Consecinţe ale FORŢEI MAJORE în contextul pandemiei de virus COVID-19

MRL-LOGO

Dimensiune font:

| 24-03-2020 13:00

             Conjuctura prezentă provocată de răspândirea crescendo a virusului SARS-CoV-2 a determinat restrângerea activităţii atât în mediul afacerilor, cât şi în cadrul autorităţilor publice, astfel încâţ, mulţi comercianţi ar putea ajunge în imposibilitatea executării obligaţiilor contractuale asumate faţă de partenerii acestora.

I.                  CE ESTE ȘI CÂND SE POATE INVOCA FORȚA MAJORĂ?

            Forţa majoră este definită în cuprinsul Noului Cod civil la art. 1351, alin. (2), drept: „orice eveniment extern, imprevizibil, absolut invincibil şi inevitabil.”

            Pentru ca pandemiei de virus COVID-19  să îi fie atribuit caracterul de forţă majoră în mod concret şi să reprezinte o cauză exoneratoare de răspundere în situaţia neîndeplinirii obligaţiilor contractuale, trebuie îndeplinite următoarele condiţii:

-          N.B.: Acordul de voinţe trebuie să conţină clauze exprese cu privire la răspunderea în caz de forţă majoră sau cel puțin să nu conțină clauze care să deroge de la dispozițiile din Codul civil privind forța majoră;

-          Existenţa Avizului de forţă majoră eliberat de Camera de Comerţ şi Industrie a României la cererea operatorilor economici, prin Hotărâre de Guvern urmând a fi adoptate procedurile, entităţile abilitate, respectiv documentele necesare emiterii avizului menţionat;

-          Verificarea raportului de cauzalitate dintre pandemia datorată SARS-CoV-2 ca forţă majoră şi neexecutarea obligaţiilor contractuale, întrucât, chiar şi în contextul declarării stării de urgenţă, cele două instituţii juridice nu se confundă, urmând a se aprecia, de la caz la caz, dacă împrejurările invocate ce au condus la o conduită contractuală defectuoasă se încadrează noţiunii de forţă majoră.

            Astfel, pentru stabilirea unui parcurs în ideea salvgardării raporturilor juridice dintre operatorii economici, aceştia au la îndemână facultatea de a apela la concursul autorităţii statale în vederea obţinerii unui Aviz de existenţă a forţei majore, în sensul acesta impunându-se a parcurge o serie de demersuri procedurale.

  

II.              OBŢINEREA CERTIFICATULUI DE SITUAŢIE DE URGENŢĂ (C.S.U.)

De ordin prioritar, se distinge Decretul privind instituirea stării de urgență pe teritoriul României, publicat de către Administraţia Prezidenţială  în Monitorul Oficial la data de 16.03.2020 care, la art. 12, statuează următoarele:

            Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri eliberează, la cerere, operatorilor economici a căror activitate este afectată în contextul COVID-19, certificate de situație de urgență (CSU) în baza documentelor justificative.”

Certificatul stării de urgență va fi necesar începând cu luna aprilie 2020, întrucât starea de urgență a fost decretată în luna martie.

Pe durata stării de urgență, CSU poate fi folosit de întreprinderile mici și mijlocii în vederea amânării la plată pentru serviciile de utilități – electricitate, apă și canalizare, gaze naturale, servicii de telefonie și internet – dar și pentru amânarea la plată a chiriei pentru imobilele cu destinații de sedii sociale sau de sedii secundare.

De asemenea, întreprinderile mici și mijlocii care au dobândit CSU pot invoca forța majoră și în cazul celorlalte tipuri de contracte, însă numai după ce au încercat renegocierea contractului pentru adaptarea clauzelor acestuia cu luarea în considerare a condițiilor excepționale generate de starea de urgență – tentativele de renegociere a contractului urmând să fie dovedite prin orice mijloace care asigură transmiterea textului.

            CONDIŢII DE DOBÂNDIRE

Drept metodologie de aplicare, se distinge Hotărârea de Guvern în stadiu de proiect privind acordarea de certificate de situaţie de urgenţă, ce prevede o limitare a domeniilor de activitate ce vor putea beneficia de acestea, după cum urmează: transport, turism, HORECA, organizări de evenimente, publicitate, învăţământ privat şi activităţi adiacente, industria confecţiilor, încălţămintei şi pielăriei, servicii destinate populaţiei.

 TERMEN DE ÎNREGISTRARE

            Dat fiind specificul situaţiei, generarea CSU va avea loc strict pe perioada instituirii stării de urgenţă, valabilitatea unui astfel de certificat fiind prevăzută pentru întreaga perioadă a anului acordării.

 

FORMA SUB CARE SE INTRODUCE CEREREA

Solicitarea eliberării CSU se va face pe cale electronică, i.e. prin intermediul http://prevenire.gov.ro/, platformă ce va fi actualizată cu o secţiune dedicată acestui scop.

            Pe platforma identificată supra, solicitantul urmează a completa informaţii cu privire la datele proprii de identificare, datele de contact, motivul cererii CSU, justificarea necesităţii acestuia, precum şi integrarea referinţelor asupra situaţiei sale financiare.

            DOCUMENTELE JUSTIFICATIVE ce se impun a fi încărcate pe platformă sunt următoarele:

ü  Certificatul Unic de Înregistrare a societăţii;

ü  Cartea de Identitate a administratorului/reprezentantului legal;

ü  Balanţa contabilă certificată aferentă lunii în care s-a observat o scădere a încasărilor cu un procent de minimum 40% faţă de perioada similară a anului precedent solicitării, împreună cu balanţa contabilă la care se face referire în raportare (în situaţia în care diminuarea cifrei de afaceri nu este în proporţia menţionată, dar operatorul întâmpină dificultate în a continua activitatea, acesta va furniza documente suplimentare doveditoare)

ü  Declaraţie pe propria răspundere prin care solicitantul îşi asumă pe deplin veridicitatea informaţiilor, respectiv a documentelor încărcate, precum şi apariţia stării de urgenţă ca fiind cauza scăderii financiare înregistrate;

ü  Certificat constatator eliberat de Oficiul Naţional al Registrului Comerţului.

 

III.              DOBÂNDIREA AVIZULUI DE FORŢĂ MAJORĂ  (A.F.M.)                                              

În succesiunea paşilor ce trebuie urmaţi în vederea obţinerii concursului autorităţilor statale, este imperioasă eliberarea Avizului de forţă majoră de către Camera de Comerţ şi Industrie a României care, conform art. 28, alin. (2), lit. i) din Legea nr. 335/2007 privind Camerele de Comerţ din România, la care sunt reglementate atribuţiile principale ale acesteia:

Avizează, la cerere, pentru societățile românești, pe bază de documentație, existența cazurilor de forță majoră și efectele acestora asupra executării obligațiilor comerciale internaționale."

            CONDIŢII DE ELIBERARE

            Astfel,  Avizul de existenţă a cazului de forţă majoră se dobândeşte în urma unei solicitări motivate de situaţia faptică detaliată, a efectelor ce au decurs şi au impactat relaţia operatorului economic cu partenerul contractual, precum şi argumente juridice care să susţină caracterul de forţă majoră a evenimentului invocat.

            Solicitantului îi este impusă asumarea întregii răspunderi, inclusiv cea de ordin penal, relativ la autenticitatea datelor şi documentelor prezentate.

            DOCUMENTAŢIA DOVEDITOARE NECESARĂ

            Conform platformei web a Camerei de Comerţ şi Industrie a României, într-o enumerare neexhaustivă, se prevede o serie de acte indispensabile, şi anume:

ü  Cererea de emitere a avizului, semnată de reprezentantul legal;

ü  Atestări de la organele, autorităţile şi instituţiile abilitate, de la caz la caz (altele decât Camera de Comerţ şi Industrie a României), privind existenţa şi efectele evenimentului invocat, localizarea acestuia, momentul începerii şi încetării evenimentului [în speţă, Certificatul de situaţie de urgenţă (CSU)]

ü  Notificări adresate partenerului contractual în legătură cu apariţia evenimentului invocat şi efectele sale asupra derulării operaţiunilor contractuale;

ü  Copie a contractului afectat de evenimentul de forţă majoră, cuprinzând clauza de forţa majoră;

Prin referinţă la ultima cerinţă, este imperios a fi consultată optica Camerei de Comerţ şi Industriei a României care, pe website-ul său printr-un comunicat din data de 12.03.2020, precizează următoarele:

Majoritatea contractelor (deși nu toate) conțin clauze referitoare la forța majoră, care stabilesc în general ce se întâmplă atunci când ceva extern și imprevizibil împiedică una dintre părți să-și îndeplinească obligațiile agreate.

Unele clauze de forță majoră chiar pot fi prevăzute astfel încât să includă epidemiile sau pandemiile. Atunci când o clauză de forță majoră este prevăzută în sens mai general – chiar fără să includă epidemiile sau pandemiile, însă prevede orice act sau fapt survenit dincolo de controlul sau voința părților afectate, atunci răspândirea epidemiei sau pandemiei poate fi considerată ca un eveniment de forță majoră. Cu toate astea, o clauză de forță majoră insuficient definită, care se referă numai la evenimente naturale, intemperii etc. sau doar menționează sintagma un eveniment de forță majoră, ar putea fi considerată ca insuficientă pentru a putea exonera de răspundere.

Cu alte cuvinte,  faptul că o clauză de forță majoră acoperă explicit și situația apariției  unor epidemii sau pandemii, cum este și cazul Coronavirusului nu este suficient de unul singur. Persoana care încearcă să se bazeze pe aceasta trebuie să demonstreze că nu poate îndeplini contractul din cauza circumstanțelor dincolo de controlul său (generate din cauza virusului). De asemenea, acesta trebuie să demonstreze că nu au putut fi făcute demersuri rezonabile pentru a evita sau a atenua evenimentul sau consecințele acestuia.”

Chiar dacă legiuitorul a înţeles să prevadă, în acest caz, necesitatea unei clauze exprese convenite prin acordul părţilor, socotim că s-ar eluda înţelesul şi caracterul supletiv normelor din Noul Cod civil. Prin însăşi definiţia sa, acest eveniment inevitabil impactează asupra tuturor raporturilor juridice, indiferent de includerea clauzei sau neexprimarea explicită a acesteia.

Art. 1351, alin. (1) al Noului Cod civil consacrează sintagma potrivit căreia „dacă legea nu prevede altfel sau părțile nu convin contrariul, răspunderea este înlăturată atunci când prejudiciul este cauzat de forță majoră” ce explică, în mod edificator, aceea că doar dacă părţile agreează altfel, evenimentul nu va avea repercusiuni asupra raporturilor juridice, de aceea fiind necesar să urmărim evoluţia normativă cu privire la acest aspect.

  COSTURILE OCAZIONATE

Tariful perceptibil pentru eliberarea Avizului de existenţă a forţei majore se achită pentru fiecare contract afectat este în cuantum de 500,00 EUR + T.V.A. (plătibil în LEI, la cursul B.N.R. aferent zilei plăţii), iar cel al consultanţei de specialitate este în valoare de 30 EUR/30 minute (fără T.V.A.)

 IV.            CONCLUZIILE NOASTRE

În continuare, reiterăm aceea că se impune a fi consultat textul final al actului normativ de reglementare a Certificatului de situaţie de urgenţă, căci prin intermediul său se va determina raportul certificatului faţă de Avizul de Forţă Majoră – unul de întreg-parte, în sensul că va sta la baza emiterii avizului sau îl va substitui întru totul.

            Perspectiva declarată recent de către Camera de Comerţ şi Industrie a României, publicată pe platforma online a acesteia la data de 12.03.2020, comportă următoarea direcţie: „nici C.C.I.R. şi nici Camerele judeţene nu pot şi nu au competenţa de declara un eveniment ca fiind de forță majoră sau de a interveni în vreun contract, ci doar aceea de a constata, în baza unei documentaţii depuse exclusiv de solicitant, în baza unui tarif, existenţa unei situaţii de forţă majoră ca fapt exonerator de răspundere, din perspectiva efectelor acesteia invocate de către solicitant, în ceea ce privește ne-executarea obligațiilor contractuale.”

Conchizând, opinăm aceea că Certificatul de situaţie de urgenţă sau Avizul de existenţă a cauzei de forţă majoră, sub rezerva elucidării situaţiei odată cu adoptarea Hotărârii de Guvern, va atesta afectarea activităţii economice în contextul pandemiei COVID 19, având valenţa unei clauze de renegociere, limitare sau chiar întrerupere a unor contracte.

 

AUTORI:

IOANA URSU – AVOCAT

CORNELIU MITITELU – PRACTICIAN ÎN INSOLVENȚĂ

 

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

05:21

1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Pochidia, cu sediul in comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, cod postal 737552, telefon 0335/407.239, e-mail: pochidia@yahoo.com, cod fiscal 16396425. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: 4 parcele de teren intravilan, situate in comuna Pochidia, sat Salceni, F.N., apartinand domeniului privat al Comunei Pochidia, identificate astfel: -Parcela A, 1.130 mp, nr. cadastral 70780, CF 70780, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/25; -Parcela B, 1.130 mp, nr. cadastral 70781, CF 70781, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/27 -Parcela C, 1.000 mp, nr. cadastral 70769, CF 70769, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/18; -Parcela D, 1.040 mp, nr.cadastral 70771, CF 70771, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/2; conform H.C.L.Pochidia nr. 41/30.09.2024 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul institutiei, Compartiment Secretar sau se poate consulta pe site-ul: www.pochidia.ro. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Se poate obtine de la Compartimentul Secretar, din cadrul Comunei Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 50 Lei/exemplar, ce se achita numerar la Casieria institutiei, sau se poate descarca de pe site-ul institutiei: www.pochidia.ro -gratuit. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 09.01.2025, ora 10.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 17.01.2025, ora 10.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Compartiment Secretar. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: intr-un singur exemplar, intr-un plic sigilat. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 21.01.2025, ora 13.00, Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Sala de sedinte. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios Administrativ a Tribunalului Vaslui, Vaslui, Str. Stefan cel Mare nr. 54, judetul Vaslui, telefon 0235/311.582, fax 0235/312.432, e-mail: tr-vaslui@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 21.11.2024.
Primăria Comunei Valea Lupului, jud. Iași, cu sediul în Com. Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, CUI 16384625, tel 0232/272590, e-mail primaria_valealupului@yahoo.com, organizează în data de 31.01.2025, licitație în vederea vânzării terenului intravilan în suprafață de 26.770 mp, nr. cadastral 100107, CF nr. 100107, zona Dedeman 1. Informaţii generale privind concedentul, în special denumirea, codul fiscal, adresa, numărul de telefon, telefax şi/sau adresa de e-mail a persoanei de contact etc: UAT Comuna Valea Lupului, jud. Iași, cu sediul în Com. Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, CIF 16384625, tel 0232/272590, e-mail primaria_valealupului@yahoo.com 2. Informații generale privind obiectul procedurii de licitație publică, în special descrierea și identificarea bunului care urmează să fie vândut: teren intravilan în suprafață de 26.770 mp, situată în Sat Uricani, Comuna Miroslava, județul Iași, zona Dedeman, nr. cadastral 100107, CF nr. 100107, teren proprietate privată a Comunei Valea Lupului 3. Informații privind documentația de atribuire: se regăsesc în caietul de sarcini 3.1 Modalitatea sau modalitățile prin care persoanele interesate pot intra în posesia unui exemplar al documentației de atribuire: la cerere, de la sediul autorității sau de pe site-ul autorității wwww.comuna-valealupului.ro 3.2 Denumirea și datele de contact ale serviciului/compartimentului din cadrul vânzătorului, de la care pot obține un exemplar din documentația de atribuire: de la Registratura primăriei, Aleea Irisului nr. 8, sat Valea Lupului, Comuna Valea Lupului, județul Iași sau de pe site-ul autorității: www.comuna-valealupului.ro 3.3 Costul și condițiile de plată pentru obținerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: se obține gratuit, atât de la sediul autorității, cât și de pe site-ul autorității 3.4 Data-limită pentru solicitarea clarificărilor: 23.01.2025, orele 16.00 4. Informații privind ofertele: se regasesc în caietul de sarcini 4.1 Data-limită de depunere a ofertelor: 31.01.2025, orele 09.00 4.2 Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, Județul Iași 4.3 Numărul de exemplare în care trebuie depusă oferta: un singur exemplar original 5. Data și locul la care se va desfașura ședința publică de deschidere a ofertelor: 31.01.2025, orele 11.00, Primăria Comunei Valea Lupului - Sala de consiliu, Aleea Irisului nr. 8, Comuna Valea Lupului, Județul Iași 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon și/sau adresa de e-mail ale instanței competente în soluționarea litigiilor apărute și termenele pentru sesizarea instanței: Tribunalul Iași, Strada Elena Doamna nr. 1A, telefon: 0232.260.600, 0232.248.000, 0332.403.666, Fax: 0332.435.700, e-mail: tr-iasi-reg@just.ro
ANUNȚ DE PARTICIPARE LA LICITAȚIE PUBLICĂ privind închirierea prin licitație publică a două spații ce aparțin domeniului public al Comunei Tămășeni, Jud. Neamt. 1.Informații generale privind autoritatea contractantă in special denumirea,codul de identificare fiscală, adresa,numărul de telefon,fax și/sau adresa de e-mail,persoană de contact:Comuna Tămășeni, strad Unirii, nr.157 județul Neamț, telefon: 0233749494, fax: 0233749333 e –mail: primariatamaseni@yahoo.com.Informații generale privind obiectul procedurii de licitație publică,in special descrierea bunurilor care urmează să fie concesionate:Spațiu în suprafață de 118,53 mp ce aparține domeniului public al Comunei Tămășeni, situat pe Str. Unirii, nr. 373, la etajul 1 al Dispensarului Uman din satul Adjudeni, com. Tămășeni, Jud. Neamț. Închirierea se va realiza conform HCL nr.66/16.12.2024 si OUG nr. 57/2019. Spațiu în suprafață de 117,45 mp ce aparține domeniului public al Comunei Tămășeni, situat pe Str. Unirii, nr. 373, la etajul 1 al Dispensarului Uman din satul Adjudeni, com. Tămășeni, Jud. Neamț.Închirierea se va realiza conform HCL nr.67/16.12.2024 si OUG nr. 57/2019. 2.Informații privind documentația de atribuire : se regăsesc in caietul de sarcini. 2.1.Modalitatea sau modalitațile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar din documentația de atribuire:la sediul Comunei Tămășeni sau în baza unei solicitari scrise sau in format electronic adresate către Primăria comunei Tămășeni.2.2.Denumirea si datele de contact ale compartimentului de la care se pot obține un exemplar din documentația de atribuire: Primăria comunei Tămășeni, Compartiment administrare domeniul public și privat, fond funciar, cadastru și resurse umane.2.3.Costul si condițiile de plată pentru obținerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor OUG nr.57/2019 privind Codul administrativ: 10,00 lei poate fi achitat in numerar la casieria unitații.2.4.Data–limită de pentru solicitarea clarificărilor 08.01.2025 ora 12:00.3.Informații privind ofertele:3.1.Data-limită de depunere a ofertelor : 15.01.2025 ora 10:00.3.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Primăria comunei Tămășeni, strada Unirii, nr.157, județul Neamț, la registratură.3.3.Numărul de exemplare în care trebuie depusă oferta: 2 exemplare. 4.Data si locul la care se va desfașura sedința publică de deschidere a ofertelor: 16.01.2025 ora 10:00, Primăria comunei Tămășeni, strada Unirii, nr.157, județul Neamț.6.Denumirea, adresa, numărul de telefon și /sau adresa de e-mail ale instanței competente in soluționarea litigiilor apărute si termenele pentru sesizarea instanței : Judecătoria Roman, Piata Roman Voda nr. 1 cod postal 611022 telefon 0233 743858 fax 0233 742583 , e-mail : jud – roman@just.ro. 7.Data transmiterii anunțului de licitație către instituțiile abilitate in vederea publicării: 17.12.2024. Primar, Lucaci Stefan
Benzina și motorina vor costa mai mult de la 1 ianuarie, ca urmare a creșterii accizelor la carburanți
27/12/2024 22:20

 Benzina si motorina vor costa mai mult de la 1 ianuarie, ca urmare a cresterii cu aproximativ 6% a accizelor la carburanti, potrivit unui document publicat de Ministerul de Finante. Pretul unui litru de b ...

DOCUMENT - Guvernul a luat decizia: Pensiile NU vor crește de la 1 ianuarie 2025
27/12/2024 18:17

Coalitia de guvernare a finalizat Ordonanta trenulet, care va fi adoptată de către Guvern, iar pentru pensionari vestile sunt cat se poate de rele. Pensiile nu vor fi indexate cu rata inflatiei de la 1 ianuar ...

O nouă perioadă va fi inclusă în calculul vechimii în muncă. Ce pensionari sunt avantajați de această prevedere
27/12/2024 11:31

Veste bună pentru pensionari deoarece o nouă perioadă va fi inclusă in calculul vechimii in muncă pentru stabilirea drepturilor bănesti cuvenite. Astfel, de-acum inainte se iau in calcul si studiile maste ...

Guvernul Ciolacu îngroapă România în datorii: dobânzi de peste 7%, de trei ori mai mari decât în Germania
27/12/2024 09:34

Romania continuă să se afunde intr-o criză financiară fără precedent, sub guvernarea Ciolacu. Cu o dobandă de peste 7% pentru imprumuturile de pe pietele externe, tara noastră plăteste un pret de trei ...

Ratele bancare s-au dublat față de acum 4 ani: Ciolacu și Iohannis, responsabili pentru distrugerea bunăstării românilor
27/12/2024 09:30

In ultimii patru ani, ratele bancare ale romanilor au crescut alarmant, ajungand să se dubleze in unele cazuri. Sub guvernările succesive ale lui Marcel Ciolacu si in timpul mandatului lui Klaus Iohannis, rom ...

Salariile românilor nu s-au dublat în 4 ani. Prețurile, da. Tu cum o duci?
27/12/2024 09:28

In timp ce preturile au luat-o razna in ultimii patru ani, salariile romanilor au rămas in mare parte pe loc, sau au crescut nesemnificativ. Inflatia galopantă, dublarea ratelor bancare si scumpirea alimentel ...

România, țara paradoxurilor: cele mai mari prețuri la carnea de porc din Europa pentru că importăm 80%
27/12/2024 09:27

Romania plăteste cel mai scump pret la carnea de porc din Europa, iar explicatia este simplă: dependenta masivă de importuri, care acoperă aproximativ 80% din consumul intern. In loc să producem local, vin ...

Importurile de ouă din Ucraina falimentează fermierii români
27/12/2024 09:26

Fermierii romani se confruntă cu o nouă criză, generată de importurile masive de ouă din Ucraina la preturi foarte mici. Lipsa unor măsuri clare pentru protejarea producătorilor interni face ca multe fer ...

România importă 40% din laptele consumat: fermierii români abandonați de guvernul Ciolacu
27/12/2024 09:24

Romania continuă să depindă de importurile masive de lapte, acoperind aproximativ 40% din consumul intern cu produse aduse din străinătate. In timp ce alte tări isi sprijină producătorii locali, fermier ...

Instalarea guvernului a calmat piața
26/12/2024 21:22

Investirea guvernului Ciolacu-2, in conditiile in care PSD, PNL si UDMR au o majoritatea la limită, a asigurat o pavăză minimă pentru moneda natională. Situatia se poate schimba cu rapiditate in conditiile ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei