CUI 16384625, tel 0232/272590, e-mail primaria_valealupului@yahoo.com, organizează în data de 31.01.2025, licitație în vederea vânzării terenului intravilan în suprafață de 26.770 mp, nr. cadastral 100107, CF nr. 100107, zona Dedeman 1. Informaţii generale privind concedentul, în special denumirea, codul fiscal, adresa, numărul de telefon, telefax şi/sau adresa de e-mail a persoanei de contact etc: UAT Comuna Valea Lupului, jud. Iași, cu sediul în Com. Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, CIF 16384625, tel 0232/272590, e-mail primaria_valealupului@yahoo.com 2. Informații generale privind obiectul procedurii de licitație publică, în special descrierea și identificarea bunului care urmează să fie vândut: teren intravilan în suprafață de 26.770 mp, situată în Sat Uricani, Comuna Miroslava, județul Iași, zona Dedeman, nr. cadastral 100107, CF nr. 100107, teren proprietate privată a Comunei Valea Lupului 3. Informații privind documentația de atribuire: se regăsesc în caietul de sarcini 3.1 Modalitatea sau modalitățile prin care persoanele interesate pot intra în posesia unui exemplar al documentației de atribuire: la cerere, de la sediul autorității sau de pe site-ul autorității wwww.comuna-valealupului.ro 3.2 Denumirea și datele de contact ale serviciului/compartimentului din cadrul vânzătorului, de la care pot obține un exemplar din documentația de atribuire: de la Registratura primăriei, Aleea Irisului nr. 8, sat Valea Lupului, Comuna Valea Lupului, județul Iași sau de pe site-ul autorității: www.comuna-valealupului.ro 3.3 Costul și condițiile de plată pentru obținerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: se obține gratuit, atât de la sediul autorității, cât și de pe site-ul autorității 3.4 Data-limită pentru solicitarea clarificărilor: 23.01.2025, orele 16.00 4. Informații privind ofertele: se regasesc în caietul de sarcini 4.1 Data-limită de depunere a ofertelor: 31.01.2025, orele 09.00 4.2 Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, Județul Iași 4.3 Numărul de exemplare în care trebuie depusă oferta: un singur exemplar original 5. Data și locul la care se va desfașura ședința publică de deschidere a ofertelor: 31.01.2025, orele 11.00, Primăria Comunei Valea Lupului - Sala de consiliu, Aleea Irisului nr. 8, Comuna Valea Lupului, Județul Iași 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon și/sau adresa de e-mail ale instanței competente în soluționarea litigiilor apărute și termenele pentru sesizarea instanței: Tribunalul Iași, Strada Elena Doamna nr. 1A, telefon: 0232.260.600, 0232.248.000, 0332.403.666, Fax: 0332.435.700, e-mail: tr-iasi-reg@just.ro
ANUNȚ DE PARTICIPARE LA LICITAȚIE PUBLICĂ privind închirierea prin licitație publică a două spații ce aparțin domeniului public al Comunei Tămășeni, Jud. Neamt. 1.Informații generale privind autoritatea contractantă in special denumirea,codul de identificare fiscală, adresa,numărul de telefon,fax și/sau adresa de e-mail,persoană de contact:Comuna Tămășeni, strad Unirii, nr.157 județul Neamț, telefon: 0233749494, fax: 0233749333 e –mail: primariatamaseni@yahoo.com.Informații generale privind obiectul procedurii de licitație publică,in special descrierea bunurilor care urmează să fie concesionate:Spațiu în suprafață de 118,53 mp ce aparține domeniului public al Comunei Tămășeni, situat pe Str. Unirii, nr. 373, la etajul 1 al Dispensarului Uman din satul Adjudeni, com. Tămășeni, Jud. Neamț. Închirierea se va realiza conform HCL nr.66/16.12.2024 si OUG nr. 57/2019. Spațiu în suprafață de 117,45 mp ce aparține domeniului public al Comunei Tămășeni, situat pe Str. Unirii, nr. 373, la etajul 1 al Dispensarului Uman din satul Adjudeni, com. Tămășeni, Jud. Neamț.Închirierea se va realiza conform HCL nr.67/16.12.2024 si OUG nr. 57/2019. 2.Informații privind documentația de atribuire : se regăsesc in caietul de sarcini. 2.1.Modalitatea sau modalitațile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar din documentația de atribuire:la sediul Comunei Tămășeni sau în baza unei solicitari scrise sau in format electronic adresate către Primăria comunei Tămășeni.2.2.Denumirea si datele de contact ale compartimentului de la care se pot obține un exemplar din documentația de atribuire: Primăria comunei Tămășeni, Compartiment administrare domeniul public și privat, fond funciar, cadastru și resurse umane.2.3.Costul si condițiile de plată pentru obținerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor OUG nr.57/2019 privind Codul administrativ: 10,00 lei poate fi achitat in numerar la casieria unitații.2.4.Data–limită de pentru solicitarea clarificărilor 08.01.2025 ora 12:00.3.Informații privind ofertele:3.1.Data-limită de depunere a ofertelor : 15.01.2025 ora 10:00.3.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Primăria comunei Tămășeni, strada Unirii, nr.157, județul Neamț, la registratură.3.3.Numărul de exemplare în care trebuie depusă oferta: 2 exemplare. 4.Data si locul la care se va desfașura sedința publică de deschidere a ofertelor: 16.01.2025 ora 10:00, Primăria comunei Tămășeni, strada Unirii, nr.157, județul Neamț.6.Denumirea, adresa, numărul de telefon și /sau adresa de e-mail ale instanței competente in soluționarea litigiilor apărute si termenele pentru sesizarea instanței : Judecătoria Roman, Piata Roman Voda nr. 1 cod postal 611022 telefon 0233 743858 fax 0233 742583 , e-mail : jud – roman@just.ro. 7.Data transmiterii anunțului de licitație către instituțiile abilitate in vederea publicării: 17.12.2024. Primar, Lucaci Stefan
Mii de români rămân fără locuri de muncă
11/01/2025 13:00

Anul debutează cu concedieri masive in fabricile din Romania. Mii de romani au fost deja lăsati fără locuri de muncă, iar alte cateva sute vor fi concediati in cursul acestei luni. Semnalele sunt ingrijor ...

Alimentele de bază se vor scumpi. Mâncarea va deveni un lux
11/01/2025 12:30

Romanii se pregătesc pentru noi scumpiri la alimente. Specialistii avertizează că preturile vor creste semnificativ in următoarele luni. Situatia economică globală si costurile de productie tot mai mari s ...

Lansarea proiectului ”Ecosistem de Guvernanță Digitală Specifică Acvității Instutului de Medicină Legală Iași”
11/01/2025 10:00

 Lansarea proiectului ”Ecosistem de Guvernantă Digitală Specifică Acvitătii Instutului de Medicină Legală Iasi”

COMUNICAT DE PRESĂ “PNRR: Fonduri pentru România modernă și reformată” Comuna Golaiesti, județul Iasi
10/01/2025 12:47

 COMUNICAT DE PRESĂ “PNRR: Fonduri pentru Romania modernă si reformată” Comuna Golaiesti, judetul Iasi

Lansarea proiectului ”Ecosistem de Guvernanță Digitală Specifică Acvității Instutului de Medicină Legală Iași”
10/01/2025 09:19

 Lansarea proiectului ”Ecosistem de Guvernantă Digitală Specifică Acvitătii Instutului de Medicină Legală Iasi”

Gaura din buget a fost uriașă în 2024 - Ministrul Finanțelor anunță un 'an al solidarității'
10/01/2025 00:07

Romania a incheiat anul 2024 cu un deficit de 8,6%, iar anul 2025 o să insemne o incadrare intr-un deficit de sapte la sută, spune, joi, ministrul de Finante, Tanczos Barna. Tanczos Barna a declarat, joi sea ...

Ministrul Educației nu exclude majorarea salariilor profesorilor: Cu o condiție majoră
10/01/2025 00:04

Ministrul Educatiei nu exclude o posibilă majorare a salariilor din sistemul de Invătămant. Daniel David precizează că nu se pune problema unor indexări la inceput de an, ci că e nevoie de răbdare si o ...

Finlanda interzice privatizarea furnizorilor de apă
09/01/2025 15:00

Guvernul de la Helsinki a propus ca municipalitătile să interzică vanzarea către investitori privati a facilitătilor care asigură aprovizionarea cu apă, din motive ce tin de securitatea aprovizionării, ...

Anca Murgoci:Paradox cu bugetarii în 2025. Andrei Caramitru: E o nebunie
09/01/2025 14:25

Analistul economic Andrei Caramitru a atras atentia asupra unei probleme majore din administratia publică, subliniind cresterea semnificativă a numărului angajatilor la stat in ciuda reducerii populatiei si ...

România se transformă în deșert: Statul nu are date clare despre suprafețele afectate
09/01/2025 12:53

Pămanturile fertile ale Romaniei se degradează alarmant, iar statul nu detine informatii clare despre dimensiunea acestei probleme. Este concluzia unui raport al Curtii de Conturi, care critică lipsa unui in ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei