Dan Armeanu: A.S.F. este în plin proces de elaborare a normelor de aplicare a legii privind pensiile ocupaționale

Dan Armeanu

Dimensiune font:

| 09-03-2020 10:48

 

Vicepreşedintele ASF al Sectorului Sistemului de Pensii Private - domnul Dan Armeanu, a declarat:

 

„Diversificarea surselor de venit la pensie a reprezentat o temă de interes în ultimii 10 ani, odată cu înființarea fondurilor de pensii private, pilon II și pilon III, iar subiectul merită să fie revăzut și argumentat, din perspectiva adoptării cadrului legal ce reglementează funcționarea fondurilor de pensii ocupaționale, care completează sistemul pensiilor private cu o nouă componentă. Pe lângă elaborarea legislației secundare, ASF a propus un set de facilități fiscale de care să beneficieze angajatorii care doresc înființarea unui fond de pensii ocupaționale. 

În condițiile schimbării structurii de vârstă a populației, datorate creșterii speranței de viață și scăderii natalității, tendință care se va menține în următoarele decenii, sistemului de pensii de stat va fi supus unor presiuni mari pentru a asigura un trai decent și îndestulător. Soluția adoptată la nivel internațional pentru eliminarea dependenței exclusive de pensia de stat a constat în promovarea pensiilor private, complementare pensiei de stat. Fondurilor de pensii private, atât cele obligatorii dar în special cele facultative, vor asigura un venit care va suplimenta componenta de stat a pensiei și va contribui la reducerea diferenței între venitul din salariu și venitul din pensie.

 

Obiectivul prioritar - dezvoltarea segmentului pensiilor facultative, pilon III și ocupaționale, pilon IV

Creșterea componentei pensiilor facultative atât cele personale, pilon III, cât și cele ocupaționale, pilon IV, se poate realiza prin modificarea comportamentului de economisire și prin redirecționarea către fondurile de pensii pilon III și pilon IV a unei parți din economiile realizate prin intermediul depozitelor bancare. Astfel, economisirea pe termen scurt din depozitele bancare se poate transforma în economisire pe termen lung prin intermediul fondurilor de pensii private. Mai mult, ținând cont de raportul supraunitar depozite – credite, economisirea „blocată„ în sectorul bancar poate fi valorificată de fondurile de pensii cu efecte de multiplicare în economie. Această abordare nouă va asigura la nivel macroeconomic dezvoltare sustenabilă, iar la nivel individual securitate și bunăstare financiară la pensie.

 

Specificități ale fondurilor de pensii ocupaționale

Spre deosebire de fondurile de pensii pilon II și pilon III, funcționarea fondurilor de pensii ocupaționale, pilon IV, se bazează pe implicarea angajatorului, în calitate de inițiator al unei scheme de pensii ocupaționale pentru angajații proprii, în virtutea faptului că achită contribuții la un fond de pensii ocupaționale. Acesta dispune de o anumită flexibilitate cu privire la tipul schemei pe care o propune, cu contribuții definite sau contribuții definite cu garanții, precum și cu privire la stabilirea cuantumului contribuțiilor, care poate diferi în funcție de criterii precum vechimea, funcția deținută și, drepturile salariale. Suplimentar față de angajator, angajații pot contribui și ei la același fond de pensii ocupaționale în limita a 1/3 din salariul brut, pentru o creștere mai accentuată a valorii activului personal și implicit a cuantumului viitoarei pensii.  Angajații, participanți la un anumit fond au posibilitatea de transfer a activului personal la un alt fond, în cazul schimbării angajatorului, sau la un fond de pensii facultative, totodată fiind permisă păstrarea activelor la mai multe fonduri, urmând a fi cumulate la momentul deschiderii dreptului la pensie. 

Angajatorii de tipul întreprinderilor mici si mijlocii, pentru care înființarea unui fond de pensii nu este eficienta din punct de vedere al costurilor de administrare, pot contribui pentru angajaților proprii la un fond de pensii ocupaționale deja existent, în cazul în care accepta condițiile respectivei schemei de pensii.

 

O nouă paradigmă a relației dintre angajator și angajat 

Oferirea de pensii ocupaționale va contribui la creșterea atractivității angajatorului și la consolidarea relației angajator – angajat, contribuția la fond  fiind un factor de retenție și fidelizare al angajaților, angajatorul având posibilitatea de a aplica clauza de vesting, prin care poate amâna cu maxim 3 ani data dobândirii de către angajat a dreptului de proprietate asupra activului la fond obținut în urma contribuțiilor plătite de angajator. Din perspectiva angajatorului avantajele rezidă în stabilitatea crescută a personalului și costuri reduse de selectare și training a unor noi salariați.
Posibilitatea de a diferenția nivelul contribuție plătite de angajator reprezintă și o modalitate de motivare și recompensare a salariaților, aceștia la rândul lor fiind interesați să crească productivitatea și totodată profitabilitatea întreprinderii, astfel încât aceasta să-și mențină capacitatea financiară pentru a contribui la fondul de pensii ocupaționale.

 

Impactul fondurilor de pensii private asupra economiei

Beneficiile fondurilor de pensii private depășesc cadrul relației de muncă și se răsfrâng la nivelul întregii economii, din perspectiva faptului că acestea reprezintă o sursă de finanțare pe termen lung a întreprinderilor, prin intermediul cărora contribuțiile se transformă în investiții.  Impactul economic al fondurilor de pensii nu poate fi neglijat, luând în considerare faptul că în prezent activele investite în economia reală se ridică la aproximativ 3,3 mld euro, bani care susțin creșterea economică sustenabilă pentru atingerea nivelul de convergență cu alte economii din cadrul UE.

Totodată, posibilitatea crescută de finanțare prin intermediul pieței de capital impulsionează societățile private să se listeze și se creează condițiile propice ca bursa să devină o piață financiară competitivă. Cu un cost al capitalului mai redus, societățile respective pot să își crească profitabilitatea, ceea ce va conduce la realizarea de venituri mai mari ale statului din impozite, venituri care pot fi ulterior investite în infrastructura socială. În considerarea experienței dobândite de administratorii de fonduri de pensii administrate privat, s-a diversificat paleta de investiții a fondurilor, cu investii în valori mobiliare tranzacționate pe piețe reglementate emise de fonduri sau societăți care desfășoară activități de dezvoltare și promovare imobiliare, cu investiții private de capital, precum și cu acțiuni și obligațiuni emise de societățile de proiect, ceea ce creează premisa lărgirii universului investițional

Portofoliile fondurilor de pensii au o structură optimă, sunt echilibrate spre conservatoare din perspectiva riscului raportat la randament, având în vedere ponderea investițiilor în titlurile de stat de aproximativ 60% din active, ceea ce a condus la o volatilitate limitată a acestora în perioade de criză. Fondurile de pensii fiind investitori pe termen lung, contribuie la limitarea volatilității bursiere și au un efect similar cu un amortizor anticilic, spre deosebire de fondurile speculative.

În Romania valoarea activelor totale fondurilor de pensii private au atins 64,5 mld lei în 2019 și reprezintă aproximativ 6% din PIB în trimestrul III, al aceluiași an de referință. Dimensiunea și importanța fondurilor de pensii private, incluzând cele de tip ocupațional, este relevată prin raportarea valorii activelor administrate la PIB. Se remarca astfel că, în anul 2018 în Danemarca, și  în Olanda activele fondurilor de pensii private se apropie de 200% din PIB, in Elveția 126 %, în timp de în Islanda procentul se ridica la 150% din PIB, ceea ce denotă importanța acestui sector în economia acestor țări și capacitatea a acestui sistem de a mobiliza resursele financiare disponibile. În statele în care sistemele de pensii private s-au dezvoltat mai târziu, acest indicator este sensibil mai scăzut, e.g. în Slovenia aproximativ 7% din PIB și în Slovacia 11% și in Estonia 15% din PIB, urmând ca procentul valoarea activelor sa se majoreze in anii următori.

Astfel, un sistem de pensii private dezvoltat joacă un rol crucial în politica socială, în evoluția economică, în comportamentul de economisire și totodată impulsionează aplicarea principiilor de guvernanță corporativă a întreprinderilor care țintesc atragerea de investiții stabile pe termen lung provenite de la fondurile de pensii private".

 

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA

1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Pochidia, cu sediul in comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, cod postal 737552, telefon 0335/407.239, e-mail: pochidia@yahoo.com, cod fiscal 16396425. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: 4 parcele de teren intravilan, situate in comuna Pochidia, sat Salceni, F.N., apartinand domeniului privat al Comunei Pochidia, identificate astfel: -Parcela A, 1.130 mp, nr. cadastral 70780, CF 70780, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/25; -Parcela B, 1.130 mp, nr. cadastral 70781, CF 70781, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/27 -Parcela C, 1.000 mp, nr. cadastral 70769, CF 70769, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/18; -Parcela D, 1.040 mp, nr.cadastral 70771, CF 70771, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/2; conform H.C.L.Pochidia nr. 41/30.09.2024 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul institutiei, Compartiment Secretar sau se poate consulta pe site-ul: www.pochidia.ro. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Se poate obtine de la Compartimentul Secretar, din cadrul Comunei Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 50 Lei/exemplar, ce se achita numerar la Casieria institutiei, sau se poate descarca de pe site-ul institutiei: www.pochidia.ro -gratuit. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 09.01.2025, ora 10.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 17.01.2025, ora 10.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Compartiment Secretar. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: intr-un singur exemplar, intr-un plic sigilat. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 21.01.2025, ora 13.00, Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Sala de sedinte. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios Administrativ a Tribunalului Vaslui, Vaslui, Str. Stefan cel Mare nr. 54, judetul Vaslui, telefon 0235/311.582, fax 0235/312.432, e-mail: tr-vaslui@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 21.11.2024.
Primăria Comunei Valea Lupului, jud. Iași, cu sediul în Com. Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, CUI 16384625, tel 0232/272590, e-mail primaria_valealupului@yahoo.com, organizează în data de 31.01.2025, licitație în vederea vânzării terenului intravilan în suprafață de 26.770 mp, nr. cadastral 100107, CF nr. 100107, zona Dedeman 1. Informaţii generale privind concedentul, în special denumirea, codul fiscal, adresa, numărul de telefon, telefax şi/sau adresa de e-mail a persoanei de contact etc: UAT Comuna Valea Lupului, jud. Iași, cu sediul în Com. Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, CIF 16384625, tel 0232/272590, e-mail primaria_valealupului@yahoo.com 2. Informații generale privind obiectul procedurii de licitație publică, în special descrierea și identificarea bunului care urmează să fie vândut: teren intravilan în suprafață de 26.770 mp, situată în Sat Uricani, Comuna Miroslava, județul Iași, zona Dedeman, nr. cadastral 100107, CF nr. 100107, teren proprietate privată a Comunei Valea Lupului 3. Informații privind documentația de atribuire: se regăsesc în caietul de sarcini 3.1 Modalitatea sau modalitățile prin care persoanele interesate pot intra în posesia unui exemplar al documentației de atribuire: la cerere, de la sediul autorității sau de pe site-ul autorității wwww.comuna-valealupului.ro 3.2 Denumirea și datele de contact ale serviciului/compartimentului din cadrul vânzătorului, de la care pot obține un exemplar din documentația de atribuire: de la Registratura primăriei, Aleea Irisului nr. 8, sat Valea Lupului, Comuna Valea Lupului, județul Iași sau de pe site-ul autorității: www.comuna-valealupului.ro 3.3 Costul și condițiile de plată pentru obținerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: se obține gratuit, atât de la sediul autorității, cât și de pe site-ul autorității 3.4 Data-limită pentru solicitarea clarificărilor: 23.01.2025, orele 16.00 4. Informații privind ofertele: se regasesc în caietul de sarcini 4.1 Data-limită de depunere a ofertelor: 31.01.2025, orele 09.00 4.2 Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, Județul Iași 4.3 Numărul de exemplare în care trebuie depusă oferta: un singur exemplar original 5. Data și locul la care se va desfașura ședința publică de deschidere a ofertelor: 31.01.2025, orele 11.00, Primăria Comunei Valea Lupului - Sala de consiliu, Aleea Irisului nr. 8, Comuna Valea Lupului, Județul Iași 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon și/sau adresa de e-mail ale instanței competente în soluționarea litigiilor apărute și termenele pentru sesizarea instanței: Tribunalul Iași, Strada Elena Doamna nr. 1A, telefon: 0232.260.600, 0232.248.000, 0332.403.666, Fax: 0332.435.700, e-mail: tr-iasi-reg@just.ro
ANUNȚ DE PARTICIPARE LA LICITAȚIE PUBLICĂ privind închirierea prin licitație publică a două spații ce aparțin domeniului public al Comunei Tămășeni, Jud. Neamt. 1.Informații generale privind autoritatea contractantă in special denumirea,codul de identificare fiscală, adresa,numărul de telefon,fax și/sau adresa de e-mail,persoană de contact:Comuna Tămășeni, strad Unirii, nr.157 județul Neamț, telefon: 0233749494, fax: 0233749333 e –mail: primariatamaseni@yahoo.com.Informații generale privind obiectul procedurii de licitație publică,in special descrierea bunurilor care urmează să fie concesionate:Spațiu în suprafață de 118,53 mp ce aparține domeniului public al Comunei Tămășeni, situat pe Str. Unirii, nr. 373, la etajul 1 al Dispensarului Uman din satul Adjudeni, com. Tămășeni, Jud. Neamț. Închirierea se va realiza conform HCL nr.66/16.12.2024 si OUG nr. 57/2019. Spațiu în suprafață de 117,45 mp ce aparține domeniului public al Comunei Tămășeni, situat pe Str. Unirii, nr. 373, la etajul 1 al Dispensarului Uman din satul Adjudeni, com. Tămășeni, Jud. Neamț.Închirierea se va realiza conform HCL nr.67/16.12.2024 si OUG nr. 57/2019. 2.Informații privind documentația de atribuire : se regăsesc in caietul de sarcini. 2.1.Modalitatea sau modalitațile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar din documentația de atribuire:la sediul Comunei Tămășeni sau în baza unei solicitari scrise sau in format electronic adresate către Primăria comunei Tămășeni.2.2.Denumirea si datele de contact ale compartimentului de la care se pot obține un exemplar din documentația de atribuire: Primăria comunei Tămășeni, Compartiment administrare domeniul public și privat, fond funciar, cadastru și resurse umane.2.3.Costul si condițiile de plată pentru obținerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor OUG nr.57/2019 privind Codul administrativ: 10,00 lei poate fi achitat in numerar la casieria unitații.2.4.Data–limită de pentru solicitarea clarificărilor 08.01.2025 ora 12:00.3.Informații privind ofertele:3.1.Data-limită de depunere a ofertelor : 15.01.2025 ora 10:00.3.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Primăria comunei Tămășeni, strada Unirii, nr.157, județul Neamț, la registratură.3.3.Numărul de exemplare în care trebuie depusă oferta: 2 exemplare. 4.Data si locul la care se va desfașura sedința publică de deschidere a ofertelor: 16.01.2025 ora 10:00, Primăria comunei Tămășeni, strada Unirii, nr.157, județul Neamț.6.Denumirea, adresa, numărul de telefon și /sau adresa de e-mail ale instanței competente in soluționarea litigiilor apărute si termenele pentru sesizarea instanței : Judecătoria Roman, Piata Roman Voda nr. 1 cod postal 611022 telefon 0233 743858 fax 0233 742583 , e-mail : jud – roman@just.ro. 7.Data transmiterii anunțului de licitație către instituțiile abilitate in vederea publicării: 17.12.2024. Primar, Lucaci Stefan
Mii de români rămân fără locuri de muncă
11/01/2025 13:00

Anul debutează cu concedieri masive in fabricile din Romania. Mii de romani au fost deja lăsati fără locuri de muncă, iar alte cateva sute vor fi concediati in cursul acestei luni. Semnalele sunt ingrijor ...

Alimentele de bază se vor scumpi. Mâncarea va deveni un lux
11/01/2025 12:30

Romanii se pregătesc pentru noi scumpiri la alimente. Specialistii avertizează că preturile vor creste semnificativ in următoarele luni. Situatia economică globală si costurile de productie tot mai mari s ...

Lansarea proiectului ”Ecosistem de Guvernanță Digitală Specifică Acvității Instutului de Medicină Legală Iași”
11/01/2025 10:00

 Lansarea proiectului ”Ecosistem de Guvernantă Digitală Specifică Acvitătii Instutului de Medicină Legală Iasi”

COMUNICAT DE PRESĂ “PNRR: Fonduri pentru România modernă și reformată” Comuna Golaiesti, județul Iasi
10/01/2025 12:47

 COMUNICAT DE PRESĂ “PNRR: Fonduri pentru Romania modernă si reformată” Comuna Golaiesti, judetul Iasi

Lansarea proiectului ”Ecosistem de Guvernanță Digitală Specifică Acvității Instutului de Medicină Legală Iași”
10/01/2025 09:19

 Lansarea proiectului ”Ecosistem de Guvernantă Digitală Specifică Acvitătii Instutului de Medicină Legală Iasi”

Gaura din buget a fost uriașă în 2024 - Ministrul Finanțelor anunță un 'an al solidarității'
10/01/2025 00:07

Romania a incheiat anul 2024 cu un deficit de 8,6%, iar anul 2025 o să insemne o incadrare intr-un deficit de sapte la sută, spune, joi, ministrul de Finante, Tanczos Barna. Tanczos Barna a declarat, joi sea ...

Ministrul Educației nu exclude majorarea salariilor profesorilor: Cu o condiție majoră
10/01/2025 00:04

Ministrul Educatiei nu exclude o posibilă majorare a salariilor din sistemul de Invătămant. Daniel David precizează că nu se pune problema unor indexări la inceput de an, ci că e nevoie de răbdare si o ...

Finlanda interzice privatizarea furnizorilor de apă
09/01/2025 15:00

Guvernul de la Helsinki a propus ca municipalitătile să interzică vanzarea către investitori privati a facilitătilor care asigură aprovizionarea cu apă, din motive ce tin de securitatea aprovizionării, ...

Anca Murgoci:Paradox cu bugetarii în 2025. Andrei Caramitru: E o nebunie
09/01/2025 14:25

Analistul economic Andrei Caramitru a atras atentia asupra unei probleme majore din administratia publică, subliniind cresterea semnificativă a numărului angajatilor la stat in ciuda reducerii populatiei si ...

România se transformă în deșert: Statul nu are date clare despre suprafețele afectate
09/01/2025 12:53

Pămanturile fertile ale Romaniei se degradează alarmant, iar statul nu detine informatii clare despre dimensiunea acestei probleme. Este concluzia unui raport al Curtii de Conturi, care critică lipsa unui in ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei