Cum se formează prețul carburanților la pompă. Ce plătim, de fapt, şi cât ne costă acum un plin de benzină sau motorină
Dimensiune font:
Mecanismul de calcul când vine vorba despre prețul unui litru de carburant este unul destul de simplu, teoretic vorbind, însă prețul este variabil când vine vorba despre calculele propriu-zise, care sunt afișate zilnic în staţiile de benzinărie.
Preţul unui litru de carburant este compus din taxele şi accizele datorate statului, o proporție de 50% și un pic, apoi se adaugă preţul petrolului, cursul de schimb valutar și costurile de logistică ale companiilor petroliere. Fiecare proporție influenţează mai mult sau mai puţin preţul de la pompă, potrivit companiilor petroliere. Oricum, asta nu înseamnă că de fiecare dată o ajustare a unei componente duce și la o ajustare proporţională a preţului final.
Spre exemplu, cotaţia barilului de ţiţei poate scădea destul de mult, însă, în acelaşi timp, dolarul se poate aprecia în raport cu leul, în aşa fel încât preţul final să rămână neschimbat sau scăderea să fie insignifiantă.
Așadar, puțin peste jumătate sunt taxele care se duc direct de către stat, și sunt bătute în cuie, aceasta fiind proporția stabilă, proporţia variabilă fiind formată din partea producătorului și a distribuitorului, cursul de schimb și cotaţia produselor petroliere, legată direct de cotaţia ţiţeiului.
Practic, când ne facem plinul la benzinărie, alimentăm mașina și viram bani către stat. Distribuitorul de carburanţi trimite direct la Ministerul de Finanțe un procent puțin mai mare de 50% din litrul de benzină sau motorină, care reprezintă TVA, acciză şi taxa pe stâlp.
România se află pe locul al 2-lea în UE în topul ţărilor cu cei mai ieftini carburanţi
Comparativ cu luna iulie 2021, prețul mediu al unui litru de benzină a rămas neschimbat în luna august, ceea ce înseamnă că pentru un plin (50 de litri) plătim ca luna trecută. În cazul motorinei, potrivit peco-online.ro, prețul mediu al unui litru s-a diminuat cu 1.4%, adică un plin (50 de litri) costă, astăzi, cu 4.0 lei mai puțin decât în urmă cu 30 de zile.
În
În aceasta perioadă, România se află pe locul al 2-lea în Uniunea Europeană în topul ţărilor cu cea mai ieftină benzină, după Bulgaria. În cazul motorinei, țara noastră este situată pe locul 2 intre statele Uniunii Europene în ceea ce privește cel mai mic preț la acest tip de combustibil, după Bulgaria, potrivit datelor Comisiei Europene.
De asemenea, comparativ cu celelalte ţări ale Uniunii Europene, România se clasează pe locul 11 la benzina fără taxe, ca fiind cea mai ieftină, după Austria, Bulgaria, Cehia, Franța, Irlanda, Italia, Letonia, Lituania, Malta, Slovenia, în timp ce motorina fără taxe comercializată la noi este pe locul al 13-lea în topul celor mai mici preturi, după Austria, Bulgaria, Cehia, Estonia, Franța, Irlanda, Italia, Letonia, Lituania, Malta, Polonia, Slovenia.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau