Ce controale desfășoară ANAF zilele astea / 10 acțiuni ale instituției: de la nunți, botezuri și cluburi de noapte, la persoane fizice și influenceri
Dimensiune font:
ANAF are mai multe tipuri de controale în desfășurare, dacă ne uităm pe datele recente ale instituției, o parte dintre ele fiind prezentate și de Lucian Heiuș, președintele Fiscului, într-o conferință de presă.
1. Operațiunea Cronos
Operațiunea Cronos a început acum mai multe luni, dar acum se va extinde la nivel național. De fapt, este singura care mai are un nume, noul șef ANAF renunțând la această tradiție.
Practic, ANAF și ITM vor desfășura controale comune pentru depistarea muncii nedeclarate sau la negru.
După ce a fost în program pilot doar pe București și Ilfov, acum au fost alese 300 de firme din toată țara. Autoritățile se uită doar la zonele unde există risc fiscal ridicat.
2. Activitatea cluburilor de noapte
ANAF a pornit recent verificarea cluburilor de noapte, iar controalele vor continua și vizează aspectele fiscale ce decurg din aceste activități, cu precădere fiscalizarea veniturilor, inclusiv prin utilizarea caselor de marcat electronice fiscale în cazurile în care există această obligație legală şi existența documentelor justificative pentru bunurile destinate comercializării.
La ce se uită Fiscul mai exact:
• verificarea modului de fiscalizare a sumelor încasate, reprezentând contravaloarea mărfurilor livrate, inclusiv verificarea respectării prevederilor OUG nr. 28/1999, republicată, privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electonice fiscale, cu modificările şi completările ulterioare, referitoare la dotarea şi conectarea la sistemul informatic național al ANAF şi utilizarea AMEF, după caz;
• verificarea existenței formelor legale pentru incadrarea în muncă a personalului deservent, respectiv determinarea legală a veniturilor salariale, inclusiv prin raportare la timpul de lucru efectiv lucrat;
• verificarea îndeplinirii condițiilor legale de funcționare şi autorizare pentru punctele de lucru unde se desfăşoară activitatea;
• verificarea provenienței legale a mărfurilor comercializate, cu accent pe cele de tipul băuturilor alcoolice şi a produselor de tip tutun/tigarete, inclusiv a respectării modului de marcare cu banderole/timbre, după caz.
3. Controale pe zona criptomonedelor
Controalele pe zona de criptomonede au fost anunțate de ceva timp, iar aceste continuă și în perioada următoare.
Până în prezent au fost identificate venituri pentru de peste 171 milioane euro obținute de către aproximativ 100 entități, atât persoane fizice cât şi juridice.
Este avută în vedere o componentă de conformare în cadrul căreia se recomandă tuturor celor care desfăşoară sau intenționează să înceapă să facă tranzacții cu criptomonede, să se asigure că declară şi achită toate obligațiile fiscale datorate bugetului de stat.
În cadrul controalelor fiscale au fost cuantificate peste 54 milioane euro omişi de la declarare, parțial sau integral. Se observă o tendință de creştere a sumelor declarate din proprie inițiativă, conformarea voluntară fiind unul din obiectivele strategice ale ANAF.
“Astfel au fost identificate şi venituri de cca. 49 milioane euro obținute din tranzacționarea criptomonedelor, care au fost declarate integral, pentru care au fost achitate impozitele şi contribuțiile sociale aferente. Sunt evaluate persoane care obțin venituri din prestări de servicii în mediul online, precum persoane care oferă servicii de divertisment pe diferite platforme specializate”, menționează sursa citată.
Există contact cu unele dintre aceste platforme care furnizează periodic informații despre veniturile obținute de persoanele rezidente din România. Până acum au fost identificate la nivelul Direcţiei Comert Electronic un număr de 170 entități, atât persoane fizice cât şi juridice, care au obținut venituri de peste 24,48 milioane euro care fac obiectul fie a unor analize de risc, fie verificarilor documentare.
4. Controale pe zona vânzărilor de mașini
ANAF a făcut un parteneriat cu Registrul Auto Român, acesta din urmă ocupându-se cu furnizarea de informații către o aplicație informatică.
În această primă lună, personalul angrenat în această activitate (4 inspectori și seful de serviciu) s-a concentrat asupra identificării:
• persoane juridice române care prezintă risc fiscal. Au fost astfel identificate 15 societăţi cu achiziții intracomunitare de 53 milioane lei, cu risc de neplata TVA. Au fost dispuse 2 măsuri asiguratorii în sumă de 1.856.646 lei, o amendă de 20.000 lei şi au fost indisponibilizate 2 autovehicule la sediul unui transportator.
• societăți deschise de persoane fizice române în alte state pentru a evita plata TVA. Astfel, pentru identificare au fost analizați furnizorii pentru aproximativ 2000 de autovehicule, în urma cărora s-au făcut demersuri de cooperare externă (SCAC sau mesaje în baza acordului cu Bulgaria) pentru un număr de:
- 22 societăți din Bulgaria. S-au primit date pentru 12 dintre acestea, valoarea achizitiilor intracomunitare fiind de 27,6 milioane euro (estimat un prejudiciu pe teritoriul României de peste 5,25 milioane de euro). Pentru 7 societati deja s-au initiat demersuri pentru verificare, urmând a se realiza procedurile de inregistrare din oficiu pe teritoriul Romaniei
- 14 societăți din Slovacia, 1 din Germania, 1 Italia şi 4 din Ungaria pentru care s-au inițiat verificări SCAC + 1 warning Eurofisc.
Concomitent, în decurs de 10 zile, au fost identificate 14 autovehicule noi (vechime până în 6 luni sau mai puțin de 6.000 km) achiziționate de persoane fizice fără depunerea decontului special de taxă şi care au o valoare de 644.078 euro. Se vor analiza datele la zi, pentru acestea urmând ca după data de 25 septembrie a fi demarate acțiuni de verificare documentară pentru impunerea TVA.
Volumul zilnic de date este între 1300-1800 de autovehicule.
Au mai fost identificate situații de vehicule cu prețuri de achiziție subevaluate (ex auto de 50.000 euro contractat cu 1000 euro), persoane fizice imputernicite de alte persoane fizice (între 50-100 de auto/lună), care aparent nu își înregistrează veniturile, precum și de multe documente aparent false (contracte cu date de identificare furnizor indescifrabile, societăți externe cu coduri de TVA invalide etc.).
5. Controale la persoane fizice
După cum știe deja mai toată lumea, Fiscul a început în iulie controale masive la persoane fizice. A alocat și mai mult personal, ba chiar și-a actualizat legislația pentru a-și simplifica procedurile interne.
“În luna august am descoperit diferențe între veniturile declarate și veniturile estimate de noi pentru care nu s-a plătit impozit de 18,9 milioane lei. Impozitele stabilite suplimentar au fost de 4,6 milioane lei”, a spus șeful ANAF.
Cele mai mari diferențe (în august) au fost în județele:
• o persoană din Timiș – o diferență de 4,5 milioane lei, impozitul stabilit a fost de 1 milion de lei
• o persoană din Vrancea – diferență de 3,3 milioane lei, impozit de 889.000 lei
• o persoană fin Prahova – diferență de 2,7 milioane lei și impozitul stabulit a fost de 723.000 lei.
6. Controale la influcenceri
ANAF are în desfășurare controale și la unii influenceri.
„În luna august nu am nicio decizie de impunere. Ele (controalele n.r.) continuă. Urmărim tot ce se întâmplă în acest mediu online. Vedeți, știți că s-a migrat foarte mult pe online la diverse activități, au apărut profesii noi, surse de venituri noi. Este normal să ne adaptăm și noi la aceste modificări pe care le are societatea și modul de a comercializa și informa cu acest gen de platforme sociale”, a spus Lucian Heiuș, recent, într-o conferință de presă.
7. Inspecție fiscală la marii contribuabili
ANAf derulează acțiuni de inspecție fiscală la mari contribuabili, în iulie Fiscul anunțând că este vorba despre 555. Dintre aceștia, 128 înregistrează pierderi fiscale recurente.
Inspectorii verifică modalitatea de înregistrare a veniturilor în contabilitate și analizează cheltuielile înregistrate cu scopul de a diminua profitul. De asemenea, mai sunt verficări privind rambursările de TVA, dacă e cazul.
8. Controale ANAF la cei care au spații de nunți și botezuri
ANAF a început, de la jumătatea anului, actiuni de control la contribuabilii care au în proprietate, administrare/gestiune spatii cu destinatie principală de organizare eveniment de (nunti, botezuri, aniversări etc).
Controalele antifraudă (care încă continuă) vizează fiscalizarea veniturilor, inclusiv prin dotarea și utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale în cazurile în care există această obligație legală existenţa documentelor justificative pentru bunurile destinate comercializării, dar și verificarea existenței formelor legale pentru încadrarea în muncă a persoanelor care participă la activitatea comercială respectivă.
9. Noi acțiuni pe zona comerțului prin magazine online, care probabil vor fi tot pentru persoane fizice
ANAF ar putea începe noi acțiuni pe zona comerțului online. Într-un document al instituției transmis vineri se menționează că a fost publicat în transparență proiectul de ordin privind firmele de curierat care trebuie să transmită instituției datele privind plățile ramburs de către clienți.
În acest sens, s-a început și dezvoltarea aplicației informatice pentru gestionarea și valorificarea datelor respective.
10. Controale la operatorii economici de pe litorar și în Delta Dunării (nu este clar dacă mai continuă, dar avem rezultatele)
În perioada iulie-august 2022, au fost desfăşurate actiuni de control la operatorii economici care efectuează activități economice în stațiunile turistice de pe litoralul Mării Negre şi în regiunea Delta Dunării.
Controalele Fiscului au vizat aspectele fiscale ce decurg din aceste activități, cu precădere fiscalizarea veniturilor, inclusiv prin utilizarea caselor de marcat electronice fiscale în cazurile în care există această obligație legală şi existența documentelor justificative pentru bunurile destinate comercializării.
Au fost verificati 2.416 contribuabili, au fost aplicate 2.542 sancțiuni contravenționale (2.457 amenzi și 85 avertismente) în valoare totală de 12,4 milioane lei (amenzi şi confiscări).
De asemenea, fost suspendată activitatea a 38 contribuabili (37 contribuabili pentru nedotarea cu case de marcat şi 1 contribuabil pentru neutilizare acesteia)
Au fost stabilite/estimate implicaţii fiscale, reprezentând impozit pe dividende, impozit pe venit în valoare totală de 108.314 lei.
În cadrul acestei acţiuni au fost verificați un număr de 89 de contribuabili care desfăşoară activităţi în domeniul CLUBURI/ BARURI, fiind aplicate 89 sancţiuni contravenţionale în valoare totală de 470.011 lei (amenzi şi confiscări).
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau